Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

FLV-FGSP schreef:Wreed schoon!

Nog een aanpassing in ultimo: de IC Schaarbeek - Dinant gaat in Etterbeek stoppen.
Zit intussen ook in alle dienstregelingen, maar daaruit blijkt ook dat de IC er in het weekend vreemd genoeg NIET zou stoppen - behoorlijk unieke situatie. Temeer daar het contrast tussen week en weekend er nu nog veel groter zou worden: een zeer ruim aanbod in de week met een stuk of 7 verbindingen, en tijdens het weekend dan slechts één stoptreintje per uur.

Natuurlijk is er in het weekend niet zoveel volk, maar dit is toch wel een zeer groot verschil. Bovendien is er met name op zondagnamiddag en -avond behoorlijk wat studententrafiek naar de universiteiten in de buurt.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Arnenys schreef:In verband met de vraag die ik hier een tijdje geleden heb gesteld (een overzicht van de nieuwe dienstregeling), kan ik jullie nu het resultaat laten zien: ik heb een diagram gemaakt waarin elke regelmatige treinverbinding op weekdagen te zien is.
Laat me weten wat jullie ervan denken en als jullie nog fouten vinden of andere opmerkingen hebben, laat het zeker weten via reactie of een bericht. Bedankt :)

Het volledige diagram is te downloaden via deze link:

Link
Net een kleine vergissing opgemerkt bij de beide GEN-verbindingen Nijvel - Antwerpen: op het schema lijkt er een snelle verbinding te zijn die niet stopt in Holleken, De Hoek, Ukkel-Stalle, Vorst-Oost, Kapellekerk, Schaarbeek en Buda, maar in feite is het ingewikkelder dan dat. De ene stopt wel in de eerste vijf genoemde stations maar daarna niét in Schaarbeek en Buda; de andere doet het precies omgekeerd.

Nu kan ik wel begrijpen dat je dat niet helemaal correct geïntegreerd hebt, want het is ook een totaal onbegrijpelijke situatie. Pure copy-paste van wat vandaag toevallig zo tot stand gekomen is, kennelijk geen enkele nieuwe reflectie gebeurd naar aanleiding van het nieuwe vervoersplan...
JAMIN

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door JAMIN »

Stijn91 schreef:Brochures van de lijnen voor de dienstregeling vanaf 14/12 staan op de site van de NMBS.
heb je toevallig een link er van?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Hier (het zit inderdaad behoorlijk goed weggestopt): http://mobility-brochures.b-rail.be/nl/ ... regelingen
Arnenys
Berichten: 175
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Arnenys »

Steve schreef: Net een kleine vergissing opgemerkt bij de beide GEN-verbindingen Nijvel - Antwerpen: op het schema lijkt er een snelle verbinding te zijn die niet stopt in Holleken, De Hoek, Ukkel-Stalle, Vorst-Oost, Kapellekerk, Schaarbeek en Buda, maar in feite is het ingewikkelder dan dat. De ene stopt wel in de eerste vijf genoemde stations maar daarna niét in Schaarbeek en Buda; de andere doet het precies omgekeerd.

Nu kan ik wel begrijpen dat je dat niet helemaal correct geïntegreerd hebt, want het is ook een totaal onbegrijpelijke situatie. Pure copy-paste van wat vandaag toevallig zo tot stand gekomen is, kennelijk geen enkele nieuwe reflectie gebeurd naar aanleiding van het nieuwe vervoersplan...
Danku Steve, het is aangepast :) inderdaad mij vergist bij het bekijken van de vervoersplannen voor Brussel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Steve schreef:
Arnenys schreef:In verband met de vraag die ik hier een tijdje geleden heb gesteld (een overzicht van de nieuwe dienstregeling), kan ik jullie nu het resultaat laten zien: ik heb een diagram gemaakt waarin elke regelmatige treinverbinding op weekdagen te zien is.
Laat me weten wat jullie ervan denken en als jullie nog fouten vinden of andere opmerkingen hebben, laat het zeker weten via reactie of een bericht. Bedankt :)

Het volledige diagram is te downloaden via deze link:

Link
Net een kleine vergissing opgemerkt bij de beide GEN-verbindingen Nijvel - Antwerpen: op het schema lijkt er een snelle verbinding te zijn die niet stopt in Holleken, De Hoek, Ukkel-Stalle, Vorst-Oost, Kapellekerk, Schaarbeek en Buda, maar in feite is het ingewikkelder dan dat. De ene stopt wel in de eerste vijf genoemde stations maar daarna niét in Schaarbeek en Buda; de andere doet het precies omgekeerd.

