Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ostbahnhof »

T was tijd om dit topic nog eens van onder het stof te halen ;-)

bericht aan de verkeersplanning:
Indien 3128 wordt afgeschaft, kunnen jullie dan een extra stop te MOG inlassen in trein 2029?
't is echt geen pretje om dan met zijn allen de reeds volle 3328 te moeten nemen.
thanks,
o
deze week: 3128 2x afgeschaft.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Zo snel beslist men niet om extra stops in te leggen. Zeker niet voor stations waar zoal meerdere treinen per uur voorzien zijn. Meestal gaat men extra stops inlassen indien de enige trein die er dat uur moest stoppen afgeschaft is.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Moeilijke discussie. Feit is dat er buiten die twee treinen per uur helemaal niets anders is in MOG - dus een wachttijd van een vol uur ipv een halfuur in volle spits is dan wel behoorlijk lang - maar anderzijds is MOG nu ook niet zo'n enorm druk station, een goede 500 instappers op een weekdag volgens de statistieken. Bovendien sta je op een paar minuten al in station Liersesteenweg, waar je nog steeds om het halfuur een L hebt... al passeert die ongeveer op hetzelfde tijdstip als de IC in MOG, dus veel win je daar niet mee als je het niet op voorhand weet.
Cipallieter

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Cipallieter »

Steve schreef:...Boven sta je op een paar minuten al in station Liersesteenweg,...
Daar ga je te voet toch wel een kwartiertje voor nodig hebben.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Hangt er wat van af. Van perron tot perron zul je inderdaad wel 10 à 15 minuten onderweg zijn... als je daarentegen op voorhand gekeken hebt naar de status van de trein (wat al bijna een vereiste is aangezien de IC en L ongeveer gelijktijdig vertrekken), kun je meteen stappen of rijden naar Liersesteenweg en komt het dus misschien zelfs op hetzelfde neer.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

In bovenstaand geval wist men al dat de trein afgeschaft is van 5:57 in Brussel-Zuid, dan kan men daar toch makkelijk op reageren om een trein die er niet stopt daar dan te laten stoppen.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ostbahnhof »

Een update voor februari: ivm verbinding 3328-2607 (Mortsel - Oude God - Luchthaven) die mij dus nauw aan het hart ligt :)
normale sequentie: eerst 3328, dan 2607
ostbahnhof schreef: in december: 11 ritdagen, 4 keer zat 2607 voor 3328, dus in 36% van de gevallen geen verbinding.
januari: 21 ritdagen, 6 keer zat 2607 voor 3328, dus in 28,6% van de gevallen geen verbindinding.
mvg,
o
februari: 20 ritdagen: 6 keer reed 2607 voor 3328 ipv erachter te blijven: dus in 30% van de gevallen geen connectie.
mvg,
o
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Eimai »

De 33*-reeks heeft echt wel problemen door hun samenstelling. De HLE21 is te zwak om 8 M5'en voort te trekken en de uurregeling aan te houden, zeker tussen Antwerpen en Essen, enkele minuten vertraging is eigenlijk al gegarandeerd (*). Komt daar dan nog bij dat in Antwerpen-Centraal alle seinen moeten openstaan tot in Berchem of Luchtbal vooraleer die mag vertrekken omdat als die voor een rood sein moet stoppen op de helling de kans te groot is dat die niet meer verder omhoog geraakt en noodgedwongen terug moet naar Antwerpen-Centraal, waardoor die vaak nog een aantal minuten extra staat te wachten in Centraal vooraleer die mag vertrekken. Als de 33* vanuit Essen dus al enkele minuten vertraging heeft komt die dus meteen in het vaarwater van de 26*, en dan moet dus gekozen worden om de 26* ook vertraging te geven of die toch maar al te laten vertrekken.

(*) de oorspronkelijke bedoeling was dat die 8 M5'en tussen twee HLE27'en zaten.
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn82 »

Ik vermoedde (als reiziger) ook al dat er een structureel probleem was zodat de dienstregeling niet kan gehaald worden, zeker met een vrij traag optrekkende 21 en veel stops tussen antwerpen en essen, de keertijd in essen is ook nogal krap dus als die daar met vertraging toekomt zal hij daar ook niet op tijd terug vertrekken. Ook zijn er geregeld problemen met de deuren van de M5, wat voor extra vertraging kan zorgen.
De dienstregeling zelf is ook gevoelig (de thalys die er soms nog tussen moet, de 2607 die er 5 minuten achter zit en dan soms voorrang moet krijgen).

M.a.w. een cocktail die snel tot problemen leidt.

De dienstregeling zal men vermoedelijk niet aanpassen, maar waarom zet men er dan idd geen 2 hle27 of hle18 rond?
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door rdv »

overweg13 schreef:Wat bij mij een bijkomende vraag oproept: die maximale vertraging die op de site van de NMBS aangegeven wordt, is dat eigenlijk
- de vertraging waarmee de aansluitende trein mag vertrekken;
- de vertraging waarmee de eerste trein mag aankomen?
Vic, waar vind je die wachttijden op de site?
Dankjewel!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

rdv schreef:
overweg13 schreef:Wat bij mij een bijkomende vraag oproept: die maximale vertraging die op de site van de NMBS aangegeven wordt, is dat eigenlijk
- de vertraging waarmee de aansluitende trein mag vertrekken;
- de vertraging waarmee de eerste trein mag aankomen?
Vic, waar vind je die wachttijden op de site?
Dankjewel!
Je vindt ze - spijtig genoeg - niet ergens onder de vorm van een lijst, maar wel als je een bepaalde verbinding opzoekt op de NMBS-site. Als je bijvoorbeeld een verbinding met twee overstappen (of één is ook al genoeg) opzoekt, dan moet je de details reis en reisweg op kaart aanklikken; als achter de aansluitende trein een icoontje met i staat, dan kun je daar lezen hoe lang de trein moet wachten.
Ik weet ondertussen overigens - na een bezoek aan het ROC - dat het wel degelijk om de vertraging van de eerste trein gaat, en dus niet om de vertraging die de aansluitende trein mag maken.
Met vriendelijke groet

overweg13
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ostbahnhof »

ostbahnhof schreef:T was tijd om dit topic nog eens van onder het stof te halen ;-)

bericht aan de verkeersplanning:
Indien 3128 wordt afgeschaft, kunnen jullie dan een extra stop te MOG inlassen in trein 2029?
't is echt geen pretje om dan met zijn allen de reeds volle 3328 te moeten nemen.
thanks,
o
deze week: 3128 2x afgeschaft.
Kwam het door mijn voorstel en/of gesprek met een chef in Berchem maar vandaag een extra stop in MOG door 2030
3129 was namelijk afgeschaft.
Van harte bedankt!!


Antwerpen-Centraal - Charleroi-Zuid: detail traject
Haltes Aankomst Vertraging Vertrek Vertraging Commentaar

Antwerpen-Centraal 08:24
Antwerpen-Berchem 08:28 08:30
Mortsel-Oude God 08:33 08:33 Extra halte
Mechelen-Nekkerspoel 08:40 08:40 Extra halte
Mechelen 08:42 + 00:05 08:45
Vilvoorde 08:52 08:52 + 00:05 Extra halte
Brussel-Noord 09:00 + 00:06 09:02 + 00:05
Brussel-Centraal 09:05 + 00:05 09:06 + 00:06
Brussel-Zuid 09:10 + 00:06 09:13
Eigenbrakel 09:28 09:30
Nijvel 09:40 09:41
Luttre 09:50 09:51
Marchienne-au-Pont 10:00 10:01
Charleroi-Zuid 10:06
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

Ik begin me toch meer en meer vragen te stellen bij de verbeterde stiptheid van de treinen van de NMBS. Bekijk eens dit voorbeeld.
http://www.railtime.be/website/ShowTrai ... 0&pid=stid

Er wordt een vertraging gemaakt tussen Brussel en Gent, dit keer door geplande werken. De trein heeft in Gent 10 minuten bij aankomst. Toch komt met stipt op tijd aan op de eindbestemming. Hoe doet men het?
- Extra minuten traject (Gent-Brugge)
- Extra minuten ontkoppeling
- Extra minuten op het traject naar de kust (Knokke/Blankenberge)

De laatste tijd merk ik dat treinen op het traject Brugge <-> Gent veelal met 3 of 4 minuten voor op het scheme het station binnen rijden. Zo rijd de Eupen-Oostende het traject in 17-18 minuten terwijl er in het schema 24 minuten worden uitgetrokken.

Ik noem dit geen betere stiptheid, maar volksbedriegerij en heel veel verloren minuten op dit traject! :evil:
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door LHOON »

ToMiKoN schreef:Ik begin me toch meer en meer vragen te stellen bij de verbeterde stiptheid van de treinen van de NMBS. Bekijk eens dit voorbeeld.
http://www.railtime.be/website/ShowTrai ... 0&pid=stid

Er wordt een vertraging gemaakt tussen Brussel en Gent, dit keer door geplande werken. De trein heeft in Gent 10 minuten bij aankomst. Toch komt met stipt op tijd aan op de eindbestemming. Hoe doet men het?
- Extra minuten traject (Gent-Brugge)
- Extra minuten ontkoppeling
- Extra minuten op het traject naar de kust (Knokke/Blankenberge)

De laatste tijd merk ik dat treinen op het traject Brugge <-> Gent veelal met 3 of 4 minuten voor op het scheme het station binnen rijden. Zo rijd de Eupen-Oostende het traject in 17-18 minuten terwijl er in het schema 24 minuten worden uitgetrokken.

Ik noem dit geen betere stiptheid, maar volksbedriegerij en heel veel verloren minuten op dit traject! :evil:
Die techniek is zo oud als de straat "Padding" noemt dat in het Engels.

Geen bedriegeri, maar weloverwogen planning om systemische vertragingen uit te schakelen.
Een aantrekkelijke snelle dienstregeling publiceren waarvan men op voorhand weet dat ze krap is en in de praktijk niet zal gehaald worden, dat zou pas bedrieglijk zijn.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

Ik snap dat je dit tot op een bepaald niveau kan doen! Maar de NMBS past dit naar de kust wel erg ruim toe! Als je ruim 10 minuten kan goed maken op een traject die in de praktijk nog geen 40 minuten duurt, zijn je vertragingsstatistieken niet representatief. Zeker als ze maar van +6 minuten bij aankomst worden geregistreerd.

Als je nu kijkt naar de stiptheidscijfers, krijg je te zien dat de lijn naar de kust de stiptste is. Logisch op papier, maar zo voelt de reiziger het niet aan. Ze zijn alsmaar langer onderweg! En dat merken ze ook!
Plaats reactie