Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Dieselfreak »

Steve schreef:
bram2727 schreef:Hebben ze dan opeens zo veel i11 en m6 over ?
Het is vooral een kwestie van materieel efficiënter verdelen. De I11 zitten vandaag al (bijna) uitsluitend op de Oostende - Eupen en Brussel - Visé, de eerste blijft en de laatste wordt Kortrijk - Welkenraedt.
Dus er komt een rechtstreekse verbinding van Kortrijk met Welkenraedt?! :D
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

via gent en brussel (stopt ook in Leuven dan, wat nu niet het geval is).
zal ook nog bijkomend stoppen in Angleur en Pepinster
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

En aan westelijke kant ook in alle stations tussen Kortrijk en Gent, inclusief de iets kleinere als Harelbeke en De Pinte. Daar vallen ze dus wel met hun derrière in de boter. Idem voor de stations tussen Brugge en Kortrijk, trouwens.

(het blijft toch wat moeilijk uit te leggen vind ik, een trein die eerst de HSL neemt en verderop in alle stations op een baanvak stopt... terwijl je dan ook een andere IC Poperinge-Antwerpen hebt die aan de ene kant in pakweg Bissegem stopt, maar dan de meerdere stations overslaat die door de eerder genoemde IC wél bediend worden...)
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door markske »

Toch eens vragen wat de logica is van de nieuwe dienstregeling, ik woon in Kortrijk en werk in ploeg te Brussel.
Er zijn vier treinen per uur vanuit Kortrijk naar Brussel :) aankomst te Brussel allen tussen ..u09 en ..u24 van spreiding gesproken.
Er komt er zelfs één aan om ..u21 en ..u24 dus :evil: .
Ik heb nu het geluk van +/- 1,5 uur langer onderweg te zijn per dag :mrgreen: . Ik zie hier de logica niet van in als je dan ook nog ziet dat de IC vanuit Poperinge om ..u24 aankomt te Gent en de IC naar Brussel in Gent vertrekt om ..u23.De oplossing ligt nochtans voor de hand.
Laat de IC uit Poperinge 7' vroeger vertrekken waardoor deze in eerste positie aankomt te Kortrijk, koppelt te Kortrijk met de IC uit Lille en dan zijn rit verder zetten met aankomst te Gent om ..u17 met een mooie overstaptijd. De kruisingen op de L69 zijn ook geen probleem en de keertijd te Antwerpen-Centraal is dan 26' ipv. 12', wat mijn inziens veel te kort is kijk maar even naar de stiptheid van 4 jaar geleden.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door rdv »

Ik merk in de nieuwe drgl dat de overstap ts de 2 delen van L50 quasi onmogelijk is gemaakt. Overstaptijd als je van één van de stations ts Gent en Aalst komt en naar één van de stations tussen Liedekerke en Jette moet is 27 minuten. Een verplaatsing van bvb. Lede naar Groot-Bijgaarden wordt 11 tot 17 minuten langer (op een traject dat nu 49' is). De E40 is op dit traject al zwaar oververzadigd, het industriegebied van Groot-Bijgaarden ligt aan het station. Een traject waar er dus mogelijkheden zijn voor een modal shift.
Ik doe de overstap regelmatig in Denderleeuw, en ben nooit alleen. Waarschijnlijk zijn er ook nog overstappers in Aalst en Liedekerke.
Enig lichtpuntje: er is nu 2x/uur een verbinding mogelijk, waar dat in de huidige regeling buiten de spits niet mogelijk is.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Gaan er nu eigenlijk minder verbindingen zijn waar een trein een rit heeft gedaan, leeg naar een ander station moet om daar weer een rit aan te vangen, als er op het traject van die ledige rit een storing is is de volgende trein niet afgeschaft.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Lege ritten gaan er altijd zijn. Defecte treinen moeten op hun werkplaats geraken voor herstelling. Of het aantal lege ritten daalt weet ik niet.
mervyn
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door mervyn »

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 5_01287530

Denk wel dat niet alles klopt wat er in het artikel staat. Ik vind alvast geen verbindingen meer waar er een overstap in Jette wordt voorzien. Wel wordt er een vertrek in Noord voorzien die langs Zuid en West naar Dendermonde rijdt maar daarmee ben je later in Opwijk dan wanneer je de trein neemt die wat later in Noord vertrekt en via Bockstaal gaat.

Maar dat er minder treinen zullen rijden als nu is wel zeker.

Wordt afwachten maar ik verwacht toch capaciteitsproblemen op sommige treinen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Tja, het is inderdaad nogal ongenuanceerd gesteld.

Het basisaanbod is duidelijk beter: waar er vandaag één vaste trein per uur is naar de NZV met dan af en toe nog eens een trein ertussen tot Brussel-West (of soms tot Zuid), op zeer onregelmatige uren, zul je overdag altijd twee vaste treinen per uur hebben, mooi gespreid.

Een van de beide treinen rijdt echter eerst via Jette en Brussel-West alvorens de NZV te bedienen, dus voor Brussel-Noord in het bijzonder zit je dan met een reistijdverlenging van 10 à 15'. Voor Zuid is het hetzelfde, voor Centraal moet je er een goede 5' bij tellen. En dán wordt het van/naar Noord wel sneller om in Jette over te stappen, en daar zullen ze wel op doelen.

Maar opnieuw, dat is tegenover vandaag niet echt een achteruitgang, eerder een vooruitgang, want nu heb je die bijkomende trein niet eens elk uur (en dan nog rijdt ie niet eens verder dan West of Zuid).

Het pijnpunt zit 'm voor die mensen vooral in de spits en dan vooral van en naar Brussel-Noord. Daar heb je nu een breed scala aan treinen van allerlei pluimage, samenstelling, dienstregeling en bestemming. Je hebt elk uur de vaste trein naar Geraardsbergen, je hebt elk uur een tweede via de NZV (die dan terugrijdt naar Dendermonde via West, en niet omgekeerd), er is regelmatig een L tot Brussel-West en dan heb je er nog een paar P-treinen tussen, waarvan een aantal naar de NZV maar ook twee naar Brussel-Schuman en iets verder. Spreiding is meestal ver te zoeken - je zit vaak met een gat van een halfuur en dan plots een stuk of drie met minder dan 10 minuten tussen.

In de nieuwe dienstregeling wordt dat allemaal sterk gerationaliseerd: je houdt de twee vaste per uur, dan nog een 2 of 3 P-treinen van/naar NZV tijdens de hele spits en that's it. Waar je vanuit Brussel-Noord naar pakweg Opwijk nu ongeveer 9 rechtstreeks treinen hebt van 16 tot 19 u (allemaal met een rittijd van iets minder dan 30'), wordt dat herleid naar 5 stuks. Daarbij nog eens 3 treinen die de hele rit via Zuid en West maken (42/43'), met als alternatief eerst tot Jette gaan en dan overstappen (34').

Vanuit Zuid is het al een stuk rooskleuriger: daar hou je gewoon 8 à 9 rechtstreekse treinen met een vergelijkbare rittijd als vandaag (en die via West zijn zelfs een paar minuten sneller). Vanaf Centraal is er een lichte achteruitgang, je hebt diezelfde 8 à 9 treinen maar de omweg via Zuid doet je een paar minuten verliezen.

De grote vraag is natuurlijk of al die mensen inderdaad in de onmiddellijke omgeving van Brussel-Noord of Brussel-Centraal moeten zijn. Wie weet nemen ze daar nog metro/bus/tram en kunnen ze dus ook terugvallen op andere stations, zoals Simonis of Brussel-West (beide zeer goed bereikbaar met de metro).

Slotbedenking: je ziet nu wat de reacties zijn als er aan een deeltje van de rechtstreekse treinen naar NZV geraakt wordt... maar als de huidige GEN-plannen zich doorzetten, zou het wel eens kunnen dat er over enkele jaren vanaf de stopplaatsen op L50 (tot Liedekerke) én L60 weliswaar een pak meer treinen zouden rijden, maar geen ENKELE nog rechtstreeks naar de NZV. Alles zou dan afgeleid worden naar Brussel-West (en een stukje van L50 ook naar Brussel-Schuman). Dat zal pas vuurwerk geven.
mervyn
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door mervyn »

Absoluut akkoord dat het aanbod tijdens de dag op L60 verbeterd ten opzichte van nu.
Ook tijdens het weekend is er een serieuze verbetering met 1 trein per uur in plaats van om de 2u (voor bv Merchtem).

Maar inderdaad tijdens de spits vanuit Brussel-Noord lijkt er mij toch iets fout te zitten. Mijn gevoel is ook dat de meeste mensen vanop L60 afstappen in Noord. Er zijn er beetje minder in Centraal en nog minder die in Zuid afstappen.

Het feit dat je soms zou moeten overstappen in Jette maakt mij niks uit maar zelfs dan lijkt het aanbod vanuit Noord weinig.

Dit heeft ook gevolgen voor mensen van L60 die naar Schuman-Luxembourg-Etterbeek moeten.
Nu heb je in de ochtendspits nog een 4-tal mogelijkheden tussen pakweg 7u en 8u03 (vanuit Merchtem bekeken) met overstap te Noord of Jette. Vanaf december wordt dit nog slecht om het uur mogelijk (elk uur om .50 met overstap te Jette) aangezien er minder mogelijkheden naar Noord zijn.
Dat lijkt mij toch weinig (maar de 4 mogelijkheden van nu zijn misschien ook wel te veel).

En als de GEN-plannen er inderdaad doorkomen zoals je zegt, gaan er hier op L60 veel op hun achterste poten staan :-)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

mervyn schreef: Ook tijdens het weekend is er een serieuze verbetering met 1 trein per uur in plaats van om de 2u (voor bv Merchtem).

Maar inderdaad tijdens de spits vanuit Brussel-Noord lijkt er mij toch iets fout te zitten. Mijn gevoel is ook dat de meeste mensen vanop L60 afstappen in Noord. Er zijn er beetje minder in Centraal en nog minder die in Zuid afstappen.

Het feit dat je soms zou moeten overstappen in Jette maakt mij niks uit maar zelfs dan lijkt het aanbod vanuit Noord weinig.
In het weekend is het inderdaad behoorlijk revolutionair te noemen dat de L-trein eindelijk weer om het uur zal rijden. Nadeel voor reizigers naar Noord en Centraal is dat hij steeds via West zal rijden (maar voor wie in de buurt moet zijn, of daar wil overstappen op de metro, of in Zuid moet zijn, juist weer een voordeel), waardoor de rittijd dan wat langer wordt.

De IC wordt anderzijds weer opgewaardeerd tot echte IC en zal dus niet langer stoppen tussen Jette en Dendermonde. Vandaag stopt hij, ter compensatie voor de lage frequentie van L, wel in Asse en Opwijk. Dus voor die twee stations is er een lichte achteruitgang (1x uur een iets tragere L, ipv 1x uur een snelle IC en bijkomend nog een L om de twee uur), terwijl er voor alle andere stations (waaronder de iets grotere als Merchtem en Lebbeke) dan weer een duidelijke vooruitgang is.

Wat het uitstappen in Noord betreft, geef ik je volledig gelijk. Ik doe die verbinding voortdurend en kan gerust zeggen dat er (in volle spits weliswaar) er van de 100 reizigers er 40 à 50 uitstappen in Noord, 30 à 40 in Centraal en de rest in Zuid. Dus voor ongeveer een kleine helft van de spitsreizigers zal de omweg via West en Zuid wellicht niet zo goed uitkomen.

Al moet je toch goed kijken wat de eindbestemming is. Als het de onmiddellijke omgeving van het station is (Belgacom, WTC, deel van de ministeries, ...), dan zijn er inderdaad niet zoveel alternatieven. Maar als het bijvoorbeeld iets dichter naar het centrum gaat (Rogier/IJzer, waar ook veel werkgelegenheid zit, en ook de Albert II-laan met alle ministeries), dan ben je eigenlijk even goed af door in Simonis uit te stappen en daar de metro te nemen voor een paar haltes.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door rdv »

mervyn schreef:http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 5_01287530

Denk wel dat niet alles klopt wat er in het artikel staat. Ik vind alvast geen verbindingen meer waar er een overstap in Jette wordt voorzien. Wel wordt er een vertrek in Noord voorzien die langs Zuid en West naar Dendermonde rijdt maar daarmee ben je later in Opwijk dan wanneer je de trein neemt die wat later in Noord vertrekt en via Bockstaal gaat.
Buiten een beetje tendentieus klopt het artikel wel. De spreiding vanuit Brussel-Noord naar de kleinere stations op L.60 is ondermaats: 3 treinen op 18', waarvan de rechtstreekse op 10' van mekaar liggen 'u47 (L22XX) rechtstreeks van BruN en u57 L20XX/L38XX via NZV en L28. Om u05 is er een snellere verbinding met overstap in Jette (waar je dan op de L38XX terechtkomt) (behalve om 17u10 want dan is er een bijkomende rechtstreekse P-trein).
Vreemd is ook dat de aankomsten langs L60 niet gesynchroniseerd zijn, en dus niet voldoen aan de uitgangsprincipes van het plan (bvb. in Opwijk u13 en u39).
mervyn schreef: Maar dat er minder treinen zullen rijden als nu is wel zeker.
Wordt afwachten maar ik verwacht toch capaciteitsproblemen op sommige treinen.
Ik hoop dat men in de spits alles met maximale samenstelling rijdt (hoeveel rijtuigen is dit op L60)? Met het huidig aanbod is het nu al krap op sommige momenten, zeker als er dan nog uitval is van de IC is het helemaal een sardinenblik. Nu het aanbod drastisch ingekrompen wordt, vrees ik idd comfortverlies.

De nieuwe drgl is een gedeeltelijk herstel van de GEN-regeling op L60, die enkele jaren geleden deels is afgeschaft omwille van de besparingen (van 2011 of 2012?). Toen reden er 3 klokvaste L-treinen op de L60 (naar resp. G'bergen, BruZ en BruW). De besparingen werden toen aangekondigd als nodig om vanaf dec 2013 een uitgebreidere (hogere frequentie én amplitude) dienstregeling te kunnen aanbieden. L60 zit nog altijd niet op het eerdere GEN-niveau.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door rdv »

Steve schreef:
mervyn schreef: Al moet je toch goed kijken wat de eindbestemming is. Als het de onmiddellijke omgeving van het station is (Belgacom, WTC, deel van de ministeries, ...), dan zijn er inderdaad niet zoveel alternatieven. Maar als het bijvoorbeeld iets dichter naar het centrum gaat (Rogier/IJzer, waar ook veel werkgelegenheid zit, en ook de Albert II-laan met alle ministeries), dan ben je eigenlijk even goed af door in Simonis uit te stappen en daar de metro te nemen voor een paar haltes.
Veel werkgevers zijn niet bereid om het bijkomend MIVB-abonnement te betalen. Voor vele niet zo verre bestemmingen rond Brussel is het MIVB-abonnement 50% van het treinabonnement (bvb. Opwijk-ZoneBrussel is 97 EUR per maand + 49 EUR MIVB)
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door rdv »

dubbele post
mervyn
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door mervyn »

Steve schreef:
Al moet je toch goed kijken wat de eindbestemming is. Als het de onmiddellijke omgeving van het station is (Belgacom, WTC, deel van de ministeries, ...), dan zijn er inderdaad niet zoveel alternatieven. Maar als het bijvoorbeeld iets dichter naar het centrum gaat (Rogier/IJzer, waar ook veel werkgelegenheid zit, en ook de Albert II-laan met alle ministeries), dan ben je eigenlijk even goed af door in Simonis uit te stappen en daar de metro te nemen voor een paar haltes.
Je hebt absoluut gelijk dat er naar de eindbestemming gekeken moet worden. Ik vrees enkel dat veel mensen niet snel geneigd zullen zijn over te stappen om een metro te nemen. Omdat je dan toch ook een MIVB-abbo moet nemen en dit wordt toch door veel werkgevers niet (volledig) terugbetaald.
En ook vooral uit gewoonte. Als je jarenlang gewend geweest bent om enkel de trein te nemen (meer dan waarschijnlijk een rechtstreeks verbinding dan nog) is het voor veel mensen moeilijk om zich aan te passen. Dit vraagt tijd en mentaliteitswijziging.

Maar langs de andere kant, dit zijn zaken waar NMBS natuurlijk geen rekening mee hoeft te houden.
Plaats reactie