Nu kan ik wel begrijpen dat je dat niet helemaal correct geïntegreerd hebt, want het is ook een totaal onbegrijpelijke situatie. Pure copy-paste van wat vandaag toevallig zo tot stand gekomen is, kennelijk geen enkele nieuwe reflectie gebeurd naar aanleiding van het nieuwe vervoersplan...
Zo simpel is het nu ook weer niet hoor. De noordelijke tak heeft in brussel een conflict als hij wel zou stoppen in buda en schaarbeek, in het zuiden zou de andere trein te laat in nijvel zijn moest hij overal stoppen. Er is niets zonder nadenken hoor, buiten misschien wat gratuite kritiek op fora.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Shrek schreef: Zo simpel is het nu ook weer niet hoor. De noordelijke tak heeft in brussel een conflict als hij wel zou stoppen in buda en schaarbeek, in het zuiden zou de andere trein te laat in nijvel zijn moest hij overal stoppen. Er is niets zonder nadenken hoor, buiten misschien wat gratuite kritiek op fora.
Ik heb het niet over "overal" stoppen - in De Hoek en Holleken hoeft echt geen elk halfuur een trein te stoppen. Maar dat in Ukkel-Stalle en vooral Vorst-Oost ook slechts één trein per uur zou overblijven (temeer daar er ook geen enkele P-trein meer zou overblijven), dat is - hoe je het ook draait of keert - absoluut nefast voor beide stations. De enige reden dat de reizigersaantallen daar op dit moment niet enorm zijn is het nu al zeer karige aanbod - weinigen hebben zin om zich in een al propvolle trein van meestal slechts 6 rijtuigen te wringen. Met het acceleratievermogen van de Desiro's kan ik niet geloven dat deze stops plots een fundamenteel verschil zouden maken.

Ter vergelijking: iets verderop in Vorst-Zuid stoppen de beide verbindingen 's-Gravenbakel - Leuven wel gewoon en is er dus een trein om het halfuur. Maar het heikele is dat dat station vrijwel niet bereikbaar is vanuit het centrum van Vorst (dankzij de Audi-fabriek die daar alles ingepalmd heeft), het dient in de praktijk enkel voor de industriezone errond. En ondanks het reeds lang durende aanbod van een trein om het halfuur, zijn de reizigersaantallen nog steeds lager dan in Vorst-Oost.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Ik heb het niet over "overal" stoppen - in De Hoek en Holleken hoeft echt geen elk halfuur een trein te stoppen. Maar dat in Ukkel-Stalle en vooral Vorst-Oost ook slechts één trein per uur zou overblijven (temeer daar er ook geen enkele P-trein meer zou overblijven), dat is - hoe je het ook draait of keert - absoluut nefast voor beide stations. De enige reden dat de reizigersaantallen daar op dit moment niet enorm zijn is het nu al zeer karige aanbod - weinigen hebben zin om zich in een al propvolle trein van meestal slechts 6 rijtuigen te wringen. Met het acceleratievermogen van de Desiro's kan ik niet geloven dat deze stops plots een fundamenteel verschil zouden maken.

Ter vergelijking: iets verderop in Vorst-Zuid stoppen de beide verbindingen 's-Gravenbakel - Leuven wel gewoon en is er dus een trein om het halfuur. Maar het heikele is dat dat station vrijwel niet bereikbaar is vanuit het centrum van Vorst (dankzij de Audi-fabriek die daar alles ingepalmd heeft), het dient in de praktijk enkel voor de industriezone errond. En ondanks het reeds lang durende aanbod van een trein om het halfuur, zijn de reizigersaantallen nog steeds lager dan in Vorst-Oost.
Volledig akkoord dat daar meer treinen zouden moeten stoppen. Maar dat heeft niets te maken met copypaste, maar is helaas een bewuste besparingskeuze.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Paul »

Stijn91 schreef:Brochures van de lijnen voor de dienstregeling vanaf 14/12 staan op de site van de NMBS.
Volgens die nieuwe lijnfolders zou de IC Antwerpen - Brussel-Luchthaven - Leuven - Hasselt niet stoppen in Antwerpen-Berchem, dus non-stop van Antwerpen-Centraal naar Mechelen rijden maar toch 20 minuten doen over dat traject...

Ik hoop dat ze alles toch nog eens goed nakijken om te vermijden dat er op 14 december een spoorboekje vol fouten te koop wordt aangeboden :?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Treinen9880 »

Ik heb gezien de de Brugge - Brussel-nationale-luchthaven (28xx) in de zomer tussen 9u en 11u als ik mij niet vergis door rijd tot Oostende en 's avonds dan daar vertrekt...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
rvdborgt
Berichten: 4321
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door rvdborgt »

Paul schreef:
Stijn91 schreef:Brochures van de lijnen voor de dienstregeling vanaf 14/12 staan op de site van de NMBS.
Volgens die nieuwe lijnfolders zou de IC Antwerpen - Brussel-Luchthaven - Leuven - Hasselt niet stoppen in Antwerpen-Berchem, dus non-stop van Antwerpen-Centraal naar Mechelen rijden maar toch 20 minuten doen over dat traject...

Ik hoop dat ze alles toch nog eens goed nakijken om te vermijden dat er op 14 december een spoorboekje vol fouten te koop wordt aangeboden :?
Heb je de fouten al gemeld bij de klantenservice?

http://www.belgianrail.be/nl/klantendienst/contact.aspx

Groetjes,
Rian
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

rvdborgt schreef:
Paul schreef:
Stijn91 schreef:Brochures van de lijnen voor de dienstregeling vanaf 14/12 staan op de site van de NMBS.
Volgens die nieuwe lijnfolders zou de IC Antwerpen - Brussel-Luchthaven - Leuven - Hasselt niet stoppen in Antwerpen-Berchem, dus non-stop van Antwerpen-Centraal naar Mechelen rijden maar toch 20 minuten doen over dat traject...

Ik hoop dat ze alles toch nog eens goed nakijken om te vermijden dat er op 14 december een spoorboekje vol fouten te koop wordt aangeboden :?
Heb je de fouten al gemeld bij de klantenservice?

http://www.belgianrail.be/nl/klantendienst/contact.aspx

Groetjes,
Rian
Ik heb het hier ook al gelezen Rian :wink: Uiteraard niet correct, en wordt morgen nagekeken!
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

Ik heb ook een inconsequentie gevonden. Men heeft nu eindelijk, na vele jaren, de treinen van lijn 94 die tussen Brussel en Halle rijden, ook in de tabel 96 opgenomen, maar men is de L van de reeks 15 Schaarbeek - Denderleeuw via Edingen en Geraardsbergen vergeten, zodat wie van Brussel naar Halle reist, toch nog 2 tabellen moet raadplegen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Tijgernoot »

Wat mij zo snel opviel bij het bekijken van de diverse boekjes is dat station Mortsel-Deurnesteenweg in 2015 helemaal niet meer wordt bediend, dat was natuurlijk al een tijdje een vrij curieus station met alleen bediening in het weekend. Dat is dan het derde station dat in december wordt opgedoekt.

Antwerpen-Haven lijkt ook verdwenen, al kan ik mij daar nog voorstellen dat deze treinen niet meer publiekelijk bekend worden gemaakt.
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje »

Mortsel-Deurnsesteenweg is gewoon een verdubbeling van station Mortsel, als er door storingen geen verkeer mogelijk is over de lijn 27, zullen de treinen worden omgeleid over lijn 25, met stop in Deurnsesteenweg. Zo was het altijd al, hoor.
Plaats reactie