Pagina 14 van 35

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 12 jun 2018, 11:45
door Steven
Deze worden nog steeds door de tbg bediend net voor hij zijn deur sluit, net zoals vroeger, maar nu moet die laatste deur onmiddellijk sluiten nadat hij instapt.
Marcad volgens welke klok heb jij die timing gezien?

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 12 jun 2018, 11:53
door Freken
Echt strikt wordt de procedure toch niet opgevolgd in Brussel-Centraal, ik heb op 10 minuten 2 treinen zien aanzetten zonder dat de deur van de TBG al helemaal toe was. Het lijkt in stopplaatsen nu ook langer te duren voordat er vertrokken kan worden maar er wordt wel sneller aangezet.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 12 jun 2018, 11:58
door CursorX
Freken schreef: 12 jun 2018, 11:53 Echt strikt wordt de procedure toch niet opgevolgd in Brussel-Centraal, ik heb op 10 minuten 2 treinen zien aanzetten zonder dat de deur van de TBG al helemaal toe was. Het lijkt in stopplaatsen nu ook langer te duren voordat er vertrokken kan worden maar er wordt wel sneller aangezet.
Is allemaal logisch.
Sommige treinbestuurders rijden al 20 jaar met de vorige procedure. Deze mensen moeten zich allemaal aanpassen en een reflex afleren is niet zo simpel.
Dat het in stopplaatsen langer duurt is ook logisch. Want die laatste deur moet dicht zijn vooraleer er aan gezet mag worden. Je kunt wel sneller optrekken natuurlijk, want vroeger trok je traag op tot je zag dat de deur van de treinbegeleider dicht was.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 12 jun 2018, 12:51
door Asterix
Marcad schreef: 12 jun 2018, 09:43 Hallo

Gezien dit morgen.
50.15 floot
50.20 deur gesloten
50.35 IOT rood
50.45 trein vertrek ipv 51.00

Is dat de normale procedure?
Het heeft geen zin om een trein te laten wachten als de AVG toch gedraaid is. Dat is immers een potentieel gevaarlijke situatie.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 12 jun 2018, 13:23
door Marcad
Steven schreef: 12 jun 2018, 11:45 Deze worden nog steeds door de tbg bediend net voor hij zijn deur sluit, net zoals vroeger, maar nu moet die laatste deur onmiddellijk sluiten nadat hij instapt.
Marcad volgens welke klok heb jij die timing gezien?
Op de klok die op de perron is.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 12 jun 2018, 15:09
door dentheo
Marcad schreef: 12 jun 2018, 09:43 Hallo

Gezien dit morgen.
50.15 floot
50.20 deur gesloten
50.35 IOT rood
50.45 trein vertrek ipv 51.00

Is dat de normale procedure?
Dat denk ik niet, maar de procedure duurt daar dan toch 30 seconden.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 12 jun 2018, 15:25
door Steven
Waarschijnlijk heeft die ofwel op zijn horloge gekeken ofwel was hij er zich niet bewust van. De stationsklok is de laatste jaren (jammer genoeg) wat verwaarloosd geraakt. Vorige week was er in Brussel Zuid eentje die eerder voor vliegtuigpropellor oefende dan dat de tijd juist werd weergegeven.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 12 jun 2018, 16:16
door CursorX
Steven schreef: 12 jun 2018, 15:25 Waarschijnlijk heeft die ofwel op zijn horloge gekeken ofwel was hij er zich niet bewust van. De stationsklok is de laatste jaren (jammer genoeg) wat verwaarloosd geraakt. Vorige week was er in Brussel Zuid eentje die eerder voor vliegtuigpropellor oefende dan dat de tijd juist werd weergegeven.
In Oostende zijn er niet eens meer Stationsklokken...

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 12 jun 2018, 16:45
door Freken
CursorX schreef: 12 jun 2018, 16:16
Steven schreef: 12 jun 2018, 15:25 Waarschijnlijk heeft die ofwel op zijn horloge gekeken ofwel was hij er zich niet bewust van. De stationsklok is de laatste jaren (jammer genoeg) wat verwaarloosd geraakt. Vorige week was er in Brussel Zuid eentje die eerder voor vliegtuigpropellor oefende dan dat de tijd juist werd weergegeven.
In Oostende zijn er niet eens meer Stationsklokken...
Worden systematisch buiten dienst gesteld bij "grote" renovaties, onderhoud werd te duur en te weinig wisselstukken heb ik mij laten vertellen.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 12 jun 2018, 19:45
door rvdborgt
Freken schreef: 12 jun 2018, 16:45Worden systematisch buiten dienst gesteld bij "grote" renovaties, onderhoud werd te duur en te weinig wisselstukken heb ik mij laten vertellen.
Sinds wanneer zou dat zijn? Vorig jaar is de klok in Gentbrugge nog 2 keer gerepareerd. In Gent-Sint-Pieters zijn nieuwe klokken opgehangen op de nieuwe perrons en er komen er nog bij zo te zien.
Wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor de stationsklokken? En krijgt het personeel dan horloges die radiografisch gestuurd worden?

