Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Asterix »

Steve schreef:
trainspotterstef schreef:Op 12 december gaat dienstregeling 2016 van kracht maar denk dat nu nog koffie dik kijken is wat er zou veranderen
Wellicht niet meer dan een aantal flinke punten en komma's: er is duidelijk gezegd en herhaald dat het nieuwe vervoersplan (of toch zeker de fundamenten ervan) voor drie jaar zou gelden. Pas in december 2017 zou de volgende fundamenteel nieuwe dienstregeling ingaan.
Vandaag stond in Franstalige media al het bericht dat minister Galant al voor de lente een evaluatie wil en er wordt gefluisterd dat de eerste grondige aanpassingen al vòòr december 2017 zouden worden doorgevoerd. De MR voelt natuurlijk de hete adem van CDH in Wallonië die fors van leer trekt tegen het vervoersplan, zeker in de provincie Luxemburg (slecht ingeplande scholierentreinen, nakende teloorgang L162, dreigende sluiting van kleinere verbindingen zoals het lijntje naar Spa etc).
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

trainlovertje schreef:ff iets helemaal anders, dezemorgen gezien in Landen:

P 7378 Landen - Liège-Guillemins, die om 8u05 vertrekt in Landen was vandaag gewoon op tijd.
Maar... vroeger was er aansluiting tussen de trein komende van Gent, Aalst, Brussel (IC K) die in Landen aankwam om 7u59 en vertrok richting Genk om 08u01 en de P-trein naar Luik, die toen om 8u06 vertrok op het spoor erlangs (niet hetzelfde perron, men moet gebruik maken van de tunnel).
Bij de huidige situatie is er geen aansluiting meer, want IC 03 uit Knokke/Blankenberge komt nu aan om 8u05, dus op het moment wanneer de trein naar P 7378 naar Luik vertrekt.
Maar wat gebeurde er vandaag? Om 8u04 en 50 seconden sloot de treinbegeleider de deuren van de Desiro (sinds 15 december Desiro) en draaide daarna aan het AVG-toestel. Precies op tijd, om 8u05, kwam IC 03 uit Knokke/Blankenberge het station van Landen binnengereden, en een 5-tal personen spurtten naar spoor 2. Ik ging ervanuit dat ze hun aansluiting gemist hadden en dacht: "Tja, waarom nemen jullie dan ook deze trein als je weet dat er geen aansluiting is?" Tot mijn grootste verbazing werd het signaal op spoor 2 niet geopend, maar bleef de trein staan met de deur waar de treinbegeleider stond nog geopend, en de reizigers sprongen gewoon op de trein. De TBG had geen schijn van kans om deze reizigers tegen te houden, maar dit was natuurlijk wel heel gevaarlijk, want AVG was gedraaid, en een Desiro trekt zeker niet traag op.

En dan vraag ik mij af:
- Hoe komt het dat die mensen rekenen op een aansluiting die niet bestaat? En dus zonder hun weten hun leven in gevaar brengen.
- Waarom kan die P-trein naar Luik niet 4 minuten later vertrekken? Ik denk niet dat iemand hier mij daar een direct antwoord op kan geven, maar ik vermoed aansluitingen in Luik. (Alhoewel, als ik op RailTime kijk, lijkt het geen probleem als die 4 minuten later zou aankomen, want als men een overstaptijd van 3 minuten neemt, vertrekt de eerste aansluiten na 9 uur.)
- Is dat signaal met opzet gesloten gehouden om een soort van aansluiting te voorzien? Die trein vertrekt dan wel met een minimumvertraging van 3 minuten.
Omdat er in het nieuwe vervoersplan heel veel van die onvolmaakte aansluitingen zitten naar kleinere lijnen. Mensen wachten niet graag een uur en wagen het er dan maar op. . Doordat er op vele trajecten veel bufferminuten worden ingepland zijn veel treinen te vroeg op bestemming en haal je dergelijke aansluitingen waarschijnlijk wel.

De Knokke-Blankenberge is daarvan een goed voorbeeld. Men verplaatst deze trein een half uur zodat heel veel aansluiitingen verloren gaan. Had men niet beter de nieuwe trein Brugge-Luchthaven gepland op het nieuwe uur van de Knokke-Blankenberge, zo kon men veel problemen oplossen.

Of een ander voorstel. Laat de Knokke-Blankenberge enkel naar Knokke rijden en de Luchthaven enkel naar Blankenberge. Zorg dan voor een corresponderende L-trein naar Knokke en Blankenberge. Zo los je veel problemen op!
- Ontkoppelingsproblemen en tijdverlies Brugge
- Halfuursdienst naar Oostkust
- Aansluiting Oostkust-Antwerpen, Eeklo en andere lijnen wordt veel beter
....
Door het niet ontkoppelen is het, is er ook minder personeel nodig en geen bestuurderswissel ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

ToMiKoN schreef: ....
Door het niet ontkoppelen is het, is er ook minder personeel nodig en geen bestuurderswissel ...
Minder personeel? sinds wanneer is meer treinen inleggen = minder personeel? het is net door die relatie te koppelen dat men minder personeel heeft, anders laat je 2 afzonderlijke treinen rijden + nog uw stoptreintjes die je vermeld = dubbel zoveel treinbestuurders voor dat stuk.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

Steven schreef:
ToMiKoN schreef: ....
Door het niet ontkoppelen is het, is er ook minder personeel nodig en geen bestuurderswissel ...
Minder personeel? sinds wanneer is meer treinen inleggen = minder personeel? het is net door die relatie te koppelen dat men minder personeel heeft, anders laat je 2 afzonderlijke treinen rijden + nog uw stoptreintjes die je vermeld = dubbel zoveel treinbestuurders voor dat stuk.
Op de zelfde tijd dat de trein een kwartier stil staat in Brugge, kan de treinbestuurder al op zijn eindbestemming zijn in Blankenberge? Is dat dan geen tijdswinst.
Mijn punt is, dat deze ontkoppeling een erg inefficiënte constructie is.
In de huidige dienstregeling komen de treinen uit Blankenberge en Oostende bijna te gelijk aan in Brugge, maar rijdt de trein naar Eupen meteen door, terwijl de trein naar Hasselt nog een kwartier blijft staan. Dit zorgt voor erg vreemde overstappen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

ToMiKoN schreef:
Steven schreef:
ToMiKoN schreef: ....
Door het niet ontkoppelen is het, is er ook minder personeel nodig en geen bestuurderswissel ...
Minder personeel? sinds wanneer is meer treinen inleggen = minder personeel? het is net door die relatie te koppelen dat men minder personeel heeft, anders laat je 2 afzonderlijke treinen rijden + nog uw stoptreintjes die je vermeld = dubbel zoveel treinbestuurders voor dat stuk.
Op de zelfde tijd dat de trein een kwartier stil staat in Brugge, kan de treinbestuurder al op zijn eindbestemming zijn in Blankenberge? Is dat dan geen tijdswinst.
Mijn punt is, dat deze ontkoppeling een erg inefficiënte constructie is.
Tijdswinst richting Blankenberge wel ja maar uw voorbeeld zorgt echt wel voor meer personeel, niet minder.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

Ik denk dat er bij de NMBS toch enkele heilige huisjes moeten sneuvelen. Ont/aankoppelen zorgt voor veel tijdverlies, vertragingen en ongemak voor de reiziger. Ik denk dat deze ook een kost hebben! Dan spreek ik nog niet over de extra materieel kost.
Je kan mij niet vertellen dat een trein bijna een kwartier laten stilstaan om te ontkoppelen voor een traject die volgt die nog korter is (12-14 minuten) een efficiënte oplossing is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

ToMiKoN schreef:Ik denk dat er bij de NMBS toch enkele heilige huisjes moeten sneuvelen. Ont/aankoppelen zorgt voor veel tijdverlies, vertragingen en ongemak voor de reiziger. Ik denk dat deze ook een kost hebben! Dan spreek ik nog niet over de extra materieel kost.
Je kan mij niet vertellen dat een trein bijna een kwartier laten stilstaan om te ontkoppelen voor een traject die volgt die nog korter is (12-14 minuten) een efficiënte oplossing is.
Alvast goedkoper dan twee afzonderlijke IC treinen die beide bestuurders en begeleiding nodig hebben. Men had ook kunnen kiezen voor 1 IC en een verplichte overstap naar Knokke of Blankenberge, maar dan zijn die burgemeesters weer niet tevreden en ga zo maar verder. Momenteel moet men roeien met de riemen die men heeft en die laten niet toe om echt veel verder te gaan dan zo'n gekoppelde verbinding.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

Steven schreef:
ToMiKoN schreef:Ik denk dat er bij de NMBS toch enkele heilige huisjes moeten sneuvelen. Ont/aankoppelen zorgt voor veel tijdverlies, vertragingen en ongemak voor de reiziger. Ik denk dat deze ook een kost hebben! Dan spreek ik nog niet over de extra materieel kost.
Je kan mij niet vertellen dat een trein bijna een kwartier laten stilstaan om te ontkoppelen voor een traject die volgt die nog korter is (12-14 minuten) een efficiënte oplossing is.
Alvast goedkoper dan twee afzonderlijke IC treinen die beide bestuurders en begeleiding nodig hebben. Men had ook kunnen kiezen voor 1 IC en een verplichte overstap naar Knokke of Blankenberge, maar dan zijn die burgemeesters weer niet tevreden en ga zo maar verder. Momenteel moet men roeien met de riemen die men heeft en die laten niet toe om echt veel verder te gaan dan zo'n gekoppelde verbinding.
Dan zou ik toch eens graag de cijfer willen zien. Je zult geen reizigers aantrekken met inefficiënte verbindingen ...
De burgemeesters zijn met de huidige dienstregeling allerminst tevreden en staan nu al op hun achterpoten!

Het is trouwens erg povertjes om een station met 1400 reizigers in week en weekend amper één vertrekkende en aankomende trein te geven. Als ik de lijst met reizigersaantallen bekijkt, komen veel gemeenten er met het zelfde aantal of minder reizigers er veel beter vanaf.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

de discussie over het inbrengen van enkel het aantal reizigers werd al gevoerd en gaan we niet opnieuw doen. Er is namelijk meer dan enkel het argument van het aantal reizigers. Ook het feit dat het een kopstation betreft speelt een rol, samen met nog andere argumenten (die wij hier niet noodzakelijk kennen) beslist men over hoe het transportplan van een bepaalde lijn er uitziet.
sippycarlito

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door sippycarlito »

Het is wel een feit dat er veel vertraging opgelopen wordt door net dat koppelen en ontkoppelen in Brugge.
Een gegarandeerde overstap op hetzelfde perron met bv 1 of 2 breaks richting Knokke of Blankenberge zou wel een tijdswinst zijn.
Op personeel moet er dan niet bespaard worden: 1 bestuurder Kust-Genk en 1 bestuurder Kust-Brugge voor het navetteje.
Dus zelfde situatie als vandaag. Enkel wat meer materieel, daar wringt het schoentje hem dan waarschijnlijk weer.
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door jotie »

Wat mij in verband met dat koppelen/ontkoppelen opvalt: in België moet dat een eeuwigheid duren; in Duitsland doen ze dat in 3 minuten (met een automatische koppeling uiteraard). Dat moet hier toch ook kunnen met een Desiro. Hoeveel tijd zou er niet gewonnen kunnen worden, en hoeveel interessante verbinden zouden niet gecreëerd kunnen worden door daar op in te zetten?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

jotie schreef:Wat mij in verband met dat koppelen/ontkoppelen opvalt: in België moet dat een eeuwigheid duren; in Duitsland doen ze dat in 3 minuten (met een automatische koppeling uiteraard). Dat moet hier toch ook kunnen met een Desiro. Hoeveel tijd zou er niet gewonnen kunnen worden, en hoeveel interessante verbinden zouden niet gecreëerd kunnen worden door daar op in te zetten?
Ik denk dat men erg voorzichtig is geworden, en dat men de tijd die voorzien is voor zo een koppeling daarom erg ruim neemt. Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar de gekoppelde verbindingen zijn al een halve eeuw de minst stipte van het net. Vandaar dat men nu meer tijd voorziet voor een automatische koppeling dan in de jaren 1960, 1970 en 1980 met klassieke koppelingen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Men bouwt inderdaad meer minuten dan nodig in "voor het geval dat ...."
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef:
jotie schreef:Wat mij in verband met dat koppelen/ontkoppelen opvalt: in België moet dat een eeuwigheid duren; in Duitsland doen ze dat in 3 minuten (met een automatische koppeling uiteraard). Dat moet hier toch ook kunnen met een Desiro. Hoeveel tijd zou er niet gewonnen kunnen worden, en hoeveel interessante verbinden zouden niet gecreëerd kunnen worden door daar op in te zetten?
Ik denk dat men erg voorzichtig is geworden, en dat men de tijd die voorzien is voor zo een koppeling daarom erg ruim neemt. Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar de gekoppelde verbindingen zijn al een halve eeuw de minst stipte van het net. Vandaar dat men nu meer tijd voorziet voor een automatische koppeling dan in de jaren 1960, 1970 en 1980 met klassieke koppelingen.
De M6-stuurstanden hebben naar het schijnt een minuut of 7 nodig om na kopmaken of koppelen weer te kunnen gebruiken. Niet echt geschikt voor een efficiënte treindienst. In de dienstregeling staat dan inderdaad om en nabij de 10 minuten.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

rvdborgt schreef:
overweg13 schreef:
jotie schreef:Wat mij in verband met dat koppelen/ontkoppelen opvalt: in België moet dat een eeuwigheid duren; in Duitsland doen ze dat in 3 minuten (met een automatische koppeling uiteraard). Dat moet hier toch ook kunnen met een Desiro. Hoeveel tijd zou er niet gewonnen kunnen worden, en hoeveel interessante verbinden zouden niet gecreëerd kunnen worden door daar op in te zetten?
Ik denk dat men erg voorzichtig is geworden, en dat men de tijd die voorzien is voor zo een koppeling daarom erg ruim neemt. Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar de gekoppelde verbindingen zijn al een halve eeuw de minst stipte van het net. Vandaar dat men nu meer tijd voorziet voor een automatische koppeling dan in de jaren 1960, 1970 en 1980 met klassieke koppelingen.
De M6-stuurstanden hebben naar het schijnt een minuut of 7 nodig om na kopmaken of koppelen weer te kunnen gebruiken. Niet echt geschikt voor een efficiënte treindienst. In de dienstregeling staat dan inderdaad om en nabij de 10 minuten.

Groetjes,
Rian
7 minuten enkel voor de indienststelling van de stuurpost lijkt me veel: in de dienstregeling is in Dendermonde bijvoorbeeld 10 minuten voorzien voor het geheel (originele stuurpost afmelden, verlaten, de hele lengte van de trein aflopen, nieuwe stuurpost betreden, nieuwe stuurpost klaarmaken, wellicht ook nog een remtest), en dat lijkt over het algemeen aardig te lukken. Ik heb zelfs al gezien dat er een minuut of 2-3 vertraging wordt goedgemaakt tijdens die stilstand, iets waar de NMBS ook van lijkt uit te gaan als je de voorspelde vertraging bekijkt (vaak zie je dat er bv. +10 voorspeld staat voor de aankomst, en +8 voor het vertrek). Dus dan lijken 7 minuten enkel en alleen voor de laatste stap, ook al is die wellicht het meest tijdrovend, me nogal ruim ingeschat.
Plaats reactie