Pagina 88 van 132

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 08 okt 2014, 00:05
door Arnenys
Heel erg bedankt! Zolang de stoppatronen niet gewijzigd zijn ben ik hiermee gesteld :) bedankt!

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 09 okt 2014, 09:59
door jorgo
jorgo schreef:Werd enkele jaren geleden de verbinding Maastricht-Brussel al danig verslechterd doordat de IC van 21:00 te Brussel naar Maastricht de laatste werd, nu wordt het nog verergerd doordat deze te Luik doordeweeks een aansluiting van 40 minuten (!) gaat bieden op de L naar Maastricht. Aankomst te Maastricht om 23:15. Goedendag zeg.

Een dagje Brugge vanuit Maastricht is ook bijna niet meer te doen: duurt het in de huidige dienstregeling 2:40, vanaf december zijn er nauwelijks nog verbindingen van onder de 3 uur. En vaak 2x overstappen.

De idealen van de Maastricht-Brussel-Express zijn lang vergeten. Chapeau.
Even aansluitend op mezelf: waarom staat de L-trein Maastricht-Luik-Hasselt vanaf december als IC te boek? Omdat hij drie of vier grotere steden verbindt? Als er één trein een rondje rond de kerk draait, is het die lijn wel. Bij mijn weten slaat hij geen halte over.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 09 okt 2014, 10:34
door overweg13
jorgo schreef:
Even aansluitend op mezelf: waarom staat de L-trein Maastricht-Luik-Hasselt vanaf december als IC te boek? Omdat hij drie of vier grotere steden verbindt? Als er één trein een rondje rond de kerk draait, is het die lijn wel. Bij mijn weten slaat hij geen halte over.
De IC Brussel - Tournai doet eigenlijk net hetzelfde: Halle - Edingen - Silly - Ath - Leuze - Tournai. Waarom zou dat een IC zijn en de internationale trein Liège -Maastricht niet? Het probleem is dat we in België eigenlijk 2 soorten spoorlijnen hebben: lijnen die grondig uitgedund zijn, en waar alleen nog stedelijke stations overblijven, en andere lijnen waar dat niet gebeurd is, en waar veel tussenstations behouden bleven. Die toestand maakt het zo moeilijk om dat onderscheid tussen IC-treinen en L-treinen altijd even adequaat toe te passen.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 09 okt 2014, 10:46
door Steve
jorgo schreef: Even aansluitend op mezelf: waarom staat de L-trein Maastricht-Luik-Hasselt vanaf december als IC te boek? Omdat hij drie of vier grotere steden verbindt? Als er één trein een rondje rond de kerk draait, is het die lijn wel. Bij mijn weten slaat hij geen halte over.
Er zijn zo nog wel een paar voorbeelden. De verbindingen Kortrijk - Brugge en Hasselt - Maastricht bedienen beide alle stations en stopplaatsen op hun reisweg, maar worden toch IC genoemd. Misschien zie ik er nog over het hoofd - technisch gezien geldt het ook voor de Antwerpen-Centraal - Noorderkempen, maar veel tussenliggende stations zijn daar nu ook niet. :mrgreen:

Maar er zijn ook randgevallen. De nieuwe IC Charleroi - Brussel-Luxemburg zal bijvoorbeeld aan alle kleine stopplaatsen stoppen op de hele reisweg, met als enige uitzondering de piepkleine stations Holleken en De Hoek (maar het al even bescheiden Obaix-Buzet wordt bijvoorbeeld wel bediend). Ook voor de verbinding De Panne - Landen is de benaming "IC" op meerdere delen van de reisweg wat twijfelachtig, als je ziet dat hij stopt in stations als Schellebelle, Serskamp, Ezemaal en Neerwinden (de huidige benaming "IR" is daar toch veel meer op z'n plaats).

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 09 okt 2014, 15:09
door Horatio
Steve schreef: de huidige benaming "IR" is daar toch veel meer op z'n plaats.
Inderdaad, ik begrijp eigenlijk ook niet waarom men de benaming IR niet meer zal gebruiken.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 15 okt 2014, 16:43
door overweg13
Eén ding staat wel vast: de NMBS zal weinig of geen problemen hebben op de eerste dag van het nieuwe vervoersplan. Daar hebben de vakbonden hun vereende schouders onder gezet. Zelfs als die van de NMBS niet mee doen, zal de reizigersopkomst laag genoeg liggen om een vlot verloop te garanderen.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 18 okt 2014, 15:13
door Elgar
Om alles eenduidiger te maken heeft onze geliefkoosde treinmaatschappij beslist om tussen Leuven en Mechelen over L53 een 'IC' en 'L' trein te laten rijden. Initieel waren hier twee 'L' treinen voorzien, waarvan één volwaardige omnibus (Leuven-Gent), terwijl de andere trein (Leuven - Sint-Niklaas) geen halte zou houden in Hambos, Hever en Muizen.
Volgens de dienstregeling die momenteel raadpleegbaar is, vertrekt te Leuven om xx:13 een L-trein naar Mechelen met stops in Wijgmaal, Wespelaar-Tildonk, Haacht en Boortmeerbeek. Deze trein rijdt verder naar Sint-Niklaas.
Om xx:41 vertrekt er een IC-trein die halte zal houden in Wijgmaal, Hambos, Wespelaar-Tildonk, Haacht, Boortmeerbeek, Hever en Muizen. Deze rijdt nog verder naar Gent met halte in Londerzeel, Dendermonde en Wetteren, op dit stuk wel de naam 'IC' waardig.

Op deze manier maakt men beter geen onderscheid meer tussen 'L' of 'IC', maar noemt men beter elke trein gewoonweg 'trein'.
Of splits in de routeplanner de trein op in een L-trein Leuven - Mechelen en een IC Mechelen - Gent. Met eventueel de vermelding dat de L-trein verder rijdt als IC naar Gent en vice versa.

Ik deel even terzijde mee dat de omnibus tussen Mechelen en Gent in de laatste versie van het nieuwe vervoersplan deel uit maakt van een relatie Mechelen - Zeebrugge, aanvankelijk was dit Leuven - Gent.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 19 okt 2014, 10:50
door dentheo
Ik zou nog veronderstellen dat men een trein die "overal" stopt een L trein noemt.
Maar dat klopt dus hier ook niet.
Wat is dan nog de inhoud van de code ???

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 19 okt 2014, 13:51
door rvdborgt
dentheo schreef:Ik zou nog veronderstellen dat men een trein die "overal" stopt een L trein noemt.
Maar dat klopt dus hier ook niet.
Wat is dan nog de inhoud van de code ???
Weinig. De NMBS betaalt voor het IC-etiket fors meer aan Infrabel. Daar is dus nog een besparingsmogelijkheid. Want er komen nog meer zogenaamde IC's die overal of bijna overal stoppen: Maastricht - Hasselt, Brugge - Kortrijk, ...

Groetjes,
Rian

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 19 okt 2014, 20:11
door sippycarlito
rvdborgt schreef:
dentheo schreef:Ik zou nog veronderstellen dat men een trein die "overal" stopt een L trein noemt.
Maar dat klopt dus hier ook niet.
Wat is dan nog de inhoud van de code ???
Weinig. De NMBS betaalt voor het IC-etiket fors meer aan Infrabel. Daar is dus nog een besparingsmogelijkheid. Want er komen nog meer zogenaamde IC's die overal of bijna overal stoppen: Maastricht - Hasselt, Brugge - Kortrijk, ...

Groetjes,
Rian
Zou er daar een moedwillige beweging zitten om meer subsidies van NMBS aan Infrabel door te storten?

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 19 okt 2014, 22:13
door kika
sippycarlito schreef:Zou er daar een moedwillige beweging zitten om meer subsidies van NMBS aan Infrabel door te storten?
Dat kan kan je vermoeden, of het klopt is een tweede. Wat wel buiten kijf staat is dat politici zich heel graag op de borst kloppen met 'een directe IC,' meestal onafhankelijk van hoe vaak die nu eigenlijk stopt tussen de lokale statie en de dichstbijzijnde stad of Brussel.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 31 okt 2014, 09:30
door Tijgernoot
Gaat men de lijnletters en lijnnummers die eerder dit jaar in de presentaties werden gebruikt ook gebruiken om de klant over de treinen te informeren, of blijft het bij de informatie zoals het nu is?

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 31 okt 2014, 10:59
door Steve
Tijgernoot schreef:Gaat men de lijnletters en lijnnummers die eerder dit jaar in de presentaties werden gebruikt ook gebruiken om de klant over de treinen te informeren, of blijft het bij de informatie zoals het nu is?
In de dienstregelingenmodule (waar je alles nu al kunt raadplegen) is daarvan alvast geen enkel spoor. Ik heb de indruk dat de letters/nummers vooral voor intern gebruik zijn. Ook nu al hebben de IC- en IR-verbindingen een eigen letter, maar los van een klein aantal plaatsen (zoals een kleine vermelding op de papieren dienstregelingen op de perrons) vind je die bijna nergens terug in de officiële communicatie.

Een ietwat open vraag blijft hoe de vele gekoppelde verbindingen concreet zullen worden vertaald in de informatieverstrekking. Lange lussen als Oostende - Kortrijk - Luchthaven - Brugge lijken in de dienstregelingenmodule alvast gesplitst te zijn (treinen wordt weergegeven als van/naar de luchthaven), wat een goede zaak is. Al loopt het niet altijd gesmeerd: voor een traject Brugge - luchthaven staat de variant via Kortrijk toch vermeld in de resultatenlijst, ook al doet die er zomaar even 2.42 u over en heb je halfuur later de rechtstreekse via Gent, die er "slechts" 1.33 u over doet (dus vertrekt een halfuur later en komt nog steeds bijna een uur vroeger aan).

Toch zul je moeten zien hoe het in de praktijk verloopt. In Brugge zul je bijvoorbeeld twee keer per uur een trein met als bestemming "Brussel-Nationaal-Luchthaven" hebben, waarvan eentje echter enkel interessant is om tot hooguit Kortrijk, Oudenaarde of Zottegem te gaan: hoe vermijden dat onwetende toeristen daarop stappen en vervolgens zo ongeveer heel het parcours van de Ronde van Vlaanderen verkennen? Ook al vermelden de borden "Kortrijk (- Brussel) - Luchthaven", op het eerste gezicht verschilt dat niet echt van een vermelding als "Gent (- Brussel) - Luchthaven".

Op het terrein zie je ook dat er wel eens een verschil kan zijn tussen wat in de dienstregelingenmodule staat, en wat anderzijds vermeld wordt op de schermen in de stations, op de bestemmingsaanduiding van de trein zelf, in de mobiele apps enzovoort. Een goed voorbeeld daarvan is de huidige L Aalst - Jette - Brussel - Denderleeuw - Zottegem / Geraardsbergen. De NMBS-reiswegplanner vermeldt een trein richting Geraardsbergen in de spits of richting Zottegem daarbuiten (ook al gaat hij steeds naar Zottegem en enkel in de spits een stuk naar Geraardsbergen), Railtime vermeldt een trein richting Brussel-Zuid, de aankondiging via de luidsprekers spreekt opnieuw over Geraardsbergen en Zottegem met vermelding van de hele rimram rond de splitsing, en in de trein zelf wordt opnieuw gewoon van Brussel-Zuid gesproken. Dus je kunt voor één en dezelfde trein drie verschillende vermeldingen hebben, die dan ook nog eens variëren naargelang het kanaal.

In de nieuwe dienstregeling blijft er alvast een zo mogelijk nog meer verwarrende constructie bestaan: Dendermonde - Jette - West - Zuid - Noord - Jette - Denderleeuw - Aalst. En in de dienstregelingenmodule wordt die alvast ook zo aangekondigd - één enkel treinnummer voor de hele rit. In Dendermonde moet je er dus vooral niet op blijven zitten als je naar Aalst wil (je doet er meer dan een uur langer over dan met overstap) en in Jette wordt het helemaal een feest, want hij zal er een eerste keer doorkomen (richting Aalst) en dan een halfuurtje later nog een tweede keer (opnieuw richting Aalst).

Dat laatste wordt trouwens interessant, want je kunt dus onder één en hetzelfde treinnummer een rit doen van Jette naar Jette. Wat zeggen de tarieven en vervoersvoorwaarden daarover? :mrgreen: Op dit moment zijn er al wel een paar dergelijke voorbeelden op meerdere plaatsen in het land (Dendermonde - Brussel - Dendermonde, of de bovengenoemde Aalst - Zottegem waarbij je ook twee keer Denderleeuw aandoet), maar bij mijn weten verandert het treinnummer steeds onderweg en zou het tariefsgewijs dus eerder geïnterpreteerd kunnen/moeten worden als een heen-en-terugrit naar het punt waar het treinnummer verandert.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 31 okt 2014, 11:15
door Steven
De ritten Dendermonde Brussel Dendermonde hebben 2 ritnummers hoor. Dat is voor heel de reeks 53xx zo, ze veranderen normaal in Brussel Zuid van nummer.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 31 okt 2014, 12:39
door Eimai
De treinnummers zijn niet hetzelfde als de lijnnummers (oftewel relatienummers). Treinnummers voor relatie D in de nieuwe dienstregeling: Brussel-Zuid-Jette-Dendermonde: 38xx; Brussel-Zuid-Jette-Aalst: 20xx.