Pagina 22 van 35

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 03 jan 2021, 18:53
door twuyts
Shrek schreef: 03 jan 2021, 16:33
twuyts schreef: 03 jan 2021, 16:02 De AVG hoeft toch in mijn geval niet te vervallen? De AVG werkt (denk ik) met een timer, je draait die, en na 10 seconden gaat het naar de witte lamp. Als daartegen de TBG zijn deur dicht heeft en de TB een groene lamp heeft zijn er 2 punten die veilig zijn => dus een veilig vertrek.
Nu weet ik ook wel dat de AVG in dit geval werkt in combinatie met de laterale seinen (dus die zal niet wit oplichten als het sein gesloten is), maar als deze in 2026 verdwijnen kan deze lamp toch gekoppeld worden aan ERTMS of zelfs los werken ervan.
Als je de procedure dusdanig maakt:
  • Machinist controleert of ETCS rijtoestemming geeft en geeft door aan TBG via portofoon.
  • TBG fluit sluit alle deuren behalve de zijne en gaat na controle de AVG draaien.
  • Conducteur sluit zijn deur. En machinist controleert nogmaals rijtoestemming, daarna AVG daarna groene lamp.
Dus kortom: er is via AVG een terugkoppeling naar seinpost, via de groene lamp is er controle dat de deuren dicht zijn, en via ETCS weet men dat men kan vertrekken.
De AVG werkt even goed met stopmerkborden, dat is geen issue en werkt vandaag al in Noorderkempen.

Wat me in dit voorstel stoort is de "portofoon". Vandaag hebben de TBG's enkel een gsm, als je die in elke halte moet opbellen zal het veel te lang duren. Die handeling willen ze nu net automatiseren zodat de TB niet nog meer belast wordt dan vandaag.

En natuurlijk is er ook de vraag: wat doe je bij de honderden stopplaatsen die vandaag geen AVG hebben?
Ja dat is waar maar dan is mijn vraag, want dat weet ik niet. Hoe gaat het in de huidige situatie op deze plaatsen ivm vertrekken zonder de AVG, of is dit misschien iets voor een andere topic?

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 03 jan 2021, 19:22
door JHS2013
Ofwel via de eigen overbrengingsinstallatie (lamp deuren of een ding-dong geluid) voor de treinen die daar mee zijn uitgerust ofwel door een visueel teken tussen begeleider en bestuurder.

LINDA klinkt veelbelovend en logisch maar de reputatie vd spoorwegen op het gebied van informaticatoepassingen (zoals TWEE gebrekkige reisplanners) en het herhaaldelijk uitstellen wekt toch weinig vertrouwen

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 03 jan 2021, 19:54
door jens123
De vraag is natuurlijk of de treinbegeleiders aan boord blijven de komende jaren (vooral dan specifiek op de stoptreinen).

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 03 jan 2021, 21:11
door JHS2013
Ik mag het hopen want alleen de MR86 is in theorie geschikt voor “one man”. Bovendien is dat toch al vaker zonder succes geprobeerd in te voeren?

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 03 jan 2021, 21:18
door jan_olieslagers
wat doe je bij de honderden stopplaatsen die vandaag geen AVG hebben?
Mag ik daarbij deze (wellicht domme) nevenvraag: hoe ziet er dat uit op langere termijn? Is er een streven om overal AVG te hebben, of juist nergens, of kan men er op langere termijn mee leven dat AVG er in sommige stations/stopplaatsen wel is, en in andere niet?

Als ik verneem dat er een streven - nuja zelfs een project! - is om de traditionele seinen af te schaffen, dan zou het me nogal raar lijken om AVG wel in leven te houden - maar er zijn blijkbaar mensen die de zaken graag ingewikkeld maken ;)

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 03 jan 2021, 22:14
door traxie
jan_olieslagers schreef: 03 jan 2021, 21:18
wat doe je bij de honderden stopplaatsen die vandaag geen AVG hebben?
Mag ik daarbij deze (wellicht domme) nevenvraag: hoe ziet er dat uit op langere termijn? Is er een streven om overal AVG te hebben, of juist nergens, of kan men er op langere termijn mee leven dat AVG er in sommige stations/stopplaatsen wel is, en in andere niet?

Als ik verneem dat er een streven - nuja zelfs een project! - is om de traditionele seinen af te schaffen, dan zou het me nogal raar lijken om AVG wel in leven te houden - maar er zijn blijkbaar mensen die de zaken graag ingewikkeld maken ;)
De avg laten verdwijnen is inderdaad de bedoeling. Als de koppeling er tussen seinhuis en linda is kan dit veilig. Dat zou de veiligheid ten goede komen, nu zijn er heel wat situaties waar het volgende sein beheerd is maar er toch geen avg staat.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 03 jan 2021, 22:18
door jan_olieslagers
Dankje (maar het mislukte experiment met de gele broeksknopen wordt er wel nog pijnlijker bij). En wat was nu toch weer linda ? Mijn arme oude hoofd heeft het zo lastig met al die kreten... Was dat de opvolg(st)er van Artemis, aangekocht in Zwitserland?

