Paul schreef:O.K., laten we appelen met appelen vergelijken.
Ik neem één van mijn voorbeelden, de IC Antwerpen - Oostende, die de drie grootste Vlaamse steden met elkaar verbindt.
Vergelijking van de rijtijden:
Antwerpen - Berchem: 1984 3 minuten - 2014 4 minuten
Berchem - Sint-Niklaas: 1984 14 minuten (non-stop) - 2014 21 minuten (met stops in Zuid en Beveren)
Sint-Niklaas - Lokeren: 1984 8 minuten - 2014 10 minuten
Lokeren - Dampoort: 1984 11 minuten - 2014 12 minuten
Dampoort - Gent SP: 1984 6 minuten - 2014 7 minuten
Gent SP - Brugge: 1984 22 minuten - 2014 24 minuten
Brugge - Oostende: 1984 13 minuten - 2014 15 minuten
Totale rijtijd: 1984 77 minuten - 2014 93 minuten, een stijging van 21%.
Toegegeven, met nieuwe stops in Antwerpen-Zuid en Beveren; daarzonder zou de totale rijtijd nu 88 minuten bedragen, nog altijd een stijging van 14%.
Nu een vergelijking van de stilstanden in de stations (ik houd geen rekening met de nieuwe stops in Zuid en Beveren):
Berchem: 1984 1 minuut - 2014 2 minuten
Sint-Niklaas: 1984 2 minuten - 2014 2 minuten
Lokeren: 1984 1 minuut - 2014 2 minuten
Dampoort: 1984 1 minuut - 2014 1 minuut
Sint-Pieters: 1984 3 minuten - 2014 3 minuten
Brugge: 1984 1 minuut - 2014 4 minuten
Totaal: 1984 9 minuten - 2014 14 minuten.
Van de verlenging van de totale tijd met 21 minuten zijn er dus 11 minuten te wijten aan de verlenging van de rijtijd, 5 minuten aan de verlenging van de stops en 5 minuten aan de extra stops in Antwerpen-Zuid en in Beveren.
Wat dat laatste betreft: als men snelle interstedelijke verbindingen wil, moet men van de IC's echte IC's maken. Een IC moet niet stoppen in Antwerpen-Zuid en in Beveren. Het is zinvoller rond Antwerpen een voorstadsnet uit te bouwen met twee stoptreinen per uur tussen Sint-Niklaas en Antwerpen. Of minstens de stops in Zuid en Beveren toe te vertrouwen aan de IC van de serie 30 (Antwerpen - Gent) - die dan een IR zou worden. Zodat de lange-afstands-IC's naar Oostende en naar Kortrijk echte IC's worden. En bovendien de stops van treinen in Beveren beter gespreid zouden zijn.
-rekening houden met minuten werken, bv. rond Gent
-Een stop kost 2 minuten aan extra RIT-tijd door vertragen/optrekken. Ondertussen is er performanter materieel dan in '80, en gelukkig maar, want het gewicht van de treinen is ook sterk toegenomen. Rittijden van een treinverbinding worden bepaald door de zwaarste treincombinatie die er op gebruikt wordt (dus een sleep M6 voor de Antw-Oostende)
-De aangepaste infra in Antwerpen vraagt voor ALLE treinen 4min rittijd tussen Centraal en Berchem (helaas zelfs van op niveau +1)
-Een IC moet een IC zijn, en dus niet stoppen in bv. Antw-Zuid. Da's een interessante discussie. De woonkernen zijn sinds '80 zo sterk uitgebreid dat het nodig werd voor de reizigers om zich te spreiden over de stations. Het grootste tumult betreffende het nieuwe vervoersplan gaat precies over het feit dat bepaalde treinen in het nieuwe plan niet meer stoppen in die 'extra' stations. Denk aan de Dampoort-Brussel-express, de 'IC P' die niet meer stopt in Gentbrugge, IC's of P's die niet meer stoppen in Wezemaal of stations tussen Brugge en Gent,...
Antwerpen-Zuid wordt en is ondertussen en belangrijk station in Zuid-Antwerpen. Een voorstadsnet zou hier misschien een alternatief voor stoppende IC's kunnen vormen maar er moet rijpadruimte zijn voor die treinen (ook in de stations!), de treinen zelf moeten er zijn, en het nodige geld ervoor, en ik vrees dat het voor alle 3 die punten niet de goede kant opgaat, hoewel de plannen ondertussen (en eigenlijk terecht!) wel gesmeed worden voor een voorstandsnet rond bv. Gent en Antwerpen.
En in de piek is dat voorstandsnet er met halfuuraanbod al deels, met P-treinen die de L-treinen aanvullen.