Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

ToMiKoN schreef:Nu snap ik je punt nu! :-) Daar heb je gelijk!

Ik snap echter de NMBS logica soms niet. Waarom moeten die treinen een "ronde van Vlaanderen" doen en kunnen beide lijnen niet gewoon keren en het zelfde traject afleggen? Lijkt mij ook makkelijker te managen.
Dat bespaart een kering in het station van de Luchthaven.
Bovendien heeft niemand last van die zeer lange lus, want voor de reizigers is die toch niet te zien. Dat het moeilijk te manangen is durf ik ook betwijfelen, je kan in Brugge immers 2 keer ingrijpen op de materiaalomloop, wat bijvoorbeeld in de Knokke-Genk of Oostende-Eupen helemaal niet kan.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
ToMiKoN schreef:Nu snap ik je punt nu! :-) Daar heb je gelijk!

Ik snap echter de NMBS logica soms niet. Waarom moeten die treinen een "ronde van Vlaanderen" doen en kunnen beide lijnen niet gewoon keren en het zelfde traject afleggen? Lijkt mij ook makkelijker te managen.
Dat bespaart een kering in het station van de Luchthaven.
Bovendien heeft niemand last van die zeer lange lus, want voor de reizigers is die toch niet te zien. Dat het moeilijk te manangen is durf ik ook betwijfelen, je kan in Brugge immers 2 keer ingrijpen op de materiaalomloop, wat bijvoorbeeld in de Knokke-Genk of Oostende-Eupen helemaal niet kan.
Die lussen "in dezelfde vijver" hebben wel als grote nadeel dat je reizigers verplicht om over te stappen in een van de (nu al overbevolkte) Brusselse stations. Met een echte doorgaande verbinding zul je minstens een deel reizigers hebben dat blijft zitten in de trein en dus niet nodeloos in Brussel moet gaan overstappen.

Helaas lijkt het niet beter te gaan worden, want met de dienstregeling 2015 is er het plan om een soortgelijke lus te gaan creëren: Dinant - Schuman - Luchthaven - Schuman - Charleroi. In plaats van minstens een die verbindingen nondedoeme door te trekken richting Mechelen en Antwerpen.

En in één bijzonder geval is de lus wel degelijk vrij hinderlijk voor de reizigers (zeker wat informatievoorziening betreft): Dendermonde - Jette - West - Zuid - Noord - Jette - Aalst.

Enfin, allemaal goede voorbeelden van situaties die "de exploitant" misschien goed uitkomen, maar de reiziger toch niet echt...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Die lussen "in dezelfde vijver" hebben wel als grote nadeel dat je reizigers verplicht om over te stappen in een van de (nu al overbevolkte) Brusselse stations. Met een echte doorgaande verbinding zul je minstens een deel reizigers hebben dat blijft zitten in de trein en dus niet nodeloos in Brussel moet gaan overstappen.

Helaas lijkt het niet beter te gaan worden, want met de dienstregeling 2015 is er het plan om een soortgelijke lus te gaan creëren: Dinant - Schuman - Luchthaven - Schuman - Charleroi. In plaats van minstens een die verbindingen nondedoeme door te trekken richting Mechelen en Antwerpen.

En in één bijzonder geval is de lus wel degelijk vrij hinderlijk voor de reizigers (zeker wat informatievoorziening betreft): Dendermonde - Jette - West - Zuid - Noord - Jette - Aalst.

Enfin, allemaal goede voorbeelden van situaties die "de exploitant" misschien goed uitkomen, maar de reiziger toch niet echt...
Wat die laatste lus betreft heb je zeker gelijk, die is verwarrend. Maar die anderen? Daar kan je niet veel aan verbeteren volgens mij. Of zou je Mechelen liever verbinden met Dinant dan met Hasselt? Of liever Namen dan de IC naar Amsterdam?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef:Helaas lijkt het niet beter te gaan worden, want met de dienstregeling 2015 is er het plan ...
Dat is de huidige dienstregeling. Je bedoelt waarschijnlijk dienstregeling 2016.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

rvdborgt schreef:
Steve schreef:Helaas lijkt het niet beter te gaan worden, want met de dienstregeling 2015 is er het plan ...
Dat is de huidige dienstregeling. Je bedoelt waarschijnlijk dienstregeling 2016.

Groetjes,
Rian
Welja, er hoorde een elliptische "december" voor te staan. ;-)
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Hobbes »

Vandaag moet ik tegen 9h in Gent Sint Pieters geraken vanuit Hemiksem.

Ik zoek gisteren de uurregeling op, zou maar een formaliteit zijn dacht ik, treintje tot Antwerpen-Zuid of Berchem, en dan een trein richting Gent en klaar. Keuze genoeg.
Niet dus: Ik vind 2 opties:

L trein om 7.26h Hemiksem-Antwerpen Berchem, dan overstappen op een trein tot Mechelen (!), en dan nogmaals overstappen op een trein naar Gent via L53.
Aankomst om 9h in Gent, wat krap is aangezien ik dus om 9h op mijn afspraak moet zijn.

Ofwel L trein om 6.34h Hemiksem-Puurs, dan overstappen op een trein tot Sint Niklaas en dan nogmaals overstappen op een trein richting Gent via L59
Aankomst te Gent om 8.07h, wat dan weer een pak te vroeg is.

Ik verwacht nu geen rechtstreekse trein Hemiksem-Gent, maar dat ik vanop L52 niet op een deftige manier in Gent geraak via een overstap in Antwerpen Zuid of Berchem, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Is dit dan de grote verbetering met de nieuwe dienstregeling???

Een reistijd van 1,5h om ocharme 65km te overbruggen is ook geen reclame maar daar wil ik nog niet te veel over zagen.

Opvallend is trouwens ook de uurregeling van de 18XX treinen Antwerpen-Oostende: 1h47min!!! Vroeger 1h33min, met de T13+I11... :roll:
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Paul »

Hobbes, ik hoop dat je een alternatief gevonden hebt, want zelfs met die omweg via Mechelen zou het vandaag niet gelukt zijn (storing brug Kapelle-op-den-Bos) :( :( :(
Het komt ook doordat de IC's Antwerpen-Gent van de reeks 30 niet rijden tijdens de paasvakantie, anders was je wel op tijd in Gent geraakt met overstap in Antwerpen-Zuid of Berchem.
Maar over het algemeen gesproken heb je wel gelijk natuurlijk, het is soms huilen met de pet op, en veel verbindingen zijn de laatste jaren alsmaar trager geworden.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door kika »

Hobbes schreef:Vandaag moet ik tegen 9h in Gent Sint Pieters geraken vanuit Hemiksem.
Ik voel met je mee, als kind dacht ik dat Gent ver weg van Antwerpen was, omdat de trein er altijd zo lang over deed :wink: Tegenwoordig hou ik met afspraken daar rekening mee, vraag ik om een half uur later of vroeger, zodat ik enerzijds voldoende speling heb bij vertragingen en anderzijds niet te vroeg of laat kom.
Ik zoek gisteren de uurregeling op, zou maar een formaliteit zijn dacht ik, treintje tot Antwerpen-Zuid of Berchem, en dan een trein richting Gent en klaar.
Ook vergeleken met bvb. een bus uit Hemiksem? Soms heb je dan een handigere aansluiting, toevallig.
Ik verwacht nu geen rechtstreekse trein Hemiksem-Gent, maar dat ik vanop L52 niet op een deftige manier in Gent geraak via een overstap in Antwerpen Zuid of Berchem, dat heb ik nog nooit meegemaakt.
L52 zit ik zelf niet vaak genoeg op, omdat er in die richting vaak bussen een alternatief aanbieden. Was die verbinding vroeger beter? Antwerpen-Oostende is al elders aan bod gekomen, daar kan ik niets aan toevoegen. :(
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

Wel ja, over die afspraken: zelf ben ik blijkbaar in mijn kennissenkring berucht genoeg als BA (bewust autoloze) en het overkomt me zelden dat men me niet vraagt wanneer het best uitkomt. Dat is een van de zeldzame voordelen die je hebt op autogebruikers. Ik heb trouwens zelf altijd de neiging om te zeggen dat ze geen rekening moeten houden met treinen en bussen, maar de meesten staan daar wel op.
Nu besef ik ook wel dat sommige afspraken gewoon op een bepaald uur moeten plaatsvinden, en dan hoop ik er op dat er ergens in de buurt een café is voor een koffietje of zo. En ik heb zo goed als altijd iets mee om te lezen: lezen doe ik toch, en of ik dat thuis doe of op verplaatsing maakt niets uit.
Met vriendelijke groet

overweg13
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door brouckie »

Hobbes schreef: Opvallend is trouwens ook de uurregeling van de 18XX treinen Antwerpen-Oostende: 1h47min!!! Vroeger 1h33min, met de T13+I11... :roll:
Nog opvallender, met overstap in Gent doe je er "slechts" 1u43 over (IC 7xx en IC 5xx) :wink:
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Portbou »

wbrm schreef:De RER is het voorbeeld van hoe het niet moet. Probeer daar als occasionele reiziger maar eens te achterhalen welke trein je nu precies kunt nemen.
Met IC-treinen die overal stoppen en L-treinen die haltes overslaan is diezelfde occasionele reiziger vandaag nog veel minder geholpen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Portbou »

loic1811 schreef:In mijn ogen bestaat hier in België slechts één volwaardige IC en dat is de 46XX . Enkel stops in de grote Brusselse stations en dan nog Namen , Libramont , Arlon en Luxemburg 8)
En Libramont is een grote stad ?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

Portbou schreef:
loic1811 schreef:In mijn ogen bestaat hier in België slechts één volwaardige IC en dat is de 46XX . Enkel stops in de grote Brusselse stations en dan nog Namen , Libramont , Arlon en Luxemburg 8)
En Libramont is een grote stad ?
Libramont is op zich geen grote stad, maar wel een belangrijk knooppunt voor het OV. Het is niet alleen een overstappunt voor de NMBS, maar ook vertrek- en aankomstpunt voor de buslijnen die de hele regio - zij het op een ondermaatse manier - bedienen. Bovendien is het me al vaak opgevallen dat Libramont blijkbaar ook gunstig ligt voor reizigers die met de auto aan- of afgevoerd worden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Portbou »

overweg13 schreef:
Portbou schreef:
loic1811 schreef:In mijn ogen bestaat hier in België slechts één volwaardige IC en dat is de 46XX . Enkel stops in de grote Brusselse stations en dan nog Namen , Libramont , Arlon en Luxemburg 8)
En Libramont is een grote stad ?
Libramont is op zich geen grote stad, maar wel een belangrijk knooppunt voor het OV. Het is niet alleen een overstappunt voor de NMBS, maar ook vertrek- en aankomstpunt voor de buslijnen die de hele regio - zij het op een ondermaatse manier - bedienen. Bovendien is het me al vaak opgevallen dat Libramont blijkbaar ook gunstig ligt voor reizigers die met de auto aan- of afgevoerd worden.
Ik persoonlijk heb geen probleem met de bediening van Libramont... maar vond bovenstaande bewering over 46XX een mooie extra aanleiding om aan te tonen dat een consequent gebruik van het label "IC" eigenlijk niet mogelijk is.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Matthias »

Op de website van NMBS staat een persbericht over de 'verbetering' van het aanbod vanaf juni.
http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... _2015.aspx

Zo zou de IC Antwerpen-Leuven een extra stop krijgen in Wezemaal, dat nu drie treinen per uur krijgt in plaats van twee, en wat het begrip IC wederom wat verder uitholt in mijn ogen. De aanpassing zou de reistijd tussen Leuven & Aarschot met twee minuten verlengen, maar op het totale traject slechts met één minuut omdat er een minuutje (meer dan terecht) afgaat op het traject Aarschot-Heist-Op-Den-Berg.

Daarnaast zou op zondagavond het traject van de P-treinen naar Leuven verlengd worden. De trein Antwerpen-Leuven vertrekt vanuit Essen i.p.v. Antwerpen-Centraal en zal nog bijkomend stoppen in Kalmthout, Heide, Kapellen en Ekeren. De P-trein Hasselt-Leuven wordt Tongeren-Leuven. Ik vrees dat het verlengen van deze trajecten wel eens voor overbezetting zou kunnen zorgen.
Daarnaast zouden er ook nog enkele aanpassingen in stations gebeuren om aansluitingen beter te regelen.

Vanaf december zou ook Mol-Antwerpen met elektrisch materiaal gereden worden, en zal er iets met de P-trein Herentals-Brussel-Zuid gebeuren, maar helaas is die zin weggevallen uit het persbericht. Vermoedelijk een verlenging tot Mol?

Ook zal de Schumann-Josephat-tunnel in gebruik genomen worden, wat tot een hele hoop aanpassingen leidt die in het persbericht besproken worden.

De aanpassingen voor Wallonnië staan in een apart persbericht vermeld hier: http://www.belgianrail.be/fr/corporate/ ... _2015.aspx
Plaats reactie