Goeie vraag:Steve schreef:Hoe schat je overigens de vragen tot aanpassingen in die ongetwijfeld komen na alle roadshows en andere berichten rond de dienstregeling? Is er een reële kans dat de boel ergens totaal wordt omgegooid, of blijft het beperkt tot eventuele kleine aanpassingen mocht de vraag gerechtvaardigd blijken? Ik veronderstel eerder het tweede aangezien de eerste optie grote consequenties kan hebben op het plan in z'n geheel, maar ik heb geen idee hoe hard de (politieke en andere) druk op dit moment speelt.stefanic schreef:Die 'maximaal' is helaas hiet zo hoog als we zouden willen vrees ik. Het net zit vanaf dec2014 nog altijd erg vol, we moeten nog altijd passen en wringen op vele plaatsen om treinen te krijgen waar we willen. Gisteren nog te horen gekregen (naast alle problemen die we al kennen en trachten op te lossen) dat er op een bepaalde plaats nog een probleem is waardoor het aanbod op een bepaalde lijn mogelijk volledig (!) dient omgegooid. Het mag hopelijk duidelijk zijn dat er een reden is dat er nog niet in detail over de dienstregeling gecommuniceerd wordt!nahoj schreef:..... Het nieuwe transportplan zal dat maximaal verhelpen (dat is althans de bedoeling), maar het zal zonder twijfel een belangrijke factor blijven. Het net zit immers zowiezo behoorlijk vol (zeker in de spits, en rond Brussel).
De pijnpunten zijn natuurlijk al op voorhand bekend. Het mag hopelijk ook duidelijk zijn dat die pijnpunten er niet bewust zijn ingestoken, maar dat die het gevolg zijn van keuzes die zijn moeten gemaakt worden op basis van verkoopscijfers, gebruikersstatistieken, treinbezettingen etc., aangevuld (of eerder: 'met de bijkomende beperkingen') met het element 'hardware' (infrastructuur, materieel, personeel). Aanpassingen doorvoeren zal sowiezo consekwenties hebben. Zolang die enkel financieel zijn, en niet gelinkt aan fysische beperkingen (geen rijpaden, niet de nodige infra, geen materieel,...) lijkt het mij best denkbaar dat deze aanpassingen uitgevoerd zullen kunnen worden. Helaas impliceren de meeste gevraagde aanpassingen meer dan enkel dit financiele aspect. En dan kan je nog zo hard willen, dan gaat het niet, tenzij een andere groep reizigers opgeofferd wordt (om bv. een rijpad of materieel vrij te maken). En gezien onze uitgangs-analyse (verkoopscijfers,...) zal het dan een grotere groep reizigers zijn die benadeeld wordt ten voordele van een kleinere groep luidste roepers.