Nieuwe vertrekprocedure

Alles over reizigerstreinen in België.
Yassine_TB
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 feb 2016, 11:03

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Yassine_TB »

Waarom gebruikt men niet gewoon het systeem van Frankrijk?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door rvdborgt »

Yassine_TB schreef: 21 jul 2020, 20:27 Waarom gebruikt men niet gewoon het systeem van Frankrijk?
En hoe werkt dat?

Groetjes,
Rian
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Asterix »

Ik zie het gebruik van LINDA meer en meer verschijnen en het stoort mij dat er op de APQ's (perronborden) NIET MEER INSTAPPEN verschijnt terwijl de trein vaak nog met niet-vergrendelde deuren blijft staan. Bijvoorbeeld omdat er moet worden gewacht op aansluiting. Dat zou toch beter moeten kunnen?
wuitz
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 jul 2018, 11:00

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door wuitz »

Dat zou nochtans niet mogen, van zodra de vertrekprocedure is ingezet mag deze niet meer worden onderbroken. In de (nabije?) toekomst zou het stationspersoneel en RDV (de centrale dispatching) het vertrek via Linda zou kunnen uitstellen voor allerhande redenen, zo kan de treinbegeleider de vertrekprocedure niet starten.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Asterix »

Weldra zal men ook de EBP in de seinhuizen aanpassen aan LINDA. Idealiter zou het seinhuis dan (ook) de informatie moeten kunnen bijsturen via hun tool voor de verkeersregeling (bijvoorbeeld het verzekeren van een aansluiting).

Is dat voorzien?
twuyts
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jun 2018, 13:53

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door twuyts »

Mijn grootste vraag over heel de vertrekprocedure is eigenlijk waarom moeten dergelijke zaken via een "GSM" systeem.
Laat ik duidelijk zijn dat ik geen kenner ben, eerder liefhebber.
Maar ik heb al gezien dat een conducteur afspraken maken met de machinist, wanneer hij zijn deur dicht had de GSM van de machinist opbelde zodat hij wist dat hij kon vertrekken uiteraard nadat de AVG op geel sprong.
Dus het punt is dat men bij NMBS/Infrabel het liever doet via DICE of LINDA of dergelijk ipv. er volgens mij simpelere én goedkopere oplossingen zijn. Zoals bijvoorbeeld de procedure waar NS gebruik van maakt. Daar gaat er wanneer de laatste deur dichtgaat een groene lamp in de cabine branden.
Ik kan mij voorstellen dat elke locomotief en rijtuig hiermee uitrusten een hele operatie is, echter is het in mijn ogen de veiligste oplossing ipv een systeem via internet.
Sorry dat ik misschien van de hak op de tak spring.
Maar wat zijn jullie gedachten hierover?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

twuyts schreef: 02 jan 2021, 20:45 Mijn grootste vraag over heel de vertrekprocedure is eigenlijk waarom moeten dergelijke zaken via een "GSM" systeem.
Laat ik duidelijk zijn dat ik geen kenner ben, eerder liefhebber.
Maar ik heb al gezien dat een conducteur afspraken maken met de machinist, wanneer hij zijn deur dicht had de GSM van de machinist opbelde zodat hij wist dat hij kon vertrekken uiteraard nadat de AVG op geel sprong.
Dus het punt is dat men bij NMBS/Infrabel het liever doet via DICE of LINDA of dergelijk ipv. er volgens mij simpelere én goedkopere oplossingen zijn. Zoals bijvoorbeeld de procedure waar NS gebruik van maakt. Daar gaat er wanneer de laatste deur dichtgaat een groene lamp in de cabine branden.
Ik kan mij voorstellen dat elke locomotief en rijtuig hiermee uitrusten een hele operatie is, echter is het in mijn ogen de veiligste oplossing ipv een systeem via internet.
Sorry dat ik misschien van de hak op de tak spring.
Maar wat zijn jullie gedachten hierover?
Om het efficiënt te maken moet er net de link seinhuis->trein zijn. Dat kan niet met enkel simpele installaties aan boord van de trein.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Dat moet niet, waarom zou er dergelijke ingewikkelde verbinding moeten zijn? In Nederland is de vaste afspraak dat men het vertrek geeft als het sein open staat en het vertrekuur is aangebroken. Dat werkt heel vlot en goedkoop. Het sein kom standaard op veilig rond 50 seconden voor het voorziene uur van vertrek. Daar heeft de treinbestuurder de plicht de treindienstleider te contacteren ten laatste 1 min voor het vertrek als hij weet dat hij niet tijdig kan vertrekken. Dit gaat zelfs op lijnen waar men haast een metro frequentie heeft. Eenvoudige regels, duidelijke afspraken. Kan in België ook gerust. Een groot deel van het materieel heeft al het nodige systeem aan boord.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door jan_olieslagers »

Om het efficiënt te maken moet er net de link seinhuis->trein zijn. Dat kan niet met enkel simpele installaties aan boord van de trein.
Vermoedelijk zal ik het alweer te simpel zien, en/of al te letterlijk vasthouden aan de woorden, maar toch:
de link van het seinhuis naar de trein, dat zijn toch de seinen? Daarvoor is het toch een seinhuis?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 03 jan 2021, 01:11 Dat moet niet, waarom zou er dergelijke ingewikkelde verbinding moeten zijn? In Nederland is de vaste afspraak dat men het vertrek geeft als het sein open staat en het vertrekuur is aangebroken. Dat werkt heel vlot en goedkoop. Het sein kom standaard op veilig rond 50 seconden voor het voorziene uur van vertrek. Daar heeft de treinbestuurder de plicht de treindienstleider te contacteren ten laatste 1 min voor het vertrek als hij weet dat hij niet tijdig kan vertrekken. Dit gaat zelfs op lijnen waar men haast een metro frequentie heeft. Eenvoudige regels, duidelijke afspraken. Kan in België ook gerust. Een groot deel van het materieel heeft al het nodige systeem aan boord.
De "ingewikkelde verbinding" is dus het sein in Nederland. Alleen gaan de seinen in België langzaam aan verdwijnen vanaf 2026, als je nu iets nieuws ontwikkelt moet dat al kunnen werken in het post-sein tijdperk. Er moet dus een ingewikkelde verbinding zijn vanuit het seinhuis die de TBG vertelt dat de trein mag vertrekken.
Als je een ander voorstel hebt is het eigenlijk simpel: pas het toe op Noorderkempen, werkt het daar dan zal het ook op de toekomstige installaties in de rest van het land werken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

In Nederland werkt men langsheen het perron gewoon met een witte vertreklamp, deze gaat branden als het sein (of dat er nu fysiek is of niet maakt dan weinig uit denk ik zo) veilig staat. Kortweg met een aangelegde reisweg brand er een langsheen het perron een lamp (dit kan 1 of meerde lampen zijn, hangt af van de lengte en vorm van het perron) die dat duidelijk maakt aan de treinbegeleider.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 03 jan 2021, 13:33 In Nederland werkt men langsheen het perron gewoon met een witte vertreklamp, deze gaat branden als het sein (of dat er nu fysiek is of niet maakt dan weinig uit denk ik zo) veilig staat. Kortweg met een aangelegde reisweg brand er een langsheen het perron een lamp (dit kan 1 of meerde lampen zijn, hangt af van de lengte en vorm van het perron) die dat duidelijk maakt aan de treinbegeleider.
Dat is technisch zeker mogelijk, maar dat vereist dus een interface met de EBP en installatie van hardware op alle perrons.
De kans dat dit duurder uitkomt dan iets puur digitaal dat communiceert met de smartwatches van de TBG's lijkt mij groot.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Duurder misschien wel maar wel vrij bedrijfszeker. Op dat vlak heb ik dan liever iets dat niet draadloos moet werken. We hebben nog te veel zwakke punten in dat draadloos netwerk. Dat oplossen wil maar niet snel lukken dus op dat vlak zie ik de AVG liever dan het nieuwe systeem.
twuyts
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jun 2018, 13:53

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door twuyts »

Shrek schreef: 03 jan 2021, 03:33
Steven schreef: 03 jan 2021, 01:11 Dat moet niet, waarom zou er dergelijke ingewikkelde verbinding moeten zijn? In Nederland is de vaste afspraak dat men het vertrek geeft als het sein open staat en het vertrekuur is aangebroken. Dat werkt heel vlot en goedkoop. Het sein kom standaard op veilig rond 50 seconden voor het voorziene uur van vertrek. Daar heeft de treinbestuurder de plicht de treindienstleider te contacteren ten laatste 1 min voor het vertrek als hij weet dat hij niet tijdig kan vertrekken. Dit gaat zelfs op lijnen waar men haast een metro frequentie heeft. Eenvoudige regels, duidelijke afspraken. Kan in België ook gerust. Een groot deel van het materieel heeft al het nodige systeem aan boord.
De "ingewikkelde verbinding" is dus het sein in Nederland. Alleen gaan de seinen in België langzaam aan verdwijnen vanaf 2026, als je nu iets nieuws ontwikkelt moet dat al kunnen werken in het post-sein tijdperk. Er moet dus een ingewikkelde verbinding zijn vanuit het seinhuis die de TBG vertelt dat de trein mag vertrekken.
Als je een ander voorstel hebt is het eigenlijk simpel: pas het toe op Noorderkempen, werkt het daar dan zal het ook op de toekomstige installaties in de rest van het land werken.
De AVG hoeft toch in mijn geval niet te vervallen? De AVG werkt (denk ik) met een timer, je draait die, en na 10 seconden gaat het naar de witte lamp. Als daartegen de TBG zijn deur dicht heeft en de TB een groene lamp heeft zijn er 2 punten die veilig zijn => dus een veilig vertrek.
Nu weet ik ook wel dat de AVG in dit geval werkt in combinatie met de laterale seinen (dus die zal niet wit oplichten als het sein gesloten is), maar als deze in 2026 verdwijnen kan deze lamp toch gekoppeld worden aan ERTMS of zelfs los werken ervan.
Als je de procedure dusdanig maakt:
  • Machinist controleert of ETCS rijtoestemming geeft en geeft door aan TBG via portofoon.
  • TBG fluit sluit alle deuren behalve de zijne en gaat na controle de AVG draaien.
  • Conducteur sluit zijn deur. En machinist controleert nogmaals rijtoestemming, daarna AVG daarna groene lamp.
Dus kortom: er is via AVG een terugkoppeling naar seinpost, via de groene lamp is er controle dat de deuren dicht zijn, en via ETCS weet men dat men kan vertrekken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

twuyts schreef: 03 jan 2021, 16:02 De AVG hoeft toch in mijn geval niet te vervallen? De AVG werkt (denk ik) met een timer, je draait die, en na 10 seconden gaat het naar de witte lamp. Als daartegen de TBG zijn deur dicht heeft en de TB een groene lamp heeft zijn er 2 punten die veilig zijn => dus een veilig vertrek.
Nu weet ik ook wel dat de AVG in dit geval werkt in combinatie met de laterale seinen (dus die zal niet wit oplichten als het sein gesloten is), maar als deze in 2026 verdwijnen kan deze lamp toch gekoppeld worden aan ERTMS of zelfs los werken ervan.
Als je de procedure dusdanig maakt:
  • Machinist controleert of ETCS rijtoestemming geeft en geeft door aan TBG via portofoon.
  • TBG fluit sluit alle deuren behalve de zijne en gaat na controle de AVG draaien.
  • Conducteur sluit zijn deur. En machinist controleert nogmaals rijtoestemming, daarna AVG daarna groene lamp.
Dus kortom: er is via AVG een terugkoppeling naar seinpost, via de groene lamp is er controle dat de deuren dicht zijn, en via ETCS weet men dat men kan vertrekken.
De AVG werkt even goed met stopmerkborden, dat is geen issue en werkt vandaag al in Noorderkempen.

Wat me in dit voorstel stoort is de "portofoon". Vandaag hebben de TBG's enkel een gsm, als je die in elke halte moet opbellen zal het veel te lang duren. Die handeling willen ze nu net automatiseren zodat de TB niet nog meer belast wordt dan vandaag.

En natuurlijk is er ook de vraag: wat doe je bij de honderden stopplaatsen die vandaag geen AVG hebben?
Plaats reactie