Nieuwe vertrekprocedure

Alles over reizigerstreinen in België.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door maarten »

Als opvolging wat in die wikipediapagina staat:
At certain stations where long passenger trains call, "OFF" indicators are installed on platforms that illuminate when the corresponding platform starting signal is not at danger
In Nederland kent men het vertreksein. Een witte lamp die aan gaat als de trein veilig kan vertrekken. Dit zit dus in de beveiliging, als het sein op rood staat zal het vertreksein niet aan gaan. Dan hoeft de conducteur maar op één sein te letten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Waarbij men in Nederland nu overstapt van een vast brandende witte lamp naar een knipperende witte lamp op het Vertreksein (aangeduid met letter V) om de zichtbaarheid voor het personeel te verbeteren. Er waren namelijk klachten dat het lastig was op bepaalde stations om bij fel zonlicht deze lamp waar te nemen.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door AlexNL »

Het gebeurde in Nederland wel eens dat men door rood sleutelde, omdat omgevingslicht werd aangezien voor het vertreklicht. Door de lamp te laten knipperen wordt de kans daarop verkleind.

Het knipperen van die lamp wordt dan niet gestuurd vanuit de beveiliging. Men heeft een nieuwe lamp laten ontwikkelen dat zelf knippert, terwijl het constante voeding krijgt vanuit de beveiliging. Op deze manier hoeft er niets te worden aangepast in de beveiliging, dat is een stuk eenvoudiger (en dus goedkoper).

Ik zie de knipperende lamp op steeds meer plekken verschijnen, het is echt een stuk beter zichtbaar.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 17 apr 2023, 18:38 Het gebeurde in Nederland wel eens dat men door rood sleutelde, omdat omgevingslicht werd aangezien voor het vertreklicht. Door de lamp te laten knipperen wordt de kans daarop verkleind.

Het knipperen van die lamp wordt dan niet gestuurd vanuit de beveiliging. Men heeft een nieuwe lamp laten ontwikkelen dat zelf knippert, terwijl het constante voeding krijgt vanuit de beveiliging. Op deze manier hoeft er niets te worden aangepast in de beveiliging, dat is een stuk eenvoudiger (en dus goedkoper).

Ik zie de knipperende lamp op steeds meer plekken verschijnen, het is echt een stuk beter zichtbaar.
Is dat nu geen heel verouderde oplossing in deze tijden van smartwatches en tablets?
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Davy »

Neen het is juist een heel doeltreffende en simpele methode i.p.v. het wiel steeds opnieuw proberen uit te vinden.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door AlexNL »

Shrek schreef: 17 apr 2023, 18:39 Is dat nu geen heel verouderde oplossing in deze tijden van smartwatches en tablets?
Misschien wel, maar een knipperend lampje is lekker eenvoudig. Geen gedoe met netwerkverbindingen die kunnen falen, geen batterijen die leeg raken. Kijken, fluiten, sluiten, wegwezen. :wink:

In Nederland wordt het vertrekproces geleid door de treindienstleiding (al dan niet geautomatiseerd). Op vertrektijd wordt het sein veilig gezet (of al eerder), en dan hoort een trein te vertrekken. Als een trein niet vertrekgereed is meldt de machinist zich bij de treindienstleider, zodat deze kan besluiten om een andere trein prioriteit te geven (en eventueel een sein te herroepen).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

AlexNL schreef: 17 apr 2023, 18:44
Shrek schreef: 17 apr 2023, 18:39 Is dat nu geen heel verouderde oplossing in deze tijden van smartwatches en tablets?
Misschien wel, maar een knipperend lampje is lekker eenvoudig. Geen gedoe met netwerkverbindingen die kunnen falen, geen batterijen die leeg raken. Kijken, fluiten, sluiten, wegwezen. :wink:

In Nederland wordt het vertrekproces geleid door de treindienstleiding (al dan niet geautomatiseerd). Op vertrektijd wordt het sein veilig gezet (of al eerder), en dan hoort een trein te vertrekken. Als een trein niet vertrekgereed is meldt de machinist zich bij de treindienstleider, zodat deze kan besluiten om een andere trein prioriteit te geven (en eventueel een sein te herroepen).
En dat werkt vlot en goed. Geen enkel probleem mee. De problemen met onze Linda gaan echter van kwaad naar erger. Slechte ontvangst waardoor signaal te lang opbiechten laat wachten. Software die geen vertrek wil geven. …. Locatiegegevens die slecht werken waardoor de app soms al het station verlaten heeft waar je nog stil staat
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Eimai »

Steven schreef: 17 apr 2023, 23:12 En dat werkt vlot en goed. Geen enkel probleem mee. De problemen met onze Linda gaan echter van kwaad naar erger. Slechte ontvangst waardoor signaal te lang opbiechten laat wachten. Software die geen vertrek wil geven. …. Locatiegegevens die slecht werken waardoor de app soms al het station verlaten heeft waar je nog stil staat
Om nog maar te zwijgen van dat Linda voor het personeel opzettelijk als een zwarte doos wordt gehouden waar we liefst niet te veel details over te horen krijgen over de exacte werking ervan.

Maar ja in stations als Antwerpen-Centraal kan Linda dus gerust haar verrichtingen gedaan geven terwijl het vertreksein nog minuten dicht staat bijvoorbeeld, erg veilig allemaal...

En als het weer maar eens niet doorkomt zit je twee minuten met je vingers te draaien met het sein open tot chef je oproept om het mondeling door te geven dat je mag vertrekken, want die moet wachten tot horloge zegt van ons op te roepen. Tegen dat je dan weg bent weer een minuut verder.

Personeel riep altijd van kijk naar Nederland hoe eenvoudig het systeem daar is maar ja ze moesten in Brussel hun miljoenen kunnen verantwoorden natuurlijk en nu zitten we met dit brak systeem. Zie, als het werkt allemaal, ça va hé, maar er zijn iets te veel issues mee en de kans dat er ergens iets mis loopt veel te groot voor iets dat extreem belangrijk is en robuust zou moeten zijn voor een vertrekprocedure.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door maarten »

Steven schreef: 17 apr 2023, 23:12
Locatiegegevens die slecht werken waardoor de app soms al het station verlaten heeft waar je nog stil staat
Hoe werkt dat in bijvoorbeeld Brussel-Centraal? Daar zul je niet de beste GPS ontvangst hebben. :lol:
Of wordt de locatie ook op een andere manier bepaald? Ik zou me tegenwoordig kunnen indenken dat je het doet op de Wifi van het station (weet je vrij zeker dat je op het station bent) of met bluetooth.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

We moeten als machinist op onze tablet WiFi net uitschakelen omdat het blijkbaar problemen geeft. In Brussel centraal valt het nog mee. Brussels Airport en Antwerpen centraal zijn veel erger. Daar zijn realtime conflicten met de gps gegevens en de effectieve locatie afhankelijk van de rijrichting.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door AlexNL »

Het enige wat we in Nederland niet hebben is een koppeling van het vertrekproces aan het reisinformatiesysteem. Dat leidt wel eens tot situaties waarbij reizigers op of na vertrektijd op het perron komen, 'hun trein' aangekondigd zien staan en dan nog tevergeefs proberen om de deuren te openen.

Het systeem werkt bij ons enkel op basis van blokbezetting. Pas wanneer een trein effectief rijdt en het volgende blok bezet, schakelen de schermen over naar de volgende trein.
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door JHS2013 »

Dat probleem speelt in België ook omdat treinen soms nog minuten lang aan een perron staan nadat het vertrek gegeven is.
Ik las onlangs een artikel dat ik nu niet direct terug vind waarin stond dat men bluetooth-antennes gaat gebruiken om locatiegegevens af te dwingen.
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door jan_olieslagers »

Bluetooth? Dat is nog een maat erger dan WiFi. Consumer-grade, betrouwbaarheid beperkt, storinggevoeligheid overeenkomstig hoog, en zo hackbaar als de intiemste geheimen die men aan de postbode vertelt.

Iets fatsoenlijks opzetten is blijkbaar niet meer aan de orde - waar is der ouderen fierheid gevaren?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Glodenox »

Zo erg is het niet hoor. Bluetooth wordt bijvoorbeeld ook gebruikt door de locatiebakens van Waze die in de meeste Vlaamse tunnels geïnstalleerd staan. Met de juiste antenne kan zo'n signaal een 50 meter ver raken. Die bakens werken zo'n 7 jaar lang, puur op hun batterij. Het enige dat ze moeten doen is om de x seconden hun identiteit de wereld in sturen, zodat je dan met een ontvanger kan inschatten waar je in de tunnel staat. Er wordt dus geen bluetooth pairing gedaan. Android heeft er een API voor: de Proximity Beacons API.

Iets meer info: https://en.wikipedia.org/wiki/Eddystone_(Google)
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door jan_olieslagers »

Dank voor uw reactie, @Glodenox, er mochten er best wat meer komen van uwentwege!

Wat ge vertelt neem ik graag aan - ik ben zelf niet zodanig goed op de hoogte van al die draadloze toestanden omdat ik ze voor geen haar vertrouw - als er geen "pairing" gebeurt dan wordt het inderdaad al heel wat minder lekkerig.

Toch gaat de vergelijking met Waze niet echt op, vind ik: als Waze tijdelijk/plaatselijk onbeschikbaar is, dan zijn er een paar automobiisten die eventjes geen info krijgen - dat is niet het einde van de wereld. Als de vertrekprocedure afhankelijk is van een tijdelijke/plaatselijke onbeschikbaarheid van die Blauwtand, dan zijn vertragingen onvermijdelijk, en we weten allemaal dat het domino-effect daarvan nog uren en uren kan nazinderen.

En ook: als het volstaat om wat nep-info te Bluetooth-broadcasten, dan kan de eerste de beste pukkelpuber (van welke leeftijd dan ook) eventjes gauw een stoorzender opzetten die het hele systeem van de wijs stuurt. Daar zijn precendenten van: een jaar of 10-15-20-25 geleden was er iemand die met een simpel zend-ontvangertje nepinstructies gaf aan de vliegtuigen die op Zaventem gingen landen. Met alle gevolgen vandien, uiteraard.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie