Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
bobby

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door bobby »

ferry schreef:Hoi

Het desbetreffende dokument kan (althans bij mij) niet geopend worden wegens foutmelding!
document eerst downloaden werkt wel...
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ostbahnhof »

Klopt het dat Mortsel Oude God geen verbinding meer krijgt met de Luchthaven? Zou ik heel spijtig vinden.
Vind het nergens in deze presentatie:

http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... C3BF0.ashx
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

ostbahnhof schreef:Klopt het dat Mortsel Oude God geen verbinding meer krijgt met de Luchthaven? Zou ik heel spijtig vinden.
Vind het nergens in deze presentatie:

http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... C3BF0.ashx
Normaal gezien niet... maar het meer dan degelijke aanbod in Oude God (vier treinen per uur) biedt wel heel wat mogelijkheden om er met een overstap te raken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

De presentatie bevestigt overigens wat links en rechts al circuleerde: de nieuwe Benelux zal via de luchthaven rijden - wat me een goede zaak lijkt en er ook voor kan zorgen dat hij tussen Antwerpen en Brussel minder als "gewone" IC gebruikt zal worden met z'n mindere capaciteit. En meer nog: hij zou opnieuw in Brussel-Noord en Antwerpen-Berchem stoppen. Gezond verstand zegeviert!
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Kristofke »

En waarom zou die niet als een IC trein gebruikt mogen worden? Men doet in Nederland niet anders, het gebruik ontraden voor alle reizigers behalve die van het traject Antwerpen-Roosendaal hoeft niet daar op dit moment de Benelux meer leeg dan vol rijdt.

Een stop via de luchthaven heeft volgens mij ook weinig ontradend effect als vele reizigers eenmaal doorhebben dat via de luchthaven je wél zitplaats zal hebben. Ik neem dagelijks 's ochtends vanuit Brussel de 36xx naar Antwerpen ipv de 20xx omdat die laatste vol zit, en die eerste zo goed als leeg. Het verschil in aankomst in Antwerpen is 7 minuten, voor mij geen probleem.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Kristofke schreef:En waarom zou die niet als een IC trein gebruikt mogen worden? Men doet in Nederland niet anders, het gebruik ontraden voor alle reizigers behalve die van het traject Antwerpen-Roosendaal hoeft niet daar op dit moment de Benelux meer leeg dan vol rijdt.

Een stop via de luchthaven heeft volgens mij ook weinig ontradend effect als vele reizigers eenmaal doorhebben dat via de luchthaven je wél zitplaats zal hebben. Ik neem dagelijks 's ochtends vanuit Brussel de 36xx naar Antwerpen ipv de 20xx omdat die laatste vol zit, en die eerste zo goed als leeg. Het verschil in aankomst in Antwerpen is 7 minuten, voor mij geen probleem.
Natuurlijk mag dat, alleen kanaliseer je het op die manier beter. Nu springt iedereen er gewoon op omdat ie zelfs sneller is dan de gewone IC... terwijl die Benelux niet eens half zoveel capaciteit heeft als die gewone IC met z'n lange M6-stam. Via de luchthaven heb je niet alleen de grote plus van een bediening van de luchthaven (en eindelijk een rechtstreekse trein tussen Zaventem en Schiphol!) maar hou je qua binnenlandse reizigers ook enkel diegenen over die niet malen om de omweg... en dat zullen er inderdaad wel wat zijn, maar het zal wel meevallen. Je voorbeeld van de halflege 36xx (in tegenspraak overigens met je bewering dat er weinig ontradend effect zou zijn) toont dat goed aan.
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ostbahnhof »

nog even over het wegvallen van de trein oude god-luchthaven:

Misscien IC8 in Oude God laten stoppen om toch 1 rechtstreeks trein per uur naar de luchthaven te hebben. (is eigenlijk al een semidirect)
Ik weet wel: met overstappen geraak je er wel maar overstappen heeft ook zijn nadelen. Eigenlijk is de rit oude-god luchthaven vrij kort om dan nog te moeten overstappen. Je zit maar pas goed en wel maar dankzij 160 per uur ben je direct in mechelen. als je er dan weer uit moet om over te stappen dan doet in de tweede trein zich eigenlijk hetzelfde voor: je zit maar pas en dan wegens 160 per uur moet je er even snel terug uit.

Ok we kunnen ook met ons fietske naar berchem maar ik verkies toch 5 min fiets naar oude god ipv 18min fiets naar berchem. (in de zomer ok, maar in de 3 ander seizoenen...

ok we zien wel wat het wordt. Als hij wegvalt heb ik toch 2 jaar kunnen genieten van de rechtstreekse.

grts
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Toen in Mortsel oude god de rechtstreekse trein naar Brussel wegviel was er ook gemor. Nu hij niet meer de luchthaven gaat is er ook gemor....
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ostbahnhof »

Steven schreef:Toen in Mortsel oude god de rechtstreekse trein naar Brussel wegviel was er ook gemor. Nu hij niet meer de luchthaven gaat is er ook gemor....
ach ja, iedereen kiest natuurlijk voor t gemakkelijkste, klopt, voor de ene zal het goed zijn voor de ander minde goed. k wou enkel meedelen dat het voor mij spijtig is, maar natuurlijk niet onoverkomelijk.
Cipallieter

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Cipallieter »

Bron; http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 2_01021511

NIEUWE DIENSTREGELING MET OUDE TREINEN WEKT ONGENOEGEN
NMBS stuurt versleten ‘Kabila’s’ terug naar Kempen

Op de lijn Turnhout-Brussel rijden straks opnieuw de aloude en weinig comfortabele treinstellen van het type 800, ook bekend als ‘varkensneuzen’ of ‘Kabila’s’. Dat blijkt uit interne NMBS-nota’s, die Bart Voordeckers (Open VLD) kon inkijken.
De NMBS voert vanaf december een nieuwe dienstregeling in. Aan de Kempense uurroosters zal er wellicht niet veel wijzigen. De lijnen Turnhout-Antwerpen, Turnhout-Brussel en Antwerpen-Mol-Hasselt-Neerpelt blijven grotendeels behouden. ‘Wat wél verandert, is het materieel’, weet Bart Voordeckers (28) uit Turnhout, dagelijkse treinreiziger en Open VLD-kandidaat voor het Vlaams parlement. ‘Uit interne NMBS-nota's is af te leiden dat wij Kempenaren opnieuw worden opgezadeld met de zogenaamde Kabila's. Deze treinstellen zijn veertig jaar oud, zijn vaak defect en beschikken nauwelijks over enig comfort.’

Waar de Kempense pendelaars vandaag nog in relatieve luxe op de trein kunnen zitten, zullen ze vanaf eind dit jaar terugkeren naar de jaren ’70, vreest Bart Voordeckers. ‘De Kabila's, of ook wel varkensneuzen genoemd, hebben geen airconditioning en zelfs geen aparte zetels. De wagons zijn nog uitgerust met harde en smalle zitbanken, waar plaats is voor amper anderhalve persoon.’

Noodbel

Voordeckers trekt daarom aan de noodbel. ‘De Kempense treinreizigers hadden het de voorbije jaren al zwaar te verduren, met vertragingen, gemiste aansluitingen en onvoldoende capaciteit. Dat de NMBS ons nu ook nog opscheept met verouderde rommel, en de nieuwere treinen systematisch doorschuift naar andere regio‘s, is een brug te ver. De Kempen verdienen beter.’

Volgens woordvoerder Bart Crols van de NMBS hoeft voorlopig niemand te panikeren. ‘De materiaalkeuze staat nog niet vast’, zegt hij. ‘Daarvoor is het nog te vroeg. Bovendien zijn we volop bezig met de vernieuwing van onze vloot. Ook de treinstellen van het type 800 worden de komende jaren een voor een gemoderniseerd. Deze renovaties gebeuren echt wel grondig, met een compleet nieuwe binnenbekleding, zetels, stopcontacten en toiletten.’

‘Ook de vrees voor pannes is onterecht’, zegt de NMBS-woordvoerder. ‘Al onze treinen worden op dagelijkse basis onderhouden en zijn technisch tip top in orde.’
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door kika »

Kabila's? die bijnaam had ik nog niet gehoord.
pietmol

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door pietmol »

Steve schreef: ... hij zou opnieuw in Brussel-Noord en Antwerpen-Berchem stoppen. Gezond verstand zegeviert!

volmondig mee eens :D :D :D
pietmol

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door pietmol »

kika schreef:Kabila's? die bijnaam had ik nog niet gehoord.

ik dacht dat die vroeger de bijnaam "chaberekes" hadden...
pietmol

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door pietmol »

op slide 56 (prov Antwerpen)

p-treinen Aarschot - Antwerpen:
nu 2
in de nieuwe regeling 1

nochtans zijn er vandaag 5 p-treinen Aarschot Antwerpen... (4 tot antwerpen centraal en 1 beperkt tot Berchem)
personx86

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door personx86 »

Uit de presentatie van Antwerpen blijkt duidelijk dat het Vervoersplan geen rekening houdt met de Schuman-Hosaphat Tunnel.
NMBS heeft me dit ook bevestigd via Twitter: https://twitter.com/personx86/status/443774787429482496
Jammer dat een plan dat geldig is voor 3 jaar (vanaf eind 2014) geen rekening houdt met een tunnel die in gebruik genomen wordt eind 2015.
Ik ben nochtans erg benieuwd welke lijnen er geschrapt/gewijzigd worden (op vlak van frequentie en haltes die aangedaan worden) naar aanleiding van deze tunnel en welke nieuwe lijnen er bij komen.
Heb NMBS gevraagd wanneer ze dan wel hierover zullen communiceren.
Plaats reactie