Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
TB_worden
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door TB_worden »

Ik lees hier iets van een tweede IC naar Genk? Welke is dat dan? Ik heb blijkbaar iets gemist...

En als Limburger snap ik ook niet goed waarom ze hier zo klagen want m.i. gaat de dienstverlening er alleen maar op vooruit...

De twee enige hiaten - als men ooit Neerpelt-Hasselt terug opent - blijven voor mij de ijzeren rijn en een trein Hasselt-Maastricht. En mogelijk een snellere verbinding Genk-Goederen naar de haven van Antwerpen, maar dat is goederen natuurlijk...
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ferry »

Stap (ook in de daluren) maar eens over via de oncomfortabele trappen in Gent St Pieters als ge maar enkele minuten(tgv vertragingen allerhande) hebt! En dan spreek ik nog niet over oudere mensen!
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door BlubBlub »

ferry schreef:Stap (ook in de daluren) maar eens over via de oncomfortabele trappen in Gent St Pieters als ge maar enkele minuten(tgv vertragingen allerhande) hebt! En dan spreek ik nog niet over oudere mensen!
Dat is men ook aan het oplossen, maar dat lukt niet op een korte tijd.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Regering vraagt NMBS vervoersplan aan te passen

De federale regering vraagt de NMBS zijn vervoersplan voor de periode 2014-2017 te herzien. De ministerraad is het vrijdag eens geraakt over een aantal ijkpunten die in het plan moeten worden opgenomen.
Eens dat gebeurd is, zal het plan opnieuw ter goedkeuring op de regeringstafel terecht komen. Dat meldt minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille na afloop van de ministerraad.

De voorbije dagen verschenen al berichten over de inhoud van het vervoersplan, al werden die soms tegengesproken door de vervoersmaatschappij zelf. Labille zelf had gisteren/donderdag in de Senaat nog aangekondigd dat het plan nog zou worden aangepast.

Het vorige vervoersplan dateert al van 1998 en werd in die tijd maar weinig aangepast. De omstandigheden evolueerden daarentegen wel. Zo zagen nieuwe veiligheidssystemen het levenslicht, nam het aantal reizigers-kilometers met 70 procent toe, steeg het aantal trein-kilometers met 13 procent en deden internationale spelers en hogesnelheidstreinen hun intrede. Bij de voorstelling van de grote lijnen van het vervoersplan in december, legde NMBS-topman Jo Cornu uit dat de stiptheid van de treinen erop zal vooruitgaan, al zullen de reistijden gemiddeld een beetje toenemen. Bedoeling is terug te keren naar de klokvastheid.

Verbindingen om de twee uur

In de mededeling valt te lezen dat vier verbindingen die nu in het beheerscontract voorzien zijn, gezien de vastgestelde bezetting, nog maar om de twee uur voorzien zullen worden in daluren, in plaats van een verbinding per uur zoals nu het geval is. Algemeen zullen de verkeersuren van de verbindingen aangepast worden aan de vraag en bepaalde minder bezette directe verbindingen vervangen worden door verbindingen met een overstap en directe verbindingen tijdens de piekuren.

Na analyse van het plan, raakte de ministerraad het eens over een reeks voorwaarden die in het plan moeten worden opgenomen. De regering wil er op die manier voor zorgen dat de NMBS de verschillende stations in het land "zowel kwalitatief als kwantitatief" blijft bedienen.

Een eerste ijkpunt is dat het vervoersplan tijdens informatiesessies aan de gebruikers en de lokale overheden wordt voorgelegd. Indien er op lokaal vlak een probleem tevoorschijn komt, kunnen op dit plan voorstellen tot wijzigingen worden gedaan. De opmerkingen over het vervoersplan zullen worden geanalyseerd door de NMBS, die de relevante wijzigingen in het plan zal opnemen. Het vervoersplan zal daarbij in elk geval opnieuw worden voorgelegd aan de Raad van Bestuur van de NMBS en aan de Ministerraad.

De lijnen die de dunst bevolkte gebieden van het land bedienen krijgen bijzondere aandacht. Over de volgende belangrijke herzieningen van het vervoersplan moet er overleg komen met de gewesten en hun openbaarvervoersmaatschappijen. Ook wil de regering dat het vandaag geldende beheerscontract tussen de staat en de NMBS moet gerespecteerd worden.

Voorts wil de ministerraaddat de minuten die werden toegevoegd aan bepaalde reistijden om rekening te houden met de infrastructuurwerken, eens die werken beëindigd zijn, tijdens de volgende herziening van het vervoersplan ingetrokken worden. Tot slot moeten het vervoersplan en investeringsplan in de loop van de herzieningen, altijd op elkaar afgestemd blijven zodat de voorziene investeringen efficiënt worden geëxploiteerd.

Bron: Het Nieuwsblad

Welke verbindingen zouden een 2 uurbediening krijgen?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5275
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

Het spel kan weer beginnen. Nu zal men hier en daar weer wat toegevingen doen, die uiteraard geld zullen kosten, en na de verkiezingen zal men dan de rekening gepresenteerd krijgen...
Met vriendelijke groet

overweg13
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door FLV-FGSP »

Ttz, de minister koopt tijd. Ten laatste op 15 april moet de NMBS de rijpaden aanvragen; ik vermoed dat die niet sterk zullen afwijken van het plan waaraan al jaren is gewerkt.
RLL

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door RLL »

en sorry, maar die 'achteruitgang' voor DePanne-Brussel (en Tielt begint ook al te morren) is erg relatief.
Zonder in detail te treden (en we spreken dan uiteindelijk nog over een erg beperkt aandeel van de reizigers van L73 die naar Brussel moeten, we hebben daar ook nog andere klanten!):

Huidige aanbod: 4 (en tevens ENIGE) mogelijkheden om naar Brussel te reizen (aankomst voor 9u), waarvan 3 rechtstreeks (mits overstap win je nog 2 minuten op één van deze 3) en 1 met overstap: rittijden 1u56/57 (aankomst Brussel ruwweg rond 7u, 8u, 8u30, 9u)

Nieuw aanbod: 5 snelle mogelijkheden om voor 9u in Brussel te staan (een EXTRA aankomst rond 7u30 -> Dit is dus ook een extra trein voor Depanne-Gent etc!) waarvan 2 rechtstreekse P-treinen en 3 (ex-IRi) met overstap. Die P-treinen rijden sneller dan de huidige rechtstreekse IRi (kortere stilstand Gent)!
Voor de reizigers die 'blijven zitten tot Brussel' prefereren boven snelheid: 4 x rechtstreeks DePanne tot Brussel voor 9u (vandaag 2x)
Sorry maar het aantal reizigers dat op die lijn naar Brussel moet is echt wel zeer groot, zeker op de vroege treinen. De treinen die in De Panne vertrekken tussen 05:00h en 08:00h zitten vanaf Tielt echt wel vol. De eerste twee treinen vooral met mensen die naar Brussel moeten. De piekuurtrein van 6h18, die beperkt is tot Gent, is inderdaad vooral een "studententrein", op de trein van 6h55 gaan ongeveer 50% van de reizigers door naar Brussel.
Dit is een streek met vooral kleine tot middelgrote bedrijven. Mensen met diploma's die overeenstemmen met de profielen die men zoekt in de bank-, ICT-, of overheidssector gaan zeer vaak in Brussel gaan werken. Zoals iemand al zei, waarom gaan die mensen niet dichter wonen? Tja verschillende redenen zeker: partner heeft een interessante job in de regio, huis gebouwd, kennissenkring, (en ook een stuk mentaliteit, ik geef het toe ) ....

Zoals u ook aangeeft, overstappen in de heenreis zal niet het grote probleem zijn. Het is wat vervelend, maar ik doe het nu al wegens de vele vertragingen die de koppeling met het gedeelte dat van Kortrijk komt met zich meebrengt. Maar hoe zal de terugreis verlopen? Is er geweten welke treinen er zijn van Brussel tot De Panne tussen 16h en 19h? Overstappen in de terugreis is minder evident: ofwel neem je een kleine marge met het risico dat je de verbinding mist ofwel neem je een grote marge maar dan sta je elke dag in Gent te wachten. Weet men eigenlijk al of de piekuurtreinen ook gaan rijden in de vakantieperiode?
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje »

Ik ben vooral benieuwd naar (en benauwd voor) de amplitude. De NMBS is al een paar keer aan het snijden in de avondlijke en ochtendlijke uren, waardoor mensen met andere dan de gewone kantooruren, in de kou blijven. Ik hoop dat dat met de nieuwe dienstregeling wat wordt teruggedraaid. Maar een paar geruchten die ik al opving, zijn toch eerder verontrustend, vooral voor Wallonië, vooral voor de provincie Luxemburg. En dat ook de treinen naar Quévy op een wel zeer magere twee-uursdienst dreigen terug te vallen, met een paar troost-P-treinen, ik kan begrijpen dat ze daar woedend zijn. De knip in de verbinding met Brussel is nog het minst van hun zorgen...
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Treinen9880 »

Vandaag word er in Oost-Vlaanderen het nieuwe spoorplan bekend gemaakt aan personeel en pers. Wat er in het nieuws word gezged is dat bv. Aalter een rechtstreekse verbinding krijgt met de luchthaven. Is dit dan een trein die ieder uur zal rijden en zou dan de ic naar antwerpen dan nog stoppen in Aalter? Of is het zo dat dit een L zal zijn die de L naar mechelen zal vervangen? En is er nog meer bekend gemaakt voor de treinen in Oost-Vlaanderen?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door FLV-FGSP »

Later vandaag zou de presentatie op http://www.belgianrail.be/nl/corporate moeten staan.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Glodenox »

Ik zie in elk geval in het onderdeel NMBS.TV dit filmpje over het Vervoersplan 2014, hoewel daar geen echte informatie in staat: http://www.belgianrail.be/nl/tv/SNCB/St ... oplay=true
EDIT: of toch: het plan zal op 14 december in voege treden. Maar dit is waarschijnlijk al wel ergens in deze topic vermeld geweest.
EDIT2: en op deze pagina gaat er blijkbaar ook een link staan naar de PDF's van de verschillende provincies na de "roadshow": http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... _2014.aspx
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Reizigersorganisatie TreinTramBus ziet een aantal verbeteringen in het treinaanbod dat de NMBS in 2015 invoert, maar protesteert tegen het doorknippen van verbindingen en het schrappen van ochtend- en avondtreinen. TreinTramBus zegt maandag in een persbericht dat ze de vraag van de regering steunt om het plan te herzien.
De nieuwe dienstregeling vanaf 14 december bevat een aantal verbeteringen die nieuwe reizigers zullen aantrekken, vindt TreinTramBus. De reizigersorganisatie verwijst hiervoor naar de vier goed gespreide treinen per uur tussen Gent en Brussel, een derde trein per uur tussen Brussel en Namen, heel de dag door snellere trein van Brussel naar Hasselt en meer rechtstreekse verbindingen naar de luchthaven, bijvoorbeeld vanuit Brugge en Kortrijk.

'We stellen echter vast dat de extra treinkilometers elders gecompenseerd worden door het schrappen van rechtstreekse verbindingen of door het afschaffen van vroege en late ritten', zegt Jan Vanseveren van TreinTramBus. Bijgevolg sneuvelen de rechtstreekse treinen Antwerpen-Hasselt, Ninove-Brussel, en talrijke ochtend- en avondritten. Tussen Denderleeuw en Geraardsbergen rijdt de laatste trein vanaf december bijvoorbeeld twee uur vroeger. Reizigers tussen Gent en Aalst en tussen Leuven en Ottignies moeten een uur vroeger naar huis.

'Dit is geen groeiplan: het speelt niet in op de toegenomen mobiliteitsbehoeften van de samenleving', zegt Vanseveren. 'Als de overheid de trein een warm hart toedraagt, moet ze meer middelen ter beschikking stellen aan de NMBS en iets doen aan de hoge infrastructuurkosten die Infrabel aan de NMBS factureert. Een bijkomende trein inleggen kost momenteel dermate veel, dat elke groei onmogelijk wordt gemaakt.'



Dit is niet slecht, dit is super slecht. Sorry maar ze weten echt niet wat ze doen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:Dit is niet slecht, dit is super slecht. Sorry maar ze weten echt niet wat ze doen.
Ze weten heel goed wat ze doen...
"Ze", de opstellers van de dienstregeling, mochten geen extra treinkilometers inleggen en verschuiven de treinen daarom naar waar ze het meest nodig zijn (minder in Quévy, meer in Namen, minder in Ninove, meer in Hasselt). Uiteraard zijn er in Quévy en Ninove treinen nodig, maar in Hasselt en Namen hebben ze die nog meer nodig, dus die keuzes zijn te verantwoorden binnen het carcan waarin gewerkt moest worden.
Waarom mogen er dan geen treinen bijkomen? Dat is politiek, "ze" weten daar ook heel goed waar ze mee bezig zijn: het openbaar vervoer kapotbesparen...
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Shrek schreef:
Stijn91 schreef:Dit is niet slecht, dit is super slecht. Sorry maar ze weten echt niet wat ze doen.
Ze weten heel goed wat ze doen...
"Ze", de opstellers van de dienstregeling, mochten geen extra treinkilometers inleggen en verschuiven de treinen daarom naar waar ze het meest nodig zijn (minder in Quévy, meer in Namen, minder in Ninove, meer in Hasselt). Uiteraard zijn er in Quévy en Ninove treinen nodig, maar in Hasselt en Namen hebben ze die nog meer nodig, dus die keuzes zijn te verantwoorden binnen het carcan waarin gewerkt moest worden.
Waarom mogen er dan geen treinen bijkomen? Dat is politiek, "ze" weten daar ook heel goed waar ze mee bezig zijn: het openbaar vervoer kapotbesparen...
Ninove is een stad die men niet zomaar links kan laten liggen, zelf Erembodegem krijgt meer treinen. Die treinen naar Brussel is enkel in de spits. Dat men 's avonds die L-treinen vanuit Geraardsbergen naar Denderleeuw afschaft, ofzo, goh ergens te begrijpen, maar misschien dat ze er toch 2 kunnen behouden.
's Avonds 2u vroeger is naar de weekendregeling gaan. Ik ken iemand die in een hotel werkt, soms ochtendshift, soms in de avond en dan moet hij P8956 nemen in Denderleeuw komende uit Brussel, dus dat is makkelijk. Hiermee kunnen ze niet naar de pendelaar stappen. Nu niet en nooit niet.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5275
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

Stijn91 schreef:
Ninove is een stad die men niet zomaar links kan laten liggen, zelf Erembodegem krijgt meer treinen. Die treinen naar Brussel is enkel in de spits. Dat men 's avonds die L-treinen vanuit Geraardsbergen naar Denderleeuw afschaft, ofzo, goh ergens te begrijpen, maar misschien dat ze er toch 2 kunnen behouden.
's Avonds 2u vroeger is naar de weekendregeling gaan. Ik ken iemand die in een hotel werkt, soms ochtendshift, soms in de avond en dan moet hij P8956 nemen in Denderleeuw komende uit Brussel, dus dat is makkelijk. Hiermee kunnen ze niet naar de pendelaar stappen. Nu niet en nooit niet.
Misschien moet die tram van Ninove naar Brussel er dan toch maar komen :wink:
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie