Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door FLV-FGSP »

Er is een stukje weggevallen op de website, er ontbreekt nog dit:
Communicatiedienst NMBS schreef: Twee P-treinen tussen Herentals en Brussel-Zuid (één ’s ochtends en één ’s avonds)worden verlengd tot Mol. Dat betekent dat ook Geel en Olen voortaan een rechtstreekse verbinding krijgen met Brussel.
Daarnaast wordt ook nog een tweede P-trein vanuit Mol naar Brussel (aankomst vóór acht uur te Brussel) bestudeerd.

Lijn 53: Kapelle-op-den-Bos – Leuven:

Reizigers vanuit Kapelle-op-den-Bos krijgen vanaf december opnieuw een rechtstreekse
verbinding met Leuven door het verlengen van de P-trein Dendermonde-Mechelen tot
Leuven (aankomst omstreeks 8u30).

Andere aanpassingen:

Tijdens vakantieperiodes of verlengde weekends past NMBS haar aanbod aan de
gewijzigde reizigersstromen aan. Zo wordt het aanbod naar de kust systematisch versterkt.

In real time kan altijd beslist worden het treinaanbod verder te versterken.
FrederikD
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 jan 2014, 00:31

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door FrederikD »

Matthias schreef:Op de website van NMBS staat een persbericht over de 'verbetering' van het aanbod vanaf juni.
Zondagavond: De P-trein Hasselt-Leuven wordt Tongeren-Leuven. Ik vrees dat het verlengen van deze trajecten wel eens voor overbezetting zou kunnen zorgen.
Die is nu al systematisch overbezet. Hopelijk hebben ze het verstand om dan meer dan één (!) enkele break in te zetten.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door kika »

Zat vorige week in een trein tussen Roosendaal en Zwolle, die werd in de trein omgeroepen als 'trein' naar Breda, IC naar Nijmegen en verder als stoptrein richting Arnhem en Zwolle. Een eind verder werd dan omgeroepen dat hij reed als IC tot Deventer en als stoptrein tot Zwolle. Waarom is het niet mogelijk om zoiets in België te doen voor relaties die deels (bijna) overal stoppen en deels als IC rijden? Zowel op de perrons als in de trein was het steeds duidelijk.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Tijgernoot »

Zoiets gaat makkelijker als je op veel stations en in de trein duidelijke beeldschermen hebt hangen waarop dat soort informatie getoond kan worden. Helaas moeten zelfs grote knooppunten als Hasselt het nog zonder dergelijke schermen doen...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Ik vind "trein tot X", "IC tot Y" en "stoptrein tot Z" voor één en dezelfde trein anders ook niet bepaald duidelijk voor één en dezelfde trein.

Hier in België hoor je op persoonlijk initiatief van de TBG wel eens een aankondiging in de stijl van "we komen dadelijk aan in X, daarna rijdt deze trein verder als stoptrein naar Y", tijdens de rit zelf dus. Al is dat vooral in gevallen waar er een sterke verandering van rijrichting volgt (bijvoorbeeld de Aalst - Jette - Brussel-Zuid die terugrijdt naar Dendermonde via West en Jette).
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Tijgernoot »

De trein verandert ook niet van label, het is meer het informatiesysteem wat helpt om de route van de trein beter te begrijpen.

Zo zal er bijvoorbeeld in Nijmegen "stopt tot Arnhem op alle tussengelegen stations" op het scherm op het perron verschijnen omdat de stations tot Arnhem in het systeem zijn aangewezen als stoptreinstation. Omdat de trein het label intercity heeft verschijnt er dan een extra mededeling over deze stops op het scherm.

Voorbeelden hoe dat in België toepasbaar zou kunnen zijn:

De intercity Welkenraedt - Kortrijk stopt tussen Gent en Kortrijk op alle stations, de intercity Antwerpen - Rijsel/Poperinge alleen in Waregem. In Gent zou er dan voor de intercity naar Kortrijk een mededeling "stopt tot Kortrijk op alle tussengelegen stations" op het bord kunnen verschijnen.

Ander voorbeeld:

Alleen de intercity Antwerpen - Oostende stopt in Beveren-Waas. Bij deze trein zou dan op het station een mededeling "Stopt ook in Beveren-Waas" op het scherm verschijnen. Andersom kan ook: de intercity Gent - Mechelen - Leuven stopt in Hever en Hambos, maar de L-trein Sint-Niklaas - Leuven niet. Bij die laatste zou dan de mededeling "stopt niet in Hever en Hambos" op het bord verschijnen.

