Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

@HLE2302, de 1e trein die ik kan nemen is om 5:23 (plan dat werd vrijgegeven door TTB), de laatste verbinding vanuit Geraardsbergen naar Denderleeuw blijft quasi gelijk maar vanuit Denderleeuw naar Geraardsbergen is het gewoon veel slechter, daar waar die laatste trein nu om 00:07 vertrekt zal dat nu 21:55 worden, nu is er ook nog een trein om 22:57 vanuit Denderleeuw naar Geraardsbergen, ik ga graag ergens naartoe met de trein maar mensen worden verplicht om al vroeg terug te komen of de auto te nemen. Ik wil gerust geloven dat er te weinig geld is voor een goed plan voor iedereen te maken maar waarom kan het voor grote steden zoveel beter en worden kleinere stations opzijgeschoven. Ik heb eens gekeken en een station als Schellebelle een station waar veel minder reizigers opstappen krijgt nog treinen tot na 23u maar een stad met meer reizigers heeft al een laatste trein iets na 22u en zo zullen er nog veel gevallen zijn, zie je waarom iemand dan irritant reageert op een vervoersplan.


De verbinding via Edingen zal ik wel gebruiken als ik genoeg tijd heb ook al is het niet de kortste route naar Brussel maar het is een rechtstreekse trein alleen hoop ik dat Infrabel eens goed nagaat hoe het komt dat er zoveel problemen zijn op het traject tussen Halle - Edingen - Geraardsbergen en die problemen ook deftig oplost.

Ik zal wel op 1 juli de routeplanner volledig uitpluizen om na te gaan hoe het juist zit.


Is het eigenlijk mogelijk dat men door het nieuwe plan het personeel ook zo efficiënt mogelijk wilt inzetten?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef: De verbinding via Edingen zal ik wel gebruiken als ik genoeg tijd heb ook al is het niet de kortste route naar Brussel maar het is een rechtstreekse trein alleen hoop ik dat Infrabel eens goed nagaat hoe het komt dat er zoveel problemen zijn op het traject tussen Halle - Edingen - Geraardsbergen en die problemen ook deftig oplost.
Dat komt omdat die spoorlijn ingedeeld is bij klasse 3 "minder belangrijke spoorwegen". (klasse 1 = strategisch belangrijk, klasse 2 is hoofdlijnen). Klasse 3 spoorlijnen krijgen veel minder snel onderhoud of vervangingsinvesteringen.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Dan zal lijn 50A wel klasse 1 zijn, maar stellen ze bij Infrabel dan niet vast dat daar veel problemen zijn en daar is alles op dat traject goed controleren, het mag dan nog een lijn zijn van klasse 3.
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Ruben »

Steve schreef:West-Vlaanderen en Luik staan intussen ook online, en daar zijn toch heel wat nieuwigheden in terug te vinden:

- Tussen Brugge en Zeebrugge blijft er tijdens de daluren om het uur een trein rijden (en dus niet om de twee uur).
Ik vermoed dat men nog niet gecommuniceerd heeft over de eerste en laatste treinen? Dan denk ik concreet aan deze verbinding waar men nu wel terug één trein per uur krijgt, maar waar de laatste trein uit Brugge op weekdagen wellicht nog steeds om 18.34u zal vertrekken i.p.v. 20.04u nu...
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje »

De wortel van het probleem zit hem inderdaad daar, lijn 90 is van secundair belang, en komt pas helemaal achteraan de prioriteitenlijst. En daardoor verliest een streek die, behalve op Aalst, meer op Brussel dan op Gent is gericht, een hoop treinen. Ik kan stefanic deels volgen, overstappen hoeven geen ramp te zijn. Ook al kosten ze statistisch altijd reizigers,op voorwaarde dat ze correct gebeuren (Gent-St-Pieters is wel één grote werf, zo vlot overstappen is het daar echt niet), valt er vaak mee te leven. En ja, de dienstregeling is nog altijd niet 100% duidelijk, dinsdag komt de planner online (dank u, TreinTramBus, om de druk op de NMBS hoog te houden om te communiceren voor september), en dan zal duidelijk worden of de schade zo erg is als gevreesd. Maar ik lees toch dat er weinig of niets is veranderd voor lijn 90, en dus vrees ik voor het ergste.
Ik moet nooit in Geraardsbergen of Ninove zijn, dus ben ik niet persoonlijk getroffen. Maar een dienstregeling waar de laatste trein al rijdt voor 22 u, laat staan voor 24 u, wat eigenlijk de minimumdoelstelling moeten zijn, daar kan ik echt niet bij. En ik snap ook niet dat mensen dat kunnen verdedigen.
Maar nogmaals, ik verwijt dat niet de dienstregelingspuzzelaars, wel de verantwoordelijke politici die hier niet de middelen voor willen vrijmaken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Koning auto blijft regeren zoveel is zeker.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

Ik denk dat Ninove ook gewoon "verkeerd" ligt voor de spoorwegen. Dat we vanuit Halle evenveel betalen voor Ninove als voor Leuven, zegt al genoeg. Het zal ook wel geen toeval zijn dat er destijds een rechtstreekse tramlijn liep van Ninove naar Brussel; die zorgde voor een betere, kortere en snellere verbinding dan de trein ooit gekund heeft. En nu valt Ninove inderdaad wat uit de boot: Geraardsbergen en Denderleeuw worden zo al behoorlijk bediend, nog eens extra treinen om ook het bedieningsniveau van Ninove op een hoger peil te brengen, is te veel gevraagd als er bespaard moet worden. Hopen maar dat De Lijn verder kan gaan met zijn bediening op het huidige niveau, dan blijven er altijd oplossingen mogelijk.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:Dan zal lijn 50A wel klasse 1 zijn, maar stellen ze bij Infrabel dan niet vast dat daar veel problemen zijn en daar is alles op dat traject goed controleren, het mag dan nog een lijn zijn van klasse 3.
De problemen zijn zeker gekend, alleen is er geen budget om ze snel op te lossen.
Lijn 50A is inderdaad een klasse 1 lijn, daar zal een probleem dan ook nooit lang blijven bestaan. Het onderhoudsbudget voor L50A is immers veel groter.

Die opdeling in verschillende categoriën was ook niet de favoriete keuze van Infrabel, maar door de verminderde budgetten helaas wel noodzakelijk.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

overweg13 schreef:Ik denk dat Ninove ook gewoon "verkeerd" ligt voor de spoorwegen. Dat we vanuit Halle evenveel betalen voor Ninove als voor Leuven, zegt al genoeg. Het zal ook wel geen toeval zijn dat er destijds een rechtstreekse tramlijn liep van Ninove naar Brussel; die zorgde voor een betere, kortere en snellere verbinding dan de trein ooit gekund heeft. En nu valt Ninove inderdaad wat uit de boot: Geraardsbergen en Denderleeuw worden zo al behoorlijk bediend, nog eens extra treinen om ook het bedieningsniveau van Ninove op een hoger peil te brengen, is te veel gevraagd als er bespaard moet worden. Hopen maar dat De Lijn verder kan gaan met zijn bediening op het huidige niveau, dan blijven er altijd oplossingen mogelijk.
De spijker op de kop. Had Ninove langs een of meerdere belangrijke lijnen gelegen, dan hadden er ongetwijfeld veel meer treinen gestopt. Het Halle van Vic is een uitstekend voorbeeld: heeft exact evenveel inwoners als Ninove (net iets meer dan 37.000) en kent een meer dan behoorlijke bediening.

Helaas is de structuur van het huidige spoorwegnetwerk vele tientallen jaren geleden al vastgelegd. Nieuwe spoorlijnen worden amper nog aangelegd, niet alleen omdat dat tegenwoordig gigantisch duur geworden, maar ook omdat een totaal gebrek aan ruimtelijke ordening maakt dat je nergens nog een belangrijke spoorlijn kunt aanleggen zonder met hopen onteigeningen te zitten.

Tegenwoordig wordt er voor verbindingen op iets langere afstand dan ook vooral gekeken naar lightrail- en tramsystemen, kijk maar naar Hasselt - Maastricht... een pak goedkoper en ook makkelijker in te passen in het landschap. En laat zo'n sneltram nu net ook gepland zijn voor Ninove... maar daar wil onze vriend Stijn91 dan weer niet van weten. Tja.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

@Steve en daar blijf ik achter staan zoiets zorgt alleen maar voor extra files.

Is benieuwd naar morgen als die dienstregeling op de site gaat staan van de NMBS.

Jo Cornu zijn mailadres staat op een brief die hij naar TTB stuurde, goed om te weten.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

Toch efkes rustig: er is altijd gezegd dat de routeplanner 'BEGIN JULI' op de site ging komen.
We waren vrijdag nog altijd zeer druk doende met aanpassingen door te voeren, en met die klotestaking van vandaag... reken erop da de planner deze week nog (hopelijk!) online kan gaan.
spoorwegrealist
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Op TTB staat 1 juli, als het iets later is dan is dat maar zo.

De presentatie van Namen staat ook online ondertussen.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje »

We kijken er al naar uit, stefanic!
En Stijn81: ik ben er net van overtuigd dat een sneltram naar Ninove de files zou kunnen doen afnemen. Maar om daarover te discussiëren, bestaat een aparte draad.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

inderdaad een tram kan die files verzachten, maar als je zoiets geen kans wil geven dan blijf je maar met uw hoofd in het zand zitten net zoals de politiek al jaren doet. OV moet meer en betere kansen krijgen om de druk van onze wegen wat af te nemen (het is zot te denken dat OV alle druk kan wegnemen want dat is dan weer een utopie).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Intussen staat de presentatie voor Namen er inderdaad ook, maar nog steeds niet over Brussel... wie weet meer? Stefanic?
Plaats reactie