Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ostbahnhof »

Is me eigenlijk net pas opgevallen dat de halfuurdienst antwerpen-luchthaven past start om 7u44.
Wordt er nog gekeken om bijvoorbeeld om 6u17 en 7u17 ook nog een trein in te leggen om al vanaf 5u44 een halfuurdienst te hebben?
vb een varkensneus die van Roosendaal komt in aanloop naar de Benelux die om 8u17 in antwerpen doorkomt?

thanks o
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

ostbahnhof schreef:Is me eigenlijk net pas opgevallen dat de halfuurdienst antwerpen-luchthaven past start om 7u44.
Wordt er nog gekeken om bijvoorbeeld om 6u17 en 7u17 ook nog een trein in te leggen om al vanaf 5u44 een halfuurdienst te hebben?
vb een varkensneus die van Roosendaal komt in aanloop naar de Benelux die om 8u17 in antwerpen doorkomt?

thanks o
Zeker die trein van 6u17 lijkt mij overbodig. Op dat uur zijn er nog niet zoveel reizigers dat de treinen van .44 vol gaan zitten. Wees vooral blij dat er uberhaupt nog een vroege verbinding overschiet. Op veel andere lijnen valt die gewoon weg :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Steven schreef:De ritten Dendermonde Brussel Dendermonde hebben 2 ritnummers hoor. Dat is voor heel de reeks 53xx zo, ze veranderen normaal in Brussel Zuid van nummer.
Eimai schreef:De treinnummers zijn niet hetzelfde als de lijnnummers (oftewel relatienummers). Treinnummers voor relatie D in de nieuwe dienstregeling: Brussel-Zuid-Jette-Dendermonde: 38xx; Brussel-Zuid-Jette-Aalst: 20xx.
De huidige ritten hebben inderdaad aparte ritnummers, maar ik had het over de nieuwe verbinding vanaf 14 december.

Nu, bij nader inzien (bedankt Eimai) lijken ze ook in de nieuwe dienstregeling aparte ritnummers te hebben, maar vreemd genoeg is dat niet altijd zichtbaar. Zoek eens een traject Dendermonde => Aalst op, neem de rechtstreekse variant van 1:44 en klik op "Details reis", daarna op het treinnummer: je ziet alle haltes van Dendermonde tot Aalst, zonder vermelding van een eventueel veranderd treinnummer. Maar misschien is dat gewoon eigen aan die reiswegplanner, die ik functioneel gezien nog altijd een enorme achteruitgang vind ten opzichte van de vorige.

Hoe dan ook blijft de vraag hoe dat allemaal in de praktijk vertaald zal worden. Je zit dus met twee aparte treinnummers, maar toch een duidelijke koppeling in de reiswegplanner ; maar wat dan met de schermen in de stations, de aankondigingen, Railtime, de aanduiding op de trein zelf... ik vrees voor een behoorlijke soep.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: Zeker die trein van 6u17 lijkt mij overbodig. Op dat uur zijn er nog niet zoveel reizigers dat de treinen van .44 vol gaan zitten. Wees vooral blij dat er uberhaupt nog een vroege verbinding overschiet. Op veel andere lijnen valt die gewoon weg :wink:

Volgens mij zitten de meest "pendelvliegers", en die zijn er meer dan je denkt, allemaal op de vluchten voor 08:00, dus dat blijft autorijden.... (persoonlijk was ik 10jaar lang ervaringsdeskundige!) Later vertrekken is gegarandeerd file en dus onbetrouwbaar.
Ook de mensen die werken op de luchthaven moeten al vroeger beginnen.
Zij leveren volgens literatuur 50% van de reizigers op de treinen naar de luchthavens, in andere landen.
Ik denk dat een vroegere verbinding naar de luchthaven een kans verdient tijdens een jaar of 3-5, trekt het dan nog niet aan ok.
Theo
Groeten vanop de Heide
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door 260689 »

Wat mij opviel is dat de EC-treinen 90/91/96/97 terug vertrekken en aankomen in Zurich CFF. Dat lijkt me terug een goede zaak voor deze treinen!
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door FLV-FGSP »

