Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Beesty schreef: Het helpt geen steek om die trein tot net voor de eindmeet te laten rijden. De reizigers die naar de kust willen, die moeten dan nog is gaan overstappen op de reeds (over)volle reguliere treinen naar zee.
Is het niet de bedoeling die in de zomer door te trekken tot de kust?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Dan zullen ze toch echt iets moeten doen aan de samenstellingen. Meerdere treinen rijden daar buiten de (pendelaars)spits met slechts 1 of 2 MS80/MS96 of 4 M6, oftewel ruim onvoldoende bij grote drukte zoals bij mooi weer naar de kust.

Veel ruimer materieel inzetten heeft dan nog het nadeel dat je met een overaanbod zit op het (veel langere) andere deel van die verbinding, via L89.

Last but not least: in het weekend is de verbinding ook nog eens beperkt tot Gent, wat dus een nog langere verlenging vereist in vergelijking met Brugge.
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Beesty »

Steve schreef:Veel ruimer materieel inzetten heeft dan nog het nadeel dat je met een overaanbod zit op het (veel langere) andere deel van die verbinding, via L89.
Ik denk dat een overaanbod nog steeds klantvriendelijker en aanmoedigender is om de toeristen naar zee te krijgen per trein ipv auto :-)
rvdborgt
Berichten: 4321
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:
Beesty schreef: Het helpt geen steek om die trein tot net voor de eindmeet te laten rijden. De reizigers die naar de kust willen, die moeten dan nog is gaan overstappen op de reeds (over)volle reguliere treinen naar zee.
Is het niet de bedoeling die in de zomer door te trekken tot de kust?
Dat is wat ik schreef. Zit al in de planners.

Groetjes,
Rian
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door BVG1988 »

Bij mijn weten wordt de IC23 gedaan in de week met 9 M6 o.a. HLE18 + 4M6 + 5M6 + HLE 18 of HLE18 + 5M6 + 4M6 + HLE18. In het weekend worden ze dan opgesplits en dan rijden ze normaal apart met dan een uur tussen. In het weekend rijden dan de breaks normaal niet en de AM96s rijden dan normaal per 2. Dinsdag viel het mij wel op dat er weinig AM96s in omloop waren als ik dinsdagavond ging kijken langs L89. De 2342 reed dan maar met 1 AM96 i.p.v. 2 en de 2316 reed met 2 AM96s i.p.v. 3.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door HLE 2302 »

BVG1988 schreef:Bij mijn weten wordt de IC23 gedaan in de week met 9 M6 o.a. HLE18 + 4M6 + 5M6 + HLE 18 of HLE18 + 5M6 + 4M6 + HLE18. In het weekend worden ze dan opgesplits en dan rijden ze normaal apart met dan een uur tussen. In het weekend rijden dan de breaks normaal niet en de AM96s rijden dan normaal per 2. Dinsdag viel het mij wel op dat er weinig AM96s in omloop waren als ik dinsdagavond ging kijken langs L89. De 2342 reed dan maar met 1 AM96 i.p.v. 2 en de 2316 reed met 2 AM96s i.p.v. 3.
IC23 word in het weekend ook gedaan met ontkoppelde stammen die in de week Charleroi rijden, 5 M6 + HLE 27. Helaas hebben wij geen diensten met die stammen, maar dat terzijde. Er zijn werken tussen Brussel en Denderleeuw op L50A waardoor de 28** treinen beperkt zijn tot Brussel-Zuid en niet rijden tot Gent-St-Pieters, daarom zitten de voorziene materiaalomlopen ook wat door elkaar.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

de werken zijn tussen Denderleeuw en Gent :wink:
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

Beesty schreef:Ik hoop in ieder geval dat ze wat gezond boerenverstand gaan gebruiken als het over extra treinen naar de kust gaat bij zonnig weer.
Sedert de nieuwe dienstregeling is de capaciteit (terug i11 ipv m6 bvb) enkel verder afgenomen op de reguliere treinen.
Zo hadden ze die nieuwe verbinding Luchthaven - Brugge (28xx?) beter doorgetrokken tot in Oostende. Je kan moeilijk verwachten dat de mensen via Kortrijk rond naar Oostende gaan reizen (2u30 traject ipv 1u15 rechtstreeks)
Het helpt geen steek om die trein tot net voor de eindmeet te laten rijden. De reizigers die naar de kust willen, die moeten dan nog is gaan overstappen op de reeds (over)volle reguliere treinen naar zee.
Mijn gezond verstand zegt eerder dat je de 28xx reeks van de luchthaven naar Brugge beter doortrekt naar Blankenberge en Knokke. Daar zal volgens mij meer een capaciteitsprobleem met 1 trein per uur zijn. Dit gebeurt nu al s'morgens en s'avonds met IC2807 en IC2836. Al valt de laatste wel erg vroeg voor de spits op te vangen. Ook zou deze aanpassing de verbinding Blankenberge-Antwerpen veel aantrekkelijker maken, die nu 2:12u bedraagt door een half uur overstap in Brugge.

Oostende heeft nu al 3 treinen per ur! Reizigers uit Kortrijk of andere richtingen hebben dus genoeg overstap opties.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door HLE 2302 »

Steven schreef:de werken zijn tussen Denderleeuw en Gent :wink:
Details, details ... 8) 8)
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Beesty »

ToMiKoN schreef:Mijn gezond verstand zegt eerder dat je de 28xx reeks van de luchthaven naar Brugge beter doortrekt naar Blankenberge en Knokke. Daar zal volgens mij meer een capaciteitsprobleem met 1 trein per uur zijn. Dit gebeurt nu al s'morgens en s'avonds met IC2807 en IC2836. Al valt de laatste wel erg vroeg voor de spits op te vangen. Ook zou deze aanpassing de verbinding Blankenberge-Antwerpen veel aantrekkelijker maken, die nu 2:12u bedraagt door een half uur overstap in Brugge.

Oostende heeft nu al 3 treinen per ur! Reizigers uit Kortrijk of andere richtingen hebben dus genoeg overstap opties.
De 28xx kunnen ze inderdaad evengoed doortrekken naar Blankenberge. Mij om het even trouwens naar waar ze die juist doortrekken. Ik bedoelde met men post eerder dat het zot is dat ze die trein enkel ten volle gebruiken wanneer de zon schijnt bij wijze van spreken. Die moest dag in dag uit doorgetrokken worden!

En wat jouw reactie betreft, Oostende heeft inderdaad 3 treinen per uur (Hoewel die naar Kortrijk niet veel uithaalt voor de meeste reizigers naar het binnenland), maar het reizigersaantal ligt dan ook een pak hoger (en dan heb ik het niet enkel over de toeristen).
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

Dit staat vandaag te lezen bij de "storingen" op de website van de NMBS
Lijn 51: Mooi weer - Extra treinen van en naar Blankenberge op dinsdag en woensdag 14 en15 april 14.04.15, 07:00 - 15.04.15, 23:59 Brugge - Blankenberge
Een aantal treinen van de relatie Brussel-Nationaal-Luchthaven - Brugge, rijden op 14/04 en 15/04 verder naar Blankenberge en zullen ‘s avonds vanuit Blankenberge vertrekken.
Brugge vertrek om 09u39, 10u39 en 11u 39
Blankenberge vertrek om 17u07, 18u07 en 19u07
Er rijdt een extra trein 18201 vanuit Schaarbeek vertrek 09:41h met aankomst te Oostende te 11:17h. Vanavond vertrekt een trein 18251 te Oostende om 18:37h met aankomst te Brussel Noord te 20:11h
http://www.belgianrail.be/jp/sncb-nmbs- ... =timetable&

De NMBS is het idee dus wel genegen om de 28xx door te trekken naar Blankenberge! 8)
Het is een mooi begin, maar ik zou het graag als een definitieve verbinding zien. Blankenberge is geen klein station met 1400 reizigers. Er zijn veel meer stations die met minder reizigers, meer treinen hebben. Het toeristisch seizoen loopt trouwens bijna het hele jaar.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Inderdaad goed dat men niet aarzelt om die 28xx door te trekken. Tijdens de week heb je het bijkomende voordeel dat je op die manier de vele extra capaciteit (spits L89 => Brussel) op een nuttige manier kunt inzetten. 2830 bestaat bijvoorbeeld uit 10 M6 die anders bijna leeg rondrijden tussen Brussel en Brugge.

Ben wel benieuwd wat het in de praktijk zal geven... en ook of men de verbinding in het weekend even gewillig zal doortrekken, wetende dat er meer traject bijkomt (Gent ipv Brugge) en dat er ongetwijfeld versterking qua materieel nodig zal zijn, want met 1/2 MS96 of 4 M6'en zal het echt niet lukken. En het is eigenlijk juist in het weekend dat de verlenging het meeste tot haar recht zou komen...
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

Ik snap je opmerking van de L89 niet.

Maar ik merk dat de luchthaven-Brugge trein een goed gebruikt alternatief is tussen Brugge en Brussel. Want de spreiding van de twee andere treinen Brugge-Brussel op 11 minuten van elkaar is erg slecht!
Het lijkt mij dus logisch dat ze deze verbinding ook in de weekends doortrekken en dan nog liefst ook naar Blankenberge ipv Brugge!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

ToMiKoN schreef:Ik snap je opmerking van de L89 niet.
Verduidelijking:

De volledige verbinding is (hou je vast) Oostende - Brugge - Kortrijk - Zottegem - Brussel - Luchthaven - Brussel - Gent - Brugge. Treinen komen als 23xx en rijden terug als 28xx, en vice versa.

Gezien het vele volk tijdens de ochtendspits op de heenrit (in dit geval vooral dan tussen Kortrijk en Brussel, oftewel L89) worden daar uiteraard lange M6-stammen ingezet... maar na de passage in de luchthaven moeten die dus nog helemaal tot Brugge, terwijl er op dat tijdstip en in die richting niet al te veel vraag is (idem natuurlijk voor de treinen die van Brugge komen en terug naar Kortrijk/Oostende moeten). De 10 M6 of 3 MS80 rijden op dat stuk dus grotendeels leeg, iets wat natuurlijk voor wel meer verbindingen in de spits geldt.

M'n punt is dus dat er in dit geval, bij goed weer en zeker bij doortrekking tot Blankenberge (of Oostende, Knokke, ...), alsnog nuttig gebruik wordt gemaakt van die lange stammen die anders toch maar halfleeg terugrijden naar de Vlaanders.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

Nu snap ik je punt nu! :-) Daar heb je gelijk!

Ik snap echter de NMBS logica soms niet. Waarom moeten die treinen een "ronde van Vlaanderen" doen en kunnen beide lijnen niet gewoon keren en het zelfde traject afleggen? Lijkt mij ook makkelijker te managen.
Plaats reactie