Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Tram44
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Tram44 »

Vanuit Mechelen richting lijn 26 waren er vroeger in de ochtend spits de volgende mogelijkheden:
... 06.51 (via Hofstade) - 07.15 - 07.28 - 07.49 (P) - 07.51 (via H) - 08.15 - 08.33 - 08.51 (via H)

Sinds deze week is dag
... 06.56 (via Hofstade) - 07.27 - 07.56 (via H) - 08.27 - 08.56 (via H)

Het resultaat is dat er opnieuw wordt rechtgestaan vanaf Vilvoorde, zeker omdat de trein die in mechelen om 08.27 was vertrokken uit slechts één sprintertje bestond. Hopelijk is dit eenmalig, anders wordt het drummen vanaf januari.
mervyn
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door mervyn »

Deze morgen Merchtem - Etterbeek met L2279 (Dendermonde-Oudenaarde) tot Bockstael en dan L2178 (Aalst-Halle).

Eerste trein (3 Desiro-stellen) zat goed vol en er moest toch wat mensen rechtstaan vanaf Asse. Maar hij zat zeker niet overvol dus viel nog goed mee. 5 minuutjes vertraging in Bockstael maar was nog op tijd om aansluiting te hebben (8 minuten overstaptijd normaal).

Tweede trein (2 Desiro-stellen) zat zeker niet vol. Leek me zelfs dat er minder mensen opzaten dan in de oude dienstregeling (toen Aalst-Eigenbrakel op ongeveer hetzelfde tijdstip).
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ostbahnhof »

Rit goed verlopen vanmorgen:
IC2607 was mooi op tijd en had voldoende capaciteit.
thanks!
grts
o
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje »

Ik vrees toch wel dat Brussel-West en Simonis vooral uitstappers zal tellen, en verhoudingsgewijs minder instappers. Da's ook het probleem van bijvoorbeeld Kapellekerk...
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Deze morgen P7974 (2 klassiekjes) genomen, blijkbaar normale samenstelling maar TBG ging doorgeven dat dit ruim onvoldoende is, ik hoop dat ze er 3 klassiekjes van maken of 2 Desiro's want anders gaat het problemen opgeven zat echt overvol. P7979 lijkt me met 2 Sprinters te rijden, raar want 1 zou hier zeker volstaan. P7975 reed met 1 klassiekje wat me voldoende leek.

In Denderleeuw overgestapt op L2178, plaats genoeg.

In Denderleeuw is het nu heel druk omdat er te veel mensen moeten overstappen van de P-trein naar de andere perrons, het blijft een rare beslissing om die directe trein naar Brussel af te schaffen, ik bleef gewoon zitten tot iedereen uit de trein was zodat ik op het gemak kon afstappen want had toch tijd genoeg.

P7012 in Denderleeuw zat vol, niet gekeken naar het aanal M4's maar zeker onvoldoende, in P7902 (M5) was er wel nog voldoende plaats.µ

L2065 reed met 2 Desiro's misschien voldoende maar moeilijk in te schatten omdat er nog weinig naar school moeten gaan aangezien de examens voorbij zijn.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

groentje schreef:Ik vrees toch wel dat Brussel-West en Simonis vooral uitstappers zal tellen, en verhoudingsgewijs minder instappers. Da's ook het probleem van bijvoorbeeld Kapellekerk...
En wellicht voor een stukje ook Schuman en Luxemburg, al blijven de reizigersaantallen daar natuurlijk desondanks hoog... enerzijds wegens treinen als de Aalst - Halle (die je vanuit veel stations als alternatief kunt nemen voor de NZV, maar waarbij je omgekeerd eerder geneigd zult zijn om naar de NZV te gaan), maar anderzijds ook vanwege de treinen naar L161: bij het aankomen stappen er veel al uit in Luxemburg/Schuman (wegens dichter bij de bestemming), maar in het terugkeren zoekt een deeltje veeleer Centraal op om zeker te zijn van een zitplaats.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Asterix »

Het viel mij vandaag op hoe vlot het verkeer verliep in de ruime omgeving van Jette:

- Kruisingen liepen heel goed
- L28 (Simonis en Brussel-West) beter bediend
- Verschillende P-treinen verdwenen waardoor het in Jette (L50/60) vlotter gaat
- Jette krijgt een IC-bediening dankzij de reeks 3200 naar/van Sint-Niklaas
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Steve schreef:
Steven schreef:Ik nam deze ochtend 3857. Opmerkelijk hoeveel er al uitstapten in Simonis en Brussel west. Als dit een tendens wordt dan zullen de cijfers voor deze stations in oktober er anders uitzien dan dit jaar zoveel is zeker.
Toch opmerkelijk, want er rijden (ook in volle spits) al jarenlang treinen van L60 naar Simonis en Brussel-West, en een overrompeling hebben die nooit gekend...

Heb je overigens gezien hoeveel er afstapten in Jette? Daar stapt natuurlijk altijd wat volk af vanaf L60, maar nu vermoedelijk een stukje meer doordat een deel de overstap zal willen nemen om sneller in Noord en Centraal te raken.
Ik vond dat er verhoudingsgewijs minder mensen zijn afgestapt in jette. Doch ik merk wel op dat ik volledig vooraan zat in een trein van drie Desiro's. Ik spreek dus enkel wat betreft het eerste deel en niet over de volledige trein. In Simonis was men aan het drummen om door de poortjes te geraken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Jeroen schreef:Het viel mij vandaag op hoe vlot het verkeer verliep in de ruime omgeving van Jette:

- Kruisingen liepen heel goed
- L28 (Simonis en Brussel-West) beter bediend
- Verschillende P-treinen verdwenen waardoor het in Jette (L50/60) vlotter gaat
- Jette krijgt een IC-bediening dankzij de reeks 3200 naar/van Sint-Niklaas
Ik heb er deze ochtend helaas niet veel van kunnen zien, maar het laatste element is alvast zeer positief en volgens mij ook terecht, rekening houdend met de reizigersaantallen en niet onbelangrijke overstapfunctie (zowel trein-trein als trein-tram/bus) van het station.

Zelf heb ik de 3229 genomen, 8 M6-rijtuigen, maar die zat bij aankomst in Jette al vol. In de middelste rijtuigen overal mensen op de balkons, in het achterste rijtuig me nog net richting een verloren zitplaatsje kunnen wringen. Het valt de komende dagen te bezien hoe dat evolueert, maar een extra rijtuig zou wellicht geen kwaad kunnen als het zo doorgaat (ik denk trouwens dat er aanvankelijk sprake was om 9 M6'en in te zetten op deze IC). Zo'n M6-stam lijkt ruim, maar als je er rekening mee houdt dat er vanuit Dendermonde, Lokeren en Sint-Niklaas in de spits slechts één efficiënte verbinding naar Brussel per uur is, is ie toch snel gevuld.

Ik was overigens lang niet de enige die hem nam in Jette, want op het perron stonden er volgens m'n inschatting toch 30 à 40 mensen - niet slecht voor een van de eerste IC-treinen die er passeren. Leuk ook om de reactie te zien van de mensen: eerst stonden ze allemaal vrij dicht bij het midden van het perron (ze wisten immers niet waar zich aan te verwachten), daarna zag je de gezichten even opklaren toen ze een lange M6-stam zagen aankomen, om tot slot weer naar een onweersmodus over te gaan bij het zien van al het volk rechtop... :D
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

Deze morgen de eerste keer de 2807 van Blankenberge (7:15u) naar Gent (8.01u) genomen. Wat erg vlot gaat zonder zo'n koppeling in Brugge!

Helaas is het mijn enige vlotte optie om 's morgens een overstap naar lijn 59 te maken. Een echte aderlating voor het toerisme aan de Oostkust. Het duur nu 2:12 minuten om van Blankenberge <-> Antwerpen-Centraal te sporen! Dat is ruim 30 minuten meer dan in de jaren 90!

Zou het niet logisch zijn om alle treinen Brugge-Lucthaven te laten doorrijden naar Blankenberge? Nu rijden enkel 2807 en 28036 tot Blankenberge, terwijl de rest enkel tot aan Brugge spoort. Zo wordt vanuit de Oostkust een goede verbinding met lijn 59 naar Antwerpen verzorgd! En zo wordt de rest van de kust ook beter bediend ivm Oostende! Want Blankenberge heeft zo'n 1400 reizigers, wat meer is dan veel stations met 2 IC-treinen per uur!
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

1) Qua materieel zal er toch nog veel moeten veranderen, sommige treinen hebben een veel te kleine samenstelling.
2) Misschien de 1e dag en er moet nog wat gezocht worden maar wat een vertragingen vandaag, misschien moeten we hiervoor wachten tot de eind januari om te kijken of er minder vertragingen zijn.
3) Voor mij persoonlijk: verbinding 's morgens, genoeg overstaptijd dus niet echt te klagen. 's avonds is een ramp.
4) Een vervoersplan moet voor iedereen toegankelijk zijn en niet enkel op maat van mensen die enkel in grote steden wonen, dat blijft het ergste, ook extra treinen naar de luchthaven is volgens mij niet nodig, wie wilt er met de trein naar de luchthaven met die grote kost zoals de Diabolotoeslag.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

Stijn91 schreef:, ook extra treinen naar de luchthaven is volgens mij niet nodig, wie wilt er met de trein naar de luchthaven met die grote kost zoals de Diabolotoeslag.
Volgens de laatste tellingen net geen 6000 per dag, Stijn...
Met vriendelijke groet

overweg13
ronny
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ronny »

Met P8281 huiswaarts gekeerd. De trein (één desiro) zat vol tussen Mortsel en Lier. Wat mij opviel was dat er nog veel mensen afstapten te Heist alhoewel deze trein slechts 9 minuten na de IC voor Leuven vertrekt.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

ronny schreef:Met P8281 huiswaarts gekeerd. De trein (één desiro) zat vol tussen Mortsel en Lier. Wat mij opviel was dat er nog veel mensen afstapten te Heist alhoewel deze trein slechts 9 minuten na de IC voor Leuven vertrekt.
Ik denk dat veel mensen op dit ogenblik nog wat op zoek zijn naar de beste trein; vandaar dat bezettingen nog kunnen wijzigen. Factoren als bezetting spelen daar ongetwijfeld ook een rol in, en wie dat kan zal dan (hopelijk) wel wat schuiven met zijn werktijden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef:
Stijn91 schreef:, ook extra treinen naar de luchthaven is volgens mij niet nodig, wie wilt er met de trein naar de luchthaven met die grote kost zoals de Diabolotoeslag.
Volgens de laatste tellingen net geen 6000 per dag, Stijn...
En het aantal blijft maar toenemen. De luchthaven zelf groeit ook jaar na jaar, extra treinen zijn dus een zinvolle investering.
Plaats reactie