Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
ferry schreef: Algemeen gesproken worden veel van de IC's uit Essen(reeks 33xx) opgehouden vanaf Antwerpen Noorderdokken door een met vertraging rijdende THALYS die in Antwerpen Centraal op hetzelfde spoor 23 moet aankomen en vertrekken! Moest men de IC naar Charleroi van spoor 24 verhuizen naar bvb spoor 6 ou er ruimte zijn voor de IC uit Essen
Waarom blijft men kopmaken (keren) in de kelder?
Van ontwerp is dat een doorgaand station, gebruik het dan ook zo.
Of zit het in de wissel configuratie tussen Berchem en de tunnel, is het "vervelend" om een trein van de 25 naar boven te sturen ?
Inderdaad, dan veroorzaak je heel wat versnijdingen. Maar dat hoeft geen probleem te zijn, laat alle treinen van L25 maar naar de kelder gaan.
Wat mij wel stoort is het feit dat de Noorderkempen nog altijd niet gekoppeld is aan één van de treinen richting Brussel. Dat bespaart meteen 2 keringen in de kelder. Met de Desiro's is het technisch perfect mogelijk, maar het gebeurt niet.
t-town
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 nov 2012, 18:03

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door t-town »

Daar zie ik toch wel enkele redenen voor. De noorderkempen rijdt niet om 11u en 13u, rijdt buiten de spits met 1 Desiro en vooral: dat zijn die multi-voltage Desiro's. Ik vermoed dat ze die graag in 1 poule houden, als je die naar Brussel stuurt heb je er ineens een pak meer nodig.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Koppelen met een van de IC's Antwerpen - Brussel (- Charleroi) lijkt me dan wel zeer nuttig. Kun je in de spits een M6-stam inzetten (bij 160 km/h is de enige voorwaarde is dat er een 18 of 19 voor hangt en geen 27) en buiten de spits eventueel de multispanning-Desiro's, wat ook meteen het aantal benodigde stellen beperkt.

Het biedt natuurlijk wel een fractie minder flexibiliteit qua materieel - je kunt er geen HLE 27 tussen hangen of ander materieel dat wel eens wil opduiken (zoals MS75 of klassiekjes).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Maar zolang de etcs niet in dienst is op die locs bestaat die oplossing niet of je moet weer met samenstellingen beginnen waarin 2 stuurrijtuigen voorkomen.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door thejay »

Steve schreef:De overbezetting zal dan wel tussen Antwerpen en Mechelen zijn, en je zou het als een gevalletje "pech" kunnen kwalificeren als hij door vertraging van de Essen toevallig als eerste doorkomt en daardoor onbedoeld de volle laag krijgt. Maar als je even naar Railtime kijkt, zie je wel dat die fameuze 3328 alle dagen van de voorbije week al in Antwerpen met vertraging reed, terwijl een paar minuten vertraging al genoeg is om mensen naar de 2607 te sturen (temeer daar die laatste niet stopt in MOG en Nekkerspoel).

Het lijkt me dus interessanter om niet zozeer die 2607, maar wel de 3328 eens onder de loep te nemen. Waar komt die structurele vertraging vandaan? Wordt er nog steeds een verkorte M5-stam ingezet, of heeft die intussen z'n voorziene lengte?
De 2607 heeft inderdaad voldoende capaciteit met 2 Breaks (niet met 1...), ook al zit hij soms voor de 3328. Overbezetting is er wel enigszins op maandag door de studententoevloed naar Leuven. De combinatie van weekendtassen én koffers voor de luchthaven zorgt dan soms voor wat overlast.

2607 is normaal dus al goed bezet tussen Antwerpen en Mechelen, maar zeker ook nog verder door tot de luchthaven (werknemers op Airport en vliegtuigreizigers) en Leuven (pendelaars en studenten). In Mechelen stapt er zeker wel wat volk af, maar ook terug op voor de luchthaven en Leuven.

De bezetting van de 3328 was in de week van 12 januari vanaf Berchem nog wel 'aanvaardbaar' sinds de trein in de voorziene samenstelling rijdt. Je moet wel doorlopen naar voren, in de eerste twee rijtuigen is er meestal nog voldoende plaats. Die van Oude God zijn er wel een beetje aan voor de moeite.
Afgelopen week heb ik de 2607 genomen en de 3328 dus niet gezien.

Een vertraagde Thalys zorgt inderdaad voor een sneeuwbaleffect op zowel 3328 als de achteropkomende 2607 (indien ze in de normale volgorde doorkomen) en soms zelfs ook voor de 4529 naar Charleroi wanneer deze in Mechelen toekomen en achter de 3328 sukkelen. Maar die Thalys is -gelukkig- niet elke dag vertraagd...

