Nieuwe vertrekprocedure

Alles over reizigerstreinen in België.
COCOKEN007

Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door COCOKEN007 »

Hallo iedereen,

Ik heb vernomen via een TB dat er een nieuwe vertrekprocedure is. :?:

Hij had niet veel tijd en daarom stel ik hier de vraag opnieuw.

Wat ik er nog van herinner is dat voorbeeld in het Brussel Zuid station de AVG zou verdwijnen.

De treinbegeleider moet naar het seinhuis bellen om toestemming te vragen om te vertrekken.

Daarbij moet hij ook naar de TB bellen om te zeggen dat hij mag vertrekken.

Volgens hem zou dit 100 jaar achteruit gaan zijn en dat de vertragingen nog groter zouden
worden via dit nieuw systeem.

Verbeter mij maar als het niet juist is .

Er zouden ook nog andere reglementeringen verandert zijn maar daar was geen tijd meer over.

Kunnen jullie TBs wat meer info geven over de veranderingen , graag info aub.

Alvast bedankt

VG

Cocoken
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Bericht door dekooiker »

De nieuwe procedure behelst dat de TBG met een toestel naast een lezer beweegt, zowel op perron als op de trein.
De lezer op het perron geeft aan den blok door dat de trein klaar voor vertrek is, de lezer in de trein geeft aan de TB op het scherm van de GSM-R door dat de TBG de verrichtingen gedaan heeft.

Allemaal zeer technisch qua uitwerking.
De deur sluiten na bedienen van de AVG was waarschijnlijk te eenvoudig.
Het komt me voor dat er vertraging zou kunnen ontstaan door deze nieuwe procedure.
Dat zal de toekomst uitwijzen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Bericht door Steve »

dekooiker schreef:De nieuwe procedure behelst dat de TBG met een toestel naast een lezer beweegt, zowel op perron als op de trein.
De lezer op het perron geeft aan den blok door dat de trein klaar voor vertrek is, de lezer in de trein geeft aan de TB op het scherm van de GSM-R door dat de TBG de verrichtingen gedaan heeft.

Allemaal zeer technisch qua uitwerking.
De deur sluiten na bedienen van de AVG was waarschijnlijk te eenvoudig.
Het komt me voor dat er vertraging zou kunnen ontstaan door deze nieuwe procedure.
Dat zal de toekomst uitwijzen.
De vraag is voor mij: hoe geautomatiseerd verlopen al die stappen die je hierboven vermeldt? Als het een kwestie is van het doorsturen van een aantal signalen heen en weer, dan is het misschien nog niet zo problematisch. Maar dan moet alles natuurlijk wel goed op elkaar afgestemd zijn en moet de kwaliteit van eventuele draadloze verbindingen ook goed zijn, en daar kan het schoentje flink knellen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Bericht door Steven »

De nieuwe vertrekprocedure zou pas rond 2015 effectief in voege komen, ze hebben dus nog heel wat tijd om nog een aantal keer van gedacht te veranderen. Op het intraweb zou naar het schijnt een kort filmpje staan over de nieuwe procedure al heb ik het zelf nog niet opgezocht.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Bericht door Shrek »

Steven schreef:De nieuwe vertrekprocedure zou pas rond 2015 effectief in voege komen, ze hebben dus nog heel wat tijd om nog een aantal keer van gedacht te veranderen. Op het intraweb zou naar het schijnt een kort filmpje staan over de nieuwe procedure al heb ik het zelf nog niet opgezocht.
Inderdaad, het staat er haarfijn uitgelegd :)
Het zal veel meer technologie vragen, maar als alle systemen correct werken zal het wel vlotter en veiliger zijn dan de huidige systemen.
De AVG verdwijnt niet als procedure, wel als bakje met lampjes. De AVG wordt in de toekomst via GSM-R gestuurd en zo weergegeven in de stuurpost. Het toestel van de treinbegeleiders zou aan de hand van QR-achtige codes in de trein en op het perron automatisch de juiste berichten moeten versturen.
Een goed systeem volgens mij, maar er is nog een hoop werk voor de spoorwegingenieurs :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Bericht door Steven »

De meeste onder ons (zowel bestuurders als begeleiders) zien die nieuwe procedure niet graag komen.
Er zijn nog te veel zwarte gaten in het GSM-r netwerk waarvan FBMZ er eentje is.
De huidige procedure zo aanpassen dat de deur altijd onmiddelijk mag gesloten worden eens de avg gedraait is was te goedkoop blijkbaar.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Bericht door wbrm »

Voordeel van die QR-achtige procedure is (als ik het goed begrepen heb) dat het ook gebruikt kan worden in stations zonder AVG en dus flexibeler is en op lange termijn waarschijnlijk goedkoper.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:[
Een goed systeem volgens mij, maar er is nog een hoop werk voor de spoorwegingenieurs :mrgreen:
Prachtig toch , eigen werkverschaffing.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Bericht door Steve »

dentheo schreef:
Shrek schreef:[
Een goed systeem volgens mij, maar er is nog een hoop werk voor de spoorwegingenieurs :mrgreen:
Prachtig toch , eigen werkverschaffing.
In het Frans is er een mooie uitdrukking: faire et défaire, c'est toujours travailler. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Bericht door Shrek »

wbrm schreef:Voordeel van die QR-achtige procedure is (als ik het goed begrepen heb) dat het ook gebruikt kan worden in stations zonder AVG en dus flexibeler is en op lange termijn waarschijnlijk goedkoper.
Ja natuurlijk, de AVG-bakjes gaan allemaal weg.
De perrons met bediende seinen krijgen wel nog het sleutelbakje waarmee de TBG het AVG-signaal naar het seinhuis kan sturen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Bericht door dentheo »

Ik zie de "voouitgang" even niet, dat zal wel aan mij liggen ???
De TBG moet dus nog altijd in de "ene" open deur zijn trein verdedigen ?
En terwijl hij terug wandelt van het AVG kastje mag je niet snel voor hem instappen ook als staat die ene deur wagenwijd open ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Ik zie de "voouitgang" even niet, dat zal wel aan mij liggen ???
De TBG moet dus nog altijd in de "ene" open deur zijn trein verdedigen ?
En terwijl hij terug wandelt van het AVG kastje mag je niet snel voor hem instappen ook als staat die ene deur wagenwijd open ?
Jawel je mag dan nog wel instappen, de trein vertrekt pas op het moment dat de TBG een code in de trein zelf scant. Op dat moment is de laatste deur al dicht :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Bericht door Steven »

Het is gewoon een feit dat ze met de boordapp van de trein kunnen werken, dus zonder aan kastjes te moeten draaien of zo. Zeker voor alle stopplaatsen die zonder ave werken.
De TBG sluit de deuren, de TBG geeft (via een drukknop aan de deur zoals nu) het signaal tot vertrek. De bestuurder zet aan.

Voor stations met AVG gaat de TBG quasi idem te werk maar veranderd de AVG dan naar een situatie zoals in NL waar de TBG het vertrek overmaakt via de interne installtie eens de lamp wit is OP de AVG (de reisweg is vrij). Simpel, heel goedkoop en toepasbaar met de huidige infra. Niets scannen, geen GSM signalen en zo meer.

In beide gevallen krijgt de bestuurder via de aan boord voorziene overbrengingsinstallatie een melding dat de trein mag vertrekken.
Alle motorstellen en motorwagens hebben deze installatie.
Alle HLE 13, 18, i11 en M6 hebben ook dergelijke installatie maar werd nooit gebruikt tot nu toe.
Van deze installties zijn er twee versies.
alle voertuigen behalve M41 en desiro werken met een lamp die gaat branden eens alle deuren dicht en vergrendeld zijn.
MW41 en Desiro werken met een lamp die dooft eens de deuren dicht zijn en als de TBG de knop bediend zal er een ding dong geluid in de stuurpost afgaan.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Bericht door Retard »

Steven schreef:Het is gewoon een feit dat ze met de boordapp van de trein kunnen werken, dus zonder aan kastjes te moeten draaien of zo. Zeker voor alle stopplaatsen die zonder ave werken.
De TBG sluit de deuren, de TBG geeft (via een drukknop aan de deur zoals nu) het signaal tot vertrek. De bestuurder zet aan.

Voor stations met AVG gaat de TBG quasi idem te werk maar veranderd de AVG dan naar een situatie zoals in NL waar de TBG het vertrek overmaakt via de interne installtie eens de lamp wit is OP de AVG (de reisweg is vrij). Simpel, heel goedkoop en toepasbaar met de huidige infra. Niets scannen, geen GSM signalen en zo meer.

In beide gevallen krijgt de bestuurder via de aan boord voorziene overbrengingsinstallatie een melding dat de trein mag vertrekken.
Alle motorstellen en motorwagens hebben deze installatie.
Alle HLE 13, 18, i11 en M6 hebben ook dergelijke installatie maar werd nooit gebruikt tot nu toe.
Van deze installties zijn er twee versies.
alle voertuigen behalve M41 en desiro werken met een lamp die gaat branden eens alle deuren dicht en vergrendeld zijn.
MW41 en Desiro werken met een lamp die dooft eens de deuren dicht zijn en als de TBG de knop bediend zal er een ding dong geluid in de stuurpost afgaan.
Kan dat systeem niet in alle stations toegepast worden? Als je nu een camera zet, kunnen ze vanaf het seinhuis ook zien of dat de deuren dicht zijn en of dat de trein vertrekt.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Bericht door Eimai »

Ik hou vooral m'n hart vast voor welke procedures ze gaan verzinnen als er iets niet gaat werken (en aangezien er nogal wat technologie aan te pas komt gaat dat ongetwijfeld problemen geven).

En verder is het wachten op de eerste die uit jarenlang automatisme even verward geraakt en nieuwe en oude procedures even door elkaar haalt...
Plaats reactie