Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door calabria »

Kris G schreef:ik blijf (voorlopig?) wel voor het openbaar vervoer kiezen, maar er moet nu toch echt geen tijd meer bij komen op mijn traject, en ik vrees dat dat vanaf december wel het geval zal zijn
Die extra minuten, dat vind ik ook heel ambetant. Ik vind persoonlijk dat de nmbs 'vals speelt' door voor een EN EN verhaal te gaan ipv een OF verhaal. Ik verduidelijk: de nmbs zal EN minuten toevoegen aan de dienstregeling zodat de treinen op tijd op de knooppunten geraken EN op die knooppunten geen aansluitingen verzekeren. Voor een robuuste dienstregeling gericht op de reizigers (niet op de treinen die binnen de 5:59 grens overal moeten aankomen) moet normaalgezien één van beide volstaan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef:
sybic schreef:Iemand een idee hoe vaak die IC+ (Bxl-Lux) gaat rijden? En die komt bovenop de bestaande EC96,EC97?
Die blijft 3x rijden. De beide treinparen naar Basel blijven ook, maar B-Europe is de details nog aan het bekijken.

Details van de nieuwe dienstregeling zijn inmiddels raadpleegbaar.
Hier kan je de nieuwe dienstregeling in detail bekijken voor wie de post niet gelezen had :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Gaat de Benelux nu eind dit jaar naar Noorderkempen of eind volgend jaar ?
Dan valt de pendeltrein toch weg ?
In deze dienstregeling (december 2014) gaat hij nog langs Roosendaal.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

dentheo schreef:Gaat de Benelux nu eind dit jaar naar Noorderkempen of eind volgend jaar ?
Dan valt de pendeltrein toch weg ?
Eind 2016! ja zestien (ALS de Nederlanders al hun materieel op schema omgebouwd en gehomologeerd krijgen).
spoorwegrealist
Kris G

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Kris G »

L2293 is blijkbaar gesneuveld :( dat wordt dus met de auto naar avond-concerten in Brussel > ik denk niet dat mensen richting auto jagen de opzet was van de nieuwe dienstregeling... :evil:

en er zijn idd nog enkele minuten bij gekomen op mijn werktraject (zucht)

er is wel eindelijk een late trein vanuit Gent naar Oudenaarde
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stef »

Als ik het netplan bekijk (zie website treintrambus) dan bestaan de termen IR en P niet meer. Ze spreken alleen van IC, omnibus en "verlengde trajecten". Ook aardig wat veranderingen ivm routes. Bv de IC Sint-Niklaas - Brussel - Kortrijk - Poperinge wordt Sint-Niklaas - Brussel - Doornik - Kortrijk, de IC Essen - Charleroi wordt beperkt tot Brussel,...

Moet het wel nog eens grondiger bestuderen ivm andere wijzigingen, maar het zullen er aardig wat zijn.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

eigenlijk is het de IC Charleroi-Essen die ze beperken tot Antwerpen Centraal, de huidige IR Brussel-Antwerpen verlengen ze naar Essen, de rijtuigen zullen daar dan M5 worden ipv M6
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door dentheo »

En ik meen dat hij gekoppeld werd om lange wachttijden in Bru te beperken, zij rijden rijden Essen-Bru-Antw-Bru-Es heb ik begrepen. IC 22+IC 33 (?)
Geen idee of men ze dan nog gaat verlengen en inkorten gedurende de dag en welk depot dat gaat "sturen"....
Theo
Groeten vanop de Heide
jotie
Berichten: 362
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door jotie »

Kris G schreef:L2293 is blijkbaar gesneuveld :( dat wordt dus met de auto naar avond-concerten in Brussel > ik denk niet dat mensen richting auto jagen de opzet was van de nieuwe dienstregeling... :evil:
Nee, zou dat niet de bedoeling geweest zijn? Dat zou tenminste nog betekenis geven aan dit anti-vervoersplan. Ik weet eigenlijk niet wat ik van dit rampenplan moet vinden, tenzij dan dat het een en al kortzichtigheid uitstraalt. De vraag is op wie ik mijn woede en teleurstelling moet richten: op de nieuwe spoorbaas die ondanks zijn charme-offensief door enkele keren per week de trein te nemen nog niet begrepen heeft dat treinen ook 's avonds moeten rijden? Of op de voogdijminister die ongeïnteresseerd de andere kant opkijkt, en met hem de voltallige regering?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

jotie schreef: Nee, zou dat niet de bedoeling geweest zijn? Dat zou tenminste nog betekenis geven aan dit anti-vervoersplan. Ik weet eigenlijk niet wat ik van dit rampenplan moet vinden, tenzij dan dat het een en al kortzichtigheid uitstraalt. De vraag is op wie ik mijn woede en teleurstelling moet richten: op de nieuwe spoorbaas die ondanks zijn charme-offensief door enkele keren per week de trein te nemen nog niet begrepen heeft dat treinen ook 's avonds moeten rijden? Of op de voogdijminister die ongeïnteresseerd de andere kant opkijkt, en met hem de voltallige regering?
Zeker en vast die laatste groep :wink: Iedereen bij de spoorwegen staat te springen om meer treinen te laten rijden met de bazen op kop. Maar als er geen geld komt dan kan het gewoon niet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Als men vooraf zegt dat er geen extra treinkm mag bijkomend, dat men dus met evenveel treinen ook al een deel van de genverbindingen moet realiseren ... Dan kan men gewoonweg niet anders dan op andere plaatsen snijden. Hoe jammer dat dit ook is. Zij die dergelijke regels opstellen = de regering.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:Als men vooraf zegt dat er geen extra treinkm mag bijkomend, dat men dus met evenveel treinen ook al een deel van de genverbindingen moet realiseren ... Dan kan men gewoonweg niet anders dan op andere plaatsen snijden. Hoe jammer dat dit ook is. Zij die dergelijke regels opstellen = de regering.
Voilà, en die blijven mijns inziens veel te veel buiten schot. De pijlen worden steevast op de NMBS gericht en de echte verantwoordelijken 'kuisen binnenkort hun schup af" en wat er dan staat te gebeuren is nog verre van zeker. Mij zou het niet verbazen mocht men de NMBS nog een strikter besparingsprogramma opleggen, dat zal gewoon afhangen van de verkiezingsuitslag. Ik vind het spijtig dat men ook op een forum als dit - waar men eigenlijk beter zou moeten weten - de schuld volledig in de schoenen van de NMBS schuift, en dat staat voor mensen die het tot nader order nog altijd goed voorhebben met hun cliënteel. Maar als je geen ruimte krijgt om uit te breiden, moet je wel andere oplossingen zoeken.
Overigens lijken veel reacties bepaald door wat iemand nu precies van het OV verwacht. Om het cru te zeggen: mij kunnen die laatavondtreinen geen barst schelen, want dan wil ik thuis in mijn bed liggen; voor anderen zijn die net erg belangrijk omdat ze een druk uitgaansleven hebben. Zelf zie ik de plannen voor de treindienst overdag wel zitten, terwijl anderen daar dan weer geen boodschap aan hebben. Maar als je werkelijk iedereen tevreden wil stellen, dan moet daar ook een nauwkeurig omlijnde investering tegenover staan. En van investeren is er nu eenmaal geen sprake.
Met vriendelijke groet

overweg13
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door dentheo »

overweg13 schreef: Maar als je werkelijk iedereen tevreden wil stellen, dan moet daar ook een nauwkeurig omlijnde investering tegenover staan..

Ik denk als je iedereen tevreden wil stellen, dat je er dan met ongelimiteerde investeringen ook niet komt.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

dentheo schreef:
overweg13 schreef: Maar als je werkelijk iedereen tevreden wil stellen, dan moet daar ook een nauwkeurig omlijnde investering tegenover staan..

Ik denk als je iedereen tevreden wil stellen, dat je er dan met ongelimiteerde investeringen ook niet komt.
Dat denk ik ook, maar je moet iedereen hier met een korreltje zout nemen: ik had eigenlijk vooral de forensen, de dagjesmensen, de fuivers voor ogen, al heb ik bij die laatste mijn twijfels. Hoewel, de laatste jaren hebben die geen laat OV meer nodig om thuis te geraken, maar om op de plaats van gebeuren te geraken. En vaak zal het de eerste bus of trein zijn, die hen weer naar huis brengt. Maar het gewone film- of concertgebeuren heeft uiteraard wel wat aan late treinen en bussen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Kris G

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Kris G »

overweg13 schreef: Maar het gewone film- of concertgebeuren heeft uiteraard wel wat aan late treinen en bussen.
ergens vind ik toch dat je met het openbaar vervoer een culturele avondactiviteit moet kunnen bijwonen, dat is in Nederland bv. geen enkel probleem, het probleem is ook een beetje dat veel mensen wat schrik hebben om de allerlaatste trein of verbinding te nemen : ik heb dan ook graag wat marge moet ik toegeven, laatste vertrek uit Brussel-Centraal zal nu 22.36u worden om nog in Munkzwalm te geraken : dat geeft niet veel ruimte, een concert in Flagey bijwonen is dan bv. al uitgesloten, ik zit eigenlijk zelden alleen op de trein na een concert : er zijn bijna altijd concertbezoekers mee op de terugrit, er bestaat echt wel een publiek voor die latere treinen, onlangs nog eens de laatste naar Oostende genomen en de drie wagons die toegankelijk waren, waren goed gevuld
Plaats reactie