Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7282
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje »

Weet ik, hoor. Maar er wordt even hard gecommunautariseerd aan gene zijde van de taalgrens, als in Vlaanderen.

En als het op Brussel aankomt, doe ik ook wel eens mee. Na de nieuwe stations in Leuven, Luik, Antwerpen, Gent, Brugge, Oostende, Sint-Niklaas, Charleroi, Namen, Doornik... mag Brussel-Zuid toch ook eindelijk eens worden afgewerkt? Brussel-Noord eens grondig onderhanden genomen? Schaarbeek opgelapt? Bockstael <s>platgebulldozerd</s> grondig verbouwd? En nee, ik vergeet de werken in Brussel-Centraal, de perronverhogingen in Jette en Etterbeek of Brussel-Luxemburg en -Schuman niet. Dé internationale poort van Brussel, en bijgevolg België, blijft echter Brussel-Zuid, en dat blijft een rommeltje. Bon, even off topic.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door K V B »

Shrek schreef: Een trein laten rijden kost immers meer dan enkel rijpadkosten. En neem maar van mij aan dat onderhoud van het stel, kosten rijdend personeel, energiekost,... niet betaald kunnen worden met de ticketopbrengst van die trein.
Daarom zal een verandering van rijpadkosten niets uithalen. Enkel een verhoging van het totale bedrag, de 1.200 miljoen, zal lijden tot meer treinen.
Nee, je moet een onderscheid maken tussen de marginale kost en de totale kost. Als men de marginale kost van een trein verlaagd, dan zal minder snel geneigd zijn om minder vaak bezette treinen te schrappen.
In België is, in vergelijking met andere landen, de marginale kost te hoog.

Wat ook een probleem is, is dat opbrengst te laag is.
Men zou serieus moeten overwegen om daar waar men een groot marktaandeel heeft (en dus duidelijk een beter product aanbiedt) ook gewoon meer te vragen. Dat betekent afstappen van puur op km. gebaseerde prijzen. De NMBS moet een beetje van de discountermentaliteit af.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22512
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

De NMBS heeft daar geen last van dat is onze regering die nog altijd bepaald welke soorten kortingen er mogen zijn. Het is de regering die via het beheerscontract bepaald wat kan en wat niet en dan krijg je de structuren die je vandaag ziet. De NMBS is en blijft een speelbal van de politiek. Droppen van dikke postjes, rechtzetten van de begroting, ....
De NMBS moet roeien met de riemen die ze krijgt en het zijn niet de riemen van een topsporter die het ter beschikking krijgt.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ijzeren rijn 82 »

eigenlijk veranderd er weinig in Limburg , er komt een snelle verbinding met Brussel vanuit Hasselt maar dat gaat dan wel tenkoste van de verbinding naar Antwerpen
bijkomende Halte Hamont is wel positief
het weg vallen van de IR naam is toch lastig
nu is er alleen keus tussen IC en L vanaf dec 2014
IC 10 Hamont/Hasselt-Mol-Antwepen vind ik die naam niet waardig omdat de trein 4 of 5 stations overslaat tussen Herentals en Antwerpen
zullen zo nog wel verbindingen zijn
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

ijzeren rijn 82 schreef:het weg vallen van de IR naam is toch lastig
nu is er alleen keus tussen IC en L vanaf dec 2014
IC 10 Hamont/Hasselt-Mol-Antwepen vind ik die naam niet waardig omdat de trein 4 of 5 stations overslaat tussen Herentals en Antwerpen
zullen zo nog wel verbindingen zijn
En toch vind ik dat je met 2 namen ruim voldoende mogelijkheden. En of halten overgeslagen worden, maakt niets uit. Om het te bewijzen ex absurdo: een trein tussen Gent-Sint-Pieters en Brussel-Zuid is eigenlijk een L-trein als je het aantal overgeslagen halten beschouwt, want hun aantal is nul.
Het lijkt me veel belangrijker dat je kijkt naar de belangrijkheid van de bediende stations: met steden als Lier, Herentals, Geel, Mol, Lommel lijkt de benaming IC me best te verantwoorden, ook al stopt deze trein eigenlijk in bijna alle halten langs het traject.
Met vriendelijke groet

overweg13
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door KB »

overweg13 schreef:
ijzeren rijn 82 schreef:het weg vallen van de IR naam is toch lastig
nu is er alleen keus tussen IC en L vanaf dec 2014
IC 10 Hamont/Hasselt-Mol-Antwepen vind ik die naam niet waardig omdat de trein 4 of 5 stations overslaat tussen Herentals en Antwerpen
zullen zo nog wel verbindingen zijn
En toch vind ik dat je met 2 namen ruim voldoende mogelijkheden. En of halten overgeslagen worden, maakt niets uit. Om het te bewijzen ex absurdo: een trein tussen Gent-Sint-Pieters en Brussel-Zuid is eigenlijk een L-trein als je het aantal overgeslagen halten beschouwt, want hun aantal is nul.
Het lijkt me veel belangrijker dat je kijkt naar de belangrijkheid van de bediende stations: met steden als Lier, Herentals, Geel, Mol, Lommel lijkt de benaming IC me best te verantwoorden, ook al stopt deze trein eigenlijk in bijna alle halten langs het traject.
Het wegvallen van de IR-categorie lijkt mij vooral een probleem te zijn op lijnen waar er in de nieuwe dienstregeling 'snelle' en 'trage' IC's zullen komen te rijden. Voor mij zouden de meeste nieuwe IC's IR moeten genoemd worden en zou de IC-categorie moeten voorbehouden worden voor treinen als de snelle IC Brussel - Luxemburg, de IC Oostende - Eupen of de huidige IC Brussel - Visé.
L'union fait la force.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door K V B »

KB schreef: Het wegvallen van de IR-categorie lijkt mij vooral een probleem te zijn op lijnen waar er in de nieuwe dienstregeling 'snelle' en 'trage' IC's zullen komen te rijden. Voor mij zouden de meeste nieuwe IC's IR moeten genoemd worden en zou de IC-categorie moeten voorbehouden worden voor treinen als de snelle IC Brussel - Luxemburg, de IC Oostende - Eupen of de huidige IC Brussel - Visé.
Misschien moeten ze maar doen zoals in het VK: Gewoon geen treincategoriën...
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door nahoj »

De naam van een trein is uiteindelijk van weinig belang.
Waar het handig kan zijn, is waar er een keuze is tussen twee treinen om van A naar B te gaan, en B veel meer stopt en er langer over doet. Een naam/categorie kan daar dan de aandacht op vestigen.
overweg44

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg44 »

260689 schreef:De IC verbinding Antwerpen - Mol zullen met desiros rijden
De IC verbinding Antwerpen - Oostende zal met 8x M6 en AM96 rijden
De IC verbinding Antwerpen - Gent zal met desiro rijden.
De IC verbinding Antwerpen - Turnhout zal met een 800 rijden
De IC verbinding Turnhout - BXL - Binche zal met een 800 rijden
De IC verbinding Kortrijk - Gent - BXL - Leuven - Luik - welkenraedt word met 12x I11 gereden.
De IC verbinding Oostende - Eupen met 12x I11 en 10x M6 gereden worden.
De IC verbinding Brugge - Kortrijk zal met desiros gereden worden.
De IC verbinding Brugge - luchthaven - Oudenaarde - Kortrijk - Oostende zal met 10x M6 en am 96 rijden

Wat ook veranderd word is de L-trein Kortrijk - Oudenaarde. Deze zal met moterwagens 41 rijden ipv stellekes deze zal in Oudenaarde (ont-)koppelen met de L-trein Ronse -

De klassiekers worden versast naar de Walen. Deze zullen zeldzaam worden in Vlaanderen.
Wat ik me wel afvraag: 2 verbindingen Welkenraedt-Luik-Leuven-Brussel (1 naar Oostende, 1 naar Kortrijk). Zouden die allebei via de L2 rijden of zal de nieuwe IC Welkenraedt-Kortrijk via de klassieke lijn 36 gaan? En wat als beiden toch via L2 gaan? Verdwijnt IC Visé-Brussel-Zuid dan, want volgens mij is de L2 al redelijk drukbezet (2 IC's, ICE, Thalys)? Als Visé-Brussel-Zuid zou verdwijnen, is er geen supersnelle IC meer tussen Luik en Brussel die Leuven voorbijraast. Iemand meer info?
260689
Berichten: 3337
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door 260689 »

mirifa schreef:
260689 schreef:De IC verbinding Antwerpen - Mol zullen met desiros rijden
De IC verbinding Antwerpen - Oostende zal met 8x M6 en AM96 rijden
De IC verbinding Antwerpen - Gent zal met desiro rijden.
De IC verbinding Antwerpen - Turnhout zal met een 800 rijden
De IC verbinding Turnhout - BXL - Binche zal met een 800 rijden
De IC verbinding Kortrijk - Gent - BXL - Leuven - Luik - welkenraedt word met 12x I11 gereden.
De IC verbinding Oostende - Eupen met 12x I11 en 10x M6 gereden worden.
De IC verbinding Brugge - Kortrijk zal met desiros gereden worden.
De IC verbinding Brugge - luchthaven - Oudenaarde - Kortrijk - Oostende zal met 10x M6 en am 96 rijden

Wat ook veranderd word is de L-trein Kortrijk - Oudenaarde. Deze zal met moterwagens 41 rijden ipv stellekes deze zal in Oudenaarde (ont-)koppelen met de L-trein Ronse -

De klassiekers worden versast naar de Walen. Deze zullen zeldzaam worden in Vlaanderen.
Wat ik me wel afvraag: 2 verbindingen Welkenraedt-Luik-Leuven-Brussel (1 naar Oostende, 1 naar Kortrijk). Zouden die allebei via de L2 rijden of zal de nieuwe IC Welkenraedt-Kortrijk via de klassieke lijn 36 gaan? En wat als beiden toch via L2 gaan? Verdwijnt IC Visé-Brussel-Zuid dan, want volgens mij is de L2 al redelijk drukbezet (2 IC's, ICE, Thalys)? Als Visé-Brussel-Zuid zou verdwijnen, is er geen supersnelle IC meer tussen Luik en Brussel die Leuven voorbijraast. Iemand meer info?
Deze zullen alle bij langst L2 gaan en zorgen zo voor een half uur verbinding Gent - BXL - Leuven - Luik - Welkenreadt.
Laatst gewijzigd door 260689 op 01 mar 2014, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22512
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Van Brussel Visé is in het nieuwe plan niets voorzien. Kortweg kan men stellen dat de Visé veranderd in Welkenraedt. Trouwens er gaat een IC van Hasselt over Luik naar Maastricht die ook in Visé zal stoppen normaal.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door FLV-FGSP »

IC-0 Brussel - Visé wordt idd IC-12 Kortrijk - Welkenraedt met stop in Leuven. Om de mensen uit Luik en Visé te troosten komen er wel twee P-treinen zonder stop in Leuven.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door The_Knitter »

Steven schreef:Van Brussel Visé is in het nieuwe plan niets voorzien. Kortweg kan men stellen dat de Visé veranderd in Welkenraedt. Trouwens er gaat een IC van Hasselt over Luik naar Maastricht die ook in Visé zal stoppen normaal.
Maar het L-treintje verdwijnt dan toch, of krijgt Maastricht meer verbindingen per uur met België?
Ik zou dan haast verwachten dat het L-treintje in Visé alweer keert naar Luik.
groentje
Berichten: 7282
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje »

Voor zover ik me herinner, wordt de stoptrein uit Maastricht doorgekoppeld naar Hasselt. Maastricht krijgt een directe verbinding met de Luikse binnenstad :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Inderdaad... en ik weet dat er nog wel voorbeelden zijn, maar daar kun je je toch echt afvragen waar het label "IC" in vredesnaam op slaat. De trein stopt meer dan waarschijnlijk aan ELKE stopplaats op de reisweg (temeer daar hij er de enige verbinding zal zijn, met uitzondering van het stukje in de Luikse stadszone), dus daar kan het niet aan liggen. De rittijd van een uur tussen Hasselt en Luik, of zelfs meer dan anderhalf uur tussen Hasselt en Maastricht zal het 'm ook niet doen. Het gebruikte materiaal (wellicht nog steeds MS80) ook al niet.
Plaats reactie