Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Steven »

Natuurlijk staan hier tussen al die treinen gekoppelde relaties. Dat is heden niet anders hoor.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Retard »

Stijn91 schreef:2 IC's naar Genk voor wat is dat nodig?
Allé. Dat is toch goed dat het aanbod uitgebereid wordt? Waarom zou dat niet nodig zijn, Stijn?
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Stijn91 »

Retard schreef:
Stijn91 schreef:2 IC's naar Genk voor wat is dat nodig?
Allé. Dat is toch goed dat het aanbod uitgebereid wordt? Waarom zou dat niet nodig zijn, Stijn?
Het is al lang geleden dat er nog tellingen zijn geweest of dat er cijfers zijn, maar uit de cijfers van 2009 blijkt dat er in Genk 821 opstappers zijn, beetje weinig voor 2 treinen per uur waaronder 2 IC's.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Steven »

Waarom weinig? Er zijn stopplaatsen met een iets lager cijfer die ook twee treinen per uur hebben hoor Stijn.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Stijn91 »

Steven schreef:Waarom weinig? Er zijn stopplaatsen met een iets lager cijfer die ook twee treinen per uur hebben hoor Stijn.
En er zijn er ook met meer die er geen 2 hebben.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Steve »

Als de ontwikkelingen voor station Tongeren bevestigd worden (enkel een trein Hasselt-Luik-Maastricht die wellicht vooral een stoptrein zal zijn), dan lijkt het nogal ironisch dat Genk met amper iets meer opstappers (op weekdagen althans) twee IC's krijgt en Tongeren en Diepenbeek enkel een stoppertje.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Stijn91 »

Hoe maakt men eigenlijk de beslissing van hoeveel treinen er stoppen in een station, niet qua aantal opstappers alleszins.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Molenbruch Y. »

Als de ontwikkelingen voor station Tongeren bevestigd worden (enkel een trein Hasselt-Luik-Maastricht die wellicht vooral een stoptrein zal zijn), dan lijkt het nogal ironisch dat Genk met amper iets meer opstappers (op week dagen althans) twee IC's krijgt en Tongeren en Diepenbeek enkel een stoppertje.
Dag,

Andere bronnen, waaronder het kaartje dat recent nog getoond werd op de ledendag van TreinTrambus, hebben het over enerzijds een IC-relatie Knokke/Blankenberge - Genk, maar anderzijds een IC-verbinding Gent - Tongeren (via Aalst en via de bocht bij Leuven), die in de spits ook een treindeel van/naar Genk mee heeft. Wellicht betreft het dus gewoon een typfout in het Spoorwegjournaal.

Groeten,
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Retard »

Stijn91 schreef:
Retard schreef:
Stijn91 schreef:2 IC's naar Genk voor wat is dat nodig?
Allé. Dat is toch goed dat het aanbod uitgebereid wordt? Waarom zou dat niet nodig zijn, Stijn?
Het is al lang geleden dat er nog tellingen zijn geweest of dat er cijfers zijn, maar uit de cijfers van 2009 blijkt dat er in Genk 821 opstappers zijn, beetje weinig voor 2 treinen per uur waaronder 2 IC's.
Kan het zijn dat die reizigerstellingen op Wikipedia (Waar Stijn het waarschijnlijk haalt) omgewisseld zijn? Waarom zijn er anders op zondag meer dan dubbel zoveel reizigers dan in de week:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Genk

Enkel bij Bokrijk, Knokke of Blankenberge lijkt mij dat realistisch.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door KB »

Retard schreef: Het is al lang geleden dat er nog tellingen zijn geweest of dat er cijfers zijn, maar uit de cijfers van 2009 blijkt dat er in Genk 821 opstappers zijn, beetje weinig voor 2 treinen per uur waaronder 2 IC's. Kan het zijn dat die reizigerstellingen op Wikipedia (Waar Stijn het waarschijnlijk haalt) omgewisseld zijn? Waarom zijn er anders op zondag meer dan dubbel zoveel reizigers dan in de week:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Genk

Enkel bij Bokrijk, Knokke of Blankenberge lijkt mij dat realistisch.
Hou er wel rekening mee dat de trein die in het weekend in Genk komt de IC-E is en die rijdt van/naar de Kust en die heeft in Hasselt een goede aansluiting naar Antwerpen. Dat trekt mogelijk meer reizigers dan door de week met IC-K, in feite een IR, zonder goede aansluiting naar Antwerpen. Ik kan me goed voorstellen dat wie doordeweeks vanuit de regio Genk of vanuit het Maasland met de trein naar Antwerpen wil reizen, dat vanuit stations als Hasselt, Bilzen of Diepenbeek zal doen. Tel daar dan nog de zondagse studentenexodus bij op ...
L'union fait la force.
LRDArdo

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door LRDArdo »

Wat de tellingen betreft, ook ik vraag mij af of de cijfers wel kloppen. Perceptie t.o.v. feiten is natuurlijk gevaarlijk, maar ook ik heb mijn vragen bij de cijfers die bepaalde stations krijgen. Hoe wordt studententrafiek in deze telling opgenomen bv.?
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Molenbruch Y. »

Het is al lang geleden dat er nog tellingen zijn geweest of dat er cijfers zijn, maar uit de cijfers van 2009 blijkt dat er in Genk 821 opstappers zijn, beetje weinig voor 2 treinen per uur waaronder 2 IC's. Kan het zijn dat die reizigerstellingen op Wikipedia (Waar Stijn het waarschijnlijk haalt) omgewisseld zijn? Waarom zijn er anders op zondag meer dan dubbel zoveel reizigers dan in de week
Dag,

De gegevens op Wikipedia zijn gebaseerd op de tellingen van 2009. Uit oudere tellingen (periode 2005 - 2007) blijkt ook steevast dat Genk op zondag merkelijk meer reizigers scoort dan op weekdagen. Waarschijnlijk gaat het dus niet om een fout, maar anderzijds heb ik er ook niet meteen een verklaring voor.

Groeten,
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door deadlock »

Stijn91 schreef:
Steven schreef:Waarom weinig? Er zijn stopplaatsen met een iets lager cijfer die ook twee treinen per uur hebben hoor Stijn.
En er zijn er ook met meer die er geen 2 hebben.
Reizigersgroei realiseer je door meer treinen te laten stoppen. Als ik 55 minuten zou moeten wachten op de volgende trein als ik om wat voor reden dan ook de vorige gemist heb zou ik veel sneller de auto pakken dan bijvoorbeeld bij 25 minuten wachten. Het modaliteitsaandeel van de trein in Nederland is op sommige trajecten meer dan 50% en dat komt simpelweg omdat je nooit langer dan 15 minuten hoeft te wachten op de volgende.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Stijn91 »

Retard schreef:
Stijn91 schreef:
Retard schreef:Allé. Dat is toch goed dat het aanbod uitgebereid wordt? Waarom zou dat niet nodig zijn, Stijn?
Het is al lang geleden dat er nog tellingen zijn geweest of dat er cijfers zijn, maar uit de cijfers van 2009 blijkt dat er in Genk 821 opstappers zijn, beetje weinig voor 2 treinen per uur waaronder 2 IC's.
Kan het zijn dat die reizigerstellingen op Wikipedia (Waar Stijn het waarschijnlijk haalt) omgewisseld zijn? Waarom zijn er anders op zondag meer dan dubbel zoveel reizigers dan in de week:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Genk

Enkel bij Bokrijk, Knokke of Blankenberge lijkt mij dat realistisch.
Ik heb die tellingen eens van TTB gehaald denk ik en die staan in een Excel bestand en komen overeen met die op Wikipedia.
deadlock schreef:
Stijn91 schreef:
Steven schreef:Waarom weinig? Er zijn stopplaatsen met een iets lager cijfer die ook twee treinen per uur hebben hoor Stijn.
En er zijn er ook met meer die er geen 2 hebben.
Reizigersgroei realiseer je door meer treinen te laten stoppen. Als ik 55 minuten zou moeten wachten op de volgende trein als ik om wat voor reden dan ook de vorige gemist heb zou ik veel sneller de auto pakken dan bijvoorbeeld bij 25 minuten wachten. Het modaliteitsaandeel van de trein in Nederland is op sommige trajecten meer dan 50% en dat komt simpelweg omdat je nooit langer dan 15 minuten hoeft te wachten op de volgende.
Reizigersgroei krijg je inderdaad door extra treinen, maar in de tijd van de afgeschafte treinen (nieuwe dienstregeling) is het niet nodig om in de volgende dienstregeling, die van 2014 stations een extra trein te geven of gaan we dan elke lijn waar een X aantal opstappers opstapt een 2e trein geven.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2014

Bericht door Steven »

Limburg heeft het zo al lastig genoeg. Nu men er iets aan wil doen gaan er andere klagen.
Plaats reactie