Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Lukas schreef:Hoi,

Ik vind dat de nieuwe dienstregeling onlogisch is voor lijn 53 tussen Leuven en Mechelen; De IC trein tussen Leuven en Gent(Deze trein rijd over lijn 53) bedient elk station terwijl de L trein dit NIET doet.

Wat ik schandalig vind is dat de IC treinen Leuven - Antwerpen en Leuven - Hasselt niet in Wezemaal stoppen terwijl Wezemaal toch ook een belangrijke halte is. Overlaatst heb ik cijfers gezien waaruit blijkt dat er in Wezemaal meer dan 500 mensen per dag de trein nemen. Dit vind ik niet kunnen!!

Lukas
Het eerste is volledig correct, de naamgeving is totaal onlogisch.
Maar het tweede is helemaal niet schandalig. Ook al zijn het 500 mensen per dag die daarmee 15 minuten winnen, er zijn er duizenden die 5 minuten verliezen. Het ene weegt absoluut niet op tegen het andere.
Voor een dorp als wezemaal zijn 2 treinen meer dan genoeg. De spreiding kan misschien wat beter, maar IC's in Wezemaal is compleet overbodig :wink:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door kika »

Stijn91 schreef:Vinden jullie het normaal dat je op een afstand van 14 km er langer over doet dan 1u als je stopt met werken en terug thuis bent, ik vind dat lang, serieus lang.
Ik vind het abnormaal dat je meer dan 10km tot een station moet. En daar zijn aardig wat locaties van te vinden, ik denk aan bijvoorbeeld een Zelzate. Ik vind meer dan een uur voor 14km ook lang, erg lang. Ik zou liegen als ik zou beweren dat ik daar nooit over zou zeuren. Maar het kwartier overstaptijd, dát krijgt van mij niet de schuld. Ik zou het erg fijn vinden als de komende 10 jaar geen nieuwe HSL's meer worden gesubsidieerd, maar enkel nog investeringen richting verbindingsbogen en goed doordachte snelle wisselcomplexen zou gaan. Even inhoudelijk constructief meedenkend, hoe heb je die 14km gemeten? Station Drongen-De Pinte is ook zo'n 14 km met de wagen en via de E40, terwijl het maar een dikke 8 met de fiets is en met de bus ben je denk ik ook iets van een 5 kwartier kwijt, voor misschien een km of 17. Is daar bij jou een alternatief te verzinnen?
(Bij Drongen-De Pinte heb je 's morgens een paar combinaties met P-trein, waardoor je er minder dan 20 treinminuten op zit, maar anders ben je net geen uur kwijt.).
Laatst gewijzigd door kika op 06 feb 2015, 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door kika »

Lukas schreef:Ik vind dat de nieuwe dienstregeling onlogisch is voor lijn 53 tussen Leuven en Mechelen; De IC trein tussen Leuven en Gent(Deze trein rijd over lijn 53) bedient elk station terwijl de L trein dit NIET doet.
Dat vind ik ook.
Lukas schreef:Wat ik schandalig vind is dat de IC treinen Leuven - Antwerpen en Leuven - Hasselt niet in Wezemaal stoppen terwijl Wezemaal toch ook een belangrijke halte is. Overlaatst heb ik cijfers gezien waaruit blijkt dat er in Wezemaal meer dan 500 mensen per dag de trein nemen. Dit vind ik niet kunnen!!
'Belangrijk?' Waar gaan die 630 reizigers per dag naar toe? Leuven, Aarschot en nog 280 richting Brussel? Ik gun de reizigers uit Wezemaal graag een derde L-trein per uur of een P, maar een IC, waarom? Daarnaast heb ik, totdat er extra geld wordt vrijgemaakt, liever dat het geld van die derde trein richting avond- en weekendverkeer gaat :wink:
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door loic1811 »

15 min is echt een luxe hoor . Vroeger pendelde ik elke dag van Herne naar Merchtem . Ik kon s'morgens gerust met een rechtstreekse trein gaan ( 1556 ) . S'avonds nam ik 5336 tot in Brussel-Zuid ( aankomst om 16u52 ) en daar stapte ik over op P8572 ( vertrek 16u58) . Telkens dat we ter hoogte van klein-eiland aankwamen stond ik al recht om naar de deur te gaan want vaak waren er nog is kruisingen waardoor de inrit nog is dicht bleef . Ik had toen van mijn 6 minuten overstap tijd nog ongeveer een minuut of 4 over en als ik dan Brussel-Zuid aankwam dan mocht ik mijn sprint gaan inzetten want ik mocht elke dag van Spoor 7 naar 19 LOPEN . Toen wou ik meteen voor 15 minuten overstap tijd tekenen ! Want als ik die trein miste mocht ik wachten tot 17u28 wachttijd van 30 minuten .
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

Stijn91 schreef:Mensen we spreken over 15 min. overstap in de spits, de spits, als dat buiten de spits is kan ik daar gerust mee leven maar in de spits is dat totaal onaanvaardbaar.

Een trein vroeger nemen is geen mogelijkheid, ja ik steek het op de verbinding.

Vinden jullie het normaal dat je op een afstand van 14 km er langer over doet dan 1u als je stopt met werken en terug thuis bent, ik vind dat lang, serieus lang.
Je zult wel niet de enige zijn die geen goede verbinding heeft. Dat is pech, maar je kunt moeilijk een openbaar vervoer uitbouwen dat betaalbaar is en tegemoet komt aan de verzuchtingen van iedereen. Als ik er zo tegen opzie, zou ik toch een alternatief zoeken. 14 km lijkt me een ideale fietsafstand, en je hoeft niet eens de volle 14 km te fietsen, je kunt ook nog naar Denderleeuw fietsen. Nu blijf je gewoon altijd op dezelfde nagel hameren, alsof je gelooft dat er dan vroeg of laat een oplossing uit de lucht komt vallen.
Ikzelf heb in de jaren 1971-1975 gependeld, eerst tussen Halle en Brussel (UFSAL) en dan tussen Halle en Leuven (KUL). De treinverbinding was dus uiteraard geen probleem, maar ik moest ook nog 5 km met de bus tussen Pepingen (Termeeren) en Halle, en die bus kwam toen nog niet eens in de buurt van het station van Halle. 's Morgens waren er voldoende bussen, mar 's avonds kwam het heel slecht uit, en dus fietste ik langs de Ninoofsesteenweg die toen nog geen fietspad had, dagelijks naar Halle en terug. Ik had toen mijn keuze voor het OV al gemaakt, en wist dat je af en toe wat moest opofferen, en vooral dat het geen enkele zin had om daar jaren aan een stuk over te zagen. Soms valt het mee, soms valt het tegen. Als je daar niet mee kunt leven, tja...
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Paul »

In De Standaard van vandaag staat een lezenswaardige opiniebijdrage van Peter Meukens.
Zie http://www.standaard.be/plus/20150206/ochtend/36 (enkel leesbaar voor abonnees of tegen betaling; een voor iedereen leesbaar begin van de bijdrage op http://www.standaard.be/cnt/dmf20150205_01513448)
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door am62 »

En even mezelf citeren ...
am62 schreef:1. Er duiken problemen op met die gecombineerde samenstellingen (stuurstand + M6 + loc + loc + M6 + stuurstand of in een andere configuratie) op Charleroi - Antwerpen. De stiptheid wordt op die manier negatief beïnvloed (al is het algemeen gezien wel een vooruitgang met deze uitgebreide samenstelling).
De problemen met die samenstellingen zorgen er ook weer voor dat het rijtuig eerste klasse niet aanwezig is in de samenstelling van de trein, zoals ik maandag en vandaag mocht ondervinden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Asterix »

Paul schreef:In De Standaard van vandaag staat een lezenswaardige opiniebijdrage van Peter Meukens.
Zie http://www.standaard.be/plus/20150206/ochtend/36 (enkel leesbaar voor abonnees of tegen betaling; een voor iedereen leesbaar begin van de bijdrage op http://www.standaard.be/cnt/dmf20150205_01513448)
Ik begrijp eerlijk gezegd zijn redenering niet goed...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Een trein die te vroeg is kan een andere trein blokkeren indien alle treinen dezelfde route en op 5 minuten van elkaar zouden rijden. Voor metrolijnen zou die basisgedachte geldig zijn. Voor ins Belgisch spoorwegnet niet. We hebben een druk net maar nog niet zo druk dat treinen zo frequent als een metro rijden. Uitgezonderd lijn 0 dan.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:Een trein die te vroeg is kan een andere trein blokkeren indien alle treinen dezelfde route en op 5 minuten van elkaar zouden rijden. Voor metrolijnen zou die basisgedachte geldig zijn. Voor ins Belgisch spoorwegnet niet. We hebben een druk net maar nog niet zo druk dat treinen zo frequent als een metro rijden. Uitgezonderd lijn 0 dan.
Toch heb ik deze redenering al eens volledig uitgewerkt gezien in een Nederlands tijdschrift, en daarin ging het wel degelijk om wetenschappelijk onderzoek over het rekken van rijtijden op het Nederlandse spoorwegnet. Ik heb de link destijds geplaatst maar vind hem nu niet zo meteen terug. De studie dateert van minstens zes jaar geleden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef:Toch heb ik deze redenering al eens volledig uitgewerkt gezien in een Nederlands tijdschrift, en daarin ging het wel degelijk om wetenschappelijk onderzoek over het rekken van rijtijden op het Nederlandse spoorwegnet. Ik heb de link destijds geplaatst maar vind hem nu niet zo meteen terug. De studie dateert van minstens zes jaar geleden.
Ik zie het probleem niet goed. als een trein door een te lange theoretische rijtijd te vroeg aankomt bij een station dan zal ofwel:
a) er geen conflict zijn, de trein rijdt gewoon binnen en wacht iets langer dan voorzien
b) het perron is bezet, de trein wacht tot de trein voor hem wegrijdt en komt dan zonder problemen op het voorziene uur aan het perron
c) er is een andere kruising voorzien, de operator van de ebp weet dit en zal de trein laten wachten tot de andere trein (op tijd) gekruist is

In de beide gevallen staat de trein dus te wachten aan het inritsein van het station. Staat hij hier in de weg? Helemaal niet, er is toch geen achterligger want die ruimte bezet het theoretische rijpad van deze trein.

In geen enkel van de gevallen is er een probleem.
Het is wel in tegenwoordig om te zagen over de spoorwegen, niet gehinderd door enige kennis van het onderwerp...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Een trein die te vroeg is kan een andere trein blokkeren indien alle treinen dezelfde route en op 5 minuten van elkaar zouden rijden. Voor metrolijnen zou die basisgedachte geldig zijn. Voor ins Belgisch spoorwegnet niet. We hebben een druk net maar nog niet zo druk dat treinen zo frequent als een metro rijden. Uitgezonderd lijn 0 dan.
Waar in België is een reizigerstrein zo veel te vroeg in een station dat niet zijn eindpunt is (want daar zou de trein sowieso een spoor geruime tijd bezet houden) dat hij een perronspoor zo lang op voorhand inneemt dat een geplande andere aankomst, stilstand en vertrek die nog eerder had moeten doorgaan, niet kan doorgaan?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:
Steven schreef:Een trein die te vroeg is kan een andere trein blokkeren indien alle treinen dezelfde route en op 5 minuten van elkaar zouden rijden. Voor metrolijnen zou die basisgedachte geldig zijn. Voor ins Belgisch spoorwegnet niet. We hebben een druk net maar nog niet zo druk dat treinen zo frequent als een metro rijden. Uitgezonderd lijn 0 dan.
Waar in België is een reizigerstrein zo veel te vroeg in een station dat niet zijn eindpunt is (want daar zou de trein sowieso een spoor geruime tijd bezet houden) dat hij een perronspoor zo lang op voorhand inneemt dat een geplande andere aankomst, stilstand en vertrek die nog eerder had moeten doorgaan, niet kan doorgaan?
Dat is toch mijn stelling jeroen, enkel lijn 0 heeft die eigenschap maar daar kunnen ze nooit zoveel te vroeg zijn dat ze andere zullen hinderen dus de uitspraak van die journalist is zeker wat met het haar getrokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

overweg13 schreef:
Steven schreef:Een trein die te vroeg is kan een andere trein blokkeren indien alle treinen dezelfde route en op 5 minuten van elkaar zouden rijden. Voor metrolijnen zou die basisgedachte geldig zijn. Voor ins Belgisch spoorwegnet niet. We hebben een druk net maar nog niet zo druk dat treinen zo frequent als een metro rijden. Uitgezonderd lijn 0 dan.
Toch heb ik deze redenering al eens volledig uitgewerkt gezien in een Nederlands tijdschrift, en daarin ging het wel degelijk om wetenschappelijk onderzoek over het rekken van rijtijden op het Nederlandse spoorwegnet. Ik heb de link destijds geplaatst maar vind hem nu niet zo meteen terug. De studie dateert van minstens zes jaar geleden.
Ik heb de link naar het artikel in Natuur en Techniek uit 2007 ondertussen teruggevonden, maar spijtig genoeg werkt de link niet meer. Natuur en Techniek heet ondertussen trouwens blijkbaar New Scientist.
Met vriendelijke groet

overweg13
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Matthias »

Persoonlijk ben ik dan weer zeer blij met de nieuwe dienstregeling:
De verbinding Lier-Leuven duurt in de week 34 minuten rechtstreeks of 44 minuten, tegenover 44 minuten rechtstreeks of 41 met overstap.
In het weekend is het 44 minuten rechtstreeks of 39 minuten met overstap (*slechts om de twee uur mogelijk) in plaats van 50 minuten rechtstreeks.

Ook qua capaciteit lijkt mij alles in orde te zijn - alleen zou de IC van 16.37 in Leuven naar Lier-Antwerpen met twee breaks op vrijdag wel eens veel te krap kunnen zijn, die zit immers nu al goed vol; dezelfde kanttekening geldt ook voor de IC van 18.37; eveneens twee breaks nu.

Qua stiptheid heb ik vooralsnog geen problemen gehad, hoewel ik met de IC van Lier naar Leuven dikwijls een drietal minuten te laat aankom; 34 minuten volstaan voor Lier-Leuven, maar ze lijken mij slecht ingedeeld: nu zijn er 9 minuten Lier-Heist-Op-Den-Berg, dat mogen er eerder 10 zijn, 12 minuten voor Heist-Op-Den-Berg-Aarschot, dat is te veel, zelfs 9 minuten zou haalbaar zijn en 10 minuten voor Aarschot-Leuven, daar zou 11 beter zijn. Nu krijg je de absurde situatie dat je veel te vroeg in Aarschot aankomt, daar een vijf of zestal minuten stilstaat, en dan toch te laat aankomt in Leuven... In de omgekeerde richting hetzelfde maar dan te vroeg aankomen in Heist, en een tweetal minuten te laat in Lier.

Ook Lier-Brussel lijkt me nu niet noemenswaardig slechter: er mogen dan wel varkensneuzen rijden, maar ik denk dat er nu veel minder capaciteitsproblemen zijn - dikwijls werden sommige diensten maar met 1 break gereden, dat is nu altijd minstens één vierledig stel of een set van 10 M4'en.
Plaats reactie