Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Stijn91 »

260689 schreef:Weet er iemand wanneer de disero's op Luik - Aken gaan rijden?
Waarom wil je eigenlijk dat die tussen Luik en Aken gaan rijden? Dat we dat nieuwe materiaal maar wat in België laten rijden en niet direct overal naar het buitenland (grenzen) sturen.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Stijn91 »

260689 schreef:Weet er iemand wanneer de disero's op Luik - Aken gaan rijden?
dubbel
Laatst gewijzigd door Stijn91 op 03 nov 2013, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Fabian318 »

Is mooie reclame voor de Belgische Spoorwegen toch? :wink:
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door rvdborgt »

Stijn91 schreef:
260689 schreef:Weet er iemand wanneer de disero's op Luik - Aken gaan rijden?
Waarom wil je eigenlijk dat die tussen Luik en Aken gaan rijden? Dat we dat nieuwe materiaal maar wat in België laten rijden en niet direct overal naar het buitenland (grenzen) sturen.
Voorlopig rijden daar gerenoveerde tweetjes, maar verder zie ik niet waarom er een bijzondere reden zou moeten zijn om bepaald materieel niet in te zetten. Dat moet niet bepaald worden door waar de bestemming precies ligt, maar aan de hand van de praktische zaken, zoals omloop, inzetbaarheid e.d.

Groetjes,
Rian
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Treinen9880 »

Ik heb gezien dat de lijnfolders online staan. Voor lijn 50a heb ik zelf al eens gekeken. In de week verschilt het niet zoveel. Van een P naar Brussel-nationale-luchthaven is er niet te vinden maar er is er wel een naar Etterbeek. In het weekend verschilt er redelijk veel. Zoals eerder vernoemd zal de IC-G niet meer in Aalter stoppen maar wel de IC-E. Ook zal de IR Brussel-Nationale-Luchthaven - Gent-Sint-Pieters en de L Gent-Sint-Pieters - Brugge worden samengevoegd in 1 treindienst. Wat mij ook opgevallen is dat er in de toeristische periode geen enkele ICT dus geen enkele trein in het weekend stopt in Aalter met bestemming Oostende. Wat wil zeggen de reizigers die in Aalter met bestemming Oostende in de kou worden gezet zonder rechtstreekse trein. Als deze reizigers de overstap moeten maken in Brugge zullen zij moeten rechtstaan (als ze dit al niet zouden moeten doen als ze in Aalter zouden kunnen opstappen). Het enigste wat we kunnen hopen is dat wanneer er EXT worden ingezet dat ze er minimaal 2 in Aalter kunnen laten stoppen.

Mijn conclusie voor lijn 50a en dan in het bijzonder Gent - Kust.
- In de week verschilt er niet veel dus geen opmerkingen.
- In het weekend zijn de L naar Brugge en de IR van Brussel-Nat.-Luchthaven samen gevoegd. Deze reden al met dezelfde stellen maar niet iedereen weet dat.
- Voor de toeristische periode vind ik het spijtig dat er geen rechtstreekse trein is de naar Oostende rijd.
- In de avond stoppen er ook geen extra treinen (ICT) meer is Aalter.

Ik woon zelf te Aalter daarom dat ik mij daarop heb geconcentreerd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Steven »

Treinen9880 schreef: Ook zal de IR Brussel-Nationale-Luchthaven - Gent-Sint-Pieters en de L Gent-Sint-Pieters - Brugge worden samengevoegd in 1 treindienst.
Is nu ook al zo hoor, het enige wat ze nu doen is beide trajecten een afzonderlijk ritnummer geven.
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Treinen9880 »

Steven schreef:
Treinen9880 schreef: Ook zal de IR Brussel-Nationale-Luchthaven - Gent-Sint-Pieters en de L Gent-Sint-Pieters - Brugge worden samengevoegd in 1 treindienst.
Is nu ook al zo hoor, het enige wat ze nu doen is beide trajecten een afzonderlijk ritnummer geven.
Het is dat wat ik bedoel. Heb het verkeerd verwoord...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door wva »

Ik zie in de nieuwe lijnfolders nog steeds de IRc lopen zoals hij nu loopt.... of zie ik nu verkeerd?
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door FLV-FGSP »

wva schreef:Ik zie in de nieuwe lijnfolders nog steeds de IRc lopen zoals hij nu loopt.... of zie ik nu verkeerd?
Aanpassing IRc is voor drgl 2015, dus voor december 2014.
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Lukas »

Hoi,

Hierbij nog een Internationaal nieuwtje:

Vanaf 15 december zullen er geen Zwitserse rijtuigen meer in Belgie rijden.De EC 90,91,96 en 97 zullen dan volledig samengesteld worden uit Belgische rijtuigen.

Persoonlijk vind ik dit heel spijtig omdat ik de Zwitserse rijtuigen veel beter vond dan de Belgische rijtuigen.


BRON http://www.wallorail.be .

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Steven »

als er daar terug i11 voor in de plaats komen is dat dik oké.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door 260689 »

Steven schreef:als er daar terug i11 voor in de plaats komen is dat dik oké.
Heb van collega in FSD gehoord dat de EC96/97 onderhouden zal worden in FSD zelf. Dan denk ik spontaan aan rijtuigen I6/I10/I11 200km/h.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Shrek »

260689 schreef:
Steven schreef:als er daar terug i11 voor in de plaats komen is dat dik oké.
Heb van collega in FSD gehoord dat de EC96/97 onderhouden zal worden in FSD zelf. Dan denk ik spontaan aan rijtuigen I6/I10/I11 200km/h.
Dat moet ook he, die trein rijdt 200 in Frankrijk.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door 260689 »

Shrek schreef:
260689 schreef:
Steven schreef:als er daar terug i11 voor in de plaats komen is dat dik oké.
Heb van collega in FSD gehoord dat de EC96/97 onderhouden zal worden in FSD zelf. Dan denk ik spontaan aan rijtuigen I6/I10/I11 200km/h.
Dat moet ook he, die trein rijdt 200 in Frankrijk.
Officieel ja. Als er nu een I6 B meerijd tot Basel mag het Max 160km/h.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Trein gaat trager rijden
De nieuwe dienstregeling van de NMBS, die in december 2014 van start gaat, dreigt de reiziger zuur op te breken. Dat schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws. Uit het nieuwe vervoersplan blijkt dat de trein trager wordt. Zo zal de rit Brussel-Antwerpen 43 minuten duren, langer dan in 1935. Het traject Mechelen-Leuven zal 26 minuten duren, tegen ooit 16 minuten. De NMBS probeert haar vertragingen terug te dringen door de rijtijden te verlengen.

Het GEN, het gewestelijk express net, lijkt vergeten. Volgens de plannen komt er in december 2014 slechts één trein bij: Brussel-Nijvel.
Het Limburgs rooster krijgt klappen. Zo valt de rechtstreekse lijn Hasselt-Antwerpen grotendeels weg. Tijdens de rit Genk-Antwerpen zal de reiziger vanaf 2014 twee in plaats van één keer moeten overstappen.

Er komen wel meer treinen naar Zaventem. Er komt bijvoorbeeld een rechtstreekse trein van Brugge naar de luchthaven. Vanuit Brussel-centrum rijden er voortaan zes in plaats van vier treinen per uur naar de luchthaven.

krant ; HLN
Plaats reactie