Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

ToMiKoN schreef:Als we de berichten in de media mogen geloven is het nieuwe vervoersplan een grote flop. De meeste mensen gaan er op achteruit, de vertragingen blijven of zijn in de dienstregeling opgenomen, overstappen zijn niet goed op elkaar afgesteld of zijn 30-55u minuten... en veel te veel materieel staat stil.... Dit wordt een herexamen voor de opstellers van het plan!

Helaas moet ik de media en TreinTramBus hier gelijk geven, ik kom erg weinig mensen tegen die tevreden zijn ...
Mijn indruk is eigenlijk helemaal tegenovergesteld. De meeste collega's hier zijn heel tevreden met het nieuwe vervoersplan. Natuurlijk moet ik er wel bijvermelden dat het allemaal om pendelaars naar Brussel gaat, en dat is net het sterke punt van het vervoersplan.
Wat in ieder geval wel gezegd kan worden: er zijn minder vertragingen, de theoretische reistijd zit veel dichter op de reële reistijd. Dat een occasionele reiziger dit niet ziet kan ik goed begrijpen, maar van een organisatie als TTB had ik toch een beter inzicht verwacht.
Het valt mij wel op dat TTB zegt: "de reizigers vinden het plan slecht" en niet "wij vinden het plan slecht". MAW: ze verwachten niet dat het plan aangepast wordt, maar eerder dat er nog meer rond gecommuniceerd wordt. Een beetje jammer natuurlijk dat TTB dan zelf geen initiatief neemt op de klagende reizigers te zeggen dat ze ongelijk hebben.

Jouw eerste zin klopt in ieder geval niet. Er gaan meer mensen op vooruit dan achteruit (al hoor je de winnaars natuurlijk niet). De vertragingen zijn weldegelijk verminderd (ze zijn opgenomen in de dienstregeling).
Overstappen op de drukke reizigersstromen zijn wel goed geregeld. En het materieel staat -dienstregelingsgewijs- helemaal niet veel stil.

De opstellers van de nieuwe dienstregeling krijgen van mij een dikke 8/10. Deze dienstregeling is veel beter dan de vorige.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door kika »

ToMiKoN schreef:Dit wordt een herexamen voor de opstellers van het plan!
Of een herexamen voor uw politiekers? Of het management van de dienstregelingopstellers?
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door profke »

Ikzelf aanzie de nieuwe planning (voor mijzelf) inderdaad ook als een achteruitgang.
Doch: de CAPACITEIT is momenteel duidelijk beter als voorheen, wat mij betreft.

Ik heb, sinds het nieuwe plan, al minder moeten rechtstaan dan vroeger op een gemiddelde week.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Aansluitend bij de bovenstaande sprekers zou ik wel vier heel belangrijke nuances toevoegen bij alle berichtgeving:

1. De enquêtes zijn afgenomen door organisaties als TreinTramBus, waar (op dit moment) logischerwijs vooral mensen terecht zullen komen die ontevreden zijn. Je kunt hen uiteraard niet verwijten dat ze hun rol vervullen, maar je moet wel goed beseffen dat het absoluut niet om representatieve enquêtes bij het geheel van de treinreizigers gaat. De vele duizenden die nu plots een vrij aardige verbinding hebben (tussen grote steden maar vaak genoeg ook elders) zullen uiteraard niet zo snel geneigd zijn om naar TTB of de media te stappen om hun ongenoegen te uiten...

2. In wat ik allemaal lees, wordt er vooral geklaagd over vertragingen, kortere samenstellingen dan voorzien en dergelijke. Met andere woorden: het is niet per se het vervoersplan an sich maar wel de manier waarop ze bij momenten in de praktijk wordt gebracht... en dat is toch een belangrijk verschil (en maakt ook dat een terugkeer naar pakweg het oude plan ook absoluut geen garantie op verbetering biedt).

3. Als de vertragingen echt structureel en algemeen blijken te zijn zou je een grond kunnen hebben om het vervoersplan in twijfel trekken, want het verminderen van vertragingen was een van de grote doelstellingen. Maar de vertragingen lijken me absoluut niet van die aard te zijn (ze lijken veeleer gebonden aan specifieke incidenten en/of zich voor te doen op een aantal lijnen) en bovendien is het nog veel te vroeg voor een dergelijke analyse, er is amper één volledige maand geweest sinds de lancering van het vervoersplan.

4. Specifiek wat het aantal klachten bij de ombudsman aangaat (dat ook een aantal keren vermeld is in de media), moet je ook goed weten dat die enkel klachten behandelt - dus positieve berichten zullen daar per definitie al niet terechtkomen.

