Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Asterix »

260689 schreef:Helaas met 13min RT vertrokken uit Brussel-Noord door het beheer van het verkeer!
Bij jou is het precies altijd "beheer van het verkeer" dat de boosdoener is :)
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Henk »

Zorba schreef:Gisteren de eerste keer de IC Bru-Luchthaven - Oostende genomen. Was wel verrast dat deze met een break gereden worden, niet echt mijn favoriete rijtuig (zeker de heenrit aangezien het nog geen gemoderniseerd rijtuig was).
Ik heb gisteren de 2309 & 2340 genomen, respectievelijk AM96 en M6. Er rijden dus 3 soorten op deze verbinding.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door 260689 »

Jeroen schreef:
260689 schreef:Helaas met 13min RT vertrokken uit Brussel-Noord door het beheer van het verkeer!
Bij jou is het precies altijd "beheer van het verkeer" dat de boosdoener is :)
Als je er 15min over doet van Brussel-Zuid naar Brussel-Centraal ..... ook op railtime staat er Beheer van het verkeer.
Ik weet het ook omdat de treinbegeleidster in kwestie mijn moeder was die deze trein bediende!
Ikzelf was ook aanwezig op de trein, vandaar dat ik het weet!

Er is nergens volk achter gebleven op de perrons!!!!
Ze heeft er nog een hoop gezever en verbale agressie aan over gehouden in het 1ste klasse rijtuig!
Er is een intern klachtenformulier geschreven voor de samenstelling!
het waren 8 rijtugen ipv 10!
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

P7974, gisteren 2 klassiekjes vandaag 1 (serieuze overbevolking) en men ging voor meer plaatsen zorgen, P7975 gisteren 1 klassiekje, vandaag 2 (voldoende).
L1557 (2 Desiro's) plaats genoeg.
L2056 (2 Desiro's) plaats genoeg maar weinig leerlingen dus moeilijk te beoordelen.
IC 3605 (4 Breaks) leek me weinig
IC 2330 (2 Breaks), leek me voldoende

Ik mis enkele P-treinen die men heeft weggedaan waardoor alles toch beter in mekaar zat om een andere trein te nemen bij eventuele vertragingen.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door rdv »

Vandaag eerste ritten met de nieuwe drgl, en dat was niet echt een succes.
Vanmorgen E506 (I11) ts Gent St Pieters en Brussel-Zuid. Lichte overbezetting in de zin dat er op alle balkons waar ik zicht op had een 5-tal mensen recht stond. Aankomst met +5 in FBMZ.
IK had eigenlijk een trein een half uur vroeger willen nemen en de IC91, maar deze stond blijkbaar vast op L60 (werd zo omgeroepen door EMMA, met vermelding van een onverstaanbaar lijnnummer, maar L60 was de enige lijn op de reisweg ts Oostende en FBMZ met problemen op dat moment).
2408 (M4, met vastgelopen rem) + 15 in Gembloux.

Terug met 2138 (M96), tijdig vertrokken in Gembloux +7 in Brussel Noord, 3216 vertrek + 13 in FBN, + 10 in Dendermonde.

Opmerkelijk: Infrabel is al bezig het net voor te bereiden op de splitsing van het land: 3877 is door het akkefietje in Asse gestopt in het "station" "grens Brussel-Vlaanderen L60".

Edit: E506 met I11, 2138 met MS96
Laatst gewijzigd door rdv op 17 dec 2014, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom12

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Tom12 »

rdv schreef:Vandaag eerste ritten met de nieuwe drgl, en dat was niet echt een succes.
Vanmorgen E506 (MS96) ts Gent St Pieters en Brussel-Zuid. Lichte overbezetting in de zin dat er op alle balkons waar ik zicht op had een 5-tal mensen recht stond. Aankomst met +5 in FBMZ.
IK had eigenlijk een trein een half uur vroeger willen nemen en de IC91, maar deze stond blijkbaar vast op L60 (werd zo omgeroepen door EMMA, met vermelding van een onverstaanbaar lijnnummer, maar L60 was de enige lijn op de reisweg ts Oostende en FBMZ met problemen op dat moment).
2408 (M4, met vastgelopen rem) + 15 in Gembloux.

Terug met 2138 (M4 uit Luxemburg!), tijdig vertrokken in Gembloux +7 in Brussel Noord, 3216 vertrek + 13 in FBN, + 10 in Dendermonde.

Opmerkelijk: Infrabel is al bezig het net voor te bereiden op de splitsing van het land: 3877 is door het akkefietje in Asse gestopt in het "station" "grens Brussel-Vlaanderen L60".
Zo opmerkelijk is dat niet hoor, op rijpaden zie je dat al lang staan.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door nahoj »

rdv schreef:Vandaag eerste ritten met de nieuwe drgl, en dat was niet echt een succes.
Vanmorgen E506 (MS96) ts Gent St Pieters en Brussel-Zuid. Lichte overbezetting in de zin dat er op alle balkons waar ik zicht op had een 5-tal mensen recht stond. Aankomst met +5 in FBMZ.
Zeker dat dat geen I11 waren i.p.v. MR96?
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door rdv »

nahoj schreef:
rdv schreef:Vandaag eerste ritten met de nieuwe drgl, en dat was niet echt een succes.
Vanmorgen E506 (MS96) ts Gent St Pieters en Brussel-Zuid. Lichte overbezetting in de zin dat er op alle balkons waar ik zicht op had een 5-tal mensen recht stond. Aankomst met +5 in FBMZ.
Zeker dat dat geen I11 waren i.p.v. MR96?
'K heb een soepje gemaakt van het overtikken van mijn nota's: idd I11 op de 506 en MS96 op de 2138
De 2437 die ik net voor mijn neus zag wegrijden was met M4s.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door rdv »

Tom12 schreef:
rdv schreef:Vandaag eerste ritten met de nieuwe drgl, en dat was niet echt een succes.
Vanmorgen E506 (MS96) ts Gent St Pieters en Brussel-Zuid. Lichte overbezetting in de zin dat er op alle balkons waar ik zicht op had een 5-tal mensen recht stond. Aankomst met +5 in FBMZ.
IK had eigenlijk een trein een half uur vroeger willen nemen en de IC91, maar deze stond blijkbaar vast op L60 (werd zo omgeroepen door EMMA, met vermelding van een onverstaanbaar lijnnummer, maar L60 was de enige lijn op de reisweg ts Oostende en FBMZ met problemen op dat moment).
2408 (M4, met vastgelopen rem) + 15 in Gembloux.

Terug met 2138 (M4 uit Luxemburg!), tijdig vertrokken in Gembloux +7 in Brussel Noord, 3216 vertrek + 13 in FBN, + 10 in Dendermonde.

Opmerkelijk: Infrabel is al bezig het net voor te bereiden op de splitsing van het land: 3877 is door het akkefietje in Asse gestopt in het "station" "grens Brussel-Vlaanderen L60".
Zo opmerkelijk is dat niet hoor, op rijpaden zie je dat al lang staan.
En is dat langs het spoor ook aangegeven waar die grens loopt (cfr. de borden in station Merelbeke die de gemeentegrenzen tussen Melle en Gent afbakenen)?
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Wouterh12 »

Na lang het forum gevolgd te hebben heb ik eindelijk de stap gezet om me te registreren.
Helaas komt dit omdat ik mijn (tot dusver) nogal negatieve ervaringen met de nieuwe dienstregeling wou melden.

Ik woon in Mechelen en pendel naar Brussel voor het werk; de start op dinsdag was al niet fameus met vertraging voor de IC 3328 (de vroegere IR Antwerpen-Kortrijk/Geraardsbergen, nu Essen-Brussel Zuid). Ik wou eigenlijk de "echte" IC nemen, de 4529, maar door de vertraging van de IR leek het duidelijk dat de IC ook vertraging zou oplopen, al werd er nog niets aangegeven. Tot mijn verbazing werd dan ook omgeroepen dat de 3328 de eerste trein naar Brussel zou zijn (vroeger was dat vanzelfsprekend maar tegenwoordig is de regel bij vertragingen dat je zelf maar moet gokken welke trein als eerste zal vertrekken). Zoals te verwachten was kwam die trein al bomvol Mechelen binnen (een deel van het volk van de 4529 zal allicht ook deze genomen hebben), en het was dus sardienen-in-blik tot Brussel.De trein moest trouwens, net zoals vroeger, behoorlijk lang wachten voor Brussel-Noord alvorens hij kon binnenrijden (ik vraag me af welke trein er in de weg zat).

Heel af en toe moet ik eens de trein nemen naar Hasselt, en dit was ook woensdag het geval. Hier zou ik eigenlijk moeten profiteren van de nieuwe dienstregeling omdat er nu een rechtstreekse trein is, zei het dat de tijdwinst door de omweg langs de luchthaven beperkt blijft.

Terwijl ik aan het spoor10 aan het wachten was op de IC2607, zag ik opnieuw de IC3328 binnenkomen (weer met vertraging, zij het minder deze keer) en tot mijn teleurstelling kwam deze wederom bomvol binnen. Toen hij vertrok kon ik tellen dat er slechts 6 M5-rijtijgen waren, achter een 21 of 27 (ik heb het nummer niet kunnen lezen). Dit is de samenstelling die al gebruikelijk was voor de oude IR Antwerpen-Brussel, en die toen al krap was in de spits. Nu deze trein al van Essen komt, hij als een IC gelabeld wordt en hij ongeveer op het oude uur van de "echte" IC vertrekt nemen echter veel meer mensen deze trein. 6 M5 rijtijgen is ronduit onvoldoende, en vermits er ook met meer rijtijgen kan gereden worden (zoals op sommige P-treinen vroeger) hoop ik dat dit snel aangepast wordt.

Ik blij dat ik deze keer niet naar Brussel moest, maar dat veranderde in afgrijzen toen ik de 2607 zag binnentuffen (met een niet-aangekondigde vertraging van een 5-tal minuten, overigens). Welgeteld één (1) gemoderniseerde Break/MS80, voor een IC die van Antwerpen via Mechelen naar de luchthaven en Leuven rijdt (en bovendien vlak voor een P trein Mechelen-Leuven die ook later in Leuven aankomt, zodat deze trein ook voor reizigers Mechelen-Leuven in theorie interessant is). De tussengangen waren al aanzienlijk gevuld met reizigers en koffers, ik kon amper nog opstappen. De verwarming bleek dan nog kapot te zijn in dat deel van het rijtuig (de middelste wagon met de aparte zetels), terwijl de treinbegeleider niets meldde over een ongewone samenstelling. Ik had nog geluk dat ik na de luchthaven toch kon zitten (de trein bleef wel vol tot Leuven, daarna veel minder), maar het was ook niet de ontspannende rit die ik me had voorgesteld (onder de oude dienstregeling, zelfs met overstap in Leuven, was het dat wel).

Ik snap niet dat men in het spitsuur op een IC tussen Antwerpen en Mechelen (die dus evengoed kan genomen worden als een trein met 10M6 rijtuigen, door de argeloze pendelaar die dat traject moet doen) één enkele break durft inzetten. Ik hoop dat dit niet de norm wordt.

Aan de andere reacties te horen (en ook ervaringen van collega's) lijkt het wel alsof de NMBS ineens een groot gebrek aan rijtuigen en stellen heeft. Klachten over een te lage capaciteit zijn er alom. En dat terwijl de NMBS ondertussen klassieke 2-tjes (gemoderniseerde) en een aantal locs reeks 21 aan de kant zet omdat ze geen kleine revisie meer willen laten uitvoeren. In Hasselt zag ik trouwens nog behoorlijk wat MS80 en MS96 gestald naast de baan (een MS96 zou ik wel zien zitten op de lijn Antwerpen-Luchthaven-Hasselt, overigens). Misschien komt dat omdat veel materiaal nog in transit is, maar aan de andere kant zijn ze toch al meer dan een week bezig om alles op zijn plaats te krijgen (ik heb tenminste toch ongewone samenstellingen gezien in de laatste dagen van de oude dienstregeling).

Op de terugweg, in de daluren, konden er ineens wel twee Break rijtuigen af. Eén van de twee was hetzelfde exemplaar, met gedeeltelijk kapotte verwarming. Grappig was dat de treinbegeleidster in Aarschot omriep dat reizigers voor Antwerpen beter konden overstappen op de L-trein die later zou vertrekken uit Aarschot, omdat die eerder in Antwerpen zou aankomen. ;)
Tja, de IC maakt nogal een omweg voor iemand die naar Antwerpen wil.

Soms is de samenstelling van de treinen echt onlogisch, ik herinner me dat in begin januari 2014, tijdens het hoogtepunt van de solden, er een IC trein was van Antwerpen naar Brussel rond 18u00 op een zaterdag die ook slechts uit één enkele break bestond (op die trein kon letterlijk niemand meer bij, ik heb hem moeten laten rijden) terwijl de L trein van enkele minuten later uit een hele sliert Breaks bestond. Begrijpe wie kan.

Al bij al ben ik tot nu erg teleurgesteld in de nieuwe dienstregeling. Het kennelijk nogal weid verbreide gebrek aan zitplaatsen, of zelfs aan staanplaatsen bij momenten, is het ergste (ik hoop trouwens dat ze er bij de NMBS niet vanuit gaan dat een trein pas succesvol is als mensen rechtstaan; zo veel meer zal het wel niet kosten om 9 M5's in te zetten voor een trein in plaats van 6, terwijl het comfort aanzienlijk zou verhogen). Van de grote principes van het plan blijft voorlopig echter weinig overeind: overstappen zouden niet erg meer zijn omdat grote vertragingen veel minder zouden voorkomen (weinig van te merken voorlopig, de NMBS woordvoerder vindt het al goed dat het niet erger is dan voorheen) en er zouden slechts 2 materiaaltypes per "lijn" gebruikt worden. Het lijkt echter dat alles evenveel door elkaar gebruikt wordt als vroeger, en Desiro's zijn ook alomtegenwoordig op IC diensten.

Ik hoop dat de NMBS de komende dagen/weken het materiaal terugvindt dat kennelijk recent zoekgeraakt is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Dat is een normaal gegeven bij een nieuwe dienstregeling.
De reizigers moeten zich nog aanpassen aan de treinen (ik zat bijvoorbeeld op een IC Antwerpen-Charleroi waar in volle spits nog veel zitplaatsen vrij waren).
En de NMBS moet de samenstellingen ook nog wijzigen. Het is wel logischer dat men met het tweede wacht tot de eerste beweging ongeveer gedaan is.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: De reizigers moeten zich nog aanpassen aan de treinen (ik zat bijvoorbeeld op een IC Antwerpen-Charleroi waar in volle spits nog veel zitplaatsen vrij waren).
Dat is weer ene om in te kaderen: "De reizigers moeten zich nog aanpassen aan de treinen" :)

Wat verwacht men nu eigenlijk? Ofwel weet je na dag 1 al hoe de vork aan de steel zit en pas je je aanbod aan. Ofwel kijk je de kat uit de boom maar loop je het reële risico dat mensen weer op andere treinen (of erger: in de auto) gaan springen omdat er niet wordt ingegrepen en ze het recht staan beu worden. En dan loop je weer achter de feiten aan.

Het gebrek aan capaciteit, de verschillende materieeltypes: dat was allemaal niet aangekondigd, hé. Hééft men eigenlijk wel voldoende materieel?
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Wouterh12 »

Shrek schreef:Dat is een normaal gegeven bij een nieuwe dienstregeling.
De reizigers moeten zich nog aanpassen aan de treinen (ik zat bijvoorbeeld op een IC Antwerpen-Charleroi waar in volle spits nog veel zitplaatsen vrij waren).
En de NMBS moet de samenstellingen ook nog wijzigen. Het is wel logischer dat men met het tweede wacht tot de eerste beweging ongeveer gedaan is.
Een deel van de reizigers voor de IC Antw-Charleroi zal nu op de ex-IR's zitten, zeker het deel dat van Essen komt plus mensen die het verschil tussen de IC's (stopt wel/niet in Mortsel, Nekkerspoel, Vilvoorde) nog niet maken. Door alles IC te noemen is het er ook niet transparanter op geworden. Ik weet al welke treinen waar stoppen, maar ik heb even moeten studeren op de nieuwe dienstregeling om uit te vissen welke treinen nu overeenkomen met de oude IC's, snelle en trage IR's en L's.

Eén break voor een IC tijdens het spitsuur, en twee in de daluren op dezelfde lijn, is echter duidelijk een vergissing. Er zal niemand van verbazing achterover vallen dat die echt wel bomvol zat, alleen al voor de reizigers die van Antwerpen naar de luchthaven moeten (zonder nog maar te spreken over reizigers die uit Mechelen vertrekken of naar Leuven moeten). Ik vermoed dat niet iedereen in Mechelen is kunnen opstappen. Dat kan toch moeilijk de bedoeling zijn.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Asterix »

260689 schreef:Als je er 15min over doet van Brussel-Zuid naar Brussel-Centraal ..... ook op railtime staat er Beheer van het verkeer.
Dat wil op zich niets zeggen. Het kan zijn dat alle seinen open staan maar dat er filevorming ontstaat omdat er in Centraal veel te veel volk door de smalle deuren van een I11 moet. Hoeveel treinen er op een dag vertraging maken omdat er ergens in een stopplaats onderweg "iets" gebeurt waardoor het maar niet opschiet... Pas op, ik zeg niet dat dat bij jouw moeder hier zo was of dat dat de "fout" van iemand is maar ik trek vaak rare ogen bij die klassieke vingerwijziging naar "beheer van het verkeer".
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef: Dat is weer ene om in te kaderen: "De reizigers moeten zich nog aanpassen aan de treinen" :)

Wat verwacht men nu eigenlijk? Ofwel weet je na dag 1 al hoe de vork aan de steel zit en pas je je aanbod aan. Ofwel kijk je de kat uit de boom maar loop je het reële risico dat mensen weer op andere treinen (of erger: in de auto) gaan springen omdat er niet wordt ingegrepen en ze het recht staan beu worden. En dan loop je weer achter de feiten aan.

Het gebrek aan capaciteit, de verschillende materieeltypes: dat was allemaal niet aangekondigd, hé. Hééft men eigenlijk wel voldoende materieel?
Waarom zou het zo gek zijn dat reizigers zich aanpassen aan de treinen? Dat gebeurt constant bij mensen met glijdende uren hoor.
Het is natuurlijk wel zo dat de benaming "IC" voor zowat alle treinen het niet overzichtelijk maakt. Maar als de mensen dat na een paar dagen door hebben zullen de reizigersstromen vanzelf wijzigen.

Uiteraard zal dat die ene break nooit goed maken, maar ik geloof ook niet dat die ene break de bedoeling was. Maar er is in totaal wel (net) genoeg materieel, de mapping reizigers-treinen is gewoon nog niet optimaal. Maar langs beide kanten moet het nog een beetje schuiven en dan komt het allemaal wel goed (of toch even goed als in de oude dienstregeling).
Plaats reactie