Pagina 19 van 35

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 14 jun 2019, 19:38
door traxie
Terminus schreef:
dekooiker schreef: 14 jun 2019, 10:42 Men bespaart zogezegd om de privatisering voor te bereiden maar de massa rang 3 en hoger dat geen werkelijke bijdrage tot de essentie levert blijft wél op post!
Er zijn sowieso te veel bazen, maar gelieve toch niet iedereen over dezelfde kam te scheren aub. Er zijn bij ons veel rangen 3 die nuttig werk leveren (in de schaduw, als je het zo wil noemen) en zelfs bijspringen op het terrein.
Ongetwijfeld, maar ik stel me toch de vraag waarom er bij het ene kader een job door een rang 5 of 4+ kan worden gedaan en bij een ander kader dat plots een rang 3 moet zijn.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 15 jun 2019, 11:46
door kika
overweg13 schreef: 11 mar 2019, 15:12 Wie wel op de hoogte is, wordt dan het slachtoffer van die onwil. Vergelijk het met de tarieven die om de haverklap zogezegd vereenvoudigd worden, omdat niemand ze begrijpt. Meermaals komt dat neer op het laten verdwijnen van interessante formules voor wie wel de moeite doet om eens verder te kijken dan zijn neus lang is.
En als je het wel begreep, begreep de lokettist het vaker niet dan wel hoe dat uit z'n machinerie te toveren. Dat is nu nog steeds het geval, voornamelijk bij internationale verbindingen. Vanuit het standpunt van de spoorwegen is het niet onbegrijpelijk: de constatering dat ze het personeel nog veel meer moeten aanleren én de eigen systemen verbeteren komen ook niet zonder kostprijs. Helaas.
rvdborgt schreef: 11 mar 2019, 19:20Het hangt helemaal van de vervoerder af.
En zelfs dan kan het nog verschillen: zat vorige week in een Berlijn München ICE, waar de voorgaande trein gewoon volgens dienstregeling reed, maar de onze expliciet ging wachten op aansluitingen in o.a. Leipzig. Sommige deuren waren al dicht, 2 fluitsignalen.. Dat was wel netjes aangekondigt in de planner (enkel op de dag zelf gekeken).

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 24 jan 2020, 18:49
door HLE18
Deze maand blijkbaar testen met weer een nieuwe vertrekprocedure: LINDA iets met smart watches waar de TBG dan moet aangeven dat de deuren toe zijn en klaar is voor vertrek.
Ik snap toch niet wat er mis is met de huidige procedure... nu gaan ze weer met complexe draadloze toestanden zitten die voor vertragingen zorgen.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 24 jan 2020, 19:26
door rvdborgt
HLE18 schreef: 24 jan 2020, 18:49 Deze maand blijkbaar testen met weer een nieuwe vertrekprocedure: LINDA iets met smart watches waar de TBG dan moet aangeven dat de deuren toe zijn en klaar is voor vertrek.
Ik snap toch niet wat er mis is met de huidige procedure... nu gaan ze weer met complexe draadloze toestanden zitten die voor vertragingen zorgen.
Voor de huidige procedure is er veel vaste infrastructuur nodig (bv. de AVG-kastjes). Geen idee wat dat kost overigens in vergelijking met de nieuwe procedure.
Verder sluit nu de conducteur de trein niet pas als hij kan vertrekken maar, uniek in Europa (voor zover ik weet), al als de vertrektijd (bijna) is aangebroken.

Groetjes,
Rian

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 24 jan 2020, 19:40
door wuitz
Inderdaad, voor het moment worden de smartwatches uitgedeeld aan de tbg's. Om het simpel te houden, zij krijgen een melding dat de deuren gesloten mogen worden, wanneer alles in orde is sturen ze een melding door naar de tablet van de bestuurder. De app Linda zal in de toekomst ook voor meer toepassingen gebruikt worden, zo zou de dispatching of o/chef aansluitingen kunnen laten verzekeren met een muisklik ipv. het tijdrovend bellen. Initieel was het niet de bedoeling dat de informatie van Linda werd gedeeld met Infrabel, zij had immers laten weten dat ze die info niet meer nodig heeft. Daar is men ondertussen al van teruggekomen na paniekreacties van het werkvolk, men is er nu mee bezig om de meldingen ook op de ebp-schermen te laten verschijnen. Officiële uitrol en afschaffing van de AVG zou juni dit jaar moeten zijn maar dat lijkt me weinig realistisch, bij de bestuurders wordt er immers niet over gepraat. Reden: bij Infrabel wil men af van de AVG en al het gesleept en of trek/duw materieel heeft geen installatie om het vertrek te geven.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 24 jan 2020, 19:48
door Adler
rvdborgt schreef: 24 jan 2020, 19:26
Voor de huidige procedure is er veel vaste infrastructuur nodig (bv. de AVG-kastjes). Geen idee wat dat kost overigens in vergelijking met de nieuwe procedure.
Het vorige nieuwe systeem DICE (Departure in a Controlled Environment) dat men had uitgedokterd heeft 11 miljoen euro gekost en heeft men na 8 jaar evaluatie onbruikbaar geacht en in de vuilbak gekieperd.
Niemand die weet waar die 11 miljoen euro precies aan besteed is. En wie het wel weet, wil het niet vertellen.
Hopelijk gebeurt met die LINDA (Location Based INtelligent Departure Approach) niet hetzelfde.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 24 jan 2020, 19:48
door trainlovertje
wuitz schreef: 24 jan 2020, 19:40 Officiële uitrol en afschaffing van de AVG zou juni dit jaar moeten zijn maar dat lijkt me weinig realistisch, bij de bestuurders wordt er immers niet over gepraat. Reden: bij Infrabel wil men af van de AVG en al het gesleept en of trek/duw materieel heeft geen installatie om het vertrek te geven.
Juni dit jaar is echt wel heel snel, inderdaad.
En Infrabel wil af van AVG? Dan maar de vervoersmaatschappijen laten opdraaien voor de kosten om een vertrekprocedure te organiseren... Alle bestuurders van Thalys/Eurostar/TGV/ICE krijgen dan ook zo'n tablet en toestanden?

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 24 jan 2020, 20:13
door Steven
Alle HST treinen, inclusief IC benelux kan men werken met controle deuren. Het is namelijk de treinbestuurder die daar de deuren vrijgeeft en men gebruikt die infra al om in Nederland te vertrekken. Geen tablet, smartphone of smartwatch nodig. Een seinbeeld dat alles behalve rood is en de trein kan rijden.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 24 jan 2020, 21:26
door Adler
Steven schreef: 24 jan 2020, 20:13 Alle HST treinen, inclusief IC benelux kan men werken met controle deuren. Het is namelijk de treinbestuurder die daar de deuren vrijgeeft en men gebruikt die infra al om in Nederland te vertrekken. Geen tablet, smartphone of smartwatch nodig. Een seinbeeld dat alles behalve rood is en de trein kan rijden.
Bij de NS heeft elke TBG wel een smartwatch gekregen omdat men heeft ingezien dat het heel belangrijk is voor de punctualiteit dat de treinen op de seconde juist vertrekken.
De smartwatch geeft vlak voordat een trein moet vertrekken een trilsignaal, zodat de conducteur attent is gemaakt op het vertrek.
Na het trilsignaal telt het terug tot het moment van vertrek.
Het gebruik van de smartwatch moet voor meer punctualiteit zorgen.
Daarnaast geven treinbegeleiders aan dat ze meer aandacht voor reizigers kunnen hebben doordat ze niet meer op de stationsklok of hun smartphone hoeven te letten.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 24 jan 2020, 21:45
door Freken
wuitz schreef: 24 jan 2020, 19:40 Initieel was het niet de bedoeling dat de informatie van Linda werd gedeeld met Infrabel, zij had immers laten weten dat ze die info niet meer nodig heeft.
Dus Infrabel zou op goed geluk seinen openzetten zonder te weten of de trein wel echt klaar is voor vertrek? Dan lijkt het mij best dat er naar het werkvolk geluisterd is..

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 24 jan 2020, 21:48
door Steven
Dat heeft met stiptheid te maken maar staat compleet los van hoe men het vertrek geeft bij een trein in Nederland . Daarvoor maakt men gewoon gebruik van een lamp in de trein aanwezig die aan de bestuurder duidelijk maakt dat alle deuren gesloten zijn. De treinbegeleider mag daar enkel het vertrek geven als het vertreksein veilig staat. In bepaalde stations vult men dit aan met een witte vertreklamp. Dit vooral indien het vertreksein mogelijks niet goed zichtbaar is over de volledige lengte van het perron.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 24 jan 2020, 21:50
door Steven
Freken schreef: 24 jan 2020, 21:45
wuitz schreef: 24 jan 2020, 19:40 Initieel was het niet de bedoeling dat de informatie van Linda werd gedeeld met Infrabel, zij had immers laten weten dat ze die info niet meer nodig heeft.
Dus Infrabel zou op goed geluk seinen openzetten zonder te weten of de trein wel echt klaar is voor vertrek? Dan lijkt het mij best dat er naar het werkvolk geluisterd is..
In Nederland zetten men het sein open 50 seconden voor het vertrek, daar heeft de bestuurder de plicht info te verstrekken indien hij niet tijdig kan vertrekken. Dus dat kan men hier ook perfect.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 24 jan 2020, 21:56
door Freken
Steven schreef: 24 jan 2020, 21:50 In Nederland zetten men het sein open 50 seconden voor het vertrek, daar heeft de bestuurder de plicht info te verstrekken indien hij niet tijdig kan vertrekken. Dus dat kan men hier ook perfect.
Ik kan mij genoeg situaties voor de geest halen hoe het in België dan wel eens zou kunnen fout lopen, een treinbestuurder zal ook geen defect deuren of een niet-afgeloste treinbegeleider opmerken en ondertussen is wel de reisweg al aangelegd en staat jan en alleman stil. Vermoedelijk kan de communicatie in België ook wel wat verbeterd worden maar dat laat ik even in het midden. :wink:

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 24 jan 2020, 22:00
door Steven
Maak je geen zorgen, ook in nl loopt het al eens fout met als basis slechte communicatie. Als gevolg kunnen daar dan ook bepaalde treinen niet vertrekken. Doch het is er eerder uitzondering.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 25 jan 2020, 00:38
door Shrek
Adler schreef: 24 jan 2020, 19:48 Het vorige nieuwe systeem DICE (Departure in a Controlled Environment) dat men had uitgedokterd heeft 11 miljoen euro gekost en heeft men na 8 jaar evaluatie onbruikbaar geacht en in de vuilbak gekieperd.
Niemand die weet waar die 11 miljoen euro precies aan besteed is. En wie het wel weet, wil het niet vertellen.
Die 11 M€ is besteed aan veel programmeren, veel technische testen en het uitrusten van zowat alle stations en treinen met tags.
Daar is toch nooit een geheim van gemaakt?