Tot slot loopt het nieuwe vervoersplan ook in mijn beleving helemaal niet zo slecht als door sommigen wordt gesuggereerd. Niet zozeer vanwege m'n eigen situatie die er redelijk op vooruit is gegaan, maar ook en vooral op basis van wat ik dagelijks actief zie op en rond de NZV en bijvoorbeeld Railtime. Veel grote verbindingen die vroeger systematisch te laat en/of overvol waren lijken nu een stuk beter te lopen, zowel qua stiptheid als capaciteit. Je moet de NMBS ook nageven dat ze, hoewel de communicatie daarover misschien iets beter kan, niet blind is voor de kritiek: van een groot aantal spitstreinen is de capaciteit tijdens de spits intussen al uitgebreid.

Als kleine illustratie heb ik volgend screenshot toegevoegd van de NMBS-app voor Android. IC 3215 vertrekt met 3 minuten vertraging in Kortrijk, de vertraging loopt op tot +7 bij het verlaten van Moeskroen... en uitgerekend bij het verlaten van de NZV is de vertraging volledig weggesmolten (+1 bij vertrek in Noord, en perfect op tijd vanaf Jette). En dat allemaal in volle avondspits in de NZV. Vroeger was zoiets to-taal ondenkbaar geweest, met de rittijden die duidelijk van een ander tijdperk (met veel minder reizigers en treinen, ook minder zwaar materieel à la M6) dateerden.
Bijlagen
Screenshot_2014-12-17-17-24-48.png
mervyn
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door mervyn »

Toen ik de nieuwe dienstregeling voor de eerste keer zag was ik niet echt tevreden over de veranderingen. Op L60 rijden er toch wel merkelijk minder treinen en ik vreesde dan ook voor capaciteitstekort.

In de eerste week was dit ook het geval maar ondertussen zijn er al aanpassingen gebeurd en nu lijkt dit in orde te zijn. Ook de treinen op L60 via Brussel-West naar Brussel-Zuid (en terug) zitten goed vol.

Volgens mij is er wel in de spits wel geen groei (qua reizigers) meer mogelijk op deze lijn aangezien alle treinen goed vol zitten (niet overvol) . Maar ik weet niet of dat groei de bedoeling is.

Ik merk ook wel dat er inderdaad minder structurele vertragingen zijn.
Voor mezelf houdt dit in dat ik tot nu toe in 90% van de gevallen een aansluiting van 3 minuten haal in Brussel-Noord (en niet omdat mijn 2e trein vertraging heeft :wink: ). Een aansluiting die niet gegeven wordt op de reisplanner.

Dus ik ben toch wel positief over de nieuwe dienstregeling. En vele collega's hebben dezelfde mening.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

mervyn schreef: In de eerste week was dit ook het geval maar ondertussen zijn er al aanpassingen gebeurd en nu lijkt dit in orde te zijn. Ook de treinen op L60 via Brussel-West naar Brussel-Zuid (en terug) zitten goed vol.
Er stapt inderdaad redelijk wat volk af in Simonis en West om de metro te nemen, maar het valt me wel op dat een belangrijk deel van de trein in Jette al leegloopt (meer dan in het begin)... om vervolgens te wachten op de L 20xx uit Aalst, die een kleine 10 minuten later doorkomt en rechtstreeks naar de NZV rijdt. Op de 2079 (Jette 8.49 u) staan tegenwoordig bijvoorbeeld makkelijk een kleine 100 mensen te wachten. Voor een deel daarvan begint de reis natuurlijk pas in Jette, maar ik schat dat toch zeker de helft daarvan afkomstig is van de 3858 die enkele minuten eerder doorgekomen is.

Gelukkig is er nog wat plaats vrij op de 2079, als ie tenminste z'n voorziene samenstelling van 2 MS08 heeft. Niet omdat er geen volk is langs L50, maar vooral omdat de P 7016 een klein kwartier eerder het meeste volk al opgeraapt heeft... en daardoor zelf meestal behoorlijk vol zit.

(PS. het bovengenoemde scenario is ook geldig voor de combinaties van een uur eerder: 2078 / 3857 / 7015).
mervyn
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door mervyn »

Steve schreef:
mervyn schreef: In de eerste week was dit ook het geval maar ondertussen zijn er al aanpassingen gebeurd en nu lijkt dit in orde te zijn. Ook de treinen op L60 via Brussel-West naar Brussel-Zuid (en terug) zitten goed vol.
Er stapt inderdaad redelijk wat volk af in Simonis en West om de metro te nemen, maar het valt me wel op dat een belangrijk deel van de trein in Jette al leegloopt (meer dan in het begin)... om vervolgens te wachten op de L 20xx uit Aalst, die een kleine 10 minuten later doorkomt en rechtstreeks naar de NZV rijdt. Op de 2079 (Jette 8.49 u) staan tegenwoordig bijvoorbeeld makkelijk een kleine 100 mensen te wachten. Voor een deel daarvan begint de reis natuurlijk pas in Jette, maar ik schat dat toch zeker de helft daarvan afkomstig is van de 3858 die enkele minuten eerder doorgekomen is.

Gelukkig is er nog wat plaats vrij op de 2079, als ie tenminste z'n voorziene samenstelling van 2 MS08 heeft. Niet omdat er geen volk is langs L50, maar vooral omdat de P 7016 een klein kwartier eerder het meeste volk al opgeraapt heeft... en daardoor zelf meestal behoorlijk vol zit.

(PS. het bovengenoemde scenario is ook geldig voor de combinaties van een uur eerder: 2078 / 3857 / 7015).
Inderdaad, dit zijn vooral de reizigers voor Brussel-Noord (voor Brussel-Centraal en Zuid blijf je immers beter zitten).
Dit is ook geldig voor 's avonds waar veel mensen in Brussel-Noord de L 2066 nemen en dan overstappen in Jette voor de L 3887 komende van Brussel-West. Ik schat dat dit zo'n 40 à 50 mensen zijn.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

mervyn schreef: Inderdaad, dit zijn vooral de reizigers voor Brussel-Noord (voor Brussel-Centraal en Zuid blijf je immers beter zitten).
Dit is ook geldig voor 's avonds waar veel mensen in Brussel-Noord de L 2066 nemen en dan overstappen in Jette voor de L 3887 komende van Brussel-West. Ik schat dat dit zo'n 40 à 50 mensen zijn.
Voor Zuid blijf je inderdaad beter zitten, voor Centraal is het een behoorlijk twijfelgevalletje... ik heb het nu twee keer gedaan op die manier (weliswaar vanaf Jette), en elke keer ging de hele passage van West naar Zuid en dan de NZV in tergend traag, met meerdere minuten vertraging tot gevolg. Bovendien loopt hij tussen Dendermonde en Jette vaak al een stuk of 5 minuten vertraging op. Ik zou eieren voor geld kiezen en toch overstappen op de 20xx (die sowieso slechts 2-3 minuten later aankomt in Centraal dan de terugrit van de 38xx als die perfect op tijd is), of eventueel overstappen op de metro in West.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

De nieuwe dienstregeling zorgt voor een betere sitptheid van 90,3% naar 90,6%! oh ironie. Dat vind ik een teleurstellend cijfer als je weet dat vele lijnen in tijd ettelijke %'en langer geworden zijn. Zo blijkt de lijn naar de kust erg stipt te zijn. Heel moeilijk is dat niet als je weet welke gigantische buffers er gerekend worden.

Het is bewezen dat de NMBS weer een mooi cijfer goochelaar is!
Hier is nood aan open data!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

ToMiKoN schreef:De nieuwe dienstregeling zorgt voor een betere sitptheid van 90,3% naar 90,6%! oh ironie. Dat vind ik een teleurstellend cijfer als je weet dat vele lijnen in tijd ettelijke %'en langer geworden zijn. Zo blijkt de lijn naar de kust erg stipt te zijn. Heel moeilijk is dat niet als je weet welke gigantische buffers er gerekend worden.

Het is bewezen dat de NMBS weer een mooi cijfer goochelaar is!
Hier is nood aan open data!
Laat ik je eens wat zeggen: als die gegevens kloppen (*), dat is volgens mij een puik resultaat in de gegeven omstandigheden.

Wetende dat die 90,3% al een relatief hoog getal was na een lange stijgende curve sinds +/- 1 jaar... als je dan, ondanks een nieuw vervoersplan met alle aanpassingen die dat vergt (reizigers, personeel, materieel, ...), en bovendien tijdens een vrij gure wintermaand die meestal niet fantastisch scoort qua stiptheid, toch nog (iets) beter kan doen, dan wil dat volgens mij wel iets zeggen.

De komende maanden zal duidelijker worden hoe duurzaam e.e.a. is.
* Overigens vraag ik me wel af waar je bovengenoemde getallen precies vandaan hebt - ik kan ze niet meteen terugvinden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Steve schreef: De komende maanden zal duidelijker worden hoe duurzaam e.e.a. is.
* Overigens vraag ik me wel af waar je bovengenoemde getallen precies vandaan hebt - ik kan ze niet meteen terugvinden.
De cijfers staan op http://www.infrabel.be/nl/over-infrabel ... en/2014/12
Maar december is geen goede referentie, de eerste dagen van een vervoersplan zijn sowieso al moeilijk en dan kwamen er nog verschillende syndicale acties bij.
Januari zal de eerste echte graadmeter zijn, maar die cijfers zijn nog niet officieel.
ToMiKoN schreef:De nieuwe dienstregeling zorgt voor een betere sitptheid van 90,3% naar 90,6%! oh ironie. Dat vind ik een teleurstellend cijfer als je weet dat vele lijnen in tijd ettelijke %'en langer geworden zijn. Zo blijkt de lijn naar de kust erg stipt te zijn. Heel moeilijk is dat niet als je weet welke gigantische buffers er gerekend worden.

Het is bewezen dat de NMBS weer een mooi cijfer goochelaar is!
Hier is nood aan open data!
Dat de stiptheid stijgt door langere reistijden is een bewuste keuze, daar is niets mis mee. 90,6 is inderdaad maar een peulschil, maar zoals ik hierboven al zei: met de eerste maand mag je niet vergelijken. Pas vanaf januari kan je echt tellen en zie je de echte impact van de nieuwe dienstregeling.
Ik snap niet waarom je zegt dat er met cijfers gegoocheld is. Geloof je niet dat december 0,3% stipter was?
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje »

Veel zal afhangen van waar je heen reist, en op welke momenten. De spitsreizigers zijn er inderdaad relatief op vooruitgegaan, maar dat geldt niet voor iedereen. Ik vrees dat bij onze dienst, 3x8 met werknemers uit het hele land, het aantal mensen dat erop vooruitgaat ten opzichte van zij die erop achteruit gaan, heel wat kleiner is. Collega's uit Moeskroen hebben geen trein meer voor vroege en late diensten, en zijn een pak langer onderweg voor een nachtdienst. Collega's uit Verviers en omgeving moeten nu al naar Luik rijden voor nog net te laat aan te komen voor een vroege. Uit Kortrijk komt er een dik uur extra per dag dat je van huis bent, uit Charleroi had je vroeger tot later een tweede trein, da's nu ook steeds een halfuur extra wachten. Vanuit Brugge is de spreiding fel verslechterd, en bij werken op de lijn 50A (toch bijna 1 weekend op 2) is er geen optie meer die voor 6u aankomt.
Kortom, wie geen 9-to-5 heeft, is er vaak fel op achteruit gegaan, niet enkel doordat ze langer onderweg zijn, maar vaak zelfs gewoon geen trein meer hebben. En ik verwijt dat niet eens de NMBS, die geen extra middelen krijgt voor de extra reizigers te kunnen vervoeren, integendeel zelfs nog moet besparen, maar aan een kortzichtige politiek die ervan uitgaat dat iedereen wel een wagen heeft, en dat openbaar vervoer vooral moet dienen om de files te verminderen, niet om een echt alternatief te zijn voor zij die, omwille van leeftijd, ziekte, vrije keuze, gerechtelijk bevel... ervoor kiezen om geen -eigen- wagen te hebben.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

De dienstregeling is slechter, punt.

Ik doe er dagelijks 25 min. langer over per dag om op het werk te komen en terug dan de dienstregeling tot midden december, dat is meer dan 2u per week dat ik langer onderweg ben.

Overstappen van 15 min. in de spits, ik vind dat lang, veel te lang.

Dan de verbindingen, Landen - De Panne via de luchthaven en Aalst, veel te lange verbinding die vaak vertraging heeft, als de treinen van de verbinding Schaarbeek - Denderleeuw via Geraardsbergen iets van vertraging heeft (7 min.) zal de IC naar Gent - De Panne niet wachten, wachten dus in Denderleeuw tot u41 als er geen vertraging is. Dat er nu 2x 5 min. zit tussen treinen naar Aalst vanuit Denderleeuw maar dan 25 min. niks.

De verbinding Dendermonde - Jette - Brussel - Jette - Ternat - Aalst is een heel onbetrouwbare verbinding, L60 is een lijn met veel storingen zodat die verbinding vaak vertraging heeft.

De overstappen, soms wacht men maar een dag erna kan het zijn dat je trein weg is, betrouwbaarheid van aansluiting is 0%.

Het afschaffen van P-treinen op L50 is gewoon erg, soms zit er te veel tijd tussen door vertragingen doordat er vertraging is (en die loopt vaak serieus op).
mervyn
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door mervyn »

Stijn91 schreef:
De verbinding Dendermonde - Jette - Brussel - Jette - Ternat - Aalst is een heel onbetrouwbare verbinding, L60 is een lijn met veel storingen zodat die verbinding vaak vertraging heeft.
Ik neem elke dag 's morgens en 's avonds L60 en ik heb toch sterk de indruk dat er minder structurele vertragingen zijn vergeleken met de oude dienstregeling.
Plaats reactie