Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje »

Maar de NMBS gebruikt wel overheidsmiddelen om die reizigers te vervoeren, het lijkt mij maar logisch dat de opdrachtgever, in casu de federale overheid, dus weet of dat geld juist besteed is. De NMBS is voor een deel slechts een uitvoerder van het overheidsbeleid, maar dan zou je toch hopen dat diezelfde overheid over correcte gegevens beschikt om dat beleid uit te stippelen. Deze gegevens horen dus in het openbare domein, en horen geen bedrijfsgeheim te zijn. Wie verantwoordelijk wordt voor de tellingen, maakt in se niet zoveel uit. In Zwitserland is er bijvoorbeeld een autonoom onderzoeksbureau dat de tellingen doet waarmee de inkomsten van de tickets en abonnementen (die daar geldig zijn ongeacht welke maatschappij je gebruikt).
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

am62 schreef:Vic, ik vrees dat we er hier niet gaan uitkomen. Op termijn zal het monopolie op het binnenlands reizigersverkeer waarschijnlijk toch doorbroken worden, maar dat is niet mijn hoofdreden om tot een onafhankelijke telling over te gaan. Ik vind het een ideale kans voor de infrastructuurbeheerder om via objectief cijfermateriaal op de hoogte te zijn van de verplaatsingen van alle reizigers. Ik ben er zeker van dat bepaalde haltes op dit moment ondergewaardeerd worden door foutieve cijfers. Ik heb dus mijn twijfels over de manier van meten bij de NMBS. Ik heb het zelf al zo vele keren gezien en ook gehoord dat er in bepaalde stations gewoon met de pet naar wordt gegooid. Alleen al daarom zou ik echt een objectieve maatstaf in het leven willen roepen.
Dat monopolie zal zeker doorbroken worden, daar twijfel ik ook niet aan. En evenmin - maar dat zal ik niet meer meemaken - dat men op een bepaald moment (zoals in 1926) weer eens zegt: laat ons dat nu allemaal eens concentreren in één maatschappij die voor het hele OV instaat, wat dat OV op dat moment dan ook inhoudt.
Mijn ervaring met instapcijfers is trouwens niet zo positief: ik heb ze nog nooit weten gebruiken om diensten uit te breiden, alleen maar om ze in te krimpen. En als er concurrentie komt, zal dat - vrees ik - alleen nog toenemen. Zie De Lijn: men voert Mobib in, ook om zicht te krijgen op het aantal reizigers per rit. Waarmee ik ze trouwens veel succes toewens, want ik zie echt niet in hoe men er ooit zal in slagen om iedere reiziger zijn badge te laten lezen. Blijkbaar is het bovenhalen van een vervoerbewijs, zelfs voor de gratisreizigers, een onoverkomelijke inspanning.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Probeer als tbg in een kleine stopplaats maar is iedereen te tellen op een minuut tijd. Logisch dat de cijfers niet correct zijn op deze manier van tellen. Om correcte cijfers te hebben heb je maar twee grote keuzes. Manueel tellen zoals nu maar dan wel met veel meer personeel om alles correct te tellen. De andere optie is elektronisch en daar komt de mobib van pas. Al zal je ze nog veel correcter hebben als je ook nog eens overal poortjes plaatst om het zwartrijden tegen te gaan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Probeer als tbg in een kleine stopplaats maar is iedereen te tellen op een minuut tijd. Logisch dat de cijfers niet correct zijn op deze manier van tellen. Om correcte cijfers te hebben heb je maar twee grote keuzes. Manueel tellen zoals nu maar dan wel met veel meer personeel om alles correct te tellen. De andere optie is elektronisch en daar komt de mobib van pas. Al zal je ze nog veel correcter hebben als je ook nog eens overal poortjes plaatst om het zwartrijden tegen te gaan.
Voor zwartrijders moet je geen treinen inleggen, dus hou die maar buiten de tellingen :mrgreen:
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door dentheo »

overweg13 schreef: Steven, ik weet niet of infrabel dat eigenlijk wel kan/mag doen. Maar als die onafhankelijke instantie tellingen uitvoert en verspreidt, dan komt het er toch eigenlijk op neer dat de NMBS gevoelige gegevens zo niet zelf verspreidt dan toch verspreid ziet worden.
Niet overdrijven, zonder onze belastingen kan de NMBS zijn eigen mensen hun loon zelfs niet betalen.....
Enige wat gevoelig is is de politiek en die heeft nu vrij spel zonder reizigersaantallen. Netjes toch ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Die politiek heeft altijd vrij spel. Met of zonder die cijfers. Want wie controleert die politiek??
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door dcr »

In een ideale wereld is dit de journalistiek, maar journalisten hebben teveel tijdsdruk om artikels van goede kwaliteit te schrijven.

In principe zou TreinTramBus het ook harder kunnen spelen ipv te refereren naar "de politiek" en meer naar welke politiekers beslissingen maken die het openbaar vervoer benadelen of niet genoeg stimuleren in het geval van de bevoegde minister
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door nahoj »

Niemand weerhoudt Infrabel ervan om reizigerstellingen uit te voeren. Iedereen mag staan tellen in een station. Wat ze ermee zouden doen is me echter een raadsel: Infrabel bepaalt niet waar en wanneer er hoeveel treinen ingelegd worden. Je zou nog kunnen dromen dat Infrabel die cijfers aan de overheid geeft, en dat die bepaalt waar er hoeveel treinen moeten rijden, maar dan ruil je feitelijk een bureau met NMBS-ambtenaren door een bureau met ministerie-ambenaren, die veel verder van de spoorwegrealiteit staan. Dat zal ongetwijfeld betere resultaten opleveren :roll:
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door am62 »

nahoj schreef:Niemand weerhoudt Infrabel ervan om reizigerstellingen uit te voeren. Iedereen mag staan tellen in een station. Wat ze ermee zouden doen is me echter een raadsel: Infrabel bepaalt niet waar en wanneer er hoeveel treinen ingelegd worden. Je zou nog kunnen dromen dat Infrabel die cijfers aan de overheid geeft, en dat die bepaalt waar er hoeveel treinen moeten rijden, maar dan ruil je feitelijk een bureau met NMBS-ambtenaren door een bureau met ministerie-ambenaren, die veel verder van de spoorwegrealiteit staan. Dat zal ongetwijfeld betere resultaten opleveren :roll:
Waarom zou het slechter zijn ? Ik zeg toch niet dat Infrabel moet bepalen waar en wanneer de treinen rijden ? Op termijn is het zelfs beter wanneer andere operatoren de cijfers kunnen gebruiken. De geheimdoenerij die er nu heerst bij de NMBS kan je misschien nog verklaren uit vrees voor andere operatoren, maar het feit is dat het veldwerk (het tellen zelf) op dit ogenblik op sommige plaatsen ook met een korrel zout moet genomen worden. Laat een onafhankelijke instantie het telwerk doen (zoals Groentje aangeeft dat dit ook in Zwitserland zo is). Wat is daar fout mee ? Als ik zie hoe soms wordt geteld, stel ik mij serieuze vragen over de waarde van die cijfers nu en objectieve cijfers zijn toch een mooi uitgangspunt om te gebruiken (in welk dossier of situatie dan ook).
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door nahoj »

am62 schreef:Waarom zou het slechter zijn ? Ik zeg toch niet dat Infrabel moet bepalen waar en wanneer de treinen rijden ? Op termijn is het zelfs beter wanneer andere operatoren de cijfers kunnen gebruiken. De geheimdoenerij die er nu heerst bij de NMBS kan je misschien nog verklaren uit vrees voor andere operatoren, maar het feit is dat het veldwerk (het tellen zelf) op dit ogenblik op sommige plaatsen ook met een korrel zout moet genomen worden. Laat een onafhankelijke instantie het telwerk doen (zoals Groentje aangeeft dat dit ook in Zwitserland zo is). Wat is daar fout mee ? Als ik zie hoe soms wordt geteld, stel ik mij serieuze vragen over de waarde van die cijfers nu en objectieve cijfers zijn toch een mooi uitgangspunt om te gebruiken (in welk dossier of situatie dan ook).
Daar is niets fout mee. Juiste cijfers zijn zeker beter dan foute.
Ik maak enkel de opmerking dat het feit dat iemand anders dat werk doet niet garandeert dat de cijfers beter zijn (wie zal het controleren? en is dat controlewerk dan niet dubbel werk?).
Meer nog: de NMBS heeft er belang bij met juiste cijfers te werken, om haar treindienst zò aan te passen dat ze een maximaal aantal reizigers vervoert. Een onafhankelijke instantie zal het -- cru gesteld -- worst wezen hoe juist de cijfers zijn.

Verder kan je de NMBS moeilijk verwijten dat ze bepaalde interessante informatie vertrouwelijk houdt, als je weet dat ze zich moet voorbereiden op concurrentie. Als die cijfers publiek moeten worden, dient het initiatief daartoe van de overheid te komen.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door rdv »

nahoj schreef: Meer nog: de NMBS heeft er belang bij met juiste cijfers te werken, om haar treindienst zò aan te passen dat ze een maximaal aantal reizigers vervoert.
Reizigersaantallen zijn m.i. sterk afhankelijk van het aanbod. In Gentbrugge bvb. is het aantal reizigers sterk gestegen de laatste jaren, waarschijnlijk door de Dampoort-express en de stop van de ICP (en ook het betalend maken van de parking van Gent-Dampoort). Vanaf december zal enkel nog de L naar Eeklo (en de Dampoort-express) stoppen in Gentbrugge, en zullen de reizigersaantallen opnieuw dalen. Gentbrugge heeft echter een enorm potentieel: er is een enorme verjonging aan de gang in de wijken rond het station, er is een grote parking vlakbij, het kan perfect als P&R-station fungeren door zijn ligging vlakbij de afrit van de E17, er zijn frequente tramverbindingen naar het centrum, .... Laat hier 4 treinen per uur stoppen en de reizigersaantallen zullen waarschijnlijk meer dan verdubbelen. I.p.v. de huidige reizigersaantallen zou men ook het potentieel mee in aanmerking moeten nemen.

Ik vraag me ook af hoe de tellingen gebeuren. Ik heb in het najaar van 2012 een aantal keer tellingen gedaan op bedreigde treinen, en kwam meestal op meer reizigers dan de cijfers die de NMBS publiceerde. Ik heb ook nog nooit iemand zien staan tellen in kleinere stations. Een TBG kan volgens mij nooit exact inschatten of er nu ergens 35, 45 of 60 mensen zijn op- of afgestapt. Zeker voor stations die in zones liggen zijn manuele tellingen de enige manier om te weten waar hoeveel mensen op/afstappen.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door nahoj »

Ik kan de bijdrage van rdv enkel ondersteunen.
Een factor die helaas enorm over het hoofd gezien wordt, zowel door NMBS als door de overheid (die er de middelen niet voor vijmaakt noch de juiste impulsen uitstuurt), is het aantal potentiële reizigers. Een stationnetje met weinig aanbod omdat er weinig reizigers zijn, zal ook nooit meer reizigers krijgen. Je moet durven investeren waar er een markt ligt.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door dentheo »

nahoj schreef:Ik kan de bijdrage van rdv enkel ondersteunen.
Een factor die helaas enorm over het hoofd gezien wordt, zowel door NMBS als door de overheid (die er de middelen niet voor vijmaakt noch de juiste impulsen uitstuurt), is het aantal potentiële reizigers. Een stationnetje met weinig aanbod omdat er weinig reizigers zijn, zal ook nooit meer reizigers krijgen. Je moet durven investeren waar er een markt ligt.
Inderdaad, maar als de reizigers er niet op af komen na enkele jaren, dan moet je ook durven beslissen om ermee op te houden.
Dan kan je het beter ergens anders bv. bij een uitbreidend dorp proberen.
Je kan dat volgens mij ook rustig op voorhand publiceren, 1) wat de verwachtingen zijn en 2) wanneer ze gerealiseerd moeten zijn, zoniet wordt het aanbod terug gedraaid.
Laatst gewijzigd door dentheo op 14 jul 2014, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Patrick »

Er wordt hier serieus afgeweken van het onderwerp 'Dienstregeling december 2014' :!:
:D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Het gaat nog steeds over de dienstregeling en alles wat daar bij komt kijken. Dat is dus meer dan enkel een route van a naar b bespreken ;)
Plaats reactie