Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

en sorry, maar die 'achteruitgang' voor DePanne-Brussel (en Tielt begint ook al te morren) is erg relatief.
Zonder in detail te treden (en we spreken dan uiteindelijk nog over een erg beperkt aandeel van de reizigers van L73 die naar Brussel moeten, we hebben daar ook nog andere klanten!):

Huidige aanbod: 4 (en tevens ENIGE) mogelijkheden om naar Brussel te reizen (aankomst voor 9u), waarvan 3 rechtstreeks (mits overstap win je nog 2 minuten op één van deze 3) en 1 met overstap: rittijden 1u56/57 (aankomst Brussel ruwweg rond 7u, 8u, 8u30, 9u)

Nieuw aanbod: 5 snelle mogelijkheden om voor 9u in Brussel te staan (een EXTRA aankomst rond 7u30 -> Dit is dus ook een extra trein voor Depanne-Gent etc!) waarvan 2 rechtstreekse P-treinen en 3 (ex-IRi) met overstap. Die P-treinen rijden sneller dan de huidige rechtstreekse IRi (kortere stilstand Gent)!
Voor de reizigers die 'blijven zitten tot Brussel' prefereren boven snelheid: 4 x rechtstreeks DePanne tot Brussel voor 9u (vandaag 2x)
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

ferry schreef:Het weghalen van modern materiaal op lijn 73 en de vermoedelijke terugkeer van Breaks is nog maar eens het bewijs hoe "Brussel" denkt over de westhoek! Een regelrechte schande!!
Dus eens er op een spoorlijn toevallig een MS96 gereden heeft mag men daar nooit meer met ander materieel rijden? :roll:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

stefanic schreef:en sorry, maar die 'achteruitgang' voor DePanne-Brussel (en Tielt begint ook al te morren) is erg relatief.
Zonder in detail te treden (en we spreken dan uiteindelijk nog over een erg beperkt aandeel van de reizigers van L73 die naar Brussel moeten, we hebben daar ook nog andere klanten!):

Huidige aanbod: 4 (en tevens ENIGE) mogelijkheden om naar Brussel te reizen (aankomst voor 9u), waarvan 3 rechtstreeks (mits overstap win je nog 2 minuten op één van deze 3) en 1 met overstap: rittijden 1u56/57 (aankomst Brussel ruwweg rond 7u, 8u, 8u30, 9u)

Nieuw aanbod: 5 snelle mogelijkheden om voor 9u in Brussel te staan (een EXTRA aankomst rond 7u30 -> Dit is dus ook een extra trein voor Depanne-Gent etc!) waarvan 2 rechtstreekse P-treinen en 3 (ex-IRi) met overstap. Die P-treinen rijden sneller dan de huidige rechtstreekse IRi (kortere stilstand Gent)!
Voor de reizigers die 'blijven zitten tot Brussel' prefereren boven snelheid: 4 x rechtstreeks DePanne tot Brussel voor 9u (vandaag 2x)
Daar wordt wel voorbijgegaan aan het feit dat een overstap doorgaans als oncomfortabel wordt ervaren, zonder te vergeten dat veel overstappen in het honderd lopen door vertragingen. Je kunt er moeilijk omheen dat er per dag slechts twee rechtstreekse snelle treinen zullen overblijven... naar ik vermoed zal het bovendien met M4 of vergelijkbaar zijn, dus qua comfort is dat ook niet alles voor zo'n lange rit (het zal maar eens een warme zomerdag zijn).

Het is ook perfect des mensen om te kijken naar de buren, en wat ziet men dan langs lijn 73: bijna al de rest (de andere kustlijnen) krijgt of behoudt een snelle verbinding met Brussel... er komt zelfs een nieuwe bij langs lijn 66. En qua materieel is men ook veel beter bediend met alle M6 en MS96 die daar wellicht de dienst zullen uitmaken.

Last but not least: bovenstaande redenering legt wel heel erg de nadruk op de spitsuren, pakweg diegenen die om 8 u op een kantoor in Brussel willen zijn. Aan al de rest van de reizigers wordt totaal voorbijgegaan, voor hen zal het een overstap worden, ofwel blijven zitten maar dan wel een echte stoptrein in de plaats hebben, zoals de IR-l nu is.

Enfin, ik ben het met je eens dat de zaken niet overdreven moeten worden (en discours à la "zo denkt men over de Westhoek in Brussel" mogen helemaal thuisblijven), maar ik kan toch enig begrip opbrengen voor het potentiële ongenoegen dat links en rechts opduikt.

O ja, allerlaatste bedenking die ik me net maak: als lijn 73 straks inderdaad een ETCS-testlijn wordt, hoe zit het dan met de Breaks die volgens de tamtam de dienst zouden uitmaken? Aangezien ze geen ETCS hebben en bij mijn weten ook niet meteen zullen krijgen, zal er uiteindelijk toch opnieuw een verschuiving nodig zijn, niet?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

ongenoegen is er altijd, het verplaatst zich enkel. Doe je voor de ene goed komt het minder goed uit voor de andere en omgekeerd. Dat is nu eenmaal altijd zo geweest en zal nog lang zo blijven. Het jaar waarin we voor elke treinreiziger de ideale verbinding hebben met het meest moderne materieel is onbestaande volgens mij.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Steve schreef:O ja, allerlaatste bedenking die ik me net maak: als lijn 73 straks inderdaad een ETCS-testlijn wordt, hoe zit het dan met de Breaks die volgens de tamtam de dienst zouden uitmaken? Aangezien ze geen ETCS hebben en bij mijn weten ook niet meteen zullen krijgen, zal er uiteindelijk toch opnieuw een verschuiving nodig zijn, niet?
Neen, de TBL1+ blijft tot 2025 gewoon in dienst op die spoorlijn. Net zoals er vandaag al breaks, sprinters, 21,... op ETCS-spoorlijnen rijden zal dat ook op L73 kunnen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Zelfs de MR96 heeft geen ETCS dus op dat vlak zouden ze enkel desiro's mogen krijgen aangezien dat de enige motorstellen zijn die over het hele park een werkende ETCS hebben.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
Steve schreef:O ja, allerlaatste bedenking die ik me net maak: als lijn 73 straks inderdaad een ETCS-testlijn wordt, hoe zit het dan met de Breaks die volgens de tamtam de dienst zouden uitmaken? Aangezien ze geen ETCS hebben en bij mijn weten ook niet meteen zullen krijgen, zal er uiteindelijk toch opnieuw een verschuiving nodig zijn, niet?
Neen, de TBL1+ blijft tot 2025 gewoon in dienst op die spoorlijn. Net zoals er vandaag al breaks, sprinters, 21,... op ETCS-spoorlijnen rijden zal dat ook op L73 kunnen.
Oké, maar wat is dan het nut van al die tests en investeringen als er amper een trein met werkende ETCS zou rijden? In het beste geval kunnen ze nog een HLE 18 hangen voor de paar overblijvende P-treintjes (voor zover de ETCS tegen dan eindelijk in dienst is), maar dat is het ook.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Oké, maar wat is dan het nut van al die tests en investeringen als er amper een trein met werkende ETCS zou rijden? In het beste geval kunnen ze nog een HLE 18 hangen voor de paar overblijvende P-treintjes (voor zover de ETCS tegen dan eindelijk in dienst is), maar dat is het ook.
Lijn 73 wordt vooral een proeflijn, de kans dat dat snel in commerciële dienst komt lijkt mij klein.
Het nut is daar verschillende softwareversies van RBC's te kunnen testen en eventueel enkele ingewikkelde situaties simuleren. De enige treinen die daar snel van de ETCS-installatie gebruik zullen kunnen maken zijn de ETCS-testtrein en misschien een verloren gelopen 18 of Thalys die tijdelijk rijdt voor Infrabel.
Steven schreef:Zelfs de MR96 heeft geen ETCS dus op dat vlak zouden ze enkel desiro's mogen krijgen aangezien dat de enige motorstellen zijn die over het hele park een werkende ETCS hebben.
Desiro heeft nog geen level 2 dus die kan in De Panne evenveel gaan zoeken als een break :wink:
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Ik snap eigenlijk niet waarom dat mensen uit Limburg zagen dat er minder investeringen enzo zijn. Vanuit sommige stations geraken ze zonder overstap in Gent/Brugge en aan de kust. Ik moet daarvoor 2x overstappen maar woon wel dubbel zo dicht dan de mensen uit Limburg.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Merijn »

Ik ken enkele mensen die zullen afhaken wanneer deze rechtstreekse verbinding wegvalt. Ik heb er veel begrip voor dat niet iedereen een rechtstreekse verbinding kan hebben, maar nu neemt men eigenlijk iets af waar mensen gewoon aan werden. Volgens mij is dit nu ook niet meteen de bste manier om openbaar vervoer te promoten.

Volgens mij kon het toch beter: er zijn toch nog treinen tussen Gent en Brussel, waarom niet één van deze als stoptrein, zodat lijn73 zijn rechtstreekse verbinding kon behouden? Ik neem immers af en toe de trein uit Brussel en zelfs tijdens daluren zie ik toch veel mensen die blijven zitten tot voorbij Gent.

Ook het "degraderen" van materieel zal waarschijnlijk terug mensen naar de auto doen grijpen in de Westhoek. Maar langs de andere kant denk ik dat dit "degraderen" eerder tijdelijk is, als men zo blijft inzetten op aankoop van nieuw materiel.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Voor Limburg zie ik eerlijk gezegd bijna enkel positieve elementen. Een tweede IC naar Genk, elk moment van de dag een snelle IC naar Brussel, een rechtstreekse verbinding naar de luchthaven, volledige dienstregeling naar Hamont... enkel tussen Hasselt en Antwerpen ben je rechtstreeks ietsje langer onderweg, al heb je straks nog steeds de keuze uit twee (!) rechtstreekse verbindingen met iets langere rittijd en een derde met vergelijkbare rittijd.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

Steve schreef:Last but not least: bovenstaande redenering legt wel heel erg de nadruk op de spitsuren, pakweg diegenen die om 8 u op een kantoor in Brussel willen zijn. Aan al de rest van de reizigers wordt totaal voorbijgegaan, voor hen zal het een overstap worden, ofwel blijven zitten maar dan wel een echte stoptrein in de plaats hebben, zoals de IR-l nu is.
Het geklaag en gejammer gaat ook over de spitsuren. Tijdens de daluren wordt het rechtstreeks inderdaad +29'
Maar zij die toch belang hechten aan sneller, kunnen in Gent overstappen (18' overstaptijd!) om 18' VROEGER dan met hun rechtstreekse trein in Brussel aan te komen. (dus rittijd +11' in vergelijking met vandaag). 1u51 wordt 2u02.

@stijn91: inderdaad: net hetzelfde verhaal als DePanne. Meer Limburgers (en dan spreek ik nog niet over het potentieel, maar over de huidige reizigers) krijgen een verbinding met Blankenberge/Knokke. Helaas is het een andere groep dan de huidige (die dan wel weer sneller in Brussel geraken dan vandaag)
spoorwegrealist
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Kristofke »

Met alle respect maar wat ga je als werknemer vanuit De Panne elke dag zoeken in Brussel?!

Dit is zo typisch Belgisch, graag onder de kerktoren van moeder en vader wonen, maar gaan werken aan de andere kant van het land.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Kristofke schreef:Met alle respect maar wat ga je als werknemer vanuit De Panne elke dag zoeken in Brussel?!

Dit is zo typisch Belgisch, graag onder de kerktoren van moeder en vader wonen, maar gaan werken aan de andere kant van het land.
Vanuit De Panne zullen er wel niet heel veel zijn, maar hoe verder je gaat, hoe meer mensen er die richting uitgaan. Vanuit pakweg Tielt en Deinze ben je nog geen uur onderweg en dat hebben veel mensen er toch voor over.

Verder volledig met je akkoord dat er vaak onredelijk grote afstanden worden afgelegd bij wijze van pendelen, maar dat geldt zo ongeveer voor heel het land. En de hele dienstregeling is er een afspiegeling van. In een ideale wereld zouden we helemaal niet zoveel spitstreinen door de NZV moeten sturen en ook niet massaal veel M6'en inzetten op de treinen die tussen 7 en 9 in Brussel aankomen... en zouden ook de wegen in en rond Brussel niet elke spits hopeloos verzadigd zijn. Maar de situatie is nu eenmaal zo...
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Kristofke »

Nu goed, ik moet zelf niet veel zeggen, ik heb vijf jaar lang gependeld van Beerse/Turnhout naar Antwerpen voor mijn eerste job. Maar vanaf dat ik op mijn eigen benen kon staan ben ik naar Antwerpen verhuisd, spijtig genoeg na een jaar al gaan solliciteren bij de NMBS in Brussel dan weer :) Maar Antwerpen-Brussel kan ik nog begrijpen daar het de twee grootste steden van het land zijn. En als ik het ooit beu wordt dan vraag ik mijn overplaatsing naar Antwerpen. Maar moest ik elke dag Beerse/Turnhout - Brussel doen, ik zou gek worden van de trein.
Plaats reactie