Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

En toch nog maar eens even aanhalen: het is niet NMBS (de operator) maar Toegangnet (Infrabel) die de rittijden bepaald. Wij kunnen klagen en argumenteren tot we blauw zien, maar aan de rittijden wordt nooit toegegeven.
Ook moet er mee rekening gehouden worden dat op bepaalde trajecten bufferminuten voor infrawerken zijn ingebouwd (vertragingszodes ter hoogte van werfzones), en die zijn voor alle treinen gelijk, of dit nu een snel optrekkende Desiro, of een logge M6-trein is. Bovendien zijn die minuten meestal niet het hele jaar nodig, maar zitten ze wel het hele jaar verrekend in de rittijd, en dus de dienstregeling.
spoorwegrealist
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door calabria »

stefanic schreef:En toch nog maar eens even aanhalen: het is niet NMBS (de operator) maar Toegangnet (Infrabel) die de rittijden bepaald. Wij kunnen klagen en argumenteren tot we blauw zien, maar aan de rittijden wordt nooit toegegeven.
Ook moet er mee rekening gehouden worden dat op bepaalde trajecten bufferminuten voor infrawerken zijn ingebouwd (vertragingszodes ter hoogte van werfzones), en die zijn voor alle treinen gelijk, of dit nu een snel optrekkende Desiro, of een logge M6-trein is. Bovendien zijn die minuten meestal niet het hele jaar nodig, maar zitten ze wel het hele jaar verrekend in de rittijd, en dus de dienstregeling.
Inderdaad, dat was ik niet vergeten :wink: Ik was gisteren op de trein aan het denken hoe en waar ik het best klacht zou kunnen indienen tegen dit gegeven en had wel al in men gedachten dat de nmbs hier niks aan kan doen. Misschien maar een brief naar een parlementslid... Die werfminuten spelen idd zeker een rol tussen Brussel en Gent. Maar voor de rest zit je eigenlijk met een trein die vroeger in Brugge kan zijn, maar niet voorbij de stoptrein kan.

Een nieuwe beheersovereenkomst met maximale buffertijden, dat zou ideaal zijn, tenminste als het terug op het niveau van een paar jaar geleden komt.

En nog 1 iets: vertraging zorgde voor een langere ritduur, maar was uitzonderlijk (op sommige treinen niet, dat weet ik), terwijl nu alle treinen vertraagd worden.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door HLE 2302 »

calabria schreef:
stefanic schreef:En toch nog maar eens even aanhalen: het is niet NMBS (de operator) maar Toegangnet (Infrabel) die de rittijden bepaald. Wij kunnen klagen en argumenteren tot we blauw zien, maar aan de rittijden wordt nooit toegegeven.
Ook moet er mee rekening gehouden worden dat op bepaalde trajecten bufferminuten voor infrawerken zijn ingebouwd (vertragingszodes ter hoogte van werfzones), en die zijn voor alle treinen gelijk, of dit nu een snel optrekkende Desiro, of een logge M6-trein is. Bovendien zijn die minuten meestal niet het hele jaar nodig, maar zitten ze wel het hele jaar verrekend in de rittijd, en dus de dienstregeling.
Inderdaad, dat was ik niet vergeten :wink: Ik was gisteren op de trein aan het denken hoe en waar ik het best klacht zou kunnen indienen tegen dit gegeven en had wel al in men gedachten dat de nmbs hier niks aan kan doen. Misschien maar een brief naar een parlementslid... Die werfminuten spelen idd zeker een rol tussen Brussel en Gent. Maar voor de rest zit je eigenlijk met een trein die vroeger in Brugge kan zijn, maar niet voorbij de stoptrein kan.

Een nieuwe beheersovereenkomst met maximale buffertijden, dat zou ideaal zijn, tenminste als het terug op het niveau van een paar jaar geleden komt.

En nog 1 iets: vertraging zorgde voor een langere ritduur, maar was uitzonderlijk (op sommige treinen niet, dat weet ik), terwijl nu alle treinen vertraagd worden.

Weet je wat jij bent ? Een verschrikkelijke neut/zaag/vervelend individu. Zo het doorsnee type Vlaming, steeds klagen en zagen. Ik kan u zeggen dat ik die nieuwe uuregelingen véél beter vind, ja de reistijd is hier en daar wat aan de lange kant maar het maakt het voor het personeel toch wel comfortabeler. En voor de reizigers betrouwbaarder. Ik heb sinds de nieuwe dienstregeling maar 1 (!) trein met vertraging gereden. Iets wat voorheen nooit gebeurd is, is dit toeval of ligt het aan de nieuwe dienstregeling ? Ik weet het niet. Maar althans, probeer toch eens de positieve kanten van de zaak te zien in plaats van altijd maar te zagen en te klagen. Neem gewoon uw auto en ga in de file gaan staan, en schrijf dan een of andere klacht naar wegen en verkeer ?

Echt man, bepaalde mensen ! :evil: :evil: :evil:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje »

Tja, je bent niet de enige, HLE 2302, maar er zijn ook heel wat mensen -terecht- niet tevreden. Ik geef ook de voorkeur aan tragere, maar stiptere treinen met verzekerde aansluitingen, dan aan pure snelheid, maar er is wel een bepaald evenwicht te bewaren, en dat is er vandaag ook niet. Meer zelfs, door de langgerekte dienstregelingen vrees ik zelfs voor bijkomende vertragingen...
En eerlijk gezegd, als calabria een zaag is, dan ben jij toch ook niet goed bezig, hoor. Zo aggressief als jij is calabria niet.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5284
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

Ach, het zal nooit voor iedereen goed zijn. Als ik dit vergelijk met wat in 1984 gebeurd is, is het peanuts, maar elk individu vindt natuurlijk op een bepaald moment wel iets om over te zaniken. Spijtig genoeg zijn forums als dit en Facebook en Twitter vooral kanalen geworden waarin al die individuele beslommeringen meteen openbaar gemaakt worden en in de ogen van sommigen ook een orakelstatus krijgen, terwijl het in de meeste gevallen toch maar om toogpraat gaat.
Het wordt pas echt beangstigend als over de toekomst van het land getwitterd wordt door dames en heren die beter zouden moeten weten, of als de NMBS zijn vervoersplan afstemt op wat er op twitter of Facebook verschijnt. Ik vrees ergens dat we die stap al gezet hebben...
Met vriendelijke groet

overweg13
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door calabria »

HLE 2302 schreef:Weet je wat jij bent ? Een verschrikkelijke neut/zaag/vervelend individu. Zo het doorsnee type Vlaming, steeds klagen en zagen. Ik kan u zeggen dat ik die nieuwe uuregelingen véél beter vind, ja de reistijd is hier en daar wat aan de lange kant maar het maakt het voor het personeel toch wel comfortabeler. En voor de reizigers betrouwbaarder. Ik heb sinds de nieuwe dienstregeling maar 1 (!) trein met vertraging gereden. Iets wat voorheen nooit gebeurd is, is dit toeval of ligt het aan de nieuwe dienstregeling ? Ik weet het niet. Maar althans, probeer toch eens de positieve kanten van de zaak te zien in plaats van altijd maar te zagen en te klagen. Neem gewoon uw auto en ga in de file gaan staan, en schrijf dan een of andere klacht naar wegen en verkeer ?

Echt man, bepaalde mensen ! :evil: :evil: :evil:
Ik vind het leuk dat je mij hier op een paar posts zomaar komt beoordelen. Meer nog, me direct als typische Vlaming gaan beschrijven... Ik ben iemand die probleemoplossend ingesteld is en die bovendien een grote fan is van het openbaar vervoer en het dan ook zoveel mogelijk gebruikt, ook buiten de spitsuren. Lijkt me eerder het tegenovergestelde van de typische Vlaming die jij bedoelt. Ik kan treinvertragingen dan ook heel goed relativeren. Wat je dan in je vriendengroep vaak te horen krijgt is: 'ga toch met de auto, veel sneller en veel flexibeler'. Je verdedigt je dan door te zeggen dat je op de trein kan doen wat je wil en dat dat die langere reistijd en mindere flexibiliteit wel compenseert. Maar dan komt de nieuwe dienstregeling en als je nu het land West-Oost of Oost-West door probeert te reizen, mag je er nog 5 % extra reistijd bij doen (of meer want qua overstappen is het vaak ook problematisch - nog iets wat me niet de typische Vlaming maakt: ik dein er niet voor terug om 2 tot 3 overstappen in te plannen in de lange reizen). Dat maakt het verdedigen en overtuigen er niet makkelijker op.

Alle treinen vertragen is een oplossing die te vergelijken is met de volgende: in een afdeling van een bedrijf werken 16 werknemers. 13 ervan krijgen hun projecten perfect op tijd af. 3 kunnen het niet, de reden ligt echter vaak bij het feit dat ze gehinderd worden door andere processen en projecten binnen het bedrijf. Is de oplossing dan alle 16 werknemers meer tijd geven voor hun projecten? Of gaan we er alles aan doen om de hinder weg te werken?

En Vic, alle respect, maar ik probeer dit hier niet als facebook of twitter te gebruiken. Ik tracht hier een discussie te voeren met andere treinfanaten en zelfs een betrokken personeelslid die zo vriendelijk is hier mee in discussie te treden. Ik pleit hier niet voor dienstregelingsaanpassingen specifiek in mijn voordeel. Ik tracht zelfs 1 algemeen punt in deze dienstregeling aan te kaarten: de langere reistijden. Die leveren me wat lichte stress op: waar ik de trein meestal neem komen de treinen nu makkelijk 3 minuten voor vertrek aan.. dat is ongeveer het moment dat ik aankom met de fiets. Als je je trein ziet aankomen terwijl je nog op je fiets zit, was dat vroeger goed voor een gemiste trein. Nu gelukkig niet meer, maar men hartslag gaat wel nog standaard naar 180 als ik het zie gebeuren. En als ik met bijhorend sprintje dan toch nog bezweet in de trein raak, dan is het niet leuk om er nog 2 minuten te staan. Maar enfin, daar zal ik nog wel aan wennen.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje »

Zeker, je kan nooit voor iedereen goed doen. Maar ik heb het toch moeilijk met opmerkingen als 'het valt toch mee?', 'het zijn allemaal zagen', en dergelijke, als die persoon zelf geen moeilijkheden ontmoet met de nieuwe dienstregeling. Ik zat op kerstdag op een stoptrein van Dendermonde naar Brussel, met iemand die naar Blankenberge moest. Ik heb het opgezocht, de snelste manier was via Brussel, met aldaar een riante aansluiting van... 59 minuten.
Mijn zus gaat er ook op achteruit, zij is nu verplicht bijna een uur vroeger een trein te nemen naar school, omdat er een aantal P-treinen uitvallen, en de trein die ze totnogtoe net nog kon nemen om op tijd te zijn, met een paar minuten is verlaat (Dendermonde-Lokeren, aankomst te Lokeren om 7u20). Zij wordt 18, dit jaar, ik vrees dat we aan haar een treinreizigster verliezen.
Ook voor mijn collega's uit Verviers, Sint-Niklaas, Bergen... is de nieuwe dienstregeling geen vooruitgang, als ze al een trein hebben waarmee ze op tijd kunnen zijn, dan is die trager dan vroeger, en slechter gesitueerd.
Maar goed, mijn collega's uit Antwerpen hebben nu weer wél een trein om te komen werken, ook om 6 uur in het weekend, Charleroi lukt nu ook weer, en ook Brugge blijft goed te doen, al is de spreiding voor hen er sterk op achteruit gegaan.
Kortom, het is een zeer gemengd beeld, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen, dat door de uitgerekte rittijden, er opnieuw heel wat aansluitingen onmogelijk zijn gemaakt. Dit is niet het Zwitserse systeem waar we heen willen, lijkt me.
brouckie
Berichten: 118
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door brouckie »

Zowel in de week als in het weekend ben je sneller van Antwerpen in Oostende met een overstap (7') in Gent dan met de rechtstreeks "ic".
Met overstap 1u43. Rechtstreeks 1u47... :roll:
Zegt wat mij betreft al genoeg over de nieuwe dienstregeling.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Hobbes »

brouckie schreef:Zowel in de week als in het weekend ben je sneller van Antwerpen in Oostende met een overstap (7') in Gent dan met de rechtstreeks "ic".
Met overstap 1u43. Rechtstreeks 1u47... :roll:
Zegt wat mij betreft al genoeg over de nieuwe dienstregeling.
En dan te zeggen dat we vroeger op 1h33min van Antwerpen naar Oostende reden...
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

Hobbes schreef:
brouckie schreef:Zowel in de week als in het weekend ben je sneller van Antwerpen in Oostende met een overstap (7') in Gent dan met de rechtstreeks "ic".
Met overstap 1u43. Rechtstreeks 1u47... :roll:
Zegt wat mij betreft al genoeg over de nieuwe dienstregeling.
En dan te zeggen dat we vroeger op 1h33min van Antwerpen naar Oostende reden...
En vroeger ook in die tijd van Antwerpen naar Blankenberge waren! Waar het nu 2:12u is! :shock: :!: :?:
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door HLE 2302 »

calabria schreef:
HLE 2302 schreef:Weet je wat jij bent ? Een verschrikkelijke neut/zaag/vervelend individu. Zo het doorsnee type Vlaming, steeds klagen en zagen. Ik kan u zeggen dat ik die nieuwe uuregelingen véél beter vind, ja de reistijd is hier en daar wat aan de lange kant maar het maakt het voor het personeel toch wel comfortabeler. En voor de reizigers betrouwbaarder. Ik heb sinds de nieuwe dienstregeling maar 1 (!) trein met vertraging gereden. Iets wat voorheen nooit gebeurd is, is dit toeval of ligt het aan de nieuwe dienstregeling ? Ik weet het niet. Maar althans, probeer toch eens de positieve kanten van de zaak te zien in plaats van altijd maar te zagen en te klagen. Neem gewoon uw auto en ga in de file gaan staan, en schrijf dan een of andere klacht naar wegen en verkeer ?

Echt man, bepaalde mensen ! :evil: :evil: :evil:
Ik vind het leuk dat je mij hier op een paar posts zomaar komt beoordelen. Meer nog, me direct als typische Vlaming gaan beschrijven... Ik ben iemand die probleemoplossend ingesteld is en die bovendien een grote fan is van het openbaar vervoer en het dan ook zoveel mogelijk gebruikt, ook buiten de spitsuren. Lijkt me eerder het tegenovergestelde van de typische Vlaming die jij bedoelt. Ik kan treinvertragingen dan ook heel goed relativeren. Wat je dan in je vriendengroep vaak te horen krijgt is: 'ga toch met de auto, veel sneller en veel flexibeler'. Je verdedigt je dan door te zeggen dat je op de trein kan doen wat je wil en dat dat die langere reistijd en mindere flexibiliteit wel compenseert. Maar dan komt de nieuwe dienstregeling en als je nu het land West-Oost of Oost-West door probeert te reizen, mag je er nog 5 % extra reistijd bij doen (of meer want qua overstappen is het vaak ook problematisch - nog iets wat me niet de typische Vlaming maakt: ik dein er niet voor terug om 2 tot 3 overstappen in te plannen in de lange reizen). Dat maakt het verdedigen en overtuigen er niet makkelijker op.

Alle treinen vertragen is een oplossing die te vergelijken is met de volgende: in een afdeling van een bedrijf werken 16 werknemers. 13 ervan krijgen hun projecten perfect op tijd af. 3 kunnen het niet, de reden ligt echter vaak bij het feit dat ze gehinderd worden door andere processen en projecten binnen het bedrijf. Is de oplossing dan alle 16 werknemers meer tijd geven voor hun projecten? Of gaan we er alles aan doen om de hinder weg te werken?

En Vic, alle respect, maar ik probeer dit hier niet als facebook of twitter te gebruiken. Ik tracht hier een discussie te voeren met andere treinfanaten en zelfs een betrokken personeelslid die zo vriendelijk is hier mee in discussie te treden. Ik pleit hier niet voor dienstregelingsaanpassingen specifiek in mijn voordeel. Ik tracht zelfs 1 algemeen punt in deze dienstregeling aan te kaarten: de langere reistijden. Die leveren me wat lichte stress op: waar ik de trein meestal neem komen de treinen nu makkelijk 3 minuten voor vertrek aan.. dat is ongeveer het moment dat ik aankom met de fiets. Als je je trein ziet aankomen terwijl je nog op je fiets zit, was dat vroeger goed voor een gemiste trein. Nu gelukkig niet meer, maar men hartslag gaat wel nog standaard naar 180 als ik het zie gebeuren. En als ik met bijhorend sprintje dan toch nog bezweet in de trein raak, dan is het niet leuk om er nog 2 minuten te staan. Maar enfin, daar zal ik nog wel aan wennen.
Ik wil absoluut niet zo hitsig overkomen, maar ik erger me de laatste tijd behoorlijk aan mensen die steeds het negatieve in de verf zetten. Mensen hebben het vaak zo moeilijk om een positief punt tegenover een negatief te zetten. Het is absoluut niet perfect, dat zal je me zeker niet horen zeggen. Ik vind het ook niet fijn dat als ik naar de zee wil reizen in mijn vrije tijd ik nu 1u 13 minuten op pad ben i.p.v de vroegere 50 minuten, maar het is nu maar zo. Ik kan niet genoeg benadrukken dat ondanks de rittijden inderdaad zeer ruim zijn ik ze zeer fijn vind. Mens zou gewoon werk moeten maken van deftige adviessnelheden waarin wij weten hoe snel we kunnen rijden om geen minutenlang in een boerengat te staan 'schilderen' zoals vandaag tussen Denderleeuw en Zottegem mooi tussen de 80 en de 95 km/h gereden en zodoende overal op tijd aangekomen. Als de treinen geen onnodig lange minuten in elk station staan merk je er toch niet veel van ? In Nederland zijn de rittijden ook zéér ruim opgebouwd net om opgelopen vertraging te kunnen wegwerken. Het prachtige voorbeeld had ik vandaag ook weer, met 5 minuten vertraging vertrokken in de luchthaven wegens een defect aan mijn locomotief. Toch was ik tegen Brussel-Zuid terug stipt op tijd, en dat geeft toch wel een goed gevoel moet ik zeggen wetende dat er vroeger véél te veel uuregelingen waren waarin je ééns 5 minuten vertraging had, je deze niet meer kwijt raakte hoe hard je daarvoor ook je best deed. Uiteraard bekijk ik het misschien wat meer vanuit mijn oogpunt als treinbestuurder dan als treinreiziger (wat ergens ook niet geheel abnormaal is denk ik) maar ik kan er best mee leven, ik heb liever een trein die er wat langer over doet en stipt is dan een trein die steeds steevast met een vertraging tussen de 5 en 15 minuten rond rijd, en geloof me wij hadden vroeger een P-trein vanuit Schaarbeek waarmee je 'goed gewerkt/gereden' had als je met 'maar' 15 minuten je eindstation bereikte.

Ik denk dat mensen ook wat meer de moeite moeten doen om dingen optimistisch te bekijken, ik ben misschien iets te optimistisch maar ben des te meer tevreden. Mijn excuses voor mijn eerste post, zeker ook niet de bedoeling arrogant over te komen maar eerder gefrustreerd. Ik ben er van overtuigd dat u inderdaad geen Vlaming ben waar ik op doel.
groentje schreef:En eerlijk gezegd, als calabria een zaag is, dan ben jij toch ook niet goed bezig, hoor. Zo aggressief als jij is calabria niet.
Dat zal ik dan maar als een complimentje opvatten zeker. :wink: :mrgreen:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door rvdborgt »

HLE 2302 schreef:In Nederland zijn de rittijden ook zéér ruim opgebouwd net om opgelopen vertraging te kunnen wegwerken.
In 2007 zijn ze ruimer geworden inderdaad, maar daarna weer iets minder ruim. Ze zijn in geen geval nog zo ruim als Infrabel ze nu in België oplegt. ProRail houdt een minimum van 5% rijtijdspeling aan. Als ik de huidige dienstregelingen van de NMBS bekijk, legt Infrabel het dubbele of driedubbele daarvan op. Hoe verklaar je anders dat een stoptrein van Antwerpen naar Roosendaal 10 minuten vertraging inhaalt? Of van Aarschot naar Berchem 14 minuten?

Groetjes,
Rian
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door jotie »

HLE 2302 schreef:Uiteraard bekijk ik het misschien wat meer vanuit mijn oogpunt als treinbestuurder dan als treinreiziger (wat ergens ook niet geheel abnormaal is denk ik) maar ik kan er best mee leven, ik heb liever een trein die er wat langer over doet en stipt is dan een trein die steeds steevast met een vertraging tussen de 5 en 15 minuten rond rijd, en geloof me wij hadden vroeger een P-trein vanuit Schaarbeek waarmee je 'goed gewerkt/gereden' had als je met 'maar' 15 minuten je eindstation bereikte.
Op dat vlak verschillen we duidelijk van mening. Ik heb veel liever dat dienstregelingen zo krap mogelijk worden opgesteld, en treinen zo hard rijden als ze kunnen. Als er op een bepaald traject 16 treinen per dag zijn, heb ik liever dat er 5 enkele minuten vertraging hebben en 11 de relatie in snel tempo afleggen, dan 2 te laat en 14 stipt maar traag.

Ik ken dat soort P-treinen met standaard 10-15 minuten vertraging. Dat vind ik eigenlijk ook niet zo erg: als zo'n trein tot je dagelijks traject behoort, kijk je na een week heus niet meer naar het theoretische schema, maar vertrouw je erop dat je met een 12-tal minuten vertraging aankomt. Je kan daarop ook je aansluitingen afstemmen.

Over de huidige dienstregeling hou ik verder nog een kleine maand mijn kop. Ik geef het alle kansen, ofschoon ik voor de kerstvakantie niet één trein heb kunnen nemen die op tijd reed, en me dat dus niet veel goeds lijkt te beloven. Bovendien heeft iemand klaarblijkelijk besloten om de minimumtijd voor overstappen in de online dienstregeling op 5 minuten te zetten, terwijl 3 echt wel volstaan. (Rekening houdend met mensen die minder goed op de been zijn, zou ik voorstellen dat die overstaptijd door de gebruikers zelf kan worden ingesteld tussen 1 minuut (overstap op hetzelfde perron) en ??). Maar zoals gezegd: pas eind januari maak ik mijn persoonlijke balans op.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door HLE 2302 »

jotie schreef:Op dat vlak verschillen we duidelijk van mening. Ik heb veel liever dat dienstregelingen zo krap mogelijk worden opgesteld, en treinen zo hard rijden als ze kunnen. Als er op een bepaald traject 16 treinen per dag zijn, heb ik liever dat er 5 enkele minuten vertraging hebben en 11 de relatie in snel tempo afleggen, dan 2 te laat en 14 stipt maar traag.
Dan heb je wederom geen betrouwbare dienstregeling meer. Ik ga niet ontkennen dat het op bepaalde plaatsen wat te veel van het goeie is, maar de trajecten die ik persoonlijk afleg vind ik het prima. De tijdsdruk nu is toch met een flink pak verminderd, en dat vind ik echt super. En hoe dan ook, als ik als reiziger de trein neem dan kan mij dat in beperkte mate ook niet schelen dat de trein er iets langer over doet dan vroeger. Tot 10 minuten langer vind ik echt geen probleem, het is maar de trajecten waar het echt naar het halfuur toe gaat dat het de spuigaten uitloopt, maar dat heeft dan ook weer andere factoren (zoals met de IC 23**) een stilstand van 10' in Lichtervelde.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5320
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Deze ochtend L 2279 (Dendermonde - Brussel - Oudenaarde) gezien, gelukkig zelf niet moeten nemen: de 3 MS08 waren totaal afgeladen vol. ALLE balkons stonden vol mensen, met uitzondering van de laatste twee helemaal achteraan, waar er "slechts" een paar mensen op het balkon stonden en je dus nog net kon rechtstaan.

Ik durf me niet eens voor te stellen hoe het geweest zal zijn in de 5 of 6 M4'tjes van P 7094, die een kwartier eerder doorgekomen is maar die ik niet gezien heb.

Helemaal verbazend is het natuurlijk niet: vroeger had je in het betrokken tijdsvak (rond 7.30 - 8 u in pakweg Asse) drie treinen naar de NZV, die allemaal uit 9 rijtuigen bestonden (5327 met 3x MS80, 7094 met 9x M4, 1579 met 3x MS08). Nu schieten er slechts twee over, waarvan er eentje bovendien met slechts 5 of 6 rijtuigen rijdt. Er rijdt nog een derde, maar die rijdt via Brussel-West en interesseert dus een pak minder mensen.
Plaats reactie