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 03 jan 2021, 22:47
door trainlovertje
JHS2013 schreef: 03 jan 2021, 21:11 Ik mag het hopen want alleen de MR86 is in theorie geschikt voor “one man”. Bovendien is dat toch al vaker zonder succes geprobeerd in te voeren?
AM08 ook, en daarvan zijn er 300 stuks 8)

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 03 jan 2021, 22:49
door JHS2013
In een Desiro kan je niet tegelijkertijd de deuren bedienen én zien, wat me toch vrij essentieel lijkt in het sluitproces

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 03 jan 2021, 23:08
door trainlovertje
JHS2013 schreef: 03 jan 2021, 22:49 In een Desiro kan je niet tegelijkertijd de deuren bedienen én zien, wat me toch vrij essentieel lijkt in het sluitproces
In Duitsland gebeurt het ook zonder spiegel: hoofd door de venster ter visuele controle, elke halte opnieuw, tenzij er camera's staan. Zowel S-bahn als regionale treinen.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 03 jan 2021, 23:20
door JHS2013
Klopt, in Duits materieel kan je de deuren dan ook staand en uit het venster hangend bedienen

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 04 jan 2021, 10:39
door traxie
trainlovertje schreef: 03 jan 2021, 23:08
JHS2013 schreef: 03 jan 2021, 22:49 In een Desiro kan je niet tegelijkertijd de deuren bedienen én zien, wat me toch vrij essentieel lijkt in het sluitproces
In Duitsland gebeurt het ook zonder spiegel: hoofd door de venster ter visuele controle, elke halte opnieuw, tenzij er camera's staan. Zowel S-bahn als regionale treinen.
Dat zou hier ook lukken, ware het niet dat dat display rechts zit en we links rijden. Maar er is daar wel een mouw aan te passen indien nodig. Aan de ramen zitten een soort rangeerstuurtafels, die worden niet gebruikt, daar zou je wel een knop kunnen zetten om de deuren te sluiten. Het is ook maar één knop.
jan_olieslagers schreef: 03 jan 2021, 22:18 Dankje (maar het mislukte experiment met de gele broeksknopen wordt er wel nog pijnlijker bij). En wat was nu toch weer linda ? Mijn arme oude hoofd heeft het zo lastig met al die kreten... Was dat de opvolg(st)er van Artemis, aangekocht in Zwitserland?
Linda staat voor Location based INtelligent Departure Approach, locatie afhankelijk op een slimme manier het vertrek geven dus. Het alternatief voor de Aanwijzer Verrichtingen Gedaan.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 09 jan 2021, 02:44
door AlexNL
twuyts schreef: 03 jan 2021, 16:02 Machinist controleert of ETCS rijtoestemming geeft en geeft door aan TBG via portofoon.
Dit zal alleen maar werken onder ETCS Level 2, waarbij er een continue verbinding is tussen de trein en de wal. Daarmee kan de machinist zien wanneer hij een nieuwe/verlengde movement authority krijgt.

Onder ETCS L1 gebeurt dit niet*, daar wordt de informatie puntsgewijs overgedragen. De machinist zal dus pas nieuwe informatie over zijn toegestane reisweg krijgen zodra hij een bepaald punt passeert.

* Tenzij er sprake is van 'infill' op basis van radio of kabels in het spoor

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 09 jan 2021, 08:27
door Shrek
AlexNL schreef: 09 jan 2021, 02:44
twuyts schreef: 03 jan 2021, 16:02 Machinist controleert of ETCS rijtoestemming geeft en geeft door aan TBG via portofoon.
Dit zal alleen maar werken onder ETCS Level 2, waarbij er een continue verbinding is tussen de trein en de wal. Daarmee kan de machinist zien wanneer hij een nieuwe/verlengde movement authority krijgt.

Onder ETCS L1 gebeurt dit niet*, daar wordt de informatie puntsgewijs overgedragen. De machinist zal dus pas nieuwe informatie over zijn toegestane reisweg krijgen zodra hij een bepaald punt passeert.

* Tenzij er sprake is van 'infill' op basis van radio of kabels in het spoor
In level 1 zal er altijd iets zijn dat de bestuurder vertelt wanneer hij mag vertrekken, in Noorderkempen is dat een lamp onder het stopmerkbord. De bestuurder weet dus wanneer hij mag vertrekken en kan deze info doorgeven. Het zou echter veel praktischer zijn als de bestuurder dit niet hoeft te doen en de info rechtstreeks tot bij de TBG geraakt.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 09 jan 2021, 14:54
door rvdborgt
Shrek schreef: 09 jan 2021, 08:27 In level 1 zal er altijd iets zijn dat de bestuurder vertelt wanneer hij mag vertrekken, in Noorderkempen is dat een lamp onder het stopmerkbord. De bestuurder weet dus wanneer hij mag vertrekken en kan deze info doorgeven. Het zou echter veel praktischer zijn als de bestuurder dit niet hoeft te doen en de info rechtstreeks tot bij de TBG geraakt.
Kan de conducteur die lamp niet zien? Het principe klinkt wel heel erg naar de vertreklamp in Nederland, die voor de conducteur bedoeld is.

Groetjes,
Rian