Groetjes,
Rian

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 12 jun 2018, 21:26
door Asterix
De klokken vallen onder de verantwoordelijkheid van NMBS. In 2012 vielen de middelgrote stations alsook de stopplaatsen nog onder het beheer van Infrabel en zij beslisten toen er niet meer in te investeren, volgens dit nieuwsbericht .

Je hoort regelmatig iets waaien over het verdwijnen van die klokken maar ik weet niet wat de exacte strategie is. Wel krijgen de treinbegeleiders weldra 'smart watches'.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 13 jun 2018, 09:32
door Glodenox
Het blijft wel jammer dat er geen manier is om aan een treinbegeleider duidelijk te maken dat het spoor nog niet meteen vrijgegeven gaat worden en er nog niet afgesloten dient te worden. Akkoord, vanaf dat het vertrekuur aangekomen is heeft men als reiziger eigenlijk niet al te veel excuses, maar anderzijds is het wel stom als een trein nog 4 minuten aan een perron blijft staan zonder te vertrekken, zoals ik deze morgen zag gebeuren.

Zou men de AVG-bakjes geen upgrade kunnen geven zodat deze aangeeft dat het zin heeft om voor de trein die aan het perron staat een rijpad aan te vragen? Dat kan zelfs puur indicatief zonder verder in te grijpen op de huidige procedure. Ik zeg nu de AVG omdat die meestal aanwezig is in de stations waar dit het nuttigst zou zijn, maar eigenlijk zou zo'n indicatie in alle stations nuttig kunnen zijn. Als het volgend sein gesloten staat heeft het namelijk meestal geen zin om de deuren al te sluiten.

Nadeel is wel dat je zo enkele seconden gaat verliezen tussen het open gaan van het sein en het sluiten van de deuren. Misschien kan men zo'n indicatie al geven wanneer het blok dat het sein gesloten houdt effectief bezet is en dus binnenkort vrij gaat komen? (uitgezonderd als het geweten is dat er nog een andere trein eerst een rijpad gaat krijgen) Dan gaat er bij het sluiten van de deuren het sein misschien nog niet open staan, maar blijven de deuren toch al een pak langer open zonder het geheel te vertragen. Dat lijkt me wenselijk voor de veiligheid én de tevredenheid van de reizigers.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 13 jun 2018, 09:42
door Jan-Mark
Zoiets noemen wij een “vertreklicht” in Nederland, de lamp op het perron die tegelijkertijd met het openzetten van een sein gaat branden. Hierdoor worden de deuren pas gesloten als het sein effectief open is.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 13 jun 2018, 11:35
door Glodenox
In Nederland wordt het vertrekuur dus beschouwd als het uur waarop de deuren dicht zullen gaan? Het lijkt me wel lastig dat er op die manier telkens zo'n 20 seconden verloren gaan omdat de trein niet meteen kan vertrekken bij het open gaan van het sein.

Maar iets in die aard zou me inderdaad nuttig lijken.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 13 jun 2018, 11:54
door Steven
Het vertreklicht in Nederland. Een witte lamp waaronder een wit bordje met zwarte V hangt zijn geplaatst langs de lengte van het perron. Deze lamp zal ontsteken op ongeveer 50 seconden voor het vertrekuur (indien er niets het vertrek verstoord voor de treindienstleider). Zodoende kan de treinbegeleider tijdig het vertrek geven. Hiervoor geeft hij een fluitsignaal (sinds enige tijd mag je na het fluiten niet meer instappen bij NS, al wil de realiteit daar wel eens tegen vloeken) en sluit de deuren. De treinbegeleider kijkt alle deuren na en sluit ook zijn deur. De machinist is verantwoordelijk om het volledig sluiten van alle deuren na te zien. Dit gaat aan de hand van een controlelamp in de stuurpost (ja ook op de Traxx werkt dit). Eens deze lamp in de stuurpost oplicht en het sein staat veilig kan de machinist de trein in beweging brengen. Deze procedure neemt bij de Benelux ongeveer 20 seconden in beslag. NS heeft treinen waar de deuren iets sneller sluiten dus daar kan er volgens mij nog wel 5 sec af.