Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5321
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Ik vermoed zelfs enkel I11, met hooguit een of andere I10 ertussen, zoals de huidige IC Brussel - Visé.

Ik zie wel dat meerdere treinen niet via L2 zullen rijden. 's Avonds en 's morgens vroeg zijn de treinen vanuit Kortrijk beperkt tot Schaarbeek (waar de doorgaande treinen weliswaar niet zullen stoppen), en overdag zijn er ook een of meerdere treinen die vreemd genoeg beperkt zijn tot Leuven (werkvensters??). De kans bestaat dus dat er op die treinen ander materieel zal worden ingezet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Tot nu toe is geweten dat de IC A terug volledig i11 zou worden en dat IC naar Welkenraedt met M6 en i11 zal worden. Men doet dus een Wissel. Dit ook omdat deze IC verbinding niet de hele dag haar volledige lijn aandoet en men waarschijnlijk vlotter kan omspringen met het gebruik en dus de capaciteit die de M6 meebrengen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5321
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Aha, dat is nieuw dan... in alle vorige documenten die circuleerden, was er steeds sprake van M6/I11 op de Oostende - Europen en I11 op de Kortrijk - Welkenraedt.

Wellicht wordt het met de nieuwe dienstregeling ietsje minder druk op het stuk Brussel - Oostende van die IC (versterking van de Kortrijk - Welkenraedt tot Gent + nieuwe IC tot Brugge), maar vandaag de dag lijken de M6-stammen daar toch zeer nuttig te zijn.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door jens123 »

De diensten die de treinbegeleiders van FGSP op Kortrijk-Welkenraedt hebben zijn met M6, dat stond in het voorlopige ontwerp van de nieuwe diensten.
bram2727
Berichten: 261
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:17

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door bram2727 »

Hebben ze dan opeens zo veel i11 en m6 over ?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5321
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

bram2727 schreef:Hebben ze dan opeens zo veel i11 en m6 over ?
Het is vooral een kwestie van materieel efficiënter verdelen. De I11 zitten vandaag al (bijna) uitsluitend op de Oostende - Eupen en Brussel - Visé, de eerste blijft en de laatste wordt Kortrijk - Welkenraedt. Ietsje langer dus, maar het extra materieel komt vooral van de M6. Daarvan komen er op hun beurt redelijk wat vrij doordat ze niet meer "plic-ploc" moeten worden ingezet op spitsritjes op allerlei bestaande verbindingen, zoals vandaag de dag is.

@jens123: heb je daar nog andere bijzonderheden in ontdekt?
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door jens123 »

@Steve:
Wat mij ook opviel dat er jammer genoeg redelijk wat desiro's gaan rijden op Antwerpen-Oostende en Antwerpen-Gent.

De nieuwe verbinding Gent-Tongeren bestaat vooral uit breaks en in de spitsuren M6.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Kalimero »

Is het mogelijk om te weten te komen welk materieel er ingezet gaat worden ?

Ik neem vaak een stoptrein, en tot nogtoe ben ik grotendeels gespaard gebleven van die vreselijke Desiro's. Maar dat zou wel eens kunnen veranderen. Op heel wat stoptreinen zie ik alleen nog maar Desiro's. Een veelgehoord verklaring is "stoptreinen zijn voor korte ritten dus dan is een Desiaro niet zo erg". Maar bedoelen ze dan korte afstand of korte reistijd ? De afstand die ik afleg is niet zo lang (ik denk een 40km), maar de rit duurt wel bijna 50 minuten.
Toch wel frustrerend. De prijs per km is overal gelijk, maar de ene krijgt een rijdend salon en de andere moet het stellen met een tram.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5321
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Kalimero schreef:Is het mogelijk om te weten te komen welk materieel er ingezet gaat worden ?

Ik neem vaak een stoptrein, en tot nogtoe ben ik grotendeels gespaard gebleven van die vreselijke Desiro's. Maar dat zou wel eens kunnen veranderen. Op heel wat stoptreinen zie ik alleen nog maar Desiro's. Een veelgehoord verklaring is "stoptreinen zijn voor korte ritten dus dan is een Desiaro niet zo erg". Maar bedoelen ze dan korte afstand of korte reistijd ? De afstand die ik afleg is niet zo lang (ik denk een 40km), maar de rit duurt wel bijna 50 minuten.
Toch wel frustrerend. De prijs per km is overal gelijk, maar de ene krijgt een rijdend salon en de andere moet het stellen met een tram.
En over welke stoptrein spreken we dan?

Sowieso zullen vrijwel alle stop- en "GEN"-treinen in het noorden van het land bijna allemaal door Desiro gedaan worden, behalve wat specifieke gevallen waar je bv. een MS86 kunt tegenkomen (vooral op/rond lijn 26) of natuurlijk de MW41 op diesellijnen. In het zuiden ook flink wat Desiro (zeker op of rond lijnen met 25 kV), maar daar toch nog veel klassiekjes.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Kalimero »

Steve schreef:
Kalimero schreef:Is het mogelijk om te weten te komen welk materieel er ingezet gaat worden ?

Ik neem vaak een stoptrein, en tot nogtoe ben ik grotendeels gespaard gebleven van die vreselijke Desiro's. Maar dat zou wel eens kunnen veranderen. Op heel wat stoptreinen zie ik alleen nog maar Desiro's. Een veelgehoord verklaring is "stoptreinen zijn voor korte ritten dus dan is een Desiaro niet zo erg". Maar bedoelen ze dan korte afstand of korte reistijd ? De afstand die ik afleg is niet zo lang (ik denk een 40km), maar de rit duurt wel bijna 50 minuten.
Toch wel frustrerend. De prijs per km is overal gelijk, maar de ene krijgt een rijdend salon en de andere moet het stellen met een tram.
En over welke stoptrein spreken we dan?

Sowieso zullen vrijwel alle stop- en "GEN"-treinen in het noorden van het land bijna allemaal door Desiro gedaan worden, behalve wat specifieke gevallen waar je bv. een MS86 kunt tegenkomen (vooral op/rond lijn 26) of natuurlijk de MW41 op diesellijnen. In het zuiden ook flink wat Desiro (zeker op of rond lijnen met 25 kV), maar daar toch nog veel klassiekjes.
Antwerpen-Leuven, soms ook Antwerpen - Puurs. Bestemming = kleine stopplaats, dus geen alternatief voor stoptrein.

Het zou wel interessant zijn om het treintype te vermelden in de dienstregeling. Dan kon ik er eventueel rekening mee houden bij het uitstippelen van mijn route.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door LHOON »

Steve schreef: Sowieso zullen vrijwel alle stop- en "GEN"-treinen in het noorden van het land bijna allemaal door Desiro gedaan worden, behalve wat specifieke gevallen waar je bv. een MS86 kunt tegenkomen (vooral op/rond lijn 26) of natuurlijk de MW41 op diesellijnen. In het zuiden ook flink wat Desiro (zeker op of rond lijnen met 25 kV), maar daar toch nog veel klassiekjes.
Waarom eigenlijk blijft L26 het bolwerk van de MS86, dit is toch typisch een GEN-type bediening en dus Desiro-terrein?
Heeft het iets te maken met het feit dat de meeste perrons op de lijn (behalve Haren: 3) voor 4 rijtuigen zijn berekend?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5321
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Kalimero schreef:
Steve schreef: Sowieso zullen vrijwel alle stop- en "GEN"-treinen in het noorden van het land bijna allemaal door Desiro gedaan worden, behalve wat specifieke gevallen waar je bv. een MS86 kunt tegenkomen (vooral op/rond lijn 26) of natuurlijk de MW41 op diesellijnen. In het zuiden ook flink wat Desiro (zeker op of rond lijnen met 25 kV), maar daar toch nog veel klassiekjes.
Antwerpen-Leuven, soms ook Antwerpen - Puurs. Bestemming = kleine stopplaats, dus geen alternatief voor stoptrein.

Het zou wel interessant zijn om het treintype te vermelden in de dienstregeling. Dan kon ik er eventueel rekening mee houden bij het uitstippelen van mijn route.
Op Antwerpen-Puurs blijft je sowieso met de MS75 zitten (rijdt nog steeds door tot Roosendaal), dus spring maar alvast een gat in de lucht dat je daar geen Desiro krijgt... :mrgreen:

Op Antwerpen - Leuven (als je tenminste de stoptrein bedoelt via Lier) vermoedelijk vooral MS80, al kan er links of rechts een verloren gereden Desiro tussen zitten.
LHOON schreef: Waarom eigenlijk blijft L26 het bolwerk van de MS86, dit is toch typisch een GEN-type bediening en dus Desiro-terrein?
Heeft het iets te maken met het feit dat de meeste perrons op de lijn (behalve Haren: 3) voor 4 rijtuigen zijn berekend?
Geen idee waarom, eigenlijk. Natuurlijk is ook de MS86 meer dan andere treintypes te beschouwen als een GEN-achtige trein (ook vrij licht, bovengemiddelde acceleraties, ...), en misschien hebben de perronslengtes er inderdaad iets mee te maken. Al zul je op het zuidelijke deel van lijn 26 toch behoorlijk veel Desiro zien: de huidige L Aalst - Eigenbrakel wordt omgelegd naar Halle, en er komt ook een nieuwe "IC" die van Charleroi via Eigenbrakel, Boondaal en Etterbeek naar Brussel-Luxemburg rijdt (en op termijn wellicht naar de luchthaven).
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door kika »

Kalimero schreef:Een veelgehoord verklaring is "stoptreinen zijn voor korte ritten dus dan is een Desiro niet zo erg". Maar bedoelen ze dan korte afstand of korte reistijd ? De afstand die ik afleg is niet zo lang (ik denk een 40km), maar de rit duurt wel bijna 50 minuten.
Het kan niet of afstand of reistijd zijn: je moet kijken naar concrete verbindingen. Er zijn verbindingen die lang zijn, maar waar de forenzen eigenlijk in 2 of 3 deeltrajecten zijn te verdelen (voor en na een agglomeratie). En er zijn verbindingen die helemaal niet lang zijn maar wel heel traag door bijvoorbeeld de vele stops. Een lijn met enkel L-treinen, zoals naar Puurs, daar is het vanzelfsprekend dat er geen i11 op wordt ingezet. Maar ook voorstadstreinen en lijnen zijn prima om met Desiro te doen: als je van Vilvoorde naar Terhulpen wilt, is Desiro prima materieel (ook zo'n 35 spoorkilometer gok ik, met overstap in Noord). Of pakweg Denderleeuw-Meiser, daar kan je ook een deel met de metro of de tram… Ik denk dat het trouwens gemakkelijker is om omgekeerd te kijken: waar kan je MS96 of M6 inzetten, zowel qua dienstregeling als qua reizigersbewegingen. Als je al het (relatief) luxueuze langeafstandsmaterieel hebt gepland, rekening hebt gehouden met zaken als andere bovenleidingsspanningen of boorduitrusting (L2 bijvoorbeeld), dan kan je gaan puzzelen met MS86, Desiro etc.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Vandaag antwoord gekregen van de NMBS (meneer Cornu en zijn team) op mijn mail van 5 juli ivm het vervoersplan.

Er is toch wel serieus veel tijd ingestoken.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje »

Sta je op het briefgeheim, of wil je het antwoord met ons delen?
Plaats reactie