(bron: eigen waarneming FCV-FM-FLV)
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door dentheo »

Steve schreef:Koppelen met een van de IC's Antwerpen - Brussel (- Charleroi) lijkt me dan wel zeer nuttig. Kun je in de spits een M6-stam inzetten (bij 160 km/h is de enige voorwaarde is dat er een 18 of 19 voor hangt en geen 27) en buiten de spits eventueel de multispanning-Desiro's, wat ook meteen het aantal benodigde stellen beperkt.

Het biedt natuurlijk wel een fractie minder flexibiliteit qua materieel - je kunt er geen HLE 27 tussen hangen of ander materieel dat wel eens wil opduiken (zoals MS75 of klassiekjes).
Vanaf volgend jaar december gaat de Benelux dat station bedienen, valt dat probleem weg in de kelder (-1 :D )
Theo
Groeten vanop de Heide
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

Ik denk dat ik vandaag het langst in Vlaanderen met de NMBS ben onderweg geweest, met dank aan het nieuwe vervoersplan!

Blankenberge - Overpelt: retour = 2 keer 3u en 45 minuten = 7 uur 30 minuten onderweg!
Neem IC 4335 van Overpelt [NMBS/SNCB] op het spoor 1 in de richting van Antwerpen-Centraal [NMBS/SNCB] naar Antwerpen-Berchem [NMBS/SNCB] .
Het vertrek van Overpelt [NMBS/SNCB] is op 25/01/15 om 14:33 , De aankomst op Antwerpen-Berchem [NMBS/SNCB] is op het spoor 8 om 15:45 .
Neem IC 1837 van Antwerpen-Berchem [NMBS/SNCB] op het spoor 6 in de richting van Oostende [NMBS/SNCB] naar Brugge [NMBS/SNCB] .
Het vertrek van Antwerpen-Berchem [NMBS/SNCB] is om 16:12 , De aankomst op Brugge [NMBS/SNCB] is op het spoor 10 om 17:34 .
Neem IC 1638 van Brugge [NMBS/SNCB] op het spoor 5 in de richting van Blankenberge [NMBS/SNCB] naar Blankenberge [NMBS/SNCB] .
Het vertrek van Brugge [NMBS/SNCB] is om 18:04 , De aankomst op Blankenberge [NMBS/SNCB] is op het spoor 6 om 18:18 .
De reisduur bedraagt: 3 uren 45 minuten
Ritdagen: Za, Zo, ook 6. Apr, 1., 14., 25. Mei, 21. Jul, 11. Nov
Je moet 2 keer overstappen
Goede reis!
Bij dit traject moet je 2 keer overstappen. Deze aansluitingen zijn verzekerd, want ze duren een luttele 30 minuten per stuk! De 2 "oude" aansluitingen worden door de nieuwe dienstregeling net niet gehaald. Ik dacht dat het nieuwe vervoersplan net zo'n dingen moest vermijden.

Als ik me goed herinner, ben je nu 1u per traject langer onderweg! Ik denk dat we toeristen uit deze richting naar de kust gewoon kwijt zijn, want ze zijn langer onderweg dan ze aan de kust kunnen zijn!
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ostbahnhof »

Vraagje:
Mag een treinbestuurder eigenhandig beslissen om ergens een extra stop te maken?
Rede van de vraag: Vandaag zat 2607 weer voor 3328.
Gevolg, de klanten in MOG met bestemming luchthaven hebben weer hun connectie gemist.

Dus: indien het mag: aan alle bestuurders van 2607: gelieve even te stoppen in MOG, er zit genoeg speling op je dienstrooster.
Indien het niet mag: aan de dienst verkeer: laat 2607 even stoppen in MOG als hij weer voor 3328 de baan op wordt gestuurd.

Wij zullen u dankbaar zijn.

grts
o
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Neen een treinbestuurder mag niet zelfstandig commerciële stops inlassen.
Duikbril AM86

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Duikbril AM86 »

Gemeente Herzele is ook niet tevreden met het nieuwe transportplan van de NMBS.

http://www.tvoost.be/nl/2015-01-29/herz ... egen-nmbs/
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Matthias »

Voor veel Herzelenaars duurt het s'avonds(sic) urenom bijvoorbeeld simpelweg in Gent te geraken.
Tiens, ik krijg op Railtime voor Herzele - Gent-Sint-Pieters nochtans een reistijd van 50 minuten, terwijl dat voor '9' (ik veronderstel dan 21) uur 40 minuten is, dat lijkt me nu toch geen al te groot verschil. Enfin, gelukkig is die lange reistijd naar Gent voor 'veel' Herzelenaars het geval, en niet voor allemaal. Ik begin toch lichtelijk teleurgesteld te worden in de kwaliteit van de pers, de laatste tijd. Voor treinen naar Brussel hebben ze dan weer wel een punt, maar zij kunnen tenminste nog om 22 uur vertrekken om dan in Brussel aan te komen. In een stad als Turnhout vertrekt de laatste verbinding naar Brussel bijvoorbeeld al om 21 uur.
Olivier_Doorne
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Olivier_Doorne »

Dinsdag in de foute trein gesprongen in Brussel Centraal.
Gent-De Panne stond op het bord. Maar die trein bleek via Liedekerke, Aalst en zo verder te rijden.
Ik tweete vandaag naar de Nmbs en stelde voor die trein als Aalst- De Panne aan te kondigen. En dit was hun antwoord https://twitter.com/nmbs/status/560779433704161280
En dit op minder dan een dag tijd!!!!
Wat een vlugge reactie en communicatie.
Een dikke pluim voor de NMBS
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Inderdaad, de activiteit op Twitter - en de zeer directe en efficiënte communicatie die daarmee mogelijk wordt - is een absolute verademing. Soms moet je een paar keer aandringen (zie ook het eerste antwoord dat je kreeg), maar meestal gaan ze er zeer goed mee om.

Hetzelfde Twitter-team kondigt overigens meerdere veranderde samenstellingen aan vanaf volgende maandag 2 februari. Er is onder meer sprake van de P 7008 die 1 extra rijtuig zou krijgen, en de 2839 die een MS80 extra toebedeeld krijgt (goed voor een totaal van 3 stuks). De 7352 wordt ook vermeld maar zonder details (bestaat nu uit 1 MS dus het zouden er logischerwijs 2 worden).

Ik veronderstel dat het om de gebruikelijke bijsturing gaat van de dienstregeling, zoals elk jaar? Is er ergens een overzicht van wat er verandert?
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ostbahnhof »

Ik heb hier al wel eens neergepend dat het jammer is dat 2607 soms voor 3328 wordt geplaatst ipv erachter blijft.
Ik heb de voorbije weken eens een optelsom gemaakt en hier het resultaat.

Even wat uitleg voor diegenen die niet "thuis" zijn in deze verbinding:
Tot vorige dienstregeling (tot mid dec) had Mortsel Oude God een directe treinverbinding naar de luchthaven.
Sinds 14dec is die weggevallen en wordt ze aangeboden met een overstap in Mechelen.
Niet enkel is er slechts één uurverbinding tot 7u48 met overstap (vroeger 2: 1 direct en 1 met overstap), maar wordt ze ook veel ongedaan gemaakt doordat de 2 treinen die de verbinding moeten voorzien niet in volgorde blijven.
Standaard moet zijn: eerst 3328 met stop in MOG en dan 5min later 2607 die door MOG zoeft en achter 3328 blijft tot in Mechelen.

Het resultaat:
in december: 11 ritdagen, 4 keer zat 2607 voor 3328, dus in 36% van de gevallen geen verbinding.
januari: 21 ritdagen, 6 keer zat 2607 voor 3328, dus in 28,6% van de gevallen geen verbindinding.

We weten allemaal dat de oorzaak ligt aan 3328 die moet trekken en sleuren om op ritschema te bijven, dikwijls in dezelfde minuut moet laten af- en opstappen, en door allerhande redenen achter geraakt. vb: vertraging vanaf Kalmthout, vertraging door een Thalys die voor moet in de tunnel, vertraging door vertraging op de IC's Antwerpen-Charleroi enz.

Ik begrijp volledig dat men dan probeert om 2607 dan tenminste op schema te houden maar stel dan voor dat die (met uitbreiding alle 26xx) een extra stop maakt in MOG om de verbinding te behouden. (2607 heeft genoeg rek op zijn ritschema)

Zelf had ik al voor de start van de nieuwe dienstregeling het besluit genomen: ik rij met de fiets naar Berchem en stap daar op de 2607 maar kan je verzekeren dat dit geen pretje is in mieserweer en zeker niet te doen is in regenweer.

Zo, hiermee wil ik constructief meewerken aan een oplossing, en hoop dat de juiste mensen dit bericht krijgen.

mvg,
o
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

Als we de berichten in de media mogen geloven is het nieuwe vervoersplan een grote flop. De meeste mensen gaan er op achteruit, de vertragingen blijven of zijn in de dienstregeling opgenomen, overstappen zijn niet goed op elkaar afgesteld of zijn 30-55u minuten, capaciteitsproblemen ... en veel te veel materieel staat stil.... Dit wordt een herexamen voor de opstellers van het plan!

Helaas moet ik de media en TreinTramBus hier gelijk geven, ik kom erg weinig mensen tegen die tevreden zijn ...
Plaats reactie