Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
pietmol

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
Steve schreef:
Shrek schreef: Het enige wat wel nodig is, is die treinen dan te laten rijden met een samenstelling 18+M6+18 eens de 18 ETCS heeft. (of Desiro buiten de spits). Iets gelijkaardig moet toch mogelijk zijn vanaf december?
Die tweede 18 is zelfs niet nodig, want de M6-stuurstanden hebben bij mijn weten gewoon werkende ETCS. Precies ook de reden waarom men een tijdlang met 2 M6-stuurstanden gereden heeft en een 13 (zonder ETCS) in het midden.

Het enige nadeel is dan wel dat men geen 27'en in de pool kan gooien, voor zover dat al gepland was.
Ik denk dat er nog maar 2 prototypes van die M6-ETCS een voorlopige toelating hebben, dat is nog niet meteen voor de hele reeks.
Als ik de uren van de nieuwe dienstregeling bekijk en er vanuit ga dat de Thalys-uren dezelfde blijven moet het mogelijk zijn IC07 vanuit Charleroi door te trekken tot NDK. Het zou toch zo mooi zijn :wink:


wordt in antwerpen-c de ic05 niet gepaard met de ic07?

(ic05a charleroi-Antwerpen als ic07b terug naar charleroi; en ic07a charleroi - antwerpen als ic05b terug naar charleroi)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

pietmol schreef: wordt in antwerpen-c de ic05 niet gepaard met de ic07?

(ic05a charleroi-Antwerpen als ic07b terug naar charleroi; en ic07a charleroi - antwerpen als ic05b terug naar charleroi)
Waarschijnlijk wel ja. Het huidige plan voorziet dan ook geen doortrekking naar NDK :wink:
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje »

rdv schreef:
groentje schreef:Ik denk niet dat er veel mensen zijn, die verwachten dat je om 22 uur 's avonds dezelfde frequentie kan aanbieden als om 8 uur 's morgens. Maar een trein waarmee je nog thuis kan geraken na een etentje, een film (geen marathon), een feestje na het werk, of waarmee je voor 6 uur op je werk kan geraken, lijkt me toch echt niet teveel gevraagd. Maar blijkbaar is het dat wel, op sommige verbindingen reed de laatste trein al te vroeg, en daar gaan dan nu vaak nog een uur of meer vanaf. Zo blijft de trein inderdaad beperkt tot woon-werkverkeer, voor elke andere verplaatsing zal je wel zo verstandig zijn om je wagen te nemen... in de veronderstelling dat je er een hebt, natuurlijk.
Ik weet ook dat de dienstregelingsmakers ook maar roeien met de riemen die ze hebben, dus ik verwijt jou en je collega's niets persoonlijks, stefanic. En net zoals TTB erken ik gaarna de verbeteringen die worden aangebracht. Maar echt gelukkig kan ik van de nieuwe dienstregeling toch echt niet worden, en ik ben er van overtuigd, jij evenmin.
Er zijn toch nog redelijk wat mensen die tot 22u moeten werken in een late shift, of die om 6u moeten beginnen in een vroege shift (denk maar aan de seinhuizen, de post, poetspersoneel van kantoren) . Deze mensen zullen geen trein meer hebben naar/van het werk, dus rijden ze 's middags ook niet met de trein naar/van huis, dus ook het aantal reizigers overdag daalt. Op een aantal van die vroege/late treinen zit meer volk dan op sommige verbindingen overdag. De cijfers zullen uitwijzen of er met dit plan globaal meer reizigers zullen zijn, maar ik betwijfel dat.
Zo is dat, inderdaad. Maar goed, dit plan moet dan ook niet voor extra reizigersgroei zorgen, maar voor ruimte scheppen om de bestaande groei te kunnen herbergen. Alleen gaat dat ten koste van lokaal verkeer, waar weliswaar minder mensen op zitten, maar die wel onlosmakelijk deel uitmaken van het systeem. En dat gaat bijna zeker reizigers kosten. We zullen nog zien of de reizigersgroei dat verlies kan compenseren...
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door dentheo »

Als we het dan toch hebben over treinkm efficiënt gebruiken;..zou het een oplossing zijn om na bv. 21:00 de frequentie te halveren ?
Misschien beter dan laatste treinen afschaffen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Als we het dan toch hebben over treinkm efficiënt gebruiken;..zou het een oplossing zijn om na bv. 21:00 de frequentie te halveren ?
Misschien beter dan laatste treinen afschaffen ?
Dat gebeurt toch op veel plaatsen? IC05 eindigt 1,5u voor IC07, IC12 rijdt maar tot 18u naar Welkenraedt, IC17 geeft er in de vooravond al de brui aan, IC27 rijdt niet na 20u ,...
Dat zijn allemaal de facto halveringen van de frequenties op die lijnen :wink:
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door rdv »

groentje schreef: Zo is dat, inderdaad. Maar goed, dit plan moet dan ook niet voor extra reizigersgroei zorgen, maar voor ruimte scheppen om de bestaande groei te kunnen herbergen. Alleen gaat dat ten koste van lokaal verkeer, waar weliswaar minder mensen op zitten, maar die wel onlosmakelijk deel uitmaken van het systeem. En dat gaat bijna zeker reizigers kosten. We zullen nog zien of de reizigersgroei dat verlies kan compenseren...
Ik zie ook een potentieel probleem met onderhoud. Al het beschikbare materiaal wordt nu al ingezet in de spits. Ik vermoed dat men de tijd tussen de spitsen gebruikt voor reiniging en onderhoud. Hogere frequenties buiten de spits betekent meer materiaalinzet, dus minder tijd voor onderhoud (hoewel het schrappen van vroege & late treinen meer ruimte geeft voor nachtelijk onderhoud). Tenzij men meer, maar kortere treinen laat rijden, en dan kom je ook niet tegemoet aan de vraag aan meer zitplaatsen.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

rdv schreef:
groentje schreef: Zo is dat, inderdaad. Maar goed, dit plan moet dan ook niet voor extra reizigersgroei zorgen, maar voor ruimte scheppen om de bestaande groei te kunnen herbergen. Alleen gaat dat ten koste van lokaal verkeer, waar weliswaar minder mensen op zitten, maar die wel onlosmakelijk deel uitmaken van het systeem. En dat gaat bijna zeker reizigers kosten. We zullen nog zien of de reizigersgroei dat verlies kan compenseren...
Ik zie ook een potentieel probleem met onderhoud. Al het beschikbare materiaal wordt nu al ingezet in de spits. Ik vermoed dat men de tijd tussen de spitsen gebruikt voor reiniging en onderhoud. Hogere frequenties buiten de spits betekent meer materiaalinzet, dus minder tijd voor onderhoud (hoewel het schrappen van vroege & late treinen meer ruimte geeft voor nachtelijk onderhoud). Tenzij men meer, maar kortere treinen laat rijden, en dan kom je ook niet tegemoet aan de vraag aan meer zitplaatsen.
Terechte opmerking! Het grootste probleem wat onderhoud/reiniging betreft komt uit een onverwachte (vergeten?) hoek...:
Allemaal mooi die treinen met gesloten WC-systemen (Desiro, M6...) .... maar de SH*T moet wel ergens naar toe... en op vele plaatsen zijn er nog geen -of niet voldoende- voorzieningen voor de leegmaak. Alsmaar meer Breaks zijn gemoderniseerd, maar bv. in DePanne... geen afvoer mogelijk. Maar zelfs in Gent bv. of Landen (en zo zijn er nog vele andere plaatsen) komen we serieus in de problemen...
Voordeel is nog dat er in een Desiro maar één WC is (of hoe een nadeel toch ook zijn voordeel kan hebben :wink: )

Dus: minder zeiken en kakken op de trein (in alle betekeninssen van de zin :wink: )
spoorwegrealist
Kris G

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Kris G »

met de nieuwe dienstregeling ga ik overduidelijk minder trein- en meer auto-km doen, ik vraag me eigenlijk af hoe de anderen dit ervaren? lijkt me misschien wel eens interessant om een poll te organiseren :

* vind je de nieuwe dienstregeling een verbetering?
* ga je meer of minder verplaatsingen met de trein maken na het invoeren van die nieuwe dienstregeling?

