Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
trainspotterstef
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
Contacteer:

Dienstregeling december 2014

Bericht door trainspotterstef »

Ik ben er wel wat vroeg bij maar wat al bekent is voor wat in december 2013 gaat veranderen zouden we beter hier in plaatsen
Het is maar om niet te verwarren met december 2012

MOD EDIT: wegens het uitstellen van het nieuw transportplan gaat deze topic over december 2014
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Retard »

Nieuw transportplan eind 2013
Eind 2013 zou er in plaats van kleine aanpassingen aan de dienstregeling, een omvangrijke wijziging komen. "Er is nood aan een nieuw transportplan. Het vorige dateert van 1998, terwijl het aantal reizigers het voorbije decennium met 50 procent is gestegen", legt de NMBS-woordvoerder uit. In het transportplan wordt rekening gehouden met de nieuwe reizigersstromen en met verwachtingen voor de toekomst.

Bron: HLN

Het is te hopen dat dit geen cryptische omschrijving is voor het schrappen van nog meer treinen en spoorlijnen, zoals eerder op de site van Het Laatste Nieuws:

Infrabel: "Nog geen akkoord" over investeringsplan NMBS

Er bestaat nog geen akkoord over het afgeslankte investeringsplan voor Infrabel. Zo reageert een woordvoerder van de infrastructuurbeheerder op het nieuws dat de NMBS-groep haar investeringsplan 2013-2025 klaar zou hebben. Het plan moet rekening houden met de besparingseisen van de regering.

Volgens verschillende kranten bedraagt het investeringsbedrag 24,4 miljard euro. Daarvan gaat 13,5 miljard naar Infrabel, 6,3 miljard naar spooroperator NMBS en 2,7 miljard naar de NMBS Holding. Ongeveer 2 miljard euro gaat naar rest-investeringen.

Afgeslankt investeringsplan
Bij de vakbonden leeft opnieuw ongerustheid over de afschaffing van sommige treinen nu het afgeslankte investeringsplan klaar zou zijn. De NMBS kondigde eerder al aan dat 170 nationale en 23 internationale treinen zouden verdwijnen tegen respectievelijk december 2012 en 2014. Daarvoor stelde ze een lijst op van zeshonderd onrendabele lijnen.

Infrabel zou overwegen om niet meer te investeren in het onderhoud van verschillende regionale lijnen in het zuiden van het land. "Infrabel heeft de lijnen in het Belgische netwerk onderverdeeld in drie categorieën, A, B en C. Er zijn enkel investeringen gepland in categorie A. De lijnen in categorie B zullen ze alleen onderhouden, waardoor die nog maximaal vijf jaar kunnen gebruikt worden. Voor de lijnen in categorie C is geen onderhoud gepland. Zij worden binnen het jaar gesloten", zeggen de vakbonden.

"Drastisch"
Het gemeenschappelijk vakbondsfront noemt de afslanking "drastisch". De vakbonden spreken van maatregelen die "de toekomst van de openbare dienst en van het vrachtvervoer ernstig hypothekeren, en enorme gevolgen hebben voor honderden banen in praktisch alle beroepscategorieën".

"Op dit moment is er voor geen enkel plan een akkoord", zegt Infrabel. Een woordvoerder wees erop dat de politieke agenda in dit dossier belangrijk is. Toch kon niet bevestigd worden dat de NMBS Groep eind november een 'geconsolideerd plan' zou goedkeuren, zoals verschillende kranten hadden geschreven.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door dentheo »

Wat zijn nu de belangrijkste krachtlijnen van die nieuwe dienstregeling ???

Nieuwe lijnen ?
Fly-overs die beschikbaar zijn ?
Verbindingen doortrekken ?
Verbindingen opknippen voor de stiptheid ?
Enkele zwaarwegende redenen moeten er toch zijn om er nu al zo'n heisa over te maken ?
Theo
Groeten vanop de Heide
EC 91

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door EC 91 »

dentheo schreef:Enkele zwaarwegende redenen moeten er toch zijn om er nu al zo'n heisa over te maken ?
Tja, heisa door Het Laatste Nieuws ("zeshonderd onrendabele lijnen" ?!?) en de vakbonden, wie besteedt daar nog aandacht aan.

Die allerhande uitlekkende (wie lekt ze uit?) plannen voor lijnsluitingen zijn misschien simpelweg bedoeld om de politici wakker te schudden (en dat is nodig gezien we ons binnenkort opnieuw aan een nieuwe minister van Overheidsbedrijven mogen verwachten - wat de huidige of vorige gedaan hebben mag iemand me uitleggen) want ze moeten ten eerste een visie hebben en dan met het geld komen. Of zoeken de vakbonden gewoon een reden voor een nieuwe staking.

Persoonlijk denk ik dat voorlopig niet veel betrouwbare info gaat uitlekken over de nieuwe dienstregeling. Misschien beter zo, laat ze werken en hun werk zo goed mogelijk doen, daarna zien we het resultaat wel en waar het naartoe gaat in de toekomst en wat nog kan bijgestuurd worden.
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door KB »

Retard schreef:(...)
Infrabel zou overwegen om niet meer te investeren in het onderhoud van verschillende regionale lijnen in het zuiden van het land. "Infrabel heeft de lijnen in het Belgische netwerk onderverdeeld in drie categorieën, A, B en C. Er zijn enkel investeringen gepland in categorie A. De lijnen in categorie B zullen ze alleen onderhouden, waardoor die nog maximaal vijf jaar kunnen gebruikt worden. Voor de lijnen in categorie C is geen onderhoud gepland. Zij worden binnen het jaar gesloten", zeggen de vakbonden.
(...)
Is een dergelijk idee niet ook eens gelanceerd in de jaren '90 (of '80)?
L'union fait la force.
trainspotterstef
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door trainspotterstef »

In de nieuwe SJ staat er wat over het nieuwe vervoersplan
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Steven »

alle verbindingen staan er in maar let wel op de opmerking dat dit onder voorbehoud is en dat er nog veel kan veranderen tegen dat het effectief ter publicatie komt.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Steve »

Wat zijn de grote lijnen?
trainspotterstef
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door trainspotterstef »

ga het inckennen en op me FB zetten
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Steven »

Er zou enkel nog spraken zijn van IC treinen en Omnirail trein waarbij je de laatste kan opsplitsen in de huidige L en GEN treinen.

IC treinen
1 Antwerpen - Brussel - Charleroi
2 Antwerpen - Brussel - Charleroi
3 Antwerpen - Luchthaven - Leuven - Hasselt
4 Antwerpen - Lier - Aarschot - Leuven
5 Antwerpen - Lier - Herentals - Mol - Hamont/Hasselt
6 Antwerpen - Noorderkempen
7 Antwerpen - Gent
8 Antwerpen - Gent - Oostende
9 Antwerpen - Gent - Lille/Poperinge
10 Antwerpen - Turnhout
11 Binche - Brussel - Turnhout
12 Brugge - Brussel - luchthaven - Brussel - Kortrijk - Oostende
13 Brussel - Antwerpen - Essen
14 Brussel - Antwerpen
15 Brussel - Namur - Luxemburg
16 Brussel - Namur - Luik
17 Charleroi - Shuman - Luchthaven - Mechelen - Antwerpen
18 Charleroi - Couvin
19 Kortrijk - Gent - Brussel - Luik - Welkenraedt
20 Kortrijk - Doornik -Brussel - Dendermonde - St. Niklaas
21 Kortrijk - Brugge
22 Gent - Aalst - Brussel - Aarschot - Hasselt - Genk
23 Gent - Mechelen
24 Hasselt - Luik - Maastricht
25 Knokke/ Blankenberge - Brussel - Landen - Hasselt - Genk
26 De pannen - Gent - Brussel - Luchthaven -Leuven - Landen
27 Luik - Leuven - Brussel - Mons - St Ghislain - Quievrain
28 Luik - Namur - Mons
29 Luik - Gouvy - Luxemburg
30 Namur - Doornik - Lille
31 Oostende - Brussel - Eupen
32 Doornik - Brussel - Luchthaven - Brussel - Mons
33 Schaarbeek - Namur - Dinant
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Steven »

