Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
FLV-FGSP
Berichten: 1885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door FLV-FGSP »

Materiaal blijft staal op staal.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Stoomloc schreef:Iemand die iets weet van materiaalwijzigingen?
De vraag is bij wijze van spreken veeleer waar er geen materieelwijzigingen zullen zijn :wink: bij een totaal hertekende dienstregeling is dat nu eenmaal onvermijdelijk.

In het algemeen zullen de M6-stammen nu vooral op een meer structurele manier ingezet worden, dus vast aan een bepaalde relatie (algemeen principe is trouwens "maximaal 2 materieeltypes per relatie") en niet zomaar links en rechts, bijna als noodoplossing op treinen die in de huidige dienstregeling overvol zitten. Dat alleen al heeft heel wat consequenties: zo zijn er heel wat eindpunten met bijbehorende (niet-hoofd)lijnen waar je weinig tot geen M6 meer zult zien (De Panne, Turnhout, Quiévrain, Poperinge, Essen, enzovoort).

Los van die verschuivingen van M6 zijn er ook gevallen genoeg waarbij er gewoon ander materieel komt aangezien dat zo uitkomt. Naar Poperinge zullen bijvoorbeeld geen MS80 meer rijden maar MS96, wat te verklaren valt door de koppeling aan de IC Antwerpen - Kortrijk - Lille (een deel naar Poperinge, een deel naar Lille). In Turnhout zou het dan weer vooral een feest van MS75 worden als je mag afgaan op de berichten in de media, en in Essen zou er M5 op het toneel verschijnen door de verlenging van een van de huidige IR's Brussel - Antwerpen (weliswaar onder de naam IC) tot daar.

Noteer wel dat veranderingen nog mogelijk zijn, dit zijn vooral voorbeelden ter illustratie.
Stoomloc
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:36
Locatie: Aarschot

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stoomloc »

Steve schreef:
Stoomloc schreef:Iemand die iets weet van materiaalwijzigingen?
De vraag is bij wijze van spreken veeleer waar er geen materieelwijzigingen zullen zijn :wink: bij een totaal hertekende dienstregeling is dat nu eenmaal onvermijdelijk.

In het algemeen zullen de M6-stammen nu vooral op een meer structurele manier ingezet worden, dus vast aan een bepaalde relatie (algemeen principe is trouwens "maximaal 2 materieeltypes per relatie") en niet zomaar links en rechts, bijna als noodoplossing op treinen die in de huidige dienstregeling overvol zitten. Dat alleen al heeft heel wat consequenties: zo zijn er heel wat eindpunten met bijbehorende (niet-hoofd)lijnen waar je weinig tot geen M6 meer zult zien (De Panne, Turnhout, Quiévrain, Poperinge, Essen, enzovoort).

Los van die verschuivingen van M6 zijn er ook gevallen genoeg waarbij er gewoon ander materieel komt aangezien dat zo uitkomt. Naar Poperinge zullen bijvoorbeeld geen MS80 meer rijden maar MS96, wat te verklaren valt door de koppeling aan de IC Antwerpen - Kortrijk - Lille (een deel naar Poperinge, een deel naar Lille). In Turnhout zou het dan weer vooral een feest van MS75 worden als je mag afgaan op de berichten in de media, en in Essen zou er M5 op het toneel verschijnen door de verlenging van een van de huidige IR's Brussel - Antwerpen (weliswaar onder de naam IC) tot daar.

Noteer wel dat veranderingen nog mogelijk zijn, dit zijn vooral voorbeelden ter illustratie.
Heel hard bedankt. Ik hoop dat er voor lijn 35 iets verandert, al die breaks hier ;-)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Stoomloc schreef: Heel hard bedankt. Ik hoop dat er voor lijn 35 iets verandert, al die breaks hier ;-)
Dat valt toch nog mee? Je hebt nu al ook heel wat M6, MS96, klassieke stellen en op de P-treinen nog wat meer variatie (M4, M5, ...).

... maar in de nieuwe dienstregeling zul je wellicht nog wat meer MS80's (Breaks) krijgen, want die zouden de L-treinen en ook een deel van de nieuwe IC Tongeren - Gent-Sint-Pieters (via bocht van Leuven) doen. Veel meer dan MS80, M6 en M4 zul je wellicht niet te zien krijgen (althans op het deel Aarschot - Hasselt van lijn 35).
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door loic1811 »

Ik zou direct willen tekenen voor die breaks naar hier te krijgen ! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door loic1811 op 04 nov 2014, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Stoomloc
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:36
Locatie: Aarschot

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stoomloc »

Zolang het geen desiro's zijn is het ok
ronny
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ronny »

Stoomloc schreef:Zolang het geen desiro's zijn is het ok
De L-trein Hasselt-Leuven wordt blijkbaar daarna de L-trein Leuven-Antwerpen met 12 minuten keertijd. Ten opzichte van de huidige toestand een verruiming van keertijd.
pietmol

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
dentheo schreef:
Shrek schreef: Zeker die trein van 6u17 lijkt mij overbodig. Op dat uur zijn er nog niet zoveel reizigers dat de treinen van .44 vol gaan zitten. Wees vooral blij dat er uberhaupt nog een vroege verbinding overschiet. Op veel andere lijnen valt die gewoon weg :wink:
Volgens mij zitten de meest "pendelvliegers", en die zijn er meer dan je denkt, allemaal op de vluchten voor 08:00, dus dat blijft autorijden.... (persoonlijk was ik 10jaar lang ervaringsdeskundige!) Later vertrekken is gegarandeerd file en dus onbetrouwbaar.
Ook de mensen die werken op de luchthaven moeten al vroeger beginnen.
Zij leveren volgens literatuur 50% van de reizigers op de treinen naar de luchthavens, in andere landen.
Ik denk dat een vroegere verbinding naar de luchthaven een kans verdient tijdens een jaar of 3-5, trekt het dan nog niet aan ok.
De trein van 6u17 is overbodig als er om 5u44 al één is, dat bedoelde ik :wink:
Ik vind het net een goed idee om voor de start van de halfuurdienst al een verminderd aanbod te hebben heel vroeg.
Net zoals 's avonds de frequenties ook lager liggen op veel lijnen.

ik denk dat er eerder behoefte is aan een trein om 5u17, want die 5u44 is te laat voor mensen die op de luchthaven werken en die om 6 uur moeten beginnen (terwijl die 4u44 onpraktisch vroeg is voor deze categorie).
maar ja die mensen die op de luchthaven werken betalen geen diabolo-taks...
Arnenys
Berichten: 175
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Arnenys »

In verband met de vraag die ik hier een tijdje geleden heb gesteld (een overzicht van de nieuwe dienstregeling), kan ik jullie nu het resultaat laten zien: ik heb een diagram gemaakt waarin elke regelmatige treinverbinding op weekdagen te zien is.
Laat me weten wat jullie ervan denken en als jullie nog fouten vinden of andere opmerkingen hebben, laat het zeker weten via reactie of een bericht. Bedankt :)
Afbeelding Het volledige diagram is te downloaden via deze link:

Link
Laatst gewijzigd door Arnenys op 25 nov 2014, 18:34, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Zeer netjes, al zeg ik het zelf! En alles lijkt ook meer dan correct te zijn. Met Illustrator gemaakt of iets anders?
Arnenys
Berichten: 175
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Arnenys »

Illustrator inderdaad :)
tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door tomdg »

Knap gedaan maar ik denk dat er ondertussen enkele zaken gewijzigd zijn:

IC Gent-Mechelen gaat verder door tot Leuven en de L trein Gent-Leuven is Zeebrugge-Mechelen geworden.
FLV-FGSP
Berichten: 1885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door FLV-FGSP »

Wreed schoon!

Nog een aanpassing in ultimo: de IC Schaarbeek - Dinant gaat in Etterbeek stoppen.
Arnenys
Berichten: 175
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Arnenys »

Je hebt gelijk, ik ga het aanpassen. Maar dat levert plots wel de vreemde situatie op met een IC die overal stopt en een L-dienst die een aantal haltes overslaat.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Brochures van de lijnen voor de dienstregeling vanaf 14/12 staan op de site van de NMBS.
Plaats reactie