Pagina 85 van 132

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 26 sep 2014, 16:55
door jens123
Twee desiro's zullen de norm zijn in de spitsuren (erbuiten één) op de verbinding Aalst-Brussel-Dendermonde volgens het ontwerp van onze diensten (ik ben TBG in FLS). Enkel de trein die om 7u09 vertrekt vanuit Dendermonde zal met 3 desiro's zijn.

Over de samenstellingen op Dendermonde-Oudenaarde heb ik geen idee..

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 26 sep 2014, 17:31
door Steve
Op de Dendermonde-Oudenaarde zul je in de meeste gevallen ook al tevreden mogen zijn met twee Desiro's. Een handvol ritjes rijdt met drie stuks. Bekeken van/naar L60 gaat het 's ochtends vermoedelijk om twee ritten, 's avonds om één rit.

De paar overgebleven P-treinen op de lijnen 50 en 60 zouden allemaal met 5 of 6 M4's zijn, met uitzondering van één P-trein Dendermonde - Brussel-Zuid en terug die met 8 stuks zou zijn.

Allemaal onder voorbehoud, maar een overdaad aan capaciteit zal er wellicht dus niet meteen zijn. Veel hangt af van de aanpassing van de reisgewoonten (en dat zul je pas na een paar maanden echt beginnen te zien), maar ik voorspel dat het zeker op het begin wel eens aardig druk kan gaan worden op het noordelijke deel van de Dendermonde - Oudenaarde...

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 26 sep 2014, 19:20
door rdv
mervyn schreef:Als je jarenlang gewend geweest bent om enkel de trein te nemen (meer dan waarschijnlijk een rechtstreeks verbinding dan nog) is het voor veel mensen moeilijk om zich aan te passen. Dit vraagt tijd en mentaliteitswijziging.

Maar langs de andere kant, dit zijn zaken waar NMBS natuurlijk geen rekening mee hoeft te houden.
Daar ben ik het niet (volledig) mee eens. Je kan wel wat aanpassing vragen van mensen, maar om én de frequentie te verlagen én de spreiding te verslechteren én de reistijd (vanuit BruN) te verlengen én de capaciteit te verlagen (zie bericht van jens123) en/of een verhoging van de vervoersprijs (door te mikken op een overstap op de MIVB) op te dringen op één van de belangrijkste secundaire lijnen in de regio Brussel, dat is toch wat verregaand. De verhoopte groei op de hoofdlijnen wordt zo gerealiseerd op de rug van vele, vaak zeer trouwe, klanten. We hebben al gezien op L60 dat maar een beperkt aantal reizigers zich verplaatst heeft naar de GEN lijnen (naar BruZ/BruW) dus het experiment is al gedaan, en is niet echt succesvol gebleken (hoewel de reizigersaantallen naar mijn aanvoelen langzaam aan stegen op de BruW).
jens123 schreef:Twee desiro's zullen de norm zijn in de spitsuren (erbuiten één) op de verbinding Aalst-Brussel-Dendermonde volgens het ontwerp van onze diensten (ik ben TBG in FLS). Enkel de trein die om 7u09 vertrekt vanuit Dendermonde zal met 3 desiro's zijn.
Ben ik blij dat ik de verplaatsing niet meer hoef te maken binnenkort.

PS. Ik ben ervan overtuigd dat de drgl een gigantische puzzel is en dat men zijn best gedaan heeft om met de middelen die er zijn een zo goed mogelijk aanbod binnen de vooropgestelde principes te realiseren. Alleen ben ik niet overtuigd dat de principes zullen werken (ik hoop het natuurlijk wel, zowel voor het mobiliteitsinfarct, als voor de cashpositie van de NMBS). Maar, als ik het resultaat vanuit de bril van de klant bekijk voor de verplaatsingen die ik regelmatig maak(te), dan zie ik weinig verbetering.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 01 okt 2014, 10:28
door ToMiKoN
Ik wil nog even terug komen op de verbinding naar Blankenberge.

Op de verbinding Antwerpen-Blankenberge ben je in vergelijking met 1990 nu 31 minuten langer onderweg!
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-blan ... -a2071668/

Hier gaat het niet om een kleine verbinding die door enkelingen wordt gebruikt. Het is een drukke toeristen overstap verbinding!
Vandaag is de reistijd nog 1:55u
Vanaf 14 december is dat 2:12u
en in 1990 kon het dus in 1:41u

Waarom worden alle kustgemeenten, behalve de Oostende zo stiefmoederlijk behandeld door de NMBS, terwijl het wel cash cows voor de NMBS zijn!

Men wil toch dat toeristen de trein nemen? Maar als ze behalve naar Oostende 2 keer zo lang onderweg zijn dan met de auto, dan zal dat niet lukken!

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 01 okt 2014, 11:23
door Steve
Voor verbindingen die via een overstap passeren (zoals Antwerpen-Blankenberge) vergelijk je sowieso appelen met peren. Overstaptijden zullen altijd variëren naargelang de structuur van het netwerk. De ene keer zal de overstap heel goed uitkomen, de andere keer een stukje slechter.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 01 okt 2014, 11:35
door groentje
Je kan echter niet ontkennen dat de aansluitingen achteruit gaan, en niet voor de eerste keer. En dat terwijl ik vandaag reeds veel klachten hoor over de verbinding Antwerpen-St-Niklaas-Blankenberge. Blankenberge mag nog tweede viool spelen, na Oostende, als het op kusttoerisme aankomt, zeker tijdens het toeristisch seizoen is er echt wel veel volk voor de badstad. Overigens, ook Zeebrugge gaat er op achteruit, terwijl het al een van de zwakste kustverbindingen was, en de enige zonder rechtstreekse verbinding naar het hinterland...

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 01 okt 2014, 11:38
door Steve
Dat zeker - en ook lijn 73 is natuurlijk niet per se goed uitgeloot qua bereikbaarheid vanuit het "binnenland" - maar ik reageerde specifiek op de vergelijkingen qua rittijden waar dan een geval tussen gesleurd wordt dat daar niets mee te maken heeft.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 01 okt 2014, 12:58
door Shrek
ToMiKoN schreef:Ik wil nog even terug komen op de verbinding naar Blankenberge.

Waarom worden alle kustgemeenten, behalve de Oostende zo stiefmoederlijk behandeld door de NMBS, terwijl het wel cash cows voor de NMBS zijn!

Men wil toch dat toeristen de trein nemen? Maar als ze behalve naar Oostende 2 keer zo lang onderweg zijn dan met de auto, dan zal dat niet lukken!
Uw redenering is incorrect, in het toeristisch seizoen zijn er immers ICT-treinen die de reistijd drastisch verminderen. (Antwerpen-Centraal - Blankenberge in 1u47, in het weekend 1u45).
Buiten het toeristisch seizoen is de verbinding inderdaad slecht, maar dan is er ook geen kat die in de winter naar Blankenberge wilt.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 01 okt 2014, 13:28
door Steve
Shrek schreef:
ToMiKoN schreef:Ik wil nog even terug komen op de verbinding naar Blankenberge.

Waarom worden alle kustgemeenten, behalve de Oostende zo stiefmoederlijk behandeld door de NMBS, terwijl het wel cash cows voor de NMBS zijn!

Men wil toch dat toeristen de trein nemen? Maar als ze behalve naar Oostende 2 keer zo lang onderweg zijn dan met de auto, dan zal dat niet lukken!
Uw redenering is incorrect, in het toeristisch seizoen zijn er immers ICT-treinen die de reistijd drastisch verminderen. (Antwerpen-Centraal - Blankenberge in 1u47, in het weekend 1u45).
Buiten het toeristisch seizoen is de verbinding inderdaad slecht, maar dan is er ook geen kat die in de winter naar Blankenberge wilt.
... en die paar katten die er dan toch naartoe gaan, hebben volgens mij niet echt te klagen met een goede IC-verbinding naar een groot deel van het land, vrij snel en met behoorlijk wat capaciteit en comfort.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 01 okt 2014, 14:09
door jorgo
Werd enkele jaren geleden de verbinding Maastricht-Brussel al danig verslechterd doordat de IC van 21:00 te Brussel naar Maastricht de laatste werd, nu wordt het nog verergerd doordat deze te Luik doordeweeks een aansluiting van 40 minuten (!) gaat bieden op de L naar Maastricht. Aankomst te Maastricht om 23:15. Goedendag zeg.

Een dagje Brugge vanuit Maastricht is ook bijna niet meer te doen: duurt het in de huidige dienstregeling 2:40, vanaf december zijn er nauwelijks nog verbindingen van onder de 3 uur. En vaak 2x overstappen.

De idealen van de Maastricht-Brussel-Express zijn lang vergeten. Chapeau.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 01 okt 2014, 14:32
door kika
Shrek schreef:Buiten het toeristisch seizoen is de verbinding inderdaad slecht, maar dan is er ook geen kat die in de winter naar Blankenberge wilt.
Je hebt volgens mij in deze wel gelijk (ik ben geen kat en meestal is het er lekker rustig wanneer ik ga uitwaaien in februari tijdens de week), maar ik vind dat je erg voorzichtig moet zijn met zulke uitspraken. Waarom een bepaalde trein of lijn niet vaak gebruikt wordt hangt heel vaak samen met frequentie, reistijd en betrouwbaarheid. Zie ook het voorbeeld van Maastricht.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 01 okt 2014, 16:26
door ToMiKoN
Om het aantal reizigers te omschrijven als "enkele katten" vind ik wel heel denigrerend. Ik woon in Blankenberge en neem op veel verschillende momenten in de dag de trein. Steeds is de trein goed bevolkt! Dan spreken we niet tover 10 reizigers maar een goed veelvoud daarvan. In de spits is het zelfs druk.

Daarnaast vind ik het erg kras om de toeristentreinen in de 8 weken tijdens de zomer als oplossing voor te stellen. Deze zijn s'morgens enkel naar de kust en s'avonds enkel naar het binnenland. Dit is dus maar een heel beperkt aantal reizigers die je hier goed mee doet. Ook duurt het seizoen langer dan die 2 maanden. De kust is heden ten dage een bestemming voor het hele jaar en zijn er ook in de winter periode heel veel activiteiten. Het is dus erg jammer dat de NMBS hier niet in mee gaat.

Nu de ring in Antwerpen vast staat, zou de trein een alternatief moeten zijn voor de mensen in Antwerpen en verder om naar de kust te gaan. Maar als je er bijna 2 keer zo lang over doet, zal niemand de trein nog nemen.

Het is bijvoorbeeld vreemd dat een station als Zedelgem 2 treinen per uur krijgt met goede aansluitingen terwijl Blankenberge dit niet krijgt. Men zou bijvoorbeeld die stoptrein uit Kortrijk gewoon naar Blankenberge kunnen laten doorrijden om dit probleem op te lossen.

De mensen die het vervoersplan samenstellen zouden is minder Brussel centraal moeten stellen in het vervoersplan maar ook de verkeersstromen in Vlaanderen en Wallonië apart onder de loep moeten nemen.

Stof tot nadenken ...

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 01 okt 2014, 18:37
door Steven
Als u wat geld te veel heeft om al deze treinen te laten rijden staat het u vrij een milde bijdrage te leveren. Aan het huidige systeem moeten treinen ongeveer 75% vol zitten om ze rendabel te maken. Doordat Blankenberge een eindpunt is dat buiten het toeristisch seizoen veel minder volk trekt is het inleggen van extra ritten naar daar vrij zot. Het is nu al roeien met de riemen die er zijn. Elk jaar draait de regering de kraan iets meer dicht mocht je dat vergeten zijn.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 01 okt 2014, 19:15
door ferry
Maar er is blijkbaar wel geld om (overdreven) veel treinen naar de Nationale Luchthaven te zenden! Maar ja daar moet ge supplement voor betalen!
Men zou ten andere eens beter kijken naar de capaciteit van bepaalde treinseries!

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 01 okt 2014, 19:23
door Steven
Een luchthaven van internationaal belang met 6 treinen per uur bedienen is niet overdreven in tegendeel. Het is net door het lagere aantal nu dat diabolo te weinig inkomsten heeft. Het ook al snel een half uur wachten is als er eens een trein uitvalt. Een half uur is in een hoofdstedelijk gebied ontzettend lang.