Omnirail "L" Verbindingen

L01 Antwerpen - St niklaas - Lokeren
L02 Antwerpen - Herentals
L03 Antwerpen - Lier - Aarschot - Leuven
L04 Braine le Comte - Jurbise
L05 Braine le Comte - Manage
L06 Charleroi - La Louviere - Manage - Luttre
L07 Charleroi - Erquelinnes
L08 Charleroi - Mons - Quevy
L09 Eeklo - Gent - Oudenaarde - Ronse/kortrijk
L10 Gent - Brugge - Zeebrugge
L11 Gent - Zottegem - Geraardsbergen
L12 Gent - Dendermonde - Mechelen - Leuven
L13 Geraardsbergen - Ath - Jurbise -Mons - St. Ghislain - Doornik - Moeskroen
L14 Herentals - Mol
L15 Leuven - Mechelen - Puurs - St. Niklaas
L16 Leuven - Aarschot - Hasselt
L17 Lokeren - Dendermonde
L18 Puurs - Antwerpen -Essen - Roosendaal
L19 Ottignies - Namur
L20 Ottignies - Charleroi - Tamines -Namur - Jambes
L21 Namur - Dinant - Bertrix - Libramont
L22 Libramont - Bertrix - Virton - Athus - Arlon
L23 Namur - Ciney - Marloie - Libramont - Arlon - Luxemburg
L24 Luik - Ans - Waremme
L25 Luik - Hoei - Namur
L26 Luik Palais - Rivage - Marloie
L27 Liers - Luik - Angleur - Verviers
L28 Spa - Verviers - Aachen
trainspotterstef
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door trainspotterstef »

daar gaat er wel nog wat aan gesleuteld worden denk ik
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Steven »

Omnirail "RER" verbindingen

RER A Aalst - Denderleeuw - Brussel Noord - West - Jette - Dendermonde
RER B Aalst - Denderleeuw - Geraardsbergen - Brussel
RER C Aalst - Jette - Shuman -Etterbeek - Halle
RER D Antwerpen - Mechelen - Brussel - Nijvel
RER E Antwerpen - Mechelen - Brussel - Nijvel
RER F Oudenaarde - Denderleeuw - Brussel - Jette - Dendermonde
RER G Braine le Compte - Brussel - Leuven
RER H Braine le Compte - Brussel - Leuven
RER I Brussel - Shuman - Ottignies
RER J Brussel - Shuman - Ottignies - Louvain la Neuve
RER K Geraardsbergen - Edingen - Halle - Etterbeek - Bru Luxemburg
RER L Leuven - Waver - Ottignies
RER M Leuven - Waver - Ottignies
RER N Mechelen (via hofstade) - Vilvoorde - Merode - Delta - Halle
RER O Mechelen - Vilvoorde - Merode - Etterbeek - Bru Luxemburg
RER P Ottignies - Louvain la Neuve
RER Q Ottignies - Louvain la Neuve
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Steven »

Beste Stef als je mijn bericht gelezen hebt dan had ik al geschreven dat zelfs "spoorwegjournaal" de opmerking gaf dat dit hele plan nog vatbaar is voor vele aanpassingen.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Stijn91 »

Steven schreef:Er zou enkel nog spraken zijn van IC treinen en Omnirail trein waarbij je de laatste kan opsplitsen in de huidige L en GEN treinen.

IC treinen

6 Antwerpen - Noorderkempen

12 Brugge - Brussel - luchthaven - Brussel - Kortrijk - Oostende

22 Gent - Aalst - Brussel - Aarschot - Hasselt - Genk

25 Knokke/ Blankenberge - Brussel - Landen - Hasselt - Genk
Antwerpen - Noorderkempen IC, is dat dan naar Nederland?
Van Brugge via Brussel naar de luchthaven terug naar Brussel en via Kortrijk naar Oostende, dat lijkt me onlogisch.
De IC K met stop in Aarschot, grote verandering.
2 IC's naar Genk voor wat is dat nodig.

Hier zullen nog veel aanpassingen aan gebeuren, zoals al gezegd.
Steven schreef:Omnirail "RER" verbindingen
Veel te veel dubbele RER's naar mijn mening.

RER A Aalst - Denderleeuw - Brussel Noord - West - Jette - Dendermonde: hoe kun je vanuit Brussel-Noord naar de West. Dat is toch ofwel via Jette ofwel via Brussel-Zuid maar dan nog klopt er iets niet aan.
Plaats reactie