Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door ferry »

Hoi
vanaf 15/12/2013
Aansluiting tussen de lijn 12 en de trein naar Oostende(en omgekeerd) op weekends: 55 minuten!
(a. uit Essen op uur '40- trein naar Oostende op uur '35; a uit Oostende op uur '25, trein naar Essen op uur '20)

En dan maar verwonderd zijn dat men de auto verkiest om naar zee te gaan
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door byter »

Tsja, ik pendel dagelijks van Hasselt naar Antwerpen-Berchem en als dit er door komt dan dit is toch zeer irritant.
Een snellere verbinding naar Antwerpen lijkt me toch nuttiger dan een trein naar de Luchthaven.. of in ieder geval het één zou niet ten koste van het andere moeten zijn.

Die parking die verdwijnt voor een jeugdverblijf en wat appartementen ontmoedigt ook alleen maar het pendelen. Tenzij je nog eens ~430 euro wilt neertellen voor die Q-Parking.
tsjoektsjoek

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door tsjoektsjoek »

Weet iemand of de nieuwe verbinding van Hasselt en Brussel nog in Diest en Aarschot zal stoppen, of onmogelijk als de duurtijd 50 minuten bedraagt?
260689
Berichten: 3319
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door 260689 »

Weet er iemand wanneer de disero's op Luik - Aken gaan rijden?
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Paul »

Een snelle verbinding Hasselt - Antwerpen (over de boog benoorden Aarschot) vind ik ook een absolute must. Praktisch alle belangrijke Vlaamse steden en Brussel hebben een goede en snelle verbinding met de grootste stad van Vlaanderen, waarom Limburg dan niet? Bovendien is de E313 autosnelweg oververzadigd en is het alle dagen file vanaf Ranst of Herentals. Een goede treinverbinding is dus best wel concurrentieel met de auto. Zoals in de jaren 1984-88, toen je met de trein op drie kwartier van Hasselt in Antwerpen-Berchem was - daar kunnen we nu alleen nog maar van dromen.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door ijzeren rijn 82 »

tsjoektsjoek schreef:Weet iemand of de nieuwe verbinding van Hasselt en Brussel nog in Diest en Aarschot zal stoppen, of onmogelijk als de duurtijd 50 minuten bedraagt?
die gaat via de bocht van Leuven rijden , neem aan dat die treinen daar toch stoppen zijn toch 2 belangrijke stations
tsjoektsjoek

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door tsjoektsjoek »

De nieuwe snelverbinding zou inderdaad via de bocht van Leuven rijden, maar de huidige 'sneltreinen' doen dat ook. En de duurtijd van de huidige sneltreinen Hasselt naar Brussel-Noord staat op 59 minuten (zonder stop in Leuven, maar met stop in Aarschot en Diest). Dus ik vermoed dat Diest/Aarschot weg gaan vallen?
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door ijzeren rijn 82 »

ik hoop dat er vanaf 2014 ook wat gedaan wordt aan de bediening in het weekend van veel lijnen en stations die nu maar om de 2hr aan gedaan worden , eigenlijk is 1x per uur toch een must tussen 07hr en 20hr in het weekend , of zelfs haltes die totaal geen bediening hebben in het weekend bv lijn 53 Wichelen-Oudegem-Baasrode Zuid-Hever .....
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Shrek »

ijzeren rijn 82 schreef:ik hoop dat er vanaf 2014 ook wat gedaan wordt aan de bediening in het weekend van veel lijnen en stations die nu maar om de 2hr aan gedaan worden , eigenlijk is 1x per uur toch een must tussen 07hr en 20hr in het weekend , of zelfs haltes die totaal geen bediening hebben in het weekend bv lijn 53 Wichelen-Oudegem-Baasrode Zuid-Hever .....
Daar zal nu wel niets aan veranderen. Er is nog altijd geen magische zak geld opgedoken.
De treinen zullen anders gaan rijden, er zullen niet opeens veel meer treinen gaan rijden.
Er is niet opeens geld om het aantal treinen op lijn 53 te verdubbelen, die kleine haltes zullen dus nog steeds niet bediend worden.
Ik vind het trouwens volledig terecht dat het geld dat er wel is niet gaat naar die pietluttige haltes maar bijvoorbeeld naar langere treinen op de IC's in het weekend.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door rvdborgt »

tsjoektsjoek schreef:De nieuwe snelverbinding zou inderdaad via de bocht van Leuven rijden, maar de huidige 'sneltreinen' doen dat ook. En de duurtijd van de huidige sneltreinen Hasselt naar Brussel-Noord staat op 59 minuten (zonder stop in Leuven, maar met stop in Aarschot en Diest). Dus ik vermoed dat Diest/Aarschot weg gaan vallen?
51 minuten in mijn spoorboekje, alhoewel sommige treinen er langer over doen, ik vermoed omdat ze geen goed pad hebben. De IC's zullen ook in Diest en Aarschot stoppen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Steven »

Die huidige snelle treinen zitten er maar gewoon tussen gewrongen en kunnen daarom niet echt een ideaal rijpad krijgen (op vlak van tijden), door te starten met een nieuw vervoersplan kan het dus best zijn dat de rittijden nog konden ingekort worden.
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Nicholas »

Is het eigenlijk de bedoeling dat vanaf dienstregeling december 2014nog P-treinen rijden of niet?

Bij wijze van voorbeeld Nijlen, momenteel stopt daar een L-trein Antwerpen-Herentals-Mol en een L-trein Lier-Herentals (die in de spits ook vertrekt uit Antwerpen), volgens het hier geposte lijstje zou enkel L Antw-Mol overblijven, betekent dit dan, dat er zelfs in de spits slechts 1 trein per uur zal zijn voor de stations tussen Lier en Herentals?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Steven »

De P-treinen zullen zoveel als mogelijk afgeschaft worden op plaatsen waar men zoal de frequentie kan verhogen op andere plaatsen zouden die volgens wat ik begrijp gewoon blijven bestaan. Het zal gewoon een feit zijn dat het aantal P-treinen zal dalen. De lijnen van het GEN zouden bijvoorbeeld enkel nog L-treinen mogen hebben.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door rdv »

Op L60 zijn zo de meeste P-treinen al omgezet in CR/L-treinen. In eerste instantie bleef een deel van die treinen de hele dag rijden (weliswaar via L28), vorig jaar heeft men er wel serieus het mes in gezet en zijn er het merendeel treinen die maar tot in Brussel-West gingen afgeschaft, net als een aantal van de GEN-treinen die via L28 tot Brussel-Zuid gingen.

Off-topic: ik vrees dan ook dat er, tenzij men er veel geld voor uittrekt, van de extra GEN-treinen maar weinig in huis zal komen. De NZ zit vol met het huidig aanbod en weinig mensen zitten te wachten op bijkomende treinen via de ringlijnen, hoewel de stations op L28 bvb. een goed alternatief zijn voor mensen die tussen de centrale lanen en het kanaal wonen/werken. Maar men zal dan moeten investeren in het verhogen van de sociale veiligheid in de stations, bijkomende ontwikkelingen in de omgeving van de stations en een betere tariefintegratie zodat mensen vanop L28 toch richting centrum kunnen. En aangezien L28 parallel ligt met de metro kan men zich afvragen of het wel een taak is van NMBS om sterk op die lijn in te zetten.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door nahoj »

260689 schreef:Weet er iemand wanneer de disero's op Luik - Aken gaan rijden?
Neen, dat weet vandaag niemand met zekerheid. Daar is namelijk nog geen homologatieprocedure voor opgestart.
Plaats reactie