Met die oude AEG-bakken die slechts op een paar stations hangen kan dat wel worden getoond, maar die hangen eigenlijk op te weinig stations om dat soort informatie weer te geven. Eigenlijk moeten die hangen op alle stations waar treinen verschillende stoppatronen en eindbestemmingen hebben.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door kika »

Tijgernoot schreef:De trein verandert ook niet van label, het is meer het informatiesysteem wat helpt om de route van de trein beter te begrijpen.
Het label an sich vind ik ook niet zo interessant, dat is voornamelijk politiek: Ons dorp heeft een IC naar Brussel, Ons dorp verliest de status van IC-station… Een min of meer realistische inschatting in het veld zijn voor mij belangrijk. Kan een occasionele reiziger, of een geroutineerde op een ander traject dan het dagelijkse in 1 of 2 tellen zien of ze beter die of die trein kan nemen? Als daar nog bijkomt dat een stop door een ander label goedkoper is, graag.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Asterix »

Creëer je hierbij niet té veel aan (dubbele) informatie? Je hebt nog steeds de papieren dienstregelingen die uithangen met alle noodzakelijke info. Moet je dat dan echt nog eens opnieuw gaan opnemen in de digitale aanduidingen op het perron (APQ)? Ik zou daar liever meer "actuele" informatie willen zien.

- Wat is de eerste trein die in Brussel-Noord zal vertrekken naar Leuven?
- Of welke trein zal als eerste aankomen in Leuven?
- Als een trein als eerste aankomt in een station maar zich daar moet laten inhalen door een andere trein die even later komt en vervolgens deels dezelfde haltes zal bedienen, kunnen de passagiers beter de verleiding weerstaan om op die eerste trein te springen en nog even te wachten op de tweede.

Zo een info wordt nog veel te weinig gegeven, dat zou ik graag veranderd zien.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Tijgernoot »

Dat soort meldingen zijn ook mogelijk, bijvoorbeeld bij de L-trein Brussel-Noord 13:30 -> Leuven krijg je dan op Brussel-Noord op het scherm een melding "De intercity 13:37 naar Genk is eerder in Leuven".

Je kan ook schermen ophangen met daarop een lijst van stations met daarachter de vertrektijd en vertrekspoor van de eerste trein die op dat station zal aankomen, dat is een veelvoorkomende strategie in Engeland.

"Snelste trein naar...
Antwerpen: 13:40 Spoor 5
Charleroi 13:39 Spoor 3
Genk: 13:37 Spoor 6
Leuven 13:37 Spoor 6
Mechelen 13:40 Spoor 5"
etc.

(Alle tijden in dit bericht zijn fictief)
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Tijgernoot »

En actuele informatie kan ook natuurlijk, de verkeersleiding/reisinformant kan nu ook al een reden voor vertraging of uitval opgeven, ook dat soort informatie kan op de borden worden weergeven: "Later vertrek ivm wisselstoring" als extra mededeling, dat creëert ook begrip.

Maar dat alles is alleen goed realiseerbaar als er geïnvesteerd zou worden in de grootschalige uitrol van schermen waarmee de reiziger geïnformeerd kan worden. Veel stations hebben op dit moment alleen een scherm met actuele vertrekken (met een naar mijn mening erg klein lettertype), dat zou beter kunnen lijkt mij. Ik snap natuurlijk ook wel dat het financieel lastig ligt, maar als je op de kwaliteit van reisinformatie wordt afgerekend is het op termijn bijna onvermijdelijk. We kunnen ons nu ook al geen vliegvelden zonder schermen bij alle gates voorstellen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Asterix »

Welke treinen in theorie ergens als eerste aankomen (zoals jouw voorbeeld met de L en de IC naar Leuven/Genk) kan je met wat goede wil lezen op de papieren dienstregeling. Een verlaat vertrek door een wisselstoring levert dan weer weinig concrete informatie op. Wat is de reiziger daar nu concreet mee? Méér informatie (schermen) is niet noodzakelijk betere informatie.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Terminus »

Vanaf 15/06 maken de Desiro's hun intrede op de L Leuven - Sint-Niklaas.

Er blijft nog 1 omloop met breaks. En 's avonds is er ook nog een 800 op pad(!)
Olivier_Doorne
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Dienstregeling december 2014

Bericht door Olivier_Doorne »

Als ik goed kijk verdwijnen in de avondspits alle P treinen die van Brussel rechtstreeks naar Gent Sint-Pieters rijden in de aangepaste dienstregeling.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door trainlovertje »

Olivier_Doorne schreef:Als ik goed kijk verdwijnen in de avondspits alle P treinen die van Brussel rechtstreeks naar Gent Sint-Pieters rijden in de aangepaste dienstregeling.
Ik weet niet goed wat je met aangepast bedoelt, maar als je misschien vanaf 14/6 of de vakantieperiode bedoelt: ze rijden volgens mij nog allemaal hoor. 2x Schaarbeek - Poperinge, 2x Schaarbeek - Oostende en 2x Schaarbeek - De Panne.
Of bedoel je de stopversie via lijn 50? Daar vallen er wel enkele uit tijdens de vakantieperiode, namelijk 2x Schaarbeek - Gent-St-Pieters, 1x Schaarbeek - Zottegem, 2x Schaarbeek - Kortrijk (via Zottegem). Heb geen idee in welke mate dat 'hinder' met zich mee zal brengen, want de meeste stations houden dan nog wel minstens een halfuurfrequentie over, zowel op lijn 50 als lijn 89.
Olivier_Doorne
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Olivier_Doorne »

Als ik vandaag de opzoeking deed stonden de P treinen er wel bij.
Plaats reactie