Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5275
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

ferry schreef:Er is een groot verschil tussen WILLEN en KUNNEN!
De NMBS is altijd tegen de spoorlijn naar NOORDERKEMPEN geweest; Vroegere grote baas MDS geeft dit in zijn boek volmondig toe!
En dat is natuurlijk dé referentie. Ik begrijp de NMBS best: het exploiteren van die verbinding kost geld. En dat is er niet, omdat de politieke wil ontbreekt om het OV performanter te maken. Moet je dan een andere verbinding afbouwen? Zo ja, welke? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat men bij de NMBS niet erkent dat de verbinding met Noorderkempen net wel zinvol is; maar om elk jaar nog wat extra geld te verliezen is mogelijk een brug te ver...
Met vriendelijke groet

overweg13
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:Er zijn volgens mij meer dan genoeg 2-spannige Desiro's. Er zijn er al een stuk of 40 geleverd en in de Ardennen hebben ze er heus niet zoveel nodig.
Buiten de spits is er sowieso geen groot probleem volgens mij om de IC (zoals hij heet vanaf december) te koppelen met de NDK.
Dat is "bewezen" tijdens het paasweekend , toen waren ze drie dagen gekoppeld.
Dit om de reizigers van de Benelux naar Breda te krijgen.
Of dat tijdens de weekdienst ook kan ??
Theo
Groeten vanop de Heide
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

dentheo schreef:
Shrek schreef:Er zijn volgens mij meer dan genoeg 2-spannige Desiro's. Er zijn er al een stuk of 40 geleverd en in de Ardennen hebben ze er heus niet zoveel nodig.
Buiten de spits is er sowieso geen groot probleem volgens mij om de IC (zoals hij heet vanaf december) te koppelen met de NDK.
Dat is "bewezen" tijdens het paasweekend , toen waren ze drie dagen gekoppeld.
Dit om de reizigers van de Benelux naar Breda te krijgen.
Of dat tijdens de weekdienst ook kan ??
Inderdaad. Dit was een interessant precedent, maar tijdens de week zeker nog niet mogelijk.

Daarnaast: Bediening van Noorderkempen als eindpunt van een relatie is allerminst evident, gezien de spoorconfiguratie er niet op voorzien is in Noorderkempen. Maar een doorrijdende verbinding (willens-nillens naar Nederland dus) schept weer een hele reeks bijkomende problemen.

Alles lag klaar voor een shuttle Antwerpen-Breda (als tegenargument voor de zever van ferry), maar het benodigde materieel heeft het helaas (zeker voor Noorderkempen) laten afweten. Noorderkempen is collateral damage van het Fyra-debacle...
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

stefanic schreef: Daarnaast: Bediening van Noorderkempen als eindpunt van een relatie is allerminst evident, gezien de spoorconfiguratie er niet op voorzien is in Noorderkempen. Maar een doorrijdende verbinding (willens-nillens naar Nederland dus) schept weer een hele reeks bijkomende problemen.
Zolang die verbinding de enige is (en er dus geen benelux langs NDK rijdt) moet dat toch perfect mogelijk zijn?
Met een perron van 350m kan je al heel wat doen hoor :wink: (en moest er eens een Thalys in panne vallen is er nog altijd het andere perron om op uit te wijken).
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

Shrek schreef:
stefanic schreef: Daarnaast: Bediening van Noorderkempen als eindpunt van een relatie is allerminst evident, gezien de spoorconfiguratie er niet op voorzien is in Noorderkempen. Maar een doorrijdende verbinding (willens-nillens naar Nederland dus) schept weer een hele reeks bijkomende problemen.
Zolang die verbinding de enige is (en er dus geen benelux langs NDK rijdt) moet dat toch perfect mogelijk zijn?
Met een perron van 350m kan je al heel wat doen hoor :wink: (en moest er eens een Thalys in panne vallen is er nog altijd het andere perron om op uit te wijken).
Je moet misschien eens gaan kijken in Noorderkempen... Perron kant autostrade bv. is NIET bruikbaar voor een shuttle met terminus Noorderkempen, simpelweg wegens niet bereikbaar vanuit Antwerpen.
spoorwegrealist
sybic

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door sybic »

Iemand een idee hoe vaak die IC+ (Bxl-Lux) gaat rijden? En die komt bovenop de bestaande EC96,EC97?
t-town
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 nov 2012, 18:03

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door t-town »

stefanic schreef: Perron kant autostrade bv. is NIET bruikbaar voor een shuttle met terminus Noorderkempen, simpelweg wegens niet bereikbaar vanuit Antwerpen.
Straf. Hoe doen ze dat dan? Ik ben nl al verschillende keren vertrokken vanuit Noorderkempen vanaf dat perron. Ook als op perron 1 een defecte desiro stond.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door FLV-FGSP »

sybic schreef:Iemand een idee hoe vaak die IC+ (Bxl-Lux) gaat rijden? En die komt bovenop de bestaande EC96,EC97?
Die blijft 3x rijden. De beide treinparen naar Basel blijven ook, maar B-Europe is de details nog aan het bekijken.

Details van de nieuwe dienstregeling zijn inmiddels raadpleegbaar.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

stefanic schreef:Je moet misschien eens gaan kijken in Noorderkempen... Perron kant autostrade bv. is NIET bruikbaar voor een shuttle met terminus Noorderkempen, simpelweg wegens niet bereikbaar vanuit Antwerpen.
De SSP is duidelijk genoeg hoor :wink:
Maar nog steeds zie ik niet wat het probleem is om hetzelfde als vandaag te doen (keren op spoor 1) met een langere trein.
En als ik zo snel even de uren bekijk zijn er 2 vertrekvensters voor een trein uit NDK, als de uren van de Thalys niet wijzigen. Tussen .25 en .35 zou je kunnen vertrekken (aankomst in FN tussen .41 en .51) of tussen .45 en .05 vertrekken (aankomst in FN tussen .01 en .21).
Dat geeft dan waarschijnlijk een 3tal treinen waarmee je de koppeling zou kunnen maken.
Met de dienstregeling van vandaag zou het volgens mij bijvoorbeeld perfect mogelijk zijn de IC naar Charleroi door te trekken. Dat geeft dan iets van: Noorderkempen .58, Luchtbal .10, FN .15-.17, ... en omgekeerd: FN .43-.45, Luchtbal .50, NDK .02. Je trein staat dan inderdaad bijna een uur te niksen in NDK, maar je hebt er in totaal niet meer treinen voor nodig dan nu.
Het enige wat wel nodig is, is die treinen dan te laten rijden met een samenstelling 18+M6+18 eens de 18 ETCS heeft. (of Desiro buiten de spits). Iets gelijkaardig moet toch mogelijk zijn vanaf december?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Shrek schreef: Het enige wat wel nodig is, is die treinen dan te laten rijden met een samenstelling 18+M6+18 eens de 18 ETCS heeft. (of Desiro buiten de spits). Iets gelijkaardig moet toch mogelijk zijn vanaf december?
Die tweede 18 is zelfs niet nodig, want de M6-stuurstanden hebben bij mijn weten gewoon werkende ETCS. Precies ook de reden waarom men een tijdlang met 2 M6-stuurstanden gereden heeft en een 13 (zonder ETCS) in het midden.

Het enige nadeel is dan wel dat men geen 27'en in de pool kan gooien, voor zover dat al gepland was.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Steve schreef:
Shrek schreef: Het enige wat wel nodig is, is die treinen dan te laten rijden met een samenstelling 18+M6+18 eens de 18 ETCS heeft. (of Desiro buiten de spits). Iets gelijkaardig moet toch mogelijk zijn vanaf december?
Die tweede 18 is zelfs niet nodig, want de M6-stuurstanden hebben bij mijn weten gewoon werkende ETCS. Precies ook de reden waarom men een tijdlang met 2 M6-stuurstanden gereden heeft en een 13 (zonder ETCS) in het midden.

Het enige nadeel is dan wel dat men geen 27'en in de pool kan gooien, voor zover dat al gepland was.
Ik denk dat er nog maar 2 prototypes van die M6-ETCS een voorlopige toelating hebben, dat is nog niet meteen voor de hele reeks.
Als ik de uren van de nieuwe dienstregeling bekijk en er vanuit ga dat de Thalys-uren dezelfde blijven moet het mogelijk zijn IC07 vanuit Charleroi door te trekken tot NDK. Het zou toch zo mooi zijn :wink:
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

t-town schreef:
stefanic schreef: Perron kant autostrade bv. is NIET bruikbaar voor een shuttle met terminus Noorderkempen, simpelweg wegens niet bereikbaar vanuit Antwerpen.
Straf. Hoe doen ze dat dan? Ik ben nl al verschillende keren vertrokken vanuit Noorderkempen vanaf dat perron. Ook als op perron 1 een defecte desiro stond.
Ja, het KAN wel... :roll:
1) Tegenspoor rijden op de HSLvanuit Antwerpen tot Noorderkempen
of
2) Noorderkempen vanuit Antwerpen op normaalspoor voorbij rijden (tot ?), terugkeren in volle baan (op HSL...) en dan in Noorderkempen naar spoor 4 uitwijken.
Infrabel staat al te springen om ons dergelijke rijpaden standaard toe te kennen...

En Shrek:
Dienstregelingtechnisch is alles mogelijk, maar 56' in Noorderkempen een perronspoor bezetten? Dan kan je al fluiten naar een bediening door de Benelux. Bovendien kost dit weer eens minstens één M6-stam, terwijl ik je niet moet vertellen hoe blij bv. Turnhout nu al is dat er daar al geen M6 meer gaan rijden omdat ze elders ingezet zijn...
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

stefanic schreef: En Shrek:
Dienstregelingtechnisch is alles mogelijk, maar 56' in Noorderkempen een perronspoor bezetten? Dan kan je al fluiten naar een bediening door de Benelux. Bovendien kost dit weer eens minstens één M6-stam, terwijl ik je niet moet vertellen hoe blij bv. Turnhout nu al is dat er daar al geen M6 meer gaan rijden omdat ze elders ingezet zijn...
Eens de benelux langs Noorderkempen rijdt is de IC uit Charleroi niet meer nodig he. Dan is de rechtstreekse verbinding met de luchthaven en Brussel er vanzelf al. Ik had het eerder over de korte termijn, wanneer '56 in Noorderkempen eigenlijk geen probleem is.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door dentheo »

Gaat de Benelux nu eind dit jaar naar Noorderkempen of eind volgend jaar ?
Dan valt de pendeltrein toch weg ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Kris G

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Kris G »

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... NMBS.dhtml

weet er iemand of de L2293 en IC545 nog gaan rijden? voor mij twee interessante treinen om nog laat uit Brussel weg te geraken

vorig weekend nog met TB gebabbeld die zei dat er gemakkelijk 5 min rek zit tussen Leuven en Liège langs de snelle lijn, de P7903 (Oudenaarde - Schaarbeek) die ik 's morgens neem : daar kan eigenlijk gemakkelijk 10 min af, de trein wordt trager en trager, jammer : want snelheid zou net een belangrijk criterium kunnen zijn om auto's uit de spits te halen, voor mijn traject neemt openbaar vervoer nemen bijna 3x zo veel tijd als met auto, en drie nipte overstappen > dus regelmatig bijna x4 :?

ik blijf (voorlopig?) wel voor het openbaar vervoer kiezen, maar er moet nu toch echt geen tijd meer bij komen op mijn traject, en ik vrees dat dat vanaf december wel het geval zal zijn
Plaats reactie