Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Kristofke »

Aansluitingen in Brussel-Centraal worden nooit toegelaten.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Kristofke schreef:Aansluitingen in Brussel-Centraal worden nooit toegelaten.
Aansluiting vragen in Brussel-Centraal voor een ander station.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Kristofke »

En waarom is de GSM van de treinbegeleider niet goed genoeg?
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Kristofke schreef:En waarom is de GSM van de treinbegeleider niet goed genoeg?
Ik heb gewerkt in Brussel in de maand juli, de IR naar Gent komende van de luchthaven had iets meer dan 10 min. vertraging, dus heb ik in Brussel-Centraal aan de mensen die daar rond liepen of het mogelijk was om in Denderleeuw aansluiting te voorzien met de trein naar Geraardsbergen, de TBG die kwam controleren net voorbij het station van Liedekerke. Waarom vragen aan een TBG als je het al op voorhand kan vragen in het station.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Kristofke »

Stijn91 schreef:
Kristofke schreef:En waarom is de GSM van de treinbegeleider niet goed genoeg?
Ik heb gewerkt in Brussel in de maand juli, de IR naar Gent komende van de luchthaven had iets meer dan 10 min. vertraging, dus heb ik in Brussel-Centraal aan de mensen die daar rond liepen of het mogelijk was om in Denderleeuw aansluiting te voorzien met de trein naar Geraardsbergen, de TBG die kwam controleren net voorbij het station van Liedekerke. Waarom vragen aan een TBG als je het al op voorhand kan vragen in het station.
Omdat u toevallig in Brussel-Centraal opstapt kan u dat daar vragen ja, maar dat is niet in elk station mogelijk, en dus is het best in zulk geval om de treinbegeleider op te zoeken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door kika »

http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... ager.dhtml
De honderd belangrijkste spoorlijnen zullen er in de nieuwe dienstregeling van eind dit jaar gemiddeld 3,3 procent langer over doen. Dat zegt NMBS-woord­voerder Bart Crols in Het Nieuwsblad en De Standaard.

Voor het eerst is tot op de minuut bekend hoeveel langer de treinen vanaf december over hun traject zullen doen. Dat blijkt uit de gelekte
dienstregeling die de NMBS vanaf eind dit jaar wil in­voeren. Dat alle treinen tra­ger zouden rijden om stipter te kunnen zijn, was al be­kend. Nu blijkt ook hoeveel trager.

Zo gaat het om tot zeven minuten extra van Brugge naar Brussel­-Centraal, tot tien minuten extra van Gent­-Sint­-Pieters naar Kortrijk en tot 29 mi­nuten extra van De Panne naar Brussel­-Centraal.

Vooral voor de as tussen Brussel­-Zuid en Brussel-­Noord wil­ men meer tijd nemen. Het is er zo druk dat de meeste vertragingen daar ontstaan. En daardoor zijn de treinen in theorie momenteel misschien snel­ler, maar in praktijk halen ze dat vaak niet. "Liever een realistische uurregeling dan een regeling waardoor je je overstap alleen in theorie haalt", luidt het bij de NMBS.
Is dit een politieke zet om het zo naar buiten te brengen? Of sensatiezucht van media? Of … ik weet het even niet meer.
bobby

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door bobby »

en wanneer wordt nu eindelijk de nieuwe dienstregeling "gelekt"?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Aangezien Het Nieuwsblad nu over informatie beschikt die erop wijzen dat ze de hand hebben kunnen leggen op de hele boel (en ook Le Soir uitpakt met de nonsensicale titel dat "de IR's geschrapt worden" terwijl het vooral een naamswijziging is), verwacht ik dat het niet lang zal duren. Al zullen ze het misschien nog wel wat rekken om de verkoopscijfers op te krikken.

Uit de vermelde rittijdverlenging tussen De Panne en Brussel kun je alvast opmaken dat de verbinding wel degelijk omgeleid zal worden via Aalst (huidig weekendscenario), zoals links en rechts al geopperd was. En dat riskeert wel wat ontevredenheid los te weken op lijn 73, enerzijds in het verder gelegen stuk waar men zich wellicht nog meer geïsoleerd zal voelen (terwijl er naar de andere kustplaatsen wel snelle en goede verbindingen zijn), anderzijds op het stukje net voor Gent (Deinze en De Pinte) waar heel wat pendelaars en anderen er wellicht ook niet happig op zullen zijn.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

kika schreef:http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... ager.dhtml
De honderd belangrijkste spoorlijnen zullen er in de nieuwe dienstregeling van eind dit jaar gemiddeld 3,3 procent langer over doen. Dat zegt NMBS-woord­voerder Bart Crols in Het Nieuwsblad en De Standaard.

Voor het eerst is tot op de minuut bekend hoeveel langer de treinen vanaf december over hun traject zullen doen. Dat blijkt uit de gelekte
dienstregeling die de NMBS vanaf eind dit jaar wil in­voeren. Dat alle treinen tra­ger zouden rijden om stipter te kunnen zijn, was al be­kend. Nu blijkt ook hoeveel trager.

Zo gaat het om tot zeven minuten extra van Brugge naar Brussel­-Centraal, tot tien minuten extra van Gent­-Sint­-Pieters naar Kortrijk en tot 29 mi­nuten extra van De Panne naar Brussel­-Centraal.

Vooral voor de as tussen Brussel­-Zuid en Brussel-­Noord wil­ men meer tijd nemen. Het is er zo druk dat de meeste vertragingen daar ontstaan. En daardoor zijn de treinen in theorie momenteel misschien snel­ler, maar in praktijk halen ze dat vaak niet. "Liever een realistische uurregeling dan een regeling waardoor je je overstap alleen in theorie haalt", luidt het bij de NMBS.
Is dit een politieke zet om het zo naar buiten te brengen? Of sensatiezucht van media? Of … ik weet het even niet meer.
Wederom 100% RIOOL-journalistiek. Als ge natuurlijk de snelste trein van vandaag vergelijkt met de traagste trein van december...

10' extra Gent-Kortrijk? Inderdaad: trein 1: 36minuten (=huidige IRf, vandaag.... ook 36min), trein 2: 26minuten (=huidige ICC, vandaag...ook 26min). Verschil dus: NIHIL voor BEIDE treinen

Brugge-BrusselC.: +5' (3' door werken, 2' door 1' langer stilstand in Gent en Brussel-Zuid)

Inderdaad: een pak langer RECHTSTREEKS van DePanne naar Brussel, daar de IRi via L50 rijdt ipv L50A. Maar slechts een minderheid van L73 rijdt voorbij Gent, en via (comfortabele) overstap ben je even snel (zelfs sneller) in Brussel als vandaag, en bovendien met een ruimer aanbod dan vandaag!

Hasselt-BrusselC: +7??? ICK: nu 1u14 wordt 1u17 (+3 dus)
Maar je kan wel elk uur via de Leuvenboog met ICE: 0u58 (1u10 vandaag)

Brussel-Antwerpen: vandaag doet 1 IC er 41' over, de andere 43'. In het nieuwe plan: beide 43'...

@Bobby: Maandag 24/2 beginnen de Roadshows per provincie (Oost-Vlaanderen bijt de spits af) en daar zal hopelijk veel duidelijk worden.
Laatst gewijzigd door stefanic op 18 feb 2014, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
spoorwegrealist
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door bobke »

Zonde
Jammer dat de nmbs de vertragingen zo aanpakt. De hele boel vertragen :( terwijl met juist de boel zou moeten versnellen, want sommige treinen zijn echt traag :( kijk maar naar de trein Blankenberge-Hasselt ... ; langer dan 10 min stil staan in station van Brugge.

Men zou beter de NZV wat ontlasten. Treinen met eindstation in Brussel-Zuid of laten omrijden rond Brussel.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

bobke schreef: Men zou beter de NZV wat ontlasten. Treinen met eindstation in Brussel-Zuid of laten omrijden rond Brussel.
Die discussie is al vaak gevoerd en omhelst heel wat meer dan dergelijke "kort door de bocht"-uitspraken...

Eindstation in Brussel-Zuid is weinig realistisch vanwege de beschikbare perroncapaciteit (temeer daar een deel voorbehouden is voor HST en andere) en laten omrijden rond Brussel is vandaag slechts heel beperkt mogelijk omdat veel werkzaamheden nog bezig zijn. De Schuman-Josaphattunnel is nog niet klaar (waardoor je bv. nog niet zomaar van Namen/Charleroi via Schuman naar Antwerpen kunt) en ook via het westelijke ringspoor zijn de mogelijkheden op dit moment heel beperkt.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door kika »

stefanic schreef:Als ge natuurlijk de snelste trein van vandaag vergelijkt met de traagste trein van december...
Bedankt om al de vermelde verbindingen te verduidelijken met tekst en uitleg. Er doet hier iemand z'n job beter dan die bende journalisten :D
RLL

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door RLL »

Inderdaad: een pak langer RECHTSTREEKS van DePanne naar Brussel, daar de IRi via L50 rijdt ipv L50A. Maar slechts een minderheid van L73 rijdt voorbij Gent, en via (comfortabele) overstap ben je even snel (zelfs sneller) in Brussel als vandaag, en bovendien met een ruimer aanbod dan vandaag!
Ik ben ver van een expert, maar zowat alle treinen op lijn 73 rijden toch via Gent? Wel is het zo dat in het weekend op de lijn De Panne - Brussel al wordt omgereden via Aalst.

Het klopt natuurlijk dat men in de heenreis kan overstappen in Gent (momenteel heb je hiervoor in realiteit 's ochtends ongeveer 2 minuten in Gent). Veel pendelaars doen dit nu al (ik ook), het wachten op het tweede deel uit Kortrijk en de koppeling duurt namelijk vaak vrij lang.

Overstappen in de terugreis is minder handig: ofwel neemt men een trein naar Gent met een kleine overstaptijd en heeft men het risico dat men de trein naar de De Panne mist (en dus lang moet wachten) ofwel neemt men een grote marge maar dan sta je elke dag te wachten in Gent.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Men zou die trein vanuit De Panne gewoon via L50A laten rijden met stop in Denderleeuw en van daaruit overstap naar Aalst maar dat mag waarschijnlijk niet.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Merijn »

RLL schreef:Ik ben ver van een expert, maar zowat alle treinen op lijn 73 rijden toch via Gent? Wel is het zo dat in het weekend op de lijn De Panne - Brussel al wordt omgereden via Aalst.
Ik denk dat Stefanic met "voorbij Gent" eerder bedoelde, dat de meeste mensen slechts tot Gent rijden. Echter denk ik dat er meer en meer mensen tot Brussel rijden.

Nu mijn mening hierover is dat elkeen liefst een rechtstreekse verbinding heeft en dan liefst nog zo snel mogelijk. Begrijpelijk dat dit gewoonweg onmogelijk is. Echter is het wel zo dat de NMBS indertijd met veel poeha een rechtstreekse verbinding gelanceerd heeft vanuit De Panne naar Brussel en dat men, zoveel jaren later, deze plots minder aantrekkelijk maakt. Ook begrijpelijk dus dat mensen die deze trein nemen, nu niet bepaald zullen gelukkig zullen zijn.

En een andere bedenking: zal deze langere rittijd ook een tweegbrengen dat de comfortabele MS96'en zullen verdwijnen langs lijn73...?
Plaats reactie