Zürich CFF bestaat niet. De treinen vertrekken nog steeds uit Basel SBB, spoor 30-35 (= het ex-Franse deel van het station) en worden opnieuw langzamer :-(.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
Shrek schreef: Zeker die trein van 6u17 lijkt mij overbodig. Op dat uur zijn er nog niet zoveel reizigers dat de treinen van .44 vol gaan zitten. Wees vooral blij dat er uberhaupt nog een vroege verbinding overschiet. Op veel andere lijnen valt die gewoon weg :wink:
Volgens mij zitten de meest "pendelvliegers", en die zijn er meer dan je denkt, allemaal op de vluchten voor 08:00, dus dat blijft autorijden.... (persoonlijk was ik 10jaar lang ervaringsdeskundige!) Later vertrekken is gegarandeerd file en dus onbetrouwbaar.
Ook de mensen die werken op de luchthaven moeten al vroeger beginnen.
Zij leveren volgens literatuur 50% van de reizigers op de treinen naar de luchthavens, in andere landen.
Ik denk dat een vroegere verbinding naar de luchthaven een kans verdient tijdens een jaar of 3-5, trekt het dan nog niet aan ok.
De trein van 6u17 is overbodig als er om 5u44 al één is, dat bedoelde ik :wink:
Ik vind het net een goed idee om voor de start van de halfuurdienst al een verminderd aanbod te hebben heel vroeg.
Net zoals 's avonds de frequenties ook lager liggen op veel lijnen.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door 260689 »

FLV-FGSP schreef:Zürich CFF bestaat niet. De treinen vertrekken nog steeds uit Basel SBB, spoor 30-35 (= het ex-Franse deel van het station) en worden opnieuw langzamer :-(.
Dan zit er een fout in het nationale spoorboekje onder lijnen 161/162 van de nieuwe dienstregeling.
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ostbahnhof »

Shrek schreef:
dentheo schreef:[
De trein van 6u17 is overbodig als er om 5u44 al één is, dat bedoelde ik :wink:
Ik vind het net een goed idee om voor de start van de halfuurdienst al een verminderd aanbod te hebben heel vroeg.
Net zoals 's avonds de frequenties ook lager liggen op veel lijnen.
De grootste vertrek "wave" 's morgens op de luchthaven is tussen 9 en 10. Een trein om 7u17 uit antwerpen met aankomst rond 7u50 op de luchthaven is de perfecte link.
Dus die zou ik toch in overweging nemen om nog in te leggen.
6u17 is misschien wat vroeg om vanaf 5u44 al een half uur dienst in te leggen.
Maar zoiets moet je strategisch aanpakken: je vraagt er 2, je krijgt er 1 dus dat zou al heel mooi zijn.

(k vertrek nu trouwens ook om 7u21 uit MOG naar mijn werk op de luchthaven, dus 7u21 uit berchem zou een mooi alternatief zijn.)

dus aan de netwerkplanners: er is nog werk aan de winkel :wink:
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

ostbahnhof schreef:De grootste vertrek "wave" 's morgens op de luchthaven is tussen 9 en 10. Een trein om 7u17 uit antwerpen met aankomst rond 7u50 op de luchthaven is de perfecte link.
Dus die zou ik toch in overweging nemen om nog in te leggen.
6u17 is misschien wat vroeg om vanaf 5u44 al een half uur dienst in te leggen.
Maar zoiets moet je strategisch aanpakken: je vraagt er 2, je krijgt er 1 dus dat zou al heel mooi zijn.

(k vertrek nu trouwens ook om 7u21 uit MOG naar mijn werk op de luchthaven, dus 7u21 uit berchem zou een mooi alternatief zijn.)

dus aan de netwerkplanners: er is nog werk aan de winkel :wink:
Kom maar op met die zak geld, extra treinpersoneel etc. en je krijgt je trein! :wink: Maar zolang we de middelen niet krijgen zal je het moeten doen met een trein vroeger(! wat een luxe !) of later. En dat geldt niet enkel voor die trein, maar voor alle treinen die gesneuveld zijn. Met geld en middelen is alles mogelijk, en dan zouden we ook niet liever doen dan iedereen de trein geven die ze willen. Wij krijgen ook liever bedankmailtjes dan dat we door alles en iedereen via alle mogelijke media worden uitgekafferd en uitgemaakt voor het laagste van het laagste, omdat we HUN persoonlijke trein hebben durven afschaffen, of zelfs maar 10min. verschuiven. :evil:
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

stefanic schreef:[Wij krijgen ook liever bedankmailtjes dan dat we door alles en iedereen via alle mogelijke media worden uitgekafferd en uitgemaakt voor het laagste van het laagste, omdat we HUN persoonlijke trein hebben durven afschaffen, of zelfs maar 10min. verschuiven. :evil:
Niet te veel van aantrekken, Stefanic, over enkele jaren komt er een nieuwe dienstregeling en dan zal deze van dec 2014 plots de beste ooit blijken te zijn. Enz. enz. Ik vind niets uit: mijn vrouw moest zich nogal eens onledig houden met de organisatie van haar dienst in het ziekenhuis, en vaak bleken dingen die bij vorige wijzigingen verguisd werden, plots het beste ooit geweest te zijn. Wat geduld, dus, en je zult de beste dienstregeling ooit uitgewerkt hebben!
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7277
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje »

Belgen en Vlamingen geven geen complimenten, maar klagen wel graag wanneer er iets niet verbeterd, of in hun ogen verslechterd. Ikzelf pleit ook schuldig, hoor, met de middelen die jullie hadden hebben jullie puik werk gedaan, al blijf ik het moeilijk hebben met de afname van de eerste en laatste treinen. Het is positief dat er in de spits extra capaciteit komt, maar daar hebben reizigers nog alternatieven (vroeger of later reizen), terwijl een late of vroege trein afschaffen kan betekenen dat een reiziger géén reismogelijkheid meer heeft. Maar dat verwijt is niet naar jou persoonlijk, maar naar de hele vervoerspolitiek in België en Vlaanderen. Ik las wel een paar mooie principes in het interview van minister Ben Weyts, vrijdag jl. in De Standaard, maar hij zegt toch ook dat hij ervan uit gaat dat iedereen een auto heeft, wat niet alleen niet klopt, maar bovendien ook niet zou mogen moeten. Het bevestigt alleen maar dat deze regering openbaar vervoer ziet als verlichting van de files, niet als alternatief voor de (eigen) wagen....
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

Wees gerust dat ik (en ons team in 't algemeen) het ook moeilijk heeft met die vroege en late treinen. Op bepaalde plaatsen hebben we dat kunnen oplossen door een vroege IC op te offeren ten voordele van en extra vroegere L-trein. Zo behoud je de hoeveelheid treinkm, maar je krijgt er wel een vroege trein bij. de 'geofferde' IC-reizigers hebben dan natuurlijk wel een alternatief met een andere trein vroeger of later, die er weliswaar iets langer over doet. Die zullen dan natuurlijk wel klagen dat ze ineens 5' langer onderweg zijn, of 20' vroeger de trein moeten opstaan om een tragere trein te nemen, maar ze geraken nog wel op hun werk, evenals de vroege vogels (shiftwerkers) die dan HUN trein niet afgeschaft zien worden en nog voor 6u op hun werk geraken.
Ik ben er persoonlijk voorstander van om tijdens de daluren overdag een IC enkele uurtjes niet te laten rijden (op lijnen waar er nog andere IC's rijden) ten voordele van een aattal treinen vroeger 's morgens of later 's avonds. Maar dat druist dan weer in tegen het principe van cadancering 'elk uur op hetzelfde moment een trein' tijdens het grootste gedeelte van de dag. Kijk naar de commotie in Noorderkempen, waar er over de middag een 2-uurdienst is, hoewel het aantal reizigers er op dat moment erg beperkt is. Ik laat liever 's avonds nog een extra trein rijden dan dat ik rond de middag terug een extra trein laat rijden...

Let op: dit alles is mijn persoonlijke mening! We doen helaas niet zomaar wat we willen... beheerscontract, praktische problemen,...
spoorwegrealist
groentje
Berichten: 7277
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje »

Voilà, en in dat beheerscontract staat natuurlijk de beleidsvisie van de opeenvolgende regeringen geschreven. En bij hen gaat het nog altijd om het (auto)verkeer te milderen, niet de bevolking een alternatief aan te bieden...
Stoomloc
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:36
Locatie: Aarschot

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stoomloc »

Iemand die iets weet van materiaalwijzigingen?
Plaats reactie