Nieuwe vertrekprocedure

Alles over reizigerstreinen in België.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door profke »

Asterix schreef: Nogmaals, van mij mag een trein bij vertrek 10 minuten vertraging hebben
kom dan eens aan een "opstapplaats" staan in de gietende regen...
dan foeter je ook op die 10 minuten
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door HLE18 »

Freken schreef: 07 jun 2018, 10:08 Ik verwacht dat deze aangepaste vertrekprocedure toch geen lang leven beschoren zal zijn. Was men na de stopzetting van DICE niet begonnen met de ontwikkeling van een andere, niet zo technisch ingewikkelde, procedure?
Dat is ook al afgeschaft want probleem blijft hetzelfde: je zit met draadloze communicatie via 3G/4G verbinding waar soms te veel vertraging op zit of slechte dekking.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door rdv »

vnze schreef:
jotie schreef: 06 jun 2018, 20:29
Asterix schreef: 04 jun 2018, 06:22 De vraag is of dat belangrijk is. Mij lijkt het belangrijker dat je op tijd op je bestemming aankomt. Ik wil gerust mijn medereizigers tot het vertrekuur laten instappen en een minuutje later vertrekken. Als ik maar op tijd aankom.
Precies. Wanneer de dienstregeling een vertrek vermeldt om 8:33 moet je als reiziger kunnen instappen tot en met 8:32:59. Wanneer die trein effectief vertrekt is van geen tel. Wel belangrijk is wanneer die trein in het volgende station aankomt. Maar nog belangrijker is het verzekeren van aansluitingen. Dát zou ook prioriteit mogen krijgen. Maar dat zou impliceren dat men voldoende investeert in materieel en onderhoud zodat er nauwelijks defecten optreden die eigenlijk voorzienbaar waren...
Daar ben ik het dus niet mee eens. Instappen tot 8:32:59 zorgt ongetwijfeld voor vertragingen door reizigers die tussen de deuren zitten of nog veel bagage moeten oplaten enzoverder. Ook moet de treinbegeleider nog de kans krijgen te bevestigen dat de situatie veilig is, dat lukt ook niet op 1 seconde dus je zit de facto al met een vertraging in zo een systeem. Dat "effectief vertrek is van geen tel" is toch écht niet te combineren met "wel belangrijk is wanneer die trein in het volgend station aankomt". Je verlangt dus nóg meer marges in te plannen in de uurregeling van 100'en treinen omdat een paar reizigers geen 30s op voorhand bij de trein kunnen zijn? Of NMBS kan effectief alle vertrektijden met 30s (dus 1 minuut in de praktijk) vervroegen maar dan verlies je dus een hele minuut overstaptijd ipv. 30 seconden.

Is het trouwens echt zo een vreemde eis om 30s op voorhand op een perron te zijn? Voor het vliegtuig moet je een uur op voorhand zijn, voor de bus 10 minuten (want die vertrekt soms véél te vroeg), bij een afspraak bij de dokter, notaris, bank,... kom je best ook 5 minuten vooraf. Die 30 seconden is erg schappelijk.
De Zwitsers sluiten de deuren pas op het aangekondigde vertrekuur, en het is niet dat ze achteraan bengen in statistieken over stoptheid he. Je schiift alles 20' op, zowel aankomst als vertrek.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door dentheo »

Ik begrijp de discussie niet goed.
Voor de nieuwe procedure was die 30 sec NIET nodig, dat zijn twee afzonderlijke dingen.
Het direct sluiten van de deuren na het draaien van de AVG kon gewoon ingevoerd worden zonder dat de reiziger het wist.

Was er echt een probleem dat veel AVGs enkele seconden te laat gedraaid werden ?
Er zijn TBGs die dat handig oplossen door tijdens de halte over het perron te wandelen naar een deur dicht bij een AVG en daar dan de procedure starten.
Andere starten de procedure en kijken dan verbaasd rond naar een AVG . Als we het dan toch over seconden hebben.
Theo
Groeten vanop de Heide
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Wouterh12 »

Asterix schreef: 07 jun 2018, 11:20 @ vnze, een trein heeft maar relevante vertraging als hij bij aankomst te laat is. Wat er onderweg 'achter de schermen' gebeurt, is de reiziger zijn zaak niet. De reiziger denkt dat vaak echter wel. Als een ruime dienstregeling voorziet dat een trein onderweg 1 minuut stil staat voor een kruising met een andere trein maar nadien alsnog op tijd aankomt, is dat ook geen vertraging. Waarom zou het dan bij vertrek zo moeten zijn?
Mee eens. Bovendien kan een halve minuut een groot verschil maken als je een overstap moet maken, van een andere trein of van een bus - te laat is te laat en dan moet je wachten op de volgende trein.

Ik vermoed dat trouwens dat treinen zoals Desiro's voldoende capaciteit hebben om die halve minuut onderweg op te halen, als het daar echt op zou aankomen (en je kan natuurlijk ook het vertrek systematisch 20s na het uur inlassen en maar 10s voor de minuut de deuren sluiten, zoals iemand anders voorstelde). Op de lijn Mechelen-Brussel moeten die regelmatig wachten in één van de tussenstations omdat ze "te vroeg" aankomen. De dienstregeling is nu al ruim.
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door KB »

overweg13 schreef: 07 jun 2018, 13:34
Asterix schreef: 07 jun 2018, 11:20 @ vnze, een trein heeft maar relevante vertraging als hij bij aankomst te laat is. Wat er onderweg 'achter de schermen' gebeurt, is de reiziger zijn zaak niet. De reiziger denkt dat vaak echter wel. Als een ruime dienstregeling voorziet dat een trein onderweg 1 minuut stil staat voor een kruising met een andere trein maar nadien alsnog op tijd aankomt, is dat ook geen vertraging. Waarom zou het dan bij vertrek zo moeten zijn?
Absoluut niet akkoord. Wat je zegt, geldt misschien voor de reiziger die maar één trein hoeft te nemen, maar zeker niet voor wie een aansluiting moet halen. Die ene minuut vertraging bij vertrek kan het verschil maken.
Overigens vind ik het van enige kortzichtigheid getuigen dat je alleen naar de aankomsttijd kijkt. Het hele systeem staat of valt met een zo belangrijk mogelijk streven naar stiptheid en stipt vertrekken is ook belangrijk. Als er tussen 2 treinen van Brussel-Zuid naar Brussel-Centraal 3 minuten voorzien zijn, maar te laat vertrekken vermindert het interval tot 2 minuten, dan maakt de tweede trein ongetwijfeld ook vertraging, en meer dan 1 minuut.
Die 30 seconden "vervroeging" kan voor een overstappende reiziger natuurlijk ook betekenen dat de deuren van de aansluitende trein net voor zijn neus dichtgaan. Je moet natuurlijk niet rekenen op een overstap van 30 seconden, maar als je voorgaande trein vertraging heeft ...
L'union fait la force.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Asterix »

profke schreef: 07 jun 2018, 18:12
Asterix schreef: Nogmaals, van mij mag een trein bij vertrek 10 minuten vertraging hebben
kom dan eens aan een "opstapplaats" staan in de gietende regen...
dan foeter je ook op die 10 minuten
Dan is die reiziger ofwel veel te vroeg ofwel de trein bij aankomst in die stopplaats veel te laat. Geen van beiden betreft dus mijn voorbeeld.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door K V B »

rdv schreef: 07 jun 2018, 18:54 De Zwitsers sluiten de deuren pas op het aangekondigde vertrekuur, en het is niet dat ze achteraan bengen in statistieken over stoptheid he. Je schiift alles 20' op, zowel aankomst als vertrek.
Het is ook opvallend dat in Zwitserland het vaak voorkomt dat een trein met een minuut of zelfs meer vertraging vertrekt. Dit omdat een conducteur de deuren niet gaat vergrendelen als hij ziet dat er nog overstappende reizigers onderweg zijn.

En dan komt de trein meestal toch op tijd aan. Als het absoluut noodzakelijk is dat je op tijd vertrekt om op tijd aan te komen heb de dienstregelingopstellers hun werk niet gedaan. In Zwitserland zit er zo een 10% buffer in.

Ik merk in België dat op Brussel - Oostende er ondertussen zoveel rek in de dienstregeling zit dat als de trein stipt op tijd is vertrokken hij meestal te vroeg op het volgende station is. Met soms wel 5 minuten stilstand in Aalter (waar de SBB 50 seconden zou stoppen...). Dus de deuren al voor de vertrektijd sluiten lijkt me overbodig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Als een Belgische tbg op de hoogte is van een voorziene aansluiting zal die ook zijn deuren open laten dat is dus niet anders. Enkel in de grote Brusselse stations doet men dat niet omdat het de stiptheid zwaar verstoord in de NZV.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Asterix »

Steven schreef: 08 jun 2018, 10:24 Als een Belgische tbg op de hoogte is van een voorziene aansluiting zal die ook zijn deuren open laten dat is dus niet anders. Enkel in de grote Brusselse stations doet men dat niet omdat het de stiptheid zwaar verstoord in de NZV.
Tenzij voor de laatste treinen van de dag.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Inderdaad de laatste trein van de dag geeft in Brussel wel aansluiting.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Asterix »

Nog iets vervelends vanuit klantenperspectief: het gebeurt regelmatig dat een trein na het bedienen van de AVG niet onmiddellijk kan vertrekken omdat er in laatste instantie wordt besloten om een andere trein voorrang te geven. Vroeger kon je dan laten omroepen dat de boordchef de AVG mocht annuleren zodat laattijdige reizigers nog konden instappen. Nu zit hij of zij in de trein met gesloten deuren en staan de reizigers op het perron.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door groentje »

Omroep moet dan eerder gebeuren, en anders moet de onderstationchef ter plaatse gaan om die te annuleren... Maar eerlijk, ik heb de indruk dat op z'n minst sommige tbg's dergelijke aankondigingen negeren...
Marcad
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2009, 10:40

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Marcad »

Hallo

Gezien dit morgen.
50.15 floot
50.20 deur gesloten
50.35 IOT rood
50.45 trein vertrek ipv 51.00

Is dat de normale procedure?
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door wva »

Van waar wordt die AVG nu bediend?
Plaats reactie