Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
JAMIN

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door JAMIN »

Treinen9880 schreef:
bram2727 schreef:Ik heb hem daar juist nog zien staan in de bundel van brugge
Enig idee welk nummer dit stel heeft? En welke uren hij mss deze testritten doet?
de treinnummer weet ik, dat was de 914
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Eimai schreef:Vandaag is het nog een beetje vroeg, nog niet alle samenstellingen zijn zoals ze zouden moeten zijn. En volgende weekends zitten we ook met de kerstvakantie waardoor er ook nog aanpassingen zijn tegenover de normale samenstelling.
Niettemin verwacht ik geen grote veranderingen, want verreweg de meeste samenstellingen komen perfect overeen met wat er al een tijdlang circuleert. Alleen wilde ik uiteraard wachten op bevestiging (i.e. het daadwerkelijk zien) alvorens te reageren.
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Tram44 »

Nog eentje die voor verwarring kan zorgen is de L-trein naar Denderleeuw. Die gaat via Halle, Geraardsbergen en Ninove, maar wie de lijnvoering niet kent, kan even goed denken dat er via Jette en Ternat wordt gereden. Een vermelding Geraardsbergen-Denderleeuw zou logischer zijn.

Mechelen-Gent wordt ook met 1 Desiro gereden, wellicht genoeg op zondag, maar op zaterdag lijkt dat nogal krap. Nieuw is de stop in Kwatrecht.

Qua stiptheid leek het allemaal prima te lopen, maar het tegendeel zou verbazen met de ruime buffertijden en zonder infrawerken dit weekend.

Als je Brussel-Antwerpen vergelijkt met Brussel-Luik of Brussel-Gent is er duidelijk sprake van een IC-net met twee snelheden en twee comfortniveaus. De reistijd is veel langer (Antwerpen: 48' van uit Brussel-C, Gent 38') terwijl Gent een stuk verder ligt. Naar Antwerpen stoppen alle IC's tegenwoordig in Vilvoorde, Nekkerspoel en Oude God; meer dus dan een IR in de jaren 1980. Ook het comfort is sterk verschillend: I11, M96 of M6 naar Gent en Luik, Misero of 800 naar Antwerpen. De enige echt comfortabele trein, De Benelux, is door de omweg via de luchthaven zelfs 54' onderweg, nagenoeg evenveel als IC 01 naar Luik (61'). Ik hoop echt dat die binnen drie jaar wordt bijgestuurd.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Elke trein vanuit Denderleeuw naar Schaarbeek heeft vandaag vertraging opgelopen tussen Geraardsbergen en Viane-Moerbeke, is dat doordat het enkelsporig is of zijn er werken op dat stuk?

Een IC kan blijkbaar wel wachten op een L, L trein van Schaarbeek naar Denderleeuw had 8 min. vertraging en de IC naar De Panne heeft gewacht, of dat in de week ook zou gebeuren weet ik wel niet.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door am62 »

Stijn91 schreef:Elke trein vanuit Denderleeuw naar Schaarbeek heeft vandaag vertraging opgelopen tussen Geraardsbergen en Viane-Moerbeke, is dat doordat het enkelsporig is of zijn er werken op dat stuk?
Die hebben geen vertraging. Dat wordt precies automatisch ingebracht als vermoedelijke vertraging door die "tijdelijke" snelheidsbeperking ter hoogte van de tunnel onder de Hoge Buizemont door de slechte staat van het spoor. De meeste treinen maken er wat vertraging maar zeker geen 5 tot 9 minuten (behalve bij een kruising kan het wat uit de hand lopen, maar dit is hier niet aan de orde). 7 minuten volstaat ruim voor het overbruggen van FKV - FGRA inclusief snelheidsbeperking - maar waarom het enkel in de ene richting wordt aangegeven weet ik ook niet...

De tunnel in kwestie toen er nog twee sporen lagen.
Afbeelding
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door The_Knitter »

Wat is eigenlijk de logica dat de eerste drie vroege treinen op lijn 15 in Neerpelt starten in de weekenden, en niet in Hamont? Kan je nog pas 9 uur in Antwerpen zijn als je in Hamont opstapt...
Duikbril AM86

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Duikbril AM86 »

Het viel mij op dat erop geen enkele dienstregelingstabel nog sprake is van een GEN trein, of heeft de NMBS helemaal de hoop opgegeven
om ooit met het GEN te beginnen?
buiten de infrastructuur werken dan?

Nochtans een paar maanden geleden was er dit ..........

GEN sneller in werking, Brussel-Noord wordt vernieuwd
http://www.brusselnieuws.be/nl/video/tv ... -vernieuwd
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Asterix »

Hebben er ooit wel GEN-treinen bestaan? Volgens mij is het GEN (of RER in het Frans) een zuiver infrastructuurproject dat door Infrabel wordt uitgevoerd.
Destijds was er wel sprake van de CR's (City Rails) maar dat is even snel opgedoekt als het was uitgevonden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

The_Knitter schreef:Wat is eigenlijk de logica dat de eerste drie vroege treinen op lijn 15 in Neerpelt starten in de weekenden, en niet in Hamont? Kan je nog pas 9 uur in Antwerpen zijn als je in Hamont opstapt...
Dat spaart een losse rit uit, en kost daardoor minder?
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door The_Knitter »

Misschien.
Eerste trein 4306 is om 7:39 in Hamont uit Antwerpen. Er arriveert ook geen trein eerder in Neerpelt. De laatste treinen eindigen allemaal in Hamont, dus ik mag aannemen dat er nog lege ritten zijn naar Mol? Voor zover mij bekend was er geen opstelcapaciteit voorzien in Hamont.
Of worden die 3 treinen dan teruggereden naar Neerpelt, en daar geparkeerd? Als het in Mol is, houdt je dus altijd leegmat-ritten. Ik vind het maar raar dat men dan pas om 08:20 uit Hamont vertrekt, die is pas om 09:51 in Antwerpen Centraal. Blijf je dan geen reizigers wegjagen op Hamont, zeker als men even een dagje naar Gent, Brussel of weet ik het wat wil? Voordat je er dan bent, kan je alweer terug....
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

Duikbril AM86 schreef:Het viel mij op dat erop geen enkele dienstregelingstabel nog sprake is van een GEN trein, of heeft de NMBS helemaal de hoop opgegeven
om ooit met het GEN te beginnen?
buiten de infrastructuur werken dan?

Nochtans een paar maanden geleden was er dit ..........

GEN sneller in werking, Brussel-Noord wordt vernieuwd
http://www.brusselnieuws.be/nl/video/tv ... -vernieuwd
Uiteraard rijden alle GEN-treinen zoals voorheen maar:
1) als je een trein 'GEN' als label geeft, kost die dankzij de tariefformules van Infrabel aan de NMBS een pak meer dan als je die 'L'-trein noemt. Zoek er geen logica achter, maar dit bespaart de NMBS dus heel wat geld. Vandaar dat intertijd de benaming 'CR' ook verdwenen is en gewoon terug 'L' werd.
2) GEN= Gewestelijk-Express-Net = NL benaming, vandaar dat er ook RER is : 'Reseaux Express Regionaux'.
Op de aankondigingsborden MOET dus 'RER-GEN' staan of iets dergelijks (u kent ze wel, die taalwetgeving), en op zoveel karakters zijn die aankondigingsborden niet voorzien.
De nieuwe GEN-cel zoekt nog steeds achter een korte taalonafhankelijke naam voor de treinen.
Het GEN/RER is er dus nog steeds, maar wordt niet explicet zo genoemd...
spoorwegrealist
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

The_Knitter schreef:Misschien.
Eerste trein 4306 is om 7:39 in Hamont uit Antwerpen. Er arriveert ook geen trein eerder in Neerpelt. De laatste treinen eindigen allemaal in Hamont, dus ik mag aannemen dat er nog lege ritten zijn naar Mol? Voor zover mij bekend was er geen opstelcapaciteit voorzien in Hamont.
Of worden die 3 treinen dan teruggereden naar Neerpelt, en daar geparkeerd? Als het in Mol is, houdt je dus altijd leegmat-ritten. Ik vind het maar raar dat men dan pas om 08:20 uit Hamont vertrekt, die is pas om 09:51 in Antwerpen Centraal. Blijf je dan geen reizigers wegjagen op Hamont, zeker als men even een dagje naar Gent, Brussel of weet ik het wat wil? Voordat je er dan bent, kan je alweer terug....
Zeer complexe infra-situatie daar in Hamont, met enkelspoor tot Mol, zijspoortje in Hamont voor de reizigerstreinen, waar 4 stelletjes net opkunnen, en waar geen personeel is om te koppelen als dat zou moeten. Alles staat 's nachts in Mol (onderhoud, tanken).
spoorwegrealist
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door The_Knitter »

Als al het materieel in Mol staat, wat is dan de reden om die eerste 3 treinen in Neerpelt te starten (lege ritten Mol-Neerpelt), en niet in Hamont? Scheelt dat zoveel geld dan?
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door profke »

The_Knitter schreef:Als al het materieel in Mol staat, wat is dan de reden om die eerste 3 treinen in Neerpelt te starten (lege ritten Mol-Neerpelt), en niet in Hamont? Scheelt dat zoveel geld dan?
hoe gaan ze anders een excuus kunnen verzinnen om dat station over een tijdje terug te sluiten wegens "geen interesse"....
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door 260689 »

Hier even een overzicht voor de treinen vertrekkende te Kortrijk Morgen Dinsdag 16/12/14!

E7994 = 467 + 480 (Kortrijk - Brugge)
E7998 = 2138 + 6M4 + 2722 (Kortrijk - Gent-St-Pieters)
E7996 = 1878 + 8M4 (Kortrijk - Gent-St-Pieters)
E7954 = 2744 + 8M4 (Kortrijk - Zottegem - Schaarbeek)
E7902 = 1818 + 10M5m (Kortrijk - Zottegem - Schaarbeek)
E7901 = 1833 + 10M5m (Kortrijk - Zottegem - Schaarbeek)
E7952 = 2134 + 9M4 + 2756 (Kortrijk - Zottegem - Schaarbeek)
E2304 = 1896 + 4M6 + 5M6 + 1842 (Kortrijk - Zottegem - Brussel-Luchthaven)
E3206 = 1822 + 8M6 (Kortrijk - Doornik - Brussel - Dendermonde - Sint-Niklaas)
E407 = 1858 + 8M6 + 1826 (Kortrijk - Gent - Brussel - Leuven - Luik - Welkenreadt)
E406 = 1895 + 8M6 + 1854 (Kortrijk - Gent - Brussel - Leuven - Luik - Welkenreadt)
E405 = 1849 + 8M6 + 1819 (Kortrijk - Gent - Brussel - Leuven - Luik - Welkenreadt)
E409 = 18xx + 8M6 + 18xx (Kortrijk - Gent - Brussel - Leuven - Luik - Welkenreadt) (Deze word afgeschaft op R2 dinsdag 16/12/14 wegens nog over te brengen van 2 HLE 18)
E726 = 1xAM96 (Kortrijk - Gent-St-Pieters - Antwerpen) (Poperinge koppelt met het deel uit de bundel)
E727 = 1xAM96 (Kortrijk - Gent-St-Pieters - Antwerpen) (Poperinge koppelt met het deel uit de bundel)
E7990 = 1xAM96 (Roeselare - Kortrijk)
ME2328 = 528 (Kortrijk - Oostende) (het deel uit Brussel-Luchthaven koppelt met het stel uit de bundel)
ME2303 = 778 (Kortrijk - Zottegem - Brussel-Noord)
ME826 = 735 (Kortrijk - Brugge)
ME827 = 628+622 (Kortrijk - Brugge)
ME7956 = 687 (Kortrijk - Zottegem)


Voila, das ongeveer het overzicht dat men morgen kan verwachten met de eerste vertrekken uit Kortrijk!
Laatst gewijzigd door 260689 op 15 dec 2014, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie