Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Wouterh12 »

Deze morgen de P-trein 7209 genomen van Mechelen naar Brussel Noord. Deze trein komt van Herentals, en vertrekt iets later dan zijn tegenhanger onder de oude dienstregeling.

De trein was erg kort (2 tweetjes - net voldoende zitplaats maar wegens 3+2 niet al te comfortabel) en 5 minuten te laat, maar ik moet zeggen dat de rit zelf indrukwekkend was. Zelden een klassiek stel zo hard weten optrekken en doorrijden, de vertraging werd onderweg volledig ingehaald en ondanks het latere vertrek en een extra stop in Schaarbeek was hij vroeger dan de oude P in Brussel. De reden is vermoedelijk dat de oude P-trein Leuven-Mechelen-Brussel (die overal stopte) er niet meer voor zit en dat de huidige P hetzelfde traject volgt als de IC treinen. Dit lijkt dus een gunstig effect van de nieuwe dienstregeling. De oude P kwam op papier op ongeveer hetzelfde tijdstip aan in Brussel-Noord, maar in de praktijk werd die meestal ingehaald door de IR die erachter kwam.

's Avonds dan de IC 2016 genomen; op een kwartier van Brussel Noord in Mechelen, dat lukte met de oude dienstregeling zelden of nooit.

Ik ben nu veel tevredener dan ik was op dinsdag en woensdag. Er zijn nu stilaan toch verbeteringen merkbaar.

Hopelijk blijft dat in januari ook zo, als het aantal pendelaars toeneemt.
ronny
Berichten: 537
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ronny »

Tientallen reizigers gezien te Aarschot die op P trein 7305 aan het wachten waren. De kleine lettertjes van de gele affiches vermelden dat die op 24 en 31 december afgeschaft is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

ronny schreef:Tientallen reizigers gezien te Aarschot die op P trein 7305 aan het wachten waren. De kleine lettertjes van de gele affiches vermelden dat die op 24 en 31 december afgeschaft is.
Alsook de app, website, folders,...
Maar die reizigers zullen ongetwijfeld wel ter bestemming geraakt zijn :wink:
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door calabria »

Overigens vorige week vrijdag werd de trein Hasselt-Leuven-Luchthaven-Antwerpen in Aarschot op de schermen aangekondigd als trein naar Brussel-Luchthaven. Dat zorgt al voor iets meer duidelijkheid, want anders moet je er meer dan een uur voor over hebben om Antwerpen te bereiken.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door am62 »

calabria schreef:Overigens vorige week vrijdag werd de trein Hasselt-Leuven-Luchthaven-Antwerpen in Aarschot op de schermen aangekondigd als trein naar Brussel-Luchthaven. Dat zorgt al voor iets meer duidelijkheid, want anders moet je er meer dan een uur voor over hebben om Antwerpen te bereiken.
Wat betreft de L-trein Schaarbeek - Denderleeuw : die staat althans in Brussel-Noord nu aangekondigd als G'bergen - Denderleeuw.
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door calabria »

2 grote gaten in de weekenddienstregeling die me zijn opgevallen:

- Geen aansluiting meer tussen de L trein Leuven-Antwerpen en de IR/IC Antwerpen-Hasselt-Tongeren in Aarschot. Bereik nu nog maar eens Diest vanuit Leuven: stoptrein om de 2u, via Hasselt, of met de bus.

- Treinen Leuven - Brussel: (09 via Luchthaven, 36 in Noord), 19, in Noord om 38 en 34, in Noord om 50. Qua spreiding stelt dat toch zeer zwaar teleur.

Edit: Waarom moet Leuven-Brussel nu weer plots 19 minuten duren. Negentien!
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door HLE 2302 »

calabria schreef: Edit: Waarom moet Leuven-Brussel nu weer plots 19 minuten duren. Negentien!
Om bij problemen en vertragingen het toch mogelijk te maken dat de treinen niet de rest van de dag vertraging hebben. Maar voor sommige mensen is het ook nooit goed. :wink:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
FrederikD
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 jan 2014, 00:31

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door FrederikD »

calabria schreef:Geen aansluiting meer tussen de L trein Leuven-Antwerpen en de IR/IC Antwerpen-Hasselt-Tongeren in Aarschot. Bereik nu nog maar eens Diest vanuit Leuven: stoptrein om de 2u, via Hasselt, of met de bus.
Dit snap ik ook echt niet...
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

Nog wat opmerkingen bij de dienstregelingen:

In de weekends is de "betere" spreiding van de lijn Brussel-Brugge een lachertje! De twee treinen zitten op nog geen 13 minuten van elkaar, waarna je voor 47 minuten kan wachten.
Brussel-ZUid:
x.51: Knokke-Blankenberge
x.04: Eupen
Dit zorgt ook voor een erg ongelijke verdeling van reizigers.

Waarom is het traject Brugge-Blankenberge plots 14 minuten! Terwijl dit vroeger 11 of 12 minuten was en in de jaren 90 zelfs 10 minuten! Dit ruikt wel erg naar vertragingsbuffers inbouwen! Zeker als je weet dat de trein voor het splitsen al bijna een kwartier in Brugge staat!
De lijn naar Oostende is al jaar en dag 15 minuten en daar komt geen minuut bij. Ook is de stop in Aalter voor hen verdwenen. Het is alsof Oostende alle privé leges krijgt en de oostkust maar met de trage verbindingen mag blijven sukkelen. Dit terwijl dit hun enige verbinding is en Oostende minimum 3 treinen per uur heeft.
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Henk »

ToMiKoN schreef:Nog wat opmerkingen bij de dienstregelingen:

De lijn naar Oostende is al jaar en dag 15 minuten en daar komt geen minuut bij. Ook is de stop in Aalter voor hen verdwenen. Het is alsof Oostende alle privé leges krijgt en de oostkust maar met de trage verbindingen mag blijven sukkelen. Dit terwijl dit hun enige verbinding is en Oostende minimum 3 treinen per uur heeft.
Oostende-Brugge was 13 minuten, daarna 14, sinds dec. nu 15!
IC Oostende-Antwerpen heeft er sinds de start van het IC/IR-plan 3 stops bijgekregen. Aalter is nu wel weer verdwenen, maar Beveren-Waas en Antwerpen-Zuid zijn gebleven.
En kijk eens naar Oostende-Kortrijk...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

Henk schreef:
ToMiKoN schreef:Nog wat opmerkingen bij de dienstregelingen:

De lijn naar Oostende is al jaar en dag 15 minuten en daar komt geen minuut bij. Ook is de stop in Aalter voor hen verdwenen. Het is alsof Oostende alle privé leges krijgt en de oostkust maar met de trage verbindingen mag blijven sukkelen. Dit terwijl dit hun enige verbinding is en Oostende minimum 3 treinen per uur heeft.
Oostende-Brugge was 13 minuten, daarna 14, sinds dec. nu 15!
IC Oostende-Antwerpen heeft er sinds de start van het IC/IR-plan 3 stops bijgekregen. Aalter is nu wel weer verdwenen, maar Beveren-Waas en Antwerpen-Zuid zijn gebleven.
En kijk eens naar Oostende-Kortrijk...
Ik ga niet ontkennen dat er voor sommige verbindingen erg veel tijd uitgetrokken wordt, maar beide aangehaalde voorbeelden (Oostende - Brugge en Blankenberge - Brugge) waren nu net gevallen waar de voorziene lagere rijtijd niet volstond. Of het wat te maken had met het binnenrijden in een kopstation, in Oostende soms ook nog op bezet spoor, weet ik niet, maar ik weet wel dat er vaak 1 à 2 minuten vertraging gemaakt werden op die verbindingen. Er zijn dus ongetwijfeld betere voorbeelden te vinden voor het injecteren van bufferminuten dan deze beide.
Met vriendelijke groet

overweg13
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

overweg13 schreef:
Henk schreef:
ToMiKoN schreef:Nog wat opmerkingen bij de dienstregelingen:

De lijn naar Oostende is al jaar en dag 15 minuten en daar komt geen minuut bij. Ook is de stop in Aalter voor hen verdwenen. Het is alsof Oostende alle privé leges krijgt en de oostkust maar met de trage verbindingen mag blijven sukkelen. Dit terwijl dit hun enige verbinding is en Oostende minimum 3 treinen per uur heeft.
Oostende-Brugge was 13 minuten, daarna 14, sinds dec. nu 15!
IC Oostende-Antwerpen heeft er sinds de start van het IC/IR-plan 3 stops bijgekregen. Aalter is nu wel weer verdwenen, maar Beveren-Waas en Antwerpen-Zuid zijn gebleven.
En kijk eens naar Oostende-Kortrijk...
Ik ga niet ontkennen dat er voor sommige verbindingen erg veel tijd uitgetrokken wordt, maar beide aangehaalde voorbeelden (Oostende - Brugge en Blankenberge - Brugge) waren nu net gevallen waar de voorziene lagere rijtijd niet volstond. Of het wat te maken had met het binnenrijden in een kopstation, in Oostende soms ook nog op bezet spoor, weet ik niet, maar ik weet wel dat er vaak 1 à 2 minuten vertraging gemaakt werden op die verbindingen. Er zijn dus ongetwijfeld betere voorbeelden te vinden voor het injecteren van bufferminuten dan deze beide.
Dan zal dat vooral een probleem van Oostende geweest zijn! In het verleden nooit veel gemerkt. Als men in het verleden veel vertraging maakte, was het door het niet op tijd vertrekkenin Brugge door ontkoppelingsproblemen.
Sinds de nieuwe dienstregeling, heb ik nog maar 1 keer een trein weten 14 minuten over het traject Brugge-Blankenberge doen en de rest doet er allemaal 12-11 of zelfs 10 minuiten over ... treistige evolutie! Straks is de bus nog sneller!

Mag ik je eraan herinneren dat de trein eerst een kwartier stil staat in Brugge!!! én dat er in de jaren 90 10 minuten werd gereden over dit traject! Dat is geen paar %'ten, maar 40% langer dan toen!

NMBS: Nog Meer Buffers Schematiseren :p
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door calabria »

Ik zal even het betere voorbeeld aanhalen: daarnet op de IC Luchthaven - Brugge stonden we zomaar even 8 minuten stil in station Gent. Je zou er bijna een hotdogkraampje kunnen zetten op het perron en goeie zaken doen aan passerende reizigers. Buffertijd kan, maar trop is teveel. Er zat op deze lijn al wel wat buffertijd, nu zit er zoveel op dat er vaak voor voorgaande treinen moet geremd worden (voor Aalter mochten we weeral in de remmen gaan). In de volgende beheersovereenkomst zou beter eens over reistijden gesproken worden in plaats van over vertragingen. Want anders kan ik de files in Brussel en Antwerpen ook zo oplossen: we verlagen de maximumsnelheid naar 10 km/u en klaar is kees.

De trein die ik nam (IC 2832) bestond bovendien maar uit 2 AM 96s. Gevolg: Tussen Brussel-Zuid en Brugge compleet overbezet. De treinen zijn misschien wel beter gespreid nu, maar de capaciteit alvast niet. De gelegenheidsreizigers hebben er zeker van genoten, geen zitplaats en die onnodig lange halte in Gent. Mensen waren echt verveeld aan het rondkijken van 'wat is dat hier nu weer, waarom rijden we niet verder'.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

calabria schreef:Ik zal even het betere voorbeeld aanhalen: daarnet op de IC Luchthaven - Brugge stonden we zomaar even 8 minuten stil in station Gent. Je zou er bijna een hotdogkraampje kunnen zetten op het perron en goeie zaken doen aan passerende reizigers. Buffertijd kan, maar trop is teveel. Er zat op deze lijn al wel wat buffertijd, nu zit er zoveel op dat er vaak voor voorgaande treinen moet geremd worden (voor Aalter mochten we weeral in de remmen gaan). In de volgende beheersovereenkomst zou beter eens over reistijden gesproken worden in plaats van over vertragingen. Want anders kan ik de files in Brussel en Antwerpen ook zo oplossen: we verlagen de maximumsnelheid naar 10 km/u en klaar is kees.

De trein die ik nam (IC 2832) bestond bovendien maar uit 2 AM 96s. Gevolg: Tussen Brussel-Zuid en Brugge compleet overbezet. De treinen zijn misschien wel beter gespreid nu, maar de capaciteit alvast niet. De gelegenheidsreizigers hebben er zeker van genoten, geen zitplaats en die onnodig lange halte in Gent. Mensen waren echt verveeld aan het rondkijken van 'wat is dat hier nu weer, waarom rijden we niet verder'.
Klopt helemaal! Het is echt onbegrijpelijk lang, ik heb het beeld ook al meermaals meegemaakt.

Ze zouden die extra tijd kunnen gebruiken om door te rijden van in Brugge naar Blankenberge. Zo komt er ook een veel betere verbinding van Antwerpen naar Oostkust! Nu moet je 30 minuten wachten in Brugge omdat de IC Brugge-luchthaven op het tijdstip van de vroegere knokke-blankenberge zit.

IC 2807 en 2836 doen dit al elke dag, maar dit is helaas maar één keer in elke richting!
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door HLE 2302 »

Langer op de trein voor hetzelfde geld, wees eens tevreden in plaats van altijd te klagen ... :mrgreen:
Treinen hebben te veel vertraging, nu staan ze weer te lang stil ...
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie