Nieuwe vertrekprocedure

Alles over reizigerstreinen in België.
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door byter »

Na het bedienen van de AVG zal de treinbegeleider de laatste deur onmiddellijk sluiten ipv te wachten tot de trein aanzet.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door rvdborgt »

byter schreef: 28 feb 2018, 20:26Na het bedienen van de AVG zal de treinbegeleider de laatste deur onmiddellijk sluiten ipv te wachten tot de trein aanzet.
Precies, dat is ook wat ik hier lees:
http://www.lesoir.be/142810/article/201 ... es-fermees

En hier in het Nederlands:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02/28 ... ren-dicht/

De conducteur zal nog steeds moeten fluiten zonder te weten of er al een rijweg is want daar verandert niets aan. België blijft op dat gebied dus een klantonvriendelijk buitenbeentje.

Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 28 feb 2018, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door dentheo »

byter schreef: 28 feb 2018, 20:26 Na het bedienen van de AVG zal de treinbegeleider de laatste deur onmiddellijk sluiten ipv te wachten tot de trein aanzet.
Dus: NIET na het fluiten....
Theo
Groeten vanop de Heide
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door profke »

In ander nieuws: heel de dienstregeling verschuift naar "30 seconden vroeger"

https://www.hln.be/de-krant/opgelet-tre ... ~ad9bc5c8/
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door overweg13 »

profke schreef: 01 jun 2018, 18:08 In ander nieuws: heel de dienstregeling verschuift naar "30 seconden vroeger"

https://www.hln.be/de-krant/opgelet-tre ... ~ad9bc5c8/
Niet echt, natuurlijk. Ik denk dat de meeste tbg's nu ook al proberen om een tiental seconden voor het voorziene vertrekuur te fluiten, zodat de trein op xx:yy:00 kan vertrekken. Alleen wordt het nu regel en is de marge verruimd. Overigens wil ik wel eens zien hoe veel treinen per dag in Brussel-Centraal op deze manier zullen kunnen vertrekken.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steven »

De huidige regel op perrons met AVG is = fluiten en sluiten op 20 seconden voor het vertrek zodat alle deuren gesloten zijn op 11 seconden voor vertrek. Op 10 seconden voor vertrek de AVG bedienen zodat op het uur kan aangezet worden. Op perrons zonder AVG vervalt het laatste deel en moet je vervangen door = > bedienen van de overbrengingsinstallatie eigen aan het materieel (ding dong of lamp deuren), bij gebrek aan deze installatie zal de TBG visueel een teken geven aan de TB om te vertrekken.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door dentheo »

Dit lijkt mij een aanpassing die men al "jaren" had kunnen doen, waardoor dat ergerlijke in de open deur staan verdwijnt.
Welke veiligheidsoverweging heeft men nu geschrapt om dit te kunnen doen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steven »

vroeger keek de treinbegeleider eigenlijk of er geen enkele deur opende bij het aanzetten dat was de voornaamste reden waarom hij in die deur bleef staan nadat de trein in beweging kwam. Laat ons zeggen een restant uit de oude dagen toen er nog geen algemene vergrendeling op alle treinen aanwezig was.
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Larch »

Steven schreef: 01 jun 2018, 18:27 De huidige regel op perrons met AVG is = fluiten en sluiten op 20 seconden voor het vertrek zodat alle deuren gesloten zijn op 11 seconden voor vertrek. Op 10 seconden voor vertrek de AVG bedienen zodat op het uur kan aangezet worden. Op perrons zonder AVG vervalt het laatste deel en moet je vervangen door = > bedienen van de overbrengingsinstallatie eigen aan het materieel (ding dong of lamp deuren), bij gebrek aan deze installatie zal de TBG visueel een teken geven aan de TB om te vertrekken.
De huidige regel is sluiten zodat je 10 seconden voor de theoretische vertrektijd de AVG kunt draaien. De snelheid van de deuren, de vorm van het perron (bocht).... allemaal factoren die een rol spelen in het moment van fluiten. Erg duidelijk voor de reiziger was dat niet.

De nieuwe regel is evenmin duidelijk voor de reiziger, want hoe kan je nu in een stopplaats waar je in theorie aankomt om bvb. XX:11 en in theorie vertrekt om XX:11 30 seconden voor XX:11 de deuren sluiten. Ook in grotere stations zal de reiziger onbegrip tonen wanneer de trein geen vertraging heeft en de regel toegepast wordt aangezien het merendeel van de reizigers tijdens de spits reist en het daar eerder zeldzaam is dat een trein op uur kan vertrekken.

Ik had gehoopt dat men van de gelegenheid gebruik had gemaakt om niet de theoretische vertrektijden te afficheren maar de tijden van het sluiten van de deuren samen met de aankomsttijden. Voor de reizigers is dit namelijk de enige relevante info.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Glodenox »

Ik stel hier ook vast dat er alleen vanuit de NMBS gedacht werd en niet vanuit de klant. Niet dat die 30 seconden voor mij een verschil zullen maken, maar het zou veel logischer zijn voor de klant dat het vertrekuur dat ze zien staan ook effectief het moment is waarop men niet meer gaat kunnen instappen. Op zich als je een vertrekuur xx:11 of zo hebt, dan lijkt het me logisch dat de trein in die elfde minuut gaat vertrekken, niet in de tiende. Als je met interne berekeningen met die seconden rekening moet houden kan je gewoon de vertrektijd voor reizigers daar +30 seconden doen. De complexiteit moet verborgen zijn, niet doorgeschoven worden naar de buitenwereld...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steven »

Belgen zijn een raar volkje en dat bewijst dit onderwerp maar al te goed, als ergens een vertrekuur staat vermeld dan is dat logisch gezien het uur waarop de trein zou moeten vertrekken. Dat de deuren iets vroeger sluiten dan dat uur om tijdig te kunnen vertrekken is logisch. Bij een vliegtuig, bij Eurostar vinden we dat normaal, ja zelfs in het buitenland gaat het allemaal volgens dat principe. Maar als het hier met een binnenlandse trein zo is dat heeft men ineens een probleem.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door dentheo »

Anderzijds toetert de NMBS zelf ook.. waar het volgens mij niet nodig is.
De vertrekprocedure start nu op 20 sec voor vertrekuur, dat wordt nu 30 sec..dus 10 seconden verschil.
Daarvoor hang je geen borden...dus maken we er 30 seconden van ???
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 02 jun 2018, 16:08Belgen zijn een raar volkje en dat bewijst dit onderwerp maar al te goed, als ergens een vertrekuur staat vermeld dan is dat logisch gezien het uur waarop de trein zou moeten vertrekken. Dat de deuren iets vroeger sluiten dan dat uur om tijdig te kunnen vertrekken is logisch. Bij een vliegtuig, bij Eurostar vinden we dat normaal, ja zelfs in het buitenland gaat het allemaal volgens dat principe. Maar als het hier met een binnenlandse trein zo is dat heeft men ineens een probleem.
Voor de reiziger is een trein vertrokken als hij niet meer kan instappen. Daarom is dat moment het enige relevante tijdstip voor de reiziger.
Verder zal ik je uit de droom helpen wat betreft "het buitenland": er is geen enkele consistentie tussen de verschillende landen of spoorwegmaatschappijen wat betreft het moment dat de vertrekprocedure wordt gestart. In Zwitserland mag dat bv. pas op de gepubliceerde vertrektijd. In Duitsland was dat tot voor kort ook zo maar DB vindt nu voor de langeafstandstreinen dat ze ook een halve minuut eerder mogen beginnen, ondanks het feit dat de interne dienstregeling er rekening mee houdt dat de trein pas ca. 30 seconden na de gepubliceerde vertrektijd in beweging zal komen. In Nederland redeneert NS ook alleen vanuit het systeem dat de gepubliceerde vertrektijd identiek moet zijn met het moment dat de trein in beweging komt. Bij een van de regionale concessies eist echter de provincie dat de deuren pas mogen worden gesloten als de gepubliceerde vertrektijd is aangebroken.
In Frankrijk zegt de SNCF in zijn voorwaarden dat je 2 minuten van tevoren op het perron moet zijn. Dit geldt overigens voor alle treinen en niet alleen voor TGV's. Als je echter tickets in het buitenland koopt voor SNCF-treinen zonder reservering, dan zijn die 2 minuten nergens te vinden.
En zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Er ís helemaal geen standaard en omdat de planners geen rekening houden met een eventuele tijd dat je van tevoren aanwezig moet zijn, is het vaststellen van eenduidige overstaptijden eigenlijk ook niet mogelijk. Ik heb een tijdje geleden eens een voorbeeld gevonden van een overstap van 4 minuten op een Thalys, met een perronwisseling. Dit was in Schiphol, waar de minimale overstaptijd inderdaad 4 minuten is. Maar als je daar 2 minuten van afhaalt door een deel van je vertrekproces op de reizigers af te wentelen, dan eindig je met een onhaalbaar reisadvies.

Het Europese Hof van Justitie heeft overigens al vastgesteld wat de definitie is van aankomsttijd: dat is het moment waarop er minstens 1 deur is geopend en reizigers dus kunnen uitstappen. Er is weinig fantasie voor nodig om te bedenken wat dat voor de vertrektijd betekent. Dit was overigens voor een vliegtuig maar er is grote kans dat het Hof dat ook voor treinen of andere vervoermiddelen zou beslissen, mocht dat nodig zijn.
Zie: https://curia.europa.eu/jcms/upload/doc ... 0116nl.pdf

Groetjes,
Rian
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door 260689 »

Over die 30sec regel. Een vliegtuig sluit zijn deuren toch ook niet op het vertrekuur? Het moment dat het vliegtuig moet vertrekken is het moment dat die van de gate wordt gepusht. Ik vind het duidelijk dat er eindelijk publiekelijk een simpele regel wordt gegeven. Nu weet iedereen, ,30sec voor vertrek = niet meer instappen. Punt, amen, uit!
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door jan_olieslagers »

De vergelijking met het vliegtuig past als een tang op een varken. Immers een treinreiziger hoeft geen enkele procedure te doorlopen om in te stappen, geen security, geen check-in, geen bagage (TGV eventjes niet te na gesproken, daar gaat de vergelijking juist wel heel aardig op).

Daarom verwacht ik dat ik om 11:59:59 kan instappen in een trein die zogezegd om 12:00:00 vertrekt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie