Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
ronny
Berichten: 538
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ronny »

BVG1988 schreef:In de brochure van Brussel heb ik willen afleiden dat IC 20 ook in het weekend gaat rijden, iets wat ik wel goed vind met dat Hasselt dan makkelijker te bereiken is vanuit regio Denderleeuw :D .
Dat is dan een verkeerde interpretatie. Het is de bestaande 2-uursverbinding L Hasselt-Leuven-Landen die in 2 wordt geknipt. Dan krijg je om de 2 uur een verlenging van de trein Antwerpen-BNL-Leuven naar Hasselt en van de trein De Panne-BNL-Leuven naar Landen.
Het zullen dus de mooi weer treinen zijn die Aarschot een snelle verbinding met Brussel moeten bezorgen.
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door BVG1988 »

Inderdaad nu dat je het zegt. Ik had Brussel gelezen en niet Brussels-Airport, maar vraag ik mij dan wel af welke tweede trein dan gaat rijden via Aalst tussen Gent en Brussel als de IC20 dan wegvalt :?:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ronny
Berichten: 538
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ronny »

BVG1988 schreef:Inderdaad nu dat je het zegt. Ik had Brussel gelezen en niet Brussels-Airport, maar vraag ik mij dan wel af welke tweede trein dan gaat rijden via Aalst tussen Gent en Brussel als de IC20 dan wegvalt :?:
Naast de trein naar BNL heb je nog GSP-Aalst-Brussel-Dendermonde-Lokeren.
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door BVG1988 »

Ah dan gaat de IC26 de IC29 bijstaan tijdens de weekends en feestdagen. :o
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door rdv »

FLV-FGSP schreef:Als de voorlopige plannen definitief worden, krijgen alle stopplaatsen aan lijn 60 in het weekend ook een uurdienst.
Maar als die plannen definitief worden, wordt het aanbod op L60 toch serieus ingekrompen. Nu rijden er in de brede spits 3 treindiensten, één via de NZV, één naar Brussel-Z via L 28, én één naar Bru-West via L28. De tweede reeks wordt in de spitsrichting meestal via de NZ gestuurd. Daarnaast zijn er nog bijkomende P-treinen (1 a 2 per uur) op de drukste momenten. Er blijven twee treinreeksen over, waarvan één standaard via L28 zal gaan (dus een reisverlening van 20' voor pendelaars naar BruN, 10' voor pendelaars naar BruC), er wordt één P-trein afgeschaft. Hopelijk maakt men de treinen dan (veel) langer, er is nu al geen plaats over (behalve in de treinen via L28, maar in de spitsrichting is dat nu maar 1/4).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Afwachten tot de effectieve uurregeling er is. Want de weergave van die P-treinen is niet altijd even duidelijk. In de ene slide zie ik een P-trein die overal zal stoppen en verder in een andere slide heb ik de vermelding gezien van een p-trein die stopt zoals de huidige 53xx reeks.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door rdv »

Even mijn evaluatie van de nieuwe dienstregeling in de groep gooien:
Er is gefocust op de verbindingen tussen de grote steden. Een begrijpelijke keuze, maar volgens mij is er meer marktsegment te winnen door:
1) te focussen op een betere spreiding ipv hogere frequentie
2) de rand van de steden veel beter en sneller te bedienen.

Ik denk niet dat er nog veel extra reizigers gewonnen kunnen worden door hogere frequenties op de verbindingen ts. de centra van de grote steden. De mensen die nu nog met de auto van pakweg Gent-centrum naar Brussel-centrum rijden ga je niet kunnen overtuigen met een 4e trein. Een betere spreiding (bvb. ts Gent en Brugge, ts Kortrijk en Gent, ts Gent en Brussel) kan wel een positief effect hebben.

Om de stijgende frequenties ts de grote steden (en naar de luchthaven) te compenseren, wordt er ingeboet op de L- en vooral de P-treinen. Het GEN is een behoud van het huidige L-aanbod, terwijl er op de GEN-lijnen waarschijnlijk P-treinen gaan wegvallen. Laat de rand van Brussel nu net een gebied zijn waar er nog een enorm potentieel is voor het treinverkeer. Gent - Groot-Bijgaarden bvb., of Antwerpen - Jette hebben verbindingen die nu helemaal niet concurrentieel zijn met de auto, en deze verbindingen worden afgebouwd (schrappen van semi-directe P's op L50 bvb., of de te verwachten kleinere amplitude op de GEN-lijnen).

Ik vraag me ook af in hoeverre er correcte cijfers beschikbaar zijn over de vraag naar verbindingen in de periferie van de steden. Worden alle tickets ts zones geprojecteerd op centrumverbindingen, of houdt men er rekening mee dat een abonnement zone Antwerpen-zone Brussel ook reizen Ekeren-Groot-Bijgaarden kan omvatten?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Daar ben ik het niet mee eens, een kwartierdienst tussen de grootste steden is volgens mij echt wel nodig. De spreiding wordt trouwens ook aangepakt, die wordt op een kwartier gebracht.
Ook als je het voorstadsnet uitbreidt heb je nog altijd overstappen op de IC's nodig en dan is het zeer handig als er 4 per uur zijn.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5315
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

rdv schreef:Even mijn evaluatie van de nieuwe dienstregeling in de groep gooien:
Er is gefocust op de verbindingen tussen de grote steden. Een begrijpelijke keuze, maar volgens mij is er meer marktsegment te winnen door:
1) te focussen op een betere spreiding ipv hogere frequentie
2) de rand van de steden veel beter en sneller te bedienen.

Ik denk niet dat er nog veel extra reizigers gewonnen kunnen worden door hogere frequenties op de verbindingen ts. de centra van de grote steden. De mensen die nu nog met de auto van pakweg Gent-centrum naar Brussel-centrum rijden ga je niet kunnen overtuigen met een 4e trein. Een betere spreiding (bvb. ts Gent en Brugge, ts Kortrijk en Gent, ts Gent en Brussel) kan wel een positief effect hebben.
... maar volgens mij komt die betere spreiding er juist ook. De belangrijkste reden dat die er nu vaak niet is (buiten het feit dat het soms gewoon onmogelijk is door keuzes die gemaakt moeten worden), is dat er veel treinverbindingen bijgekomen zijn in een bestaand plan. Hier wordt alles vanaf nul hertekend en zijn er dus veel meer mogelijkheden op dat gebied.

Uit de presentaties is volgens mij toch naar voren gekomen dat alle treinen op drukbereden assen (Gent - Brussel, Brussel-Leuven, Antwerpen - Brussel, Brussel - Namen enzovoort) gespreid zouden worden. Dus dan heb je beide: een hogere frequentie én een goede spreiding.
rdv schreef: Ik vraag me ook af in hoeverre er correcte cijfers beschikbaar zijn over de vraag naar verbindingen in de periferie van de steden. Worden alle tickets ts zones geprojecteerd op centrumverbindingen, of houdt men er rekening mee dat een abonnement zone Antwerpen-zone Brussel ook reizen Ekeren-Groot-Bijgaarden kan omvatten?
Het voorbeeld is ietwat slecht gekozen doordat noch Ekeren, noch Groot-Bijgaarden deel uitmaken van de genoemde stadszones :wink: maar voor de haltes die er wél in liggen, lijkt de vraag me zeer terecht. En die vraag zal nog prangender worden als men bij een frequentieverhoging op het "GEN" plots een heel pak treinen omleidt naar bijvoorbeeld lijn 28: voor de verplaatsingen naar/binnen Brussel is dat vaak al geen oplossing (omdat je de meeste mensen op de nu al overvolle metro stuurt), maar voor aansluitingen met het "nationale" spoorwegnet wordt het zo helemaal problematisch.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Shrek schreef:Daar ben ik het niet mee eens, een kwartierdienst tussen de grootste steden is volgens mij echt wel nodig. De spreiding wordt trouwens ook aangepakt, die wordt op een kwartier gebracht.
Ook als je het voorstadsnet uitbreidt heb je nog altijd overstappen op de IC's nodig en dan is het zeer handig als er 4 per uur zijn.

Wat is het nut als je 4 treinen hebt per uur naar een stad als Gent vanuit een station waar je maar 1 trein per uur hebt, mis je die, mag je een uur wachten en ondertussen zijn er al 4 treinen naar Gent gereden.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje »

Die 4 treinen naar Gent zijn natuurlijk ook om de reizigersmassa daarheen te kunnen vervoeren. Er moeten echt wel veel mensen tussen Brussel en Gent reizen, en die krijg je steeds moeilijker in 3 treinen per uur, zeker tijdens de spits.
Wat niet wil zeggen dat ik het eens ben met de afbouw van de bediening van regionale lijnen en stations, natuurlijk. Maar daar is vooral de politiek aan zet, om te (helpen) zorgen dat er meer treinkm komen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Het nut is om het aantal p treinen te verminderen. Dus zorgen ze er voor om over een groter deel van de dag een hogere frequentie aan te bieden. Dat dit niet op alle lijnen mogelijk is, is jammer maar harde realiteit. Er moeten nu eenmaal keuzes gemaakt worden en dus roeit men met de riemen die de regering geeft. Die laatste geeft echt niet veel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef: Wat is het nut als je 4 treinen hebt per uur naar een stad als Gent vanuit een station waar je maar 1 trein per uur hebt, mis je die, mag je een uur wachten en ondertussen zijn er al 4 treinen naar Gent gereden.
Het huidige vervoersplan is nog gemaakt in de tijd dat er op aansluitingen gewacht werd. Tegenwoordig is dat niet meer het geval.
Als je Drongen-Brussel of Gavere-Brussel als traject doet ben je dan heel blij dat je nooit langer dan een kwartier moet wachten.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Shrek schreef:
Stijn91 schreef: Wat is het nut als je 4 treinen hebt per uur naar een stad als Gent vanuit een station waar je maar 1 trein per uur hebt, mis je die, mag je een uur wachten en ondertussen zijn er al 4 treinen naar Gent gereden.
Het huidige vervoersplan is nog gemaakt in de tijd dat er op aansluitingen gewacht werd. Tegenwoordig is dat niet meer het geval.
Als je Drongen-Brussel of Gavere-Brussel als traject doet ben je dan heel blij dat je nooit langer dan een kwartier moet wachten.
Ik ken een station waar men wel nog wacht op aansluitingen.

Nog zoiets, je mag 4 treinen per uur naar Gent hebben, maar als er 1 vertraging heeft en je moet een trein halen op een lijn met maar 1 trein per uur vergeet je aansluiting maar en wacht een uur, wat is dan het nut voor die vele treinen tussen grote steden, je lost het probleem op voor die mensen maar niet voor de mensen die nog een trein moeten halen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef: Ik ken een station waar men wel nog wacht op aansluitingen.

Nog zoiets, je mag 4 treinen per uur naar Gent hebben, maar als er 1 vertraging heeft en je moet een trein halen op een lijn met maar 1 trein per uur vergeet je aansluiting maar en wacht een uur, wat is dan het nut voor die vele treinen tussen grote steden, je lost het probleem op voor die mensen maar niet voor de mensen die nog een trein moeten halen.
Ten eerste zijn die mensen met veel meer, dat verantwoordt dus veel meer treinen.
En ten tweede zorgt de hogere frequentie er voor dat je je aansluiting kan kiezen. 3 minuten of 18 minuten? Neem je het risico?
Plaats reactie