Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

Voor mij is het nog steeds een sterke achteruitgang. De 2 stations die ik het meest gebruik zijn er op achteruit gegaan.

Blankenberge:
- IC03 Knokke-Blankenberge blijft een trein der traagheid en stilstand. Zeker door de ontkoppeling van 13 minuten in Brugge verlies je op deze trein heel veel tijd. Nu duurt een traject Blankenberge - Brussel-Zuid 1:27u terwijl dit in 1984 amper 1:10u was. Het is dan ook logisch dat deze trein één van de stiptste is van heel België, want alle vertraging wordt gewoon weg gefilterd door de stop in Brugge.
- Aansluiting naar Antwerpen bedraagt 30 minuten! Een doorn in het oog voor vele toeristen die nu de wagen verkiezen.
- 1 trein per uur blijft voor een station met 1800 reizigers erg weining. Als je weet dat een station als Aalter met ongeveer het zelfde aantal reizigers 3 keer zoveel treinen heeft. Ook de halfuurtrein in de zomer naar Kortrijk is geschrapt.
- Late treinen: De laatste trein naar Blaneknberge is 22:05u in Brugge (20:44u) in Brussel-Zuid. Een late vergadering of diner zit er zelfs niet in.

GentBrugge:
Hierop is het treinaanbod gewoon gehalveerd. Van 2 naar 1 trein per uur. Hierdoor wordt je snel naar de bus gestuurd, die vele malen minder betrouwbaar is dan de trein om Gent Sint-Pieters te bereiken. Wat resulteert in veel gemist aansluitingen richting kust.

Ik las hierboven over te vroeg aangekomen treinen. Op de lijn naar de kust (Brugge-Gent) is 3-4 minuten te vroeg aankomen geen uitzondering. Dit traject wordt in de praktijk op zo'n 18-19 minuten gereden, maar staat op zijn minst voor 23 minuten in de tabellen. Soms zelfs nog veel ruimer als er in Aalter moet gestopt worden.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje »

De basis lijkt me er ook op verbeterd, de betrouwbaarheid is er op vooruit gegaan.
Toch kan ik niet onverdeeld gelukkig zijn met de dienstregeling, men heeft de buffertijd naar mijn aanvoelen op een aantal lijnen té ver doorgedreven, zeker daar waar Desiro's rijden, en ik mis nog steeds een aantal late en vroege verbindingen die er vroeger al dan niet wel waren. 21 uur, en op sommige plaatsen zelfs nog vroeger, is echt geen aanvaardbaar einduur voor een laatste trein.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door wbrm »

Die buffers zijn volgens mij ook het gevolg van verschillende types materieel in 1 treinserie, en de dienstregeling dus voor het 'traagste treintype' is opgesteld, waardoor de buffers met sneller materieel zo nog groter worden dan ze al zijn.
Ik denk aan:
IC Gent - Tongeren => M4/M6/Breaks
IC's Turnhout => Klassiek/Varkens/M4/M6
Een zeker bij stoptreinen waar niet elke rit met Desiro is.
Sinds de nieuwe dienstregeling is dit erger geworden in mijn beleving. Al komt dat ook omdat er meer Desiro's beschikbaar werden sinds de start van de dienstregeling.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Asterix »

Het is jammer dat verschillende vroege verbindingen naar Brussel in het weekend zijn afgeschaft. Daarnaast is ook de spreiding in het weekend tussen 2 metropolen als Brussel en Leuven niet ideaal: je hebt vanuit Brussel-Noord snelle treinen om xx.07u, xx.22u en xx.31u en dan meer dan een halfuur niets meer. En ook Gent-Brussel blijft sukkelen.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

Asterix schreef:Het is jammer dat verschillende vroege verbindingen naar Brussel in het weekend zijn afgeschaft. Daarnaast is ook de spreiding in het weekend tussen 2 metropolen als Brussel en Leuven niet ideaal: je hebt vanuit Brussel-Noord snelle treinen om xx.07u, xx.22u en xx.31u en dan meer dan een halfuur niets meer. En ook Gent-Brussel blijft sukkelen.
Klopt ook richting Kust-Brugge-Brussel in het weekend, dan heb je op 11 minuten van elkaar 2 IC's en dan 49 minuten niks.

Ook de eerste trein vanuit Knokke-Blankenberge is erg laat in het weekend: 7:42u. Het is al moeilijk om op een vroeg uur ergens te geraken in het weekend.

Dit noem ik toch allemaal geen vooruitgang. Mensen haken hierdoor meer en meer af en kiezen dan voor de auto. Ik heb door mijn visuele handicap helaas niet die keuze.
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door calabria »

ToMiKoN schreef:Klopt ook richting Kust-Brugge-Brussel in het weekend, dan heb je op 11 minuten van elkaar 2 IC's en dan 49 minuten niks.
Ik snap eigenlijk echt niet waarom deze trein persé in het weekend volgens dezelfde uurregeling moet rijden. Dit soort slechte spreiding ging het nieuwe plan toch net proberen te vermijden? Dit is één van de belangrijkste assen van het land!
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Voor mij slecht dus ben sinds februari van dit jaar overgegaan naar de auto als vervoermiddel.

Het feit dat ik er meer dan 1u over doe sinds ik gedaan heb met werken om thuis te geraken voor 14 luttele kilometers was de druppel, vroeger lukte dit in minder dan 40 min.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Tiens, iemand een idee of en wanneer de reizigerstellingen hebben plaatsgevonden dit jaar? Zouden die gegevens opnieuw beschikbaar gemaakt worden? Toch belangrijke tellingen, de eerste sinds de veelbesproken nieuwe dienstregeling...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Tiens, iemand een idee of en wanneer de reizigerstellingen hebben plaatsgevonden dit jaar? Zouden die gegevens opnieuw beschikbaar gemaakt worden? Toch belangrijke tellingen, de eerste sinds de veelbesproken nieuwe dienstregeling...
Er is zeer zeker geteld, op de perrons en door de TBGs. Die resultaten moeten natuurlijk eerst nog verwerkt worden.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door LML »

Van 12 t.e.m. 18/10 waren deze jaarlijkse wiskundige gebeurtenissen bij de NMBS... :)
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ostbahnhof »

k zet het hier maar:
3305 was vanmorgen met zo'n 45min vertraging onderweg naar Essen (reeds gekend rond 06:30) . Toch duurde het tot 07:50 toen in Berchem de eerste melding kwam dat 3328 zo'n 30min vertraging zal hebben. (3328 vertrekt in Berchem normaal om 07:44) Wel vreemd dat dat niet sneller wordt meegedeeld. (enige voordeel: 2607 kon es in volle vaart tot Mechelen vlammen :D )
grts
o
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ostbahnhof »

3328 is van het internet verdwenen... staat nog aan perron 9 met een defecte deur....
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ostbahnhof »

3328 afgeschaft
2607 bestaat uit 1 stel.
gelukkig regent het nog niet
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ostbahnhof »

thalys te laat en daardoor
3328 te laat
2607 te laat
ende 4529 zit ook al aan 6 min
goeie morgen
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door jan_olieslagers »

en wat is het verband met "Dienstregeling december 2014" ??
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie