Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

Steve schreef:Is er trouwens geen kans dat er op die zaterdag exotisch materieel zal zien op sommige verbindingen, doordat het nieuwe materieel al is overgebracht in het vooruitzicht op de nieuwe dag, maar intussen toch moet worden ingezet? Dom voorbeeld, als er in Poperinge heel wat MS96 aankomen en MS80 vertrekken, zou het dan niet kunnen dat die MS96 de dag zelf nog wat op de bestaande IC-L rijden? Of is het materieel- en personeelsoverschot in het weekend van die aard dat al dat materieel leeg kan worden overgebracht, zonder tussenkomst in de bestaande dienstregeling?

Het zou interessant zijn als iemand met wat meer kennis van zaken wat toelichting kan geven bij de hele stoelendans die zal plaatsvinden.
Ik kan alleen teruggaan naar 1984: rijtuigen werden toen ingezet in treinen die tot dan met ander materiaal gereden hadden, met de bedoeling dat ze op het einde van de (zaterdag)dienst op zondag ter beschikking stonden voor hun nieuwe inzet. Ik herinner me één specifiek voorbeeld: een omnibus op lijn 94, die normaal met M3-rijtuigen van Aalst reed, werd op die zaterdag uitgevoerd met K3-rijtuigen, die 's anderendaags vanuit Aalst zouden worden ingezet. Ik vermoed dat men er ook nu zal naar streven om de verschuivingen zoveel mogelijk op deze manier op te vangen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2060
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Dieselfreak »

Ik zie in de treinplanner van de NMBS dat er in de week een rechtstreekse verbinding komt tussen Kortrijk en Eeklo, via Oudenaarde en Gent? Dat betekent dus dat MW41 een regelmatige verschijning wordt te Kortrijk.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Dieselfreak schreef:Ik zie in de treinplanner van de NMBS dat er in de week een rechtstreekse verbinding komt tussen Kortrijk en Eeklo, via Oudenaarde en Gent? Dat betekent dus dat MW41 een regelmatige verschijning wordt te Kortrijk.
Inderdaad, er wordt in Oudenaarde een deel van de L afgesplitst dat dan de lokale bediening tussen Oudenaarde en Kortrijk moet verzorgen. Naar Zottegem hoeft het niet meer, want de "GEN" uit Dendermonde en Brussel zal tot Oudenaarde rijden.

De koppeling vermijdt dus dat je met een kort stukje zou overblijven, al kun je je afvragen waarom de koppeling met L (of vanaf december "IC" :roll: ) Brugge - Kortrijk dan niet behouden is.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Spookthalys" blijft rijden vanuit Oostende

Vanuit Oostende vertrekt nog steeds dagelijks een onderbezette Thalystrein naar Parijs. Er stappen amper reizigers op en toch kost de trein 1,9 miljoen euro subsidie per jaar. Bovendien bestaat er kennelijk een valabel alternatief. Minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) beloofde vorig jaar al de verbinding opnieuw te bekijken, maar de trein is nog steeds opgenomen in het nieuwe vervoersplan.

De zogenaamde "spookthalys" - met een bezetting van zo'n 7 procent - maakt al jaren verlies omdat er bijna niemand opstapt voordat de trein in Brussel-Zuid aankomt. Erg verwonderlijk is dat niet want uit de dienstregeling van de NMBS blijkt dat er vanuit het station van Oostende amper 4 minuten na de Thalys een gewone trein naar Brussel vertrekt met een Thalys-aansluiting. Meer nog: de Thalys wacht in Brussel zelfs 17 minuten op de passagiers die met de gewone NMBS-trein zijn gekomen.

Te duur, te weinig bezet, trager dan de gewone verbindingen, maar de bewuste Thalys blijft ook vanaf december - onder de nieuwe vervoersregeling van de NMBS - vanuit Oostende naar Parijs rijden; daar verandert niets aan, klinkt het bij Thalys en men verwijst naar het comfort van een rechtstreekse verbinding. Maar er is meer aan de hand.

Compensatie voor Waalse Thalys


De Thalys in Oostende rijdt zo al ruim 15 jaar en kwam er als compensatie voor een Waalse Thalys die Namen, Charleroi en Bergen bedient. Ontslagnemend vicepremier - en Oostends politicus - Johan Vande Lanotte liet vorig jaar al optekenen dat de verbinding vanuit Oostende mag verdwijnen, als ook de Waalse verbinding verdwijnt. Volgens Vande Lanotte is die verbinding overigens ook een stuk meer verlieslatend dan de Oostendse trein.

Maar die Waalse Thalys wint wel tijd: meer dan een uur op een traject van 2,5 uur. En er zitten ook veel meer passagiers op. Toch blijft de federale regering de NMBS en Thalys verplichten de Oostendse Thalys in te leggen.

VRT
Ontslagnemend minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) schuift de zaak door naar de volgende federale regering. "Het is een opdracht van openbare dienst en het staat in het beheerscontract van de NMBS. Nu moeten we een evaluatie maken en dan een beslissing nemen."
TB_worden
Berichten: 299
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door TB_worden »

Stijn91 schreef:Spookthalys" blijft rijden vanuit Oostende

Vanuit Oostende vertrekt nog steeds dagelijks een onderbezette Thalystrein naar Parijs. Er stappen amper reizigers op en toch kost de trein 1,9 miljoen euro subsidie per jaar. Bovendien bestaat er kennelijk een valabel alternatief. Minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) beloofde vorig jaar al de verbinding opnieuw te bekijken, maar de trein is nog steeds opgenomen in het nieuwe vervoersplan.

De zogenaamde "spookthalys" - met een bezetting van zo'n 7 procent - maakt al jaren verlies omdat er bijna niemand opstapt voordat de trein in Brussel-Zuid aankomt. Erg verwonderlijk is dat niet want uit de dienstregeling van de NMBS blijkt dat er vanuit het station van Oostende amper 4 minuten na de Thalys een gewone trein naar Brussel vertrekt met een Thalys-aansluiting. Meer nog: de Thalys wacht in Brussel zelfs 17 minuten op de passagiers die met de gewone NMBS-trein zijn gekomen.

Te duur, te weinig bezet, trager dan de gewone verbindingen, maar de bewuste Thalys blijft ook vanaf december - onder de nieuwe vervoersregeling van de NMBS - vanuit Oostende naar Parijs rijden; daar verandert niets aan, klinkt het bij Thalys en men verwijst naar het comfort van een rechtstreekse verbinding. Maar er is meer aan de hand.

Compensatie voor Waalse Thalys


De Thalys in Oostende rijdt zo al ruim 15 jaar en kwam er als compensatie voor een Waalse Thalys die Namen, Charleroi en Bergen bedient. Ontslagnemend vicepremier - en Oostends politicus - Johan Vande Lanotte liet vorig jaar al optekenen dat de verbinding vanuit Oostende mag verdwijnen, als ook de Waalse verbinding verdwijnt. Volgens Vande Lanotte is die verbinding overigens ook een stuk meer verlieslatend dan de Oostendse trein.

Maar die Waalse Thalys wint wel tijd: meer dan een uur op een traject van 2,5 uur. En er zitten ook veel meer passagiers op. Toch blijft de federale regering de NMBS en Thalys verplichten de Oostendse Thalys in te leggen.

VRT
Ontslagnemend minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) schuift de zaak door naar de volgende federale regering. "Het is een opdracht van openbare dienst en het staat in het beheerscontract van de NMBS. Nu moeten we een evaluatie maken en dan een beslissing nemen."
Typisch socialisme... Als ze ergens anders een verlieslatend treintje krijgen, ik dan ook :roll: In plaats van gewoon eens grondig te snoeien in dit soort politieke foliekes. Wat mij betreft hoeft niet élke trein persé winstgevend te zijn, maar een Thalys beschouw ik toch als een buitengewone trein met een specifiek doel. Niet in het minst omdat de gewone IC er achter aan dendert en de Oostendse Thalys in Brussel 17' moet wachten op die aansluiting. Absurd.

De Waalse tegenhanger is ook verlieslatend, maar dat men daar dan een gewone IC Namen-Charleroi-Bergen laat aansluiten op de Thalys die dan in de Bergense toekomstige spoorkathedraal halt zal houden op de rit van Brussel naar Parijs.
py.

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door py. »

In de nieuwe dienstregeling is die Thalys wel behoorlijk verbeterd. Voor de pendelaars van Gent naar Brussel is er nu een trein om 6u45 en dan een volgende om 7u04. Een gap van 19 minuten in de spits is veel. De 6u45 heeft dan nog het nadeel dat hij er vrij lang over doet omdat hij in Denderleeuw stopt (voor de rest wel L50a). Je krijgt daar geen extra trein tussen omdat de Thalys om 6u53 vertrekt.
In de nieuwe dienstregeling vertrekt die Thalys al om 6u19 op een moment dat er nog veel minder pendelaars zijn en het gat dat er voor 7u was wordt opgevuld met een P-trein. Vele pendelaars zullen de dienstregelingsknutselaars daarvoor dankbaar zijn. Al zullen de meesten het niet eens beseffen.
Kris G

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Kris G »

in de week blijft het voor mij min of meer hetzelfde, maar in het weekend ben ik maar liefst 1u06m later thuis na mijn shift :evil: de slechte spreiding tussen Brussel en Leuven is de boosdoener, dat wordt dus pas 4u20m na het einde van mijn dienst terug thuis en dit voor een kleine 100 km, lang leve openbaar vervoer.... dat wordt dus de auto (1u15m) in het weekend : het tijdsverschil is gewoon VEEL te groot

gelukkig rijdt de eerder geschrapte late trein van Brussel tot Oudenaarde nu toch, dus concertbezoek in Brussel blijft mogelijk :)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Kris G schreef:in de week blijft het voor mij min of meer hetzelfde, maar in het weekend ben ik maar liefst 1u06m later thuis na mijn shift :evil: de slechte spreiding tussen Brussel en Leuven is de boosdoener, dat wordt dus pas 4u20m na het einde van mijn dienst terug thuis en dit voor een kleine 100 km, lang leve openbaar vervoer.... dat wordt dus de auto (1u15m) in het weekend : het tijdsverschil is gewoon VEEL te groot
Hmmm, had dat nog niet eens opgemerkt, maar de spreiding is inderdaad behoorlijk slecht. Zo goed het tijdens de week nu zal worden, zo slecht wordt het tijdens het weekend: de twee rechtstreekse IC's rijden met een spreiding van 16/44. Vandaag is die spreiding 22/38, niet ideaal maar nog te doen.

De L of de "IC" (huidige IR) via de luchthaven (die laatste wel een stukje sneller dan vandaag, een 7-tal minuten) zijn geen alternatief, want ze zitten vlakbij een van beide IC's.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ferry »

Steven schreef:Een luchthaven van internationaal belang met 6 treinen per uur bedienen is niet overdreven in tegendeel. Het is net door het lagere aantal nu dat diabolo te weinig inkomsten heeft. Het ook al snel een half uur wachten is als er eens een trein uitvalt. Een half uur is in een hoofdstedelijk gebied ontzettend lang.
Het is niet om die diabolo te spijzen dat er meer treinen moeten komen....!!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

ferry schreef:Het is niet om die diabolo te spijzen dat er meer treinen moeten komen....!!
Neen hoor, maar de bouw ervan heeft wel het aantal reizigers naar de luchthaven doen exploderen, daarom zijn er meer treinen nodig :wink:
Arnenys
Berichten: 175
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Arnenys »

Hallo,

Is er toevallig ergens een overzicht beschikbaar van alle toekomstige treinverbindingen en de stations waar ze stoppen? Dit zou handig zijn voor een schoolopdracht van mij. Op de site van NMBS vind ik niets en ik weet niet hoe ik alle verbindingen uit de routeplanner kan halen met volledige zekerheid dat ik ze allemaal heb gehad.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Arnenys
Berichten: 175
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Arnenys »

Je bedoelt de presentaties van februari/maart dan? Want in die van juni staan enkel de aanpassingen die ze hebben gedaan. Het wordt zo nogal moeilijk om alle verbindingen aan elkaar te plakken aangezien niet altijd alle haltes worden weergegeven in de schema's. Was er toevallig geen publicatie van alle nieuwe verbindingen in het Spoorwegjournaal? Dan zoek ik dat verder op.
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Treinen9880 »

Arnenys schreef:Je bedoelt de presentaties van februari/maart dan? Want in die van juni staan enkel de aanpassingen die ze hebben gedaan. Het wordt zo nogal moeilijk om alle verbindingen aan elkaar te plakken aangezien niet altijd alle haltes worden weergegeven in de schema's. Was er toevallig geen publicatie van alle nieuwe verbindingen in het Spoorwegjournaal? Dan zoek ik dat verder op.
Ja er staat daar een in maar ik weet niet of deze nog up to date is... Zeker niet qua materiaal verdeling...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
FLV-FGSP
Berichten: 1883
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door FLV-FGSP »

@Arnenys, je kunt het eens met http://treintrambus.be/images/IndicateurSpoorboekje.pdf proberen. Is van 8 mei, is dus op enkele verouderd, maar het stoppatroon van de cadanstreinen is gelijk gebleven.
Plaats reactie