groentje schreef:In Zwitserland is er bijvoorbeeld een autonoom onderzoeksbureau dat de tellingen doet waarmee de inkomsten van de tickets en abonnementen (die daar geldig zijn ongeacht welke maatschappij je gebruikt).
Er zijn twee maniere waarop in Zwitserland geteld wordt. Er worden inderdaad een paar keer per jaar enquetes gehouden waarbij dus personen op de trein aan iedere reiziger vragen met welk vervoersbewijs zo onder weg zijn, en welk reis ze maken. Ik kom die twee a drie keer per jaar tegen.
Maar er zijn ook automatische tellingen. Zo hebben veel bussen en treinen gewoon bij de deuren sensoren die het aantal instappende (en uitstappende) reizigers tellen.
Dat moet inderdaad onder andere dienen om het geld te verdelen. Er zijn in Zwitserland alleen al een 50tal spoorbedrijven actief...
Om het terug over dienstregelingen te hebben: Wat opvalt in Zwitserland is dat de overheid een fikse vinger in de pap heeft als het om de dienstregeling gaat. Zo wordt bijvoorbeeld voor het IC/IR net de amplitude en de frequentie, alsmede waar de treinen moeten stoppen gewoon door de overheid voorgeschreven. (Vandaar bijvoorbeeld dat op Bern - Basel een IC op de twee ook in Liestal stopt. Liestal is een kantonshoofdstad, en heeft dus "recht" op een IC verbinding)
Voor regionaal verkeer hebben de plaatselijke overheden, en ook bijvoorbeeld reizigersorganisaties ook de kans hun zeg te doen. In het Kanton Bern wordt veel in regionale groepen uitgewerkt, en hun deliberaties zijn gewoon publiek.
De OV bedrijven zelf zijn gewoon uitvoerders van een dienstverlening die openbaar vastgelegd wordt.