(in mijn geval : 2x negatief antwoord :cry: )

er wordt trouwens al lang geijverd voor een late trein van Lille Flandres naar Kortrijk/Gent : is een trein waar ik regelmatig gebruik zou van maken, maar is ook niet voorzien, de laatste van Amsterdam/Rotterdam naar Brussel zou ook één uur later moeten zijn, maar ik ben er realistisch in : zal niet gebeuren :(
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

stefanic schreef:
rdv schreef:
groentje schreef: Zo is dat, inderdaad. Maar goed, dit plan moet dan ook niet voor extra reizigersgroei zorgen, maar voor ruimte scheppen om de bestaande groei te kunnen herbergen. Alleen gaat dat ten koste van lokaal verkeer, waar weliswaar minder mensen op zitten, maar die wel onlosmakelijk deel uitmaken van het systeem. En dat gaat bijna zeker reizigers kosten. We zullen nog zien of de reizigersgroei dat verlies kan compenseren...
Ik zie ook een potentieel probleem met onderhoud. Al het beschikbare materiaal wordt nu al ingezet in de spits. Ik vermoed dat men de tijd tussen de spitsen gebruikt voor reiniging en onderhoud. Hogere frequenties buiten de spits betekent meer materiaalinzet, dus minder tijd voor onderhoud (hoewel het schrappen van vroege & late treinen meer ruimte geeft voor nachtelijk onderhoud). Tenzij men meer, maar kortere treinen laat rijden, en dan kom je ook niet tegemoet aan de vraag aan meer zitplaatsen.
Terechte opmerking! Het grootste probleem wat onderhoud/reiniging betreft komt uit een onverwachte (vergeten?) hoek...:
Allemaal mooi die treinen met gesloten WC-systemen (Desiro, M6...) .... maar de SH*T moet wel ergens naar toe... en op vele plaatsen zijn er nog geen -of niet voldoende- voorzieningen voor de leegmaak. Alsmaar meer Breaks zijn gemoderniseerd, maar bv. in DePanne... geen afvoer mogelijk. Maar zelfs in Gent bv. of Landen (en zo zijn er nog vele andere plaatsen) komen we serieus in de problemen...
Voordeel is nog dat er in een Desiro maar één WC is (of hoe een nadeel toch ook zijn voordeel kan hebben :wink: )

Dus: minder zeiken en kakken op de trein (in alle betekeninssen van de zin :wink: )
Maar dan kun je je wel de vraag stellen: waarom heeft "men" daar nog niet eerder aan gedacht? Treinen met gesloten circuits zijn al minstens sinds de jaren 90 gemeengoed, en het is nooit een geheim geweest dat die treinen meer regel dan uitzondering zouden worden met alle nieuwe bestellingen. Nu is al het nieuwe materieel bijna geleverd, zijn alle M4's gemoderniseerd, zijn ze al aardig gevorderd met de Breaks, en lijkt het alsof "men" plots wakker wordt... er zal ongetwijfeld wel een verklaring voor zijn maar ben toch benieuwd wat...
Kris G

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Kris G »

er is veel protest vanuit de culturele sector op het schrappen van de late treinen, in de AB schatten ze dat er per jaar ongeveer 60.000 mensen met een late trein naar huis gaan, ze proberen de meeste concerten rond 22.30u te laten eindigen zodat die late trein nog een optie is, gaat ze toch een deel bezoekers kosten, ik ga regelmatig naar Bozar en Flagey en ik ken veel mensen die enkel met de trein willen komen, die gaan nu afhaken
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Intussen is er ook een reactie van Labille verschenen op Brusselnieuws.be:
'Geschrapte treinen komen uit afgekeurd vervoersplan'
door © brusselnieuws.be
Brussel
15:30 - 09/05/2014
Het uitgelekte treinschema van de NMBS, waarin heel wat vroege en late stoptreinen in en rond Brussel sneuvelen, komt uit het vervoersplan dat eerder dit jaar is afgekeurd door de federale regering. Dat zegt bevoegd minister Jean-Pascal Labille (PS). "De commotie is voorbarig."

Het staat nog niet vast dat veel vroege en late stoptreinen in en rond Brussel eind december effectief verdwijnen. Het treinschema dat eerder deze week is uitgelekt door TreinTramBus en Test-Aankoop is immers nog niet definitief. Dat is te horen bij minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille.

"Het rittenschema waar nu over wordt bericht is datgene dat eind februari is afgewezen door de federale ministerraad omdat het niet beantwoordde aan het beheerscontract tussen de overheid en de NMBS", zegt woordvoerder Christopher Barzal aan brusselnieuws.be. "De spoorwegen werken momenteel nog aan een nieuw schema, rekening houdend met de eisen van de overheid en de opmerkingen die reizigers hebben gemaakt tijdens de voorstelling van het vervoersplan in de provincies."

Over het lot van de stoptreinen in en rond Brussel of andere concrete wijzigingen wil de woordvoerder van Labille zich niet uitspreken. "Het aangepaste vervoersplan zal over enkele maanden op de tafel van de federale regering komen", klinkt het. Begrijp: De verkiezingsuitslag op 25 mei en de regeringsvorming kunnen het uiteindelijke resultaat mogelijk nog flink beïnvloeden.

De voorbije dagen regende het negatieve reacties, onder meer uit culturele en politieke hoek, over de plannen om heel wat eerste en laatste treinen in kleinere stations te schrappen.
Ik hoop alvast één ding: dat de volgende regering na de verkiezingen, onder druk van (vaak weliswaar te begrijpen) commotie rond deelaspecten van het plan, niet opnieuw op populistische wijze het hele project naar de prullenbak verwijst...
ronny
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ronny »

Steve schreef: Ik hoop alvast één ding: dat de volgende regering na de verkiezingen, onder druk van (vaak weliswaar te begrijpen) commotie rond deelaspecten van het plan, niet opnieuw op populistische wijze het hele project naar de prullenbak verwijst...
Van mij mag dit plan gerust opgedoekt worden. Ik zie er geen logica achter. Voor de reizigers van lijn 16 die naar Brussel moeten is het zelfs een stap achteruit doordat men de stoptrein verlaat zodat deze na de IC toekomt in Aarschot. De P-treinen Aarschot-Antwerpen hebben ook een slechtere spreiding met de L. Zelfs voor de verbinding Antwerpen-Leuven lukt het niet om een half-uur speling te maken tussen de verbinding via luchthaven en deze via Aarschot maar is het 45/15.
Dus gaan er nog wat meer auto's naar de parking in Aarschot komen om daar de trein naar Brussel te nemen. Elk nadeel heeft echter ook een voordeel, het tekort aan parkeerplaatsen in Begijnendijk wordt zo opgelost.
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door calabria »

* vind je de nieuwe dienstregeling een verbetering?
* ga je meer of minder verplaatsingen met de trein maken na het invoeren van die nieuwe dienstregeling?

Ik zeg momenteel ja en evenveel. Op mijn pendeltraject Aarschot-Leuven komt er (volgens het spoorboekje van TTB) een betere spreiding en qua laatste trein verandert er niet veel. Ik vrees wel nog heel hard voor de weekendregeling (al ziet het er daar naar uit dat de stoptrein Hasselt-Leuven(-Luchthaven) eindelijk ieder uur gaat rijden). Aangezien ik de trein in het weekend ook soms gebruik om het hele land te doorkruisen, vond ik deze opmerking ook nog wel even schrikken: Op een aantal lijnen verlaagt de NMBS het aantal treinen: Brugge – Kortrijk in het weekend. We gaan toch niet terug naar anderhalve trein per uur hoop ik? (al vrees ik ervoor - van de IC Oostende - Kortrijk - Brussel maken ze op die lijn de huidige stoptrein - sowieso capaciteit genoeg - dus de andere trein om de twee uur - maar dat maakt mijn lange overstapsverbindingen veel storingsgevoeliger)

Daarnaast nog iets, er werd daarnet gesproken over halveren van de frequentie 's avonds, dat lijkt me wel wat: schrap i.p.v. de trein om 23u de trein om 22u (als dat mogelijk is qua materieel- en personeelsomlopen) en dan krijgen we toch al weer latere treinen (nog mooier zou zijn om op een aantal lijnen de hele nacht om de 2 uur een (stop)trein te laten rijden).
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

ronny schreef: Van mij mag dit plan gerust opgedoekt worden. Ik zie er geen logica achter. Voor de reizigers van lijn 16 die naar Brussel moeten is het zelfs een stap achteruit doordat men de stoptrein verlaat zodat deze na de IC toekomt in Aarschot. De P-treinen Aarschot-Antwerpen hebben ook een slechtere spreiding met de L. Zelfs voor de verbinding Antwerpen-Leuven lukt het niet om een half-uur speling te maken tussen de verbinding via luchthaven en deze via Aarschot maar is het 45/15.
Dus gaan er nog wat meer auto's naar de parking in Aarschot komen om daar de trein naar Brussel te nemen. Elk nadeel heeft echter ook een voordeel, het tekort aan parkeerplaatsen in Begijnendijk wordt zo opgelost.
Je ziet geen logica en dan geef je één voorbeeldje? De logica is nochtans erg duidelijk: waar veel potentieel is, wordt de treindienst uitgebreid, op andere plaatsen wordt hij ingekrompen. Zo lang de Belg hartstochtelijk verknocht blijft aan zijn auto, is dat misschien ook wel de enige oplossing. En voor de rest wordt er veel Quatsch verkocht: er rijden minder P-treinen? Natuurlijk rijden er minder P-treinen: die vermindering wordt opgevangen door een verhoging van het aantal IC-treinen. De L-diensten worden afgebouwd? Dat is spijtig, maar veel van die L-diensten functioneren het grootste deel van de dag niet echt optimaal, om het zacht uit te drukken.
Pas op, van mij mag men de NMBS een dienstverlening opleggen die te vergelijken valt met die van De Lijn in Vlaanderen, maar onze politici zijn echte janussen: aan de ene kant eisen ze meer (niet noodzakelijk beter OV), aan de andere keer wordt jaar na jaar een besparing opgelegd.
Met vriendelijke groet

overweg13
ronny
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ronny »

overweg13 schreef:Zo lang de Belg hartstochtelijk verknocht blijft aan zijn auto, is dat misschien ook wel de enige oplossing. En voor de rest wordt er veel Quatsch verkocht: er rijden minder P-treinen? Natuurlijk rijden er minder P-treinen: die vermindering wordt opgevangen door een verhoging van het aantal IC-treinen. De L-diensten worden afgebouwd? Dat is spijtig, maar veel van die L-diensten functioneren het grootste deel van de dag niet echt optimaal, om het zacht uit te drukken.
Dat was dan zo in uw regio, hier waren ze tijdens de week vrij goed op elkaar afgestemd. Ik bestudeer maandag de dienstregeling nog verder. Ik heb de snelle P-treinen tussen Hasselt en Antwerpen nog niet gevonden.
Plaats reactie