Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

Steve schreef:
stefanic schreef:
nahoj schreef:..... Het nieuwe transportplan zal dat maximaal verhelpen (dat is althans de bedoeling), maar het zal zonder twijfel een belangrijke factor blijven. Het net zit immers zowiezo behoorlijk vol (zeker in de spits, en rond Brussel).
Die 'maximaal' is helaas hiet zo hoog als we zouden willen vrees ik. Het net zit vanaf dec2014 nog altijd erg vol, we moeten nog altijd passen en wringen op vele plaatsen om treinen te krijgen waar we willen. Gisteren nog te horen gekregen (naast alle problemen die we al kennen en trachten op te lossen) dat er op een bepaalde plaats nog een probleem is waardoor het aanbod op een bepaalde lijn mogelijk volledig (!) dient omgegooid. Het mag hopelijk duidelijk zijn dat er een reden is dat er nog niet in detail over de dienstregeling gecommuniceerd wordt!
Hoe schat je overigens de vragen tot aanpassingen in die ongetwijfeld komen na alle roadshows en andere berichten rond de dienstregeling? Is er een reële kans dat de boel ergens totaal wordt omgegooid, of blijft het beperkt tot eventuele kleine aanpassingen mocht de vraag gerechtvaardigd blijken? Ik veronderstel eerder het tweede aangezien de eerste optie grote consequenties kan hebben op het plan in z'n geheel, maar ik heb geen idee hoe hard de (politieke en andere) druk op dit moment speelt.
Goeie vraag:
De pijnpunten zijn natuurlijk al op voorhand bekend. Het mag hopelijk ook duidelijk zijn dat die pijnpunten er niet bewust zijn ingestoken, maar dat die het gevolg zijn van keuzes die zijn moeten gemaakt worden op basis van verkoopscijfers, gebruikersstatistieken, treinbezettingen etc., aangevuld (of eerder: 'met de bijkomende beperkingen') met het element 'hardware' (infrastructuur, materieel, personeel). Aanpassingen doorvoeren zal sowiezo consekwenties hebben. Zolang die enkel financieel zijn, en niet gelinkt aan fysische beperkingen (geen rijpaden, niet de nodige infra, geen materieel,...) lijkt het mij best denkbaar dat deze aanpassingen uitgevoerd zullen kunnen worden. Helaas impliceren de meeste gevraagde aanpassingen meer dan enkel dit financiele aspect. En dan kan je nog zo hard willen, dan gaat het niet, tenzij een andere groep reizigers opgeofferd wordt (om bv. een rijpad of materieel vrij te maken). En gezien onze uitgangs-analyse (verkoopscijfers,...) zal het dan een grotere groep reizigers zijn die benadeeld wordt ten voordele van een kleinere groep luidste roepers.
spoorwegrealist
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door am62 »

Even overstappen op GEN-M. Blijkbaar zullen de treinen Denderleeuw - Geraardsbergen - Edingen - Halle - Brussel - Schaarbeek nu ook stoppen in Buizingen, Ruisbroek, Lot en Vorst-Zuid ? Klopt dit ? Kan bijna niet anders, want in het document van de NMBS zegt men dat de Ninovieters rechtstreeks op 69 minuten via Geraardsbergen in Brussel staan. Dan vermoed ik dat er tussen Geraardsbergen en Brussel-Zuid zo'n 7 minuten bijkomen ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

am62 schreef:Even overstappen op GEN-M. Blijkbaar zullen de treinen Denderleeuw - Geraardsbergen - Edingen - Halle - Brussel - Schaarbeek nu ook stoppen in Buizingen, Ruisbroek, Lot en Vorst-Zuid ? Klopt dit ? Kan bijna niet anders, want in het document van de NMBS zegt men dat de Ninovieters rechtstreeks op 69 minuten via Geraardsbergen in Brussel staan. Dan vermoed ik dat er tussen Geraardsbergen en Brussel-Zuid zo'n 7 minuten bijkomen ?
Het lijkt mij logisch dat een GEN-trein overal stopt in de GEN-zone :wink:
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door am62 »

Shrek schreef:Het lijkt mij logisch dat een GEN-trein overal stopt in de GEN-zone :wink:
Al zijn er verschillende GEN-zones natuurlijk... :wink: (bediening via L96 bijvoorbeeld !) en dan vind ik het raar dat de NMBS dat niet als tegenvaller ziet op haar roadshow, die verlenging in de reistijd. Daar is in geen enkel document expliciet naar verwezen. Je mag dan rekenen op 15 minuten extra per dag (h/t). Maar we hopen natuurlijk dat de reizigers uit Geraardsbergen op goed drie kwartier in Brussel-Zuid geraken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
am62 schreef:Even overstappen op GEN-M. Blijkbaar zullen de treinen Denderleeuw - Geraardsbergen - Edingen - Halle - Brussel - Schaarbeek nu ook stoppen in Buizingen, Ruisbroek, Lot en Vorst-Zuid ? Klopt dit ? Kan bijna niet anders, want in het document van de NMBS zegt men dat de Ninovieters rechtstreeks op 69 minuten via Geraardsbergen in Brussel staan. Dan vermoed ik dat er tussen Geraardsbergen en Brussel-Zuid zo'n 7 minuten bijkomen ?
Het lijkt mij logisch dat een GEN-trein overal stopt in de GEN-zone :wink:
Is dat niets iets té kort door de bocht? In de vele plannetjes die de voorbije jaren opgedoken zijn, hoe voorbarig ook, zag je op veel lijnen met meerdere verbindingen dat niet alle stations bediend werden door elke verbinding. Het zou voor een stopplaats als Vorst-Zuid (en bij uitbreiding ook de andere stopplaatsen tussen Halle en Brussel) ook nogal overkill zijn om plots drie verbindingen te hebben, alledrie naar de NZV nog wel. Mij zou het alvast verbazen als de verbinding er daadwerkelijk zou stoppen - ik vermoed dat de langere rittijd veeleer extra buffertijd bevat.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door kika »

Shrek schreef:Het lijkt mij logisch dat een GEN-trein overal stopt in de GEN-zone :wink:
Ze zullen er blij mee zijn in Congres en Kappellekerk. Iets zegt me dat een sommige GEN-stations L-er zijn dan andere.
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Treinen9880 »

Datums voor de andere roadshows:

Verdere presentaties komen er nog voor de provincies Antwerpen (11 maart), West-Vlaanderen (17 maart), Vlaams-Brabant (20 maart) en Brussel (27 maart).

Bron: http://www.bttb.be/actueel/persberichte ... tisch.html

Voor de overige waalse provincies vind ik tot op heden geen datums...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Matjas__

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Matjas__ »

Allemaal goed en wel; het nieuwe vervoersplan wordt de komende weken duidelijker gemaakt, maar naar verluid worden pas in september de rijpaden toegekend door Infrabel. Er is dus nog mogelijkheid tot allerlaatste wijzigingen...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

Matjas__ schreef:Allemaal goed en wel; het nieuwe vervoersplan wordt de komende weken duidelijker gemaakt, maar naar verluid worden pas in september de rijpaden toegekend door Infrabel. Er is dus nog mogelijkheid tot allerlaatste wijzigingen...
En dan weer klagen dat het zo lang duurt voor de dienstregelingen beschikbaar zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door BVG1988 »

Ik zie dat het treinverkeer van spoorlijn 122 niet wordt vermeld in de brochure van Oost-Vlaanderen. Dat is wel opmerkelijk. Ik neem aan dat die er toch nog moet bijkomen, want anders betekent dat wel een extra omweg als je van Gent naar Zottegem dan wilt bijvoorbeeld. :?:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

BVG1988 schreef:Ik zie dat het treinverkeer van spoorlijn 122 niet wordt vermeld in de brochure van Oost-Vlaanderen. Dat is wel opmerkelijk. Ik neem aan dat die er toch nog moet bijkomen, want anders betekent dat wel een extra omweg als je van Gent naar Zottegem dan wilt bijvoorbeeld. :?:
Zie pagina's 59-60-61, heel toepasselijk "L-verbindingen binnen de provincie" (en ook de P's overigens), waar lijn 122 centraal op de kaart staat...
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Tijgernoot »

Het document van Henegouwen staat inmiddels ook online. Grote verliezer is daar Quevy en de twee andere stations aan dat lijntje. Ook Masnuy-Saint-Pierre‎ en Neufvilles‎ zien de helft van hun treinen verdwijnen. Grote winnaars zijn Silly, met twee IC-treinen per uur en Obaix-Buzet, dat de gehele dag een uursdienst krijgt door een IC Brussel-Luxemburg - Charleroi. Daarnaast wordt er behoorlijk geschoven met de treinen op de as Lille - Tournai - Mons - Charleroi - Namen.
FLV-FGSP
Berichten: 1885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door FLV-FGSP »

Zie pagina's 59-60-61, heel toepasselijk "L-verbindingen binnen de provincie" (en ook de P's overigens), waar lijn 122 centraal op de kaart staat...
Daar wordt niets over de versnelling van de dienst gezegd, maar gelukkig heeft Treinreiziger Geraardsbergen - Antwerpen daar wel informatie over.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

FLV-FGSP schreef:
Zie pagina's 59-60-61, heel toepasselijk "L-verbindingen binnen de provincie" (en ook de P's overigens), waar lijn 122 centraal op de kaart staat...
Daar wordt niets over de versnelling van de dienst gezegd, maar gelukkig heeft Treinreiziger Geraardsbergen - Antwerpen daar wel informatie over.
Jammer genoeg..., want er is verdorie een REDEN dat er op dit moment nog geen gedetailleerde dienstregelingen worden gegeven :( . Wij zitten nog continu met de mensen van Toegang-Net samen om dienstregelingen bij te stellen om problemen op te lossen (conflicterende rijpaden etc). Soms gaat dat over een minuutje schuiven, soms moeten er echter nog meer ingrijpende aanpassingen gebeuren.
En als slimmerikken dan uitpakken met info die niet correct is, krijg je veel tumult (als het slechte info is) om NIETS. En als de dienstregeling positief uitdraait krijg je een joepie-stemming, die dan soms helaas door de realiteit wordt ingehaald, en als de uiteindelijke dienstregeling dan bekend gemaakt wordt, is het wederom tumult.
Reken dus aub niet te erg op de exacte uren die Treinreiziger Geraardsbergen-Antwerpen geeft! 't Is triestig om te zien dat documenten, die in vertrouwen aan bv. DeLijn zijn overhandigd (en met duidelijke info betreffende de juistheid ervan) , nu door politiekers (en anderen) worden bovengehaald om verantwoording te vragen.
spoorwegrealist
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje »

Toch is er wel iets voor te zeggen om voor meer openheid te gaan. Ja, je moet rekening houden met wijzigingen, maar het is net door de permanente geheimhouding, dat er allerhande geruchten de ronde gaan doen.
Plaats reactie