Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:Station Flémalle-Haute, tot 5 min. geleden amper iets van geweten, blijkbaar krijgen die vanaf december 3 treinen per richting per uur vanaf december, dat zoiets überhaupt mogelijk.
Flémalle heeft genoeg perrons om zoiets mogelijk te maken hoor...
Stijn91 schreef: Niet alleen Ninove maar als je ziet dat Flémalle-Haute 3 treinen per uur per richting zal hebben en stations met 3x zoveel opstappers maar 1 trein per uur per richting dan stel ik me wel vragen. Er zijn ook stations in de buurt van Haacht die 2 treinen per uur per richting krijgen, op L60/L50 ook. Dan heb je ook nog Buizingen/Moensberg die er meer krijgen.
Jij stelt je natuurlijk die vragen omdat je er niet zoveel van kent.
Flémalle gaat gebruikt worden als knooppunt waar de passagiers gaan overstappen van de L-trein op de IC in beide richtingen. Vergelijk het dus met Landen of Denderleeuw. Dat zijn ook beide dorpjes die niets voorstellen, maar toch veel treinen hebben omdat andere dorpen uit de buurt daarvan profiteren.
Op Leuven-Mechelen zijn alle stations redelijk goed voorzien van reizigers en is er bovendien een grote stroom mensen die het hele traject Leuven-Mechelen doen.
Dat heb je niet tussen pakweg Geraardsbergen en Denderleeuw, dus is het logisch dat er daar minder treinen rijden.
personx86

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door personx86 »

Glodenox schreef: Ik zie vooral een achteruitgang voor lijn 26 tussen de kruising nabij Etterbeek en Vilvoorde: van 3 treinen naar 2 treinen per uur. En dat net wanneer die lijn steeds meer reizigers aan het aantrekken is... Maar ik kan me wel inbeelden dat er in Vilvoorde gewoonweg niet genoeg plaats is voor nog een extra trein.
Als ik het goed begrepen heb verdwijnt de piekuurtrein die uit essen komt en langs L26 gaat richting Halle.
Daarnaast halveert de frequentie van de treinen die via Merode enz naar Halle gaan. Er zal dus maar 1 trein per uur zijn.
De bedoeling was als ik het goed begrepen heb om L26 juist meer te gaan gebruiken om de Noord-Zuid verbinding te ontlasten.
Misschien is dit als gevolg van die twee extra verbindingen die eind 2015 via Luxemburg/Schuman naar de luchthaven sporen en dus de nieuwe Schuman-Josaphat tunnel zullen gebruiken (slide 33).

Nu ben ik dus wel in de war omdat Slide 33 dus weldegelijk over December 2015 gaat. Betekend dit dat dat de enige treinen zijn die op deze datum via deze nieuwe tunnel zullen sporen?
Ik had gehoopt dat er een Traject Luxemburg-->Schuman-->Vilvoorde-->Mechelen(-->Antwerpen?) bij zou zitten.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Shrek schreef:
Stijn91 schreef:Station Flémalle-Haute, tot 5 min. geleden amper iets van geweten, blijkbaar krijgen die vanaf december 3 treinen per richting per uur vanaf december, dat zoiets überhaupt mogelijk.
Flémalle heeft genoeg perrons om zoiets mogelijk te maken hoor...
Stijn91 schreef: Niet alleen Ninove maar als je ziet dat Flémalle-Haute 3 treinen per uur per richting zal hebben en stations met 3x zoveel opstappers maar 1 trein per uur per richting dan stel ik me wel vragen. Er zijn ook stations in de buurt van Haacht die 2 treinen per uur per richting krijgen, op L60/L50 ook. Dan heb je ook nog Buizingen/Moensberg die er meer krijgen.
Jij stelt je natuurlijk die vragen omdat je er niet zoveel van kent.
Flémalle gaat gebruikt worden als knooppunt waar de passagiers gaan overstappen van de L-trein op de IC in beide richtingen. Vergelijk het dus met Landen of Denderleeuw. Dat zijn ook beide dorpjes die niets voorstellen, maar toch veel treinen hebben omdat andere dorpen uit de buurt daarvan profiteren.
Op Leuven-Mechelen zijn alle stations redelijk goed voorzien van reizigers en is er bovendien een grote stroom mensen die het hele traject Leuven-Mechelen doen.
Dat heb je niet tussen pakweg Geraardsbergen en Denderleeuw, dus is het logisch dat er daar minder treinen rijden.


Men kan tussen Geraardsbergen en Denderleeuw makkelijk om de 2u ook nog een snelle trein voorzien die enkel stopt in Ninove die eventueel vanuit Ath komt met eindhalte Aalst of zelf Gent (via L50A).


Als je Haacht niet meerekent komen de stations volgens de tellingen van 2009 nog niet aan het station van Ninove.

2009

Wijgmaal 359
Hambos 69
Wespelaar-Tildonk 392
Haacht
Boortmeerbeek 488
Hever 129
1437

Haacht heeft er 921, Ninove 1528.
pietmol

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door pietmol »

Ik vind het jammer dat er nog steeds geen trein Antwerpen - Blankenberge voorzien is

desnoods door de IC02 Antwerpen Oostende in Brugge te splitsen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:Ik vind het jammer dat er nog steeds geen trein Antwerpen - Blankenberge voorzien is

desnoods door de IC02 Antwerpen Oostende in Brugge te splitsen...
Antwerpen-Blankenberge? Dat lijkt mij nu eens een traject dat bijna niemand op regelmatige basis doet...
Enkel bij goed weer is dat een nuttige verbinding, en dan zullen er wel ICT's dat doen lijkt mij.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef: Men kan tussen Geraardsbergen en Denderleeuw makkelijk om de 2u ook nog een snelle trein voorzien die enkel stopt in Ninove die eventueel vanuit Ath komt met eindhalte Aalst of zelf Gent (via L50A).
Het is net zo'n trein die zo goed als leeg zal rijden. Er is immers bijna niemand die van Geraardsbergen naar Denderleeuw of Aalst moet.
De route naar Brussel gaat immers over Edingen en de route naar Gent over Zottegem.
Die trein zou enkel voor Ninove van pas komen, maar dat is te klein voor zo'n trein.
Wat wèl een goede oplossing zou zijn volgens mij is de frequentie van de GEN-trein op die lijn verdubbelen op lange termijn. Daarmee bereik je immers iedereen op de lijn...
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door wrpint »

In de voorstelling van de provincie Luik kan je lezen dat er een tijdswinst is van 9 minuten tussen Eupen en Brussel. Iemand enig idee waar men die winst haalt?
Bijlagen
luik.jpg
luik.jpg (13.62 KiB) 4770 keer bekeken
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

Ik denk dat de werken op lijn 37 nu stilaan afgelopen zijn en dat een deel van detijdswinst daarvandaan komt. Op dit ogenblik zit er nog reserve tussen Welkenraedt en Verviers (2 à 3 minuten) en tussen Verviers en Liège (3 à 4). Ik kan me dus voorstellen dat de winst gehaald wordt uit de reserveminuten die daar nu al enkele jaren worden toegepast. En niet te vergeten: we kennen toch allemaal de minuten stilstand in Leuven: tussen Liège en Leuven zit er makkelijk 6 minuten te veel in (in de andere richting iets minder). Het zal dus wel lukken.
Met vriendelijke groet

overweg13
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Shrek schreef:
Stijn91 schreef: Men kan tussen Geraardsbergen en Denderleeuw makkelijk om de 2u ook nog een snelle trein voorzien die enkel stopt in Ninove die eventueel vanuit Ath komt met eindhalte Aalst of zelf Gent (via L50A).
Het is net zo'n trein die zo goed als leeg zal rijden. Er is immers bijna niemand die van Geraardsbergen naar Denderleeuw of Aalst moet.
De route naar Brussel gaat immers over Edingen en de route naar Gent over Zottegem.
Die trein zou enkel voor Ninove van pas komen, maar dat is te klein voor zo'n trein.
Wat wèl een goede oplossing zou zijn volgens mij is de frequentie van de GEN-trein op die lijn verdubbelen op lange termijn. Daarmee bereik je immers iedereen op de lijn...
Er zit iets in je uitleg maar ik blijf erbij dat het jammer is dat steden minder treinen krijgen dan kleine dorpen.
Anyway, niks aan te doen, de eerstkomende 3 jaar zal er niks aan te veranderen zijn.

"Wat de NMBS u niet vertelt"
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef: Er zit iets in je uitleg maar ik blijf erbij dat het jammer is dat steden minder treinen krijgen dan kleine dorpen.
Anyway, niks aan te doen, de eerstkomende 3 jaar zal er niks aan te veranderen zijn.
Het zijn ook niet de dorpen die winnen hoor, met deze nieuwe dienstregeling gaan enkel de grote steden vooruit. Gent, Namen, Genk, Verviers,... die krijgen een veel beter aanbod :wink:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door kika »

Stijn91 schreef:Er zit iets in je uitleg maar ik blijf erbij dat het jammer is dat steden minder treinen krijgen dan kleine dorpen.
Anyway, niks aan te doen, de eerstkomende 3 jaar zal er niks aan te veranderen zijn.
De opdeling 'stad' en 'dorp' (of klein dorp) lijkt me zelden zinnig: Eeklo is een stad van 20.000 inwoners 1 trein per 2 uur in het weekend. Anderlecht is geen stad, 110.000 inwoners, er is geen treinstation meer. Seraing met haar 60.000 inwoners is pas sinds 2000 stad en hoewel het eigenlijke station Seraing al bijna 30 jaar gesloten is, stoppen er enkel P- en L-treinen aan de andere kant van de Maas. Verdienen beter, of een tram naar Luik, zou ook prachtig zijn… Of Beveren: veel meer inwoners dan Ninove, ocharme 2 treinen per uur waarvan 1 niet eens doorrijdt tot in Gent (als ik het correct interpreteer). Ik geloof dat al die voorbeelden wel duidelijk maken dat de ligging ten opzichte van andere knooppunten nogal essentieel is en de naam 'stad' nogal nietszeggend.
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door BVG1988 »

Wordt de IC 04 nu altijd gesplitst in Kortrijk of is het gelijk nu dat de er een overstap is in Kortrijk op de IC 19xxx nu bijvoorbeeld en dat de trein uit Antwerpen vanaf december integraal doorrijdt naar Poperinge?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door byter »

Voor de roadshow van Limburg valt zo eigenlijk op dat ze de huidige P-trein 7280 gewoon niet vermelden. Volgens de NMBS is er momenteel "geen aanbod" wat betreft P-trein tussen Hasselt en Antwerpen maar dat is er dus eigenlijk wel... alleen vertrekt die om 3u56.

Daarom ben ik wel benieuwd naar de effectieve uurregelingen... en hoe dat zal uitdraaien voor wie in ploegen wilt pendelen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

byter schreef:
Voor de roadshow van Limburg valt zo eigenlijk op dat ze de huidige P-trein 7280 gewoon niet vermelden. Volgens de NMBS is er momenteel "geen aanbod" wat betreft P-trein tussen Hasselt en Antwerpen maar dat is er dus eigenlijk wel... alleen vertrekt die om 3u56.

Daarom ben ik wel benieuwd naar de effectieve uurregelingen... en hoe dat zal uitdraaien voor wie in ploegen wilt pendelen.
Bij de P-treinen staat steeds vermeld "meest representatieve piek", met andere woorden P-treinen die echt in de spits rijden op momenten waarop de vraag het grootst is. Het voorbeeld dat je aanhaalt is gewoon een heel vroege trein die niet helemaal in te passen in een bestaande treinreeks (stopt overal en rijdt ook op andere uren dan de IR met hetzelfde traject), en dan wordt het label P-trein nog wel eens toegepast. Zo rijden er 's avonds laat of in het weekend ook een paar "P-treinen".
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:
260689 schreef: HLE's T11, T15, T16, T21, T22, T23, T25, T25,5, T26, T27, T28 waren/zijn toegelaten in Roosendaal.
Maar toen kwam TBL1+ en moesten alle machines herkeurd worden: een nieuwe antenne doet de Hollanders een heilige EMC-schrik krijgen. Ik denk die herkeuring enkel bij de 28 intussen gebeurd is.
Die herkeuring is gebeurd voor HLE 11 en 27.

HLE 15, 16, 22, 23, 25, 25.5 en 26 zijn reeds buiten dienst.

Met "T28" bedoelde 260689 mogelijk de oude HLE 28? Of toch de Traxx?
De oude HLE 28 is al lang buiten dienst. En voor de Traxx is geen herkeuring t.g.v. TBL1+ nodig geweest, gezien die geen TBL1+ heeft gekregen.

HLE 21 zou om technische redenen niet naar Roosendaal mogen. De exacte reden ken ik niet (met zekerheid).
Plaats reactie