Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Olivier_Doorne
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Olivier_Doorne » 27 nov 2014, 21:47

Klopt het ook dat er geen rechtstreekse trein meer is van Gent naar Brussel Luxemburg.


Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4191
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve » 27 nov 2014, 22:18

Olivier_Doorne schreef:Klopt het ook dat er geen rechtstreekse trein meer is van Gent naar Brussel Luxemburg.
Die is er nu ook niet hoor, buiten twee P-treinen in de spits. Het nieuwe plan wordt gekenmerkt door de versterking van de vaste verbindingen en bijgevolg ook een vermindering van het aantal P-treinen, die de laatste jaren meer en meer in alle vrije gaatjes gestopt zijn bij gebrek aan structurele verbindingen. Die komen er in het nieuwe plan wel: zo zullen er tussen Gent en Brussel vier vaste IC-treinen komen, die bovendien mooi om de 15 minuten rijden. Nu zijn dat nog drie stuks, die bovendien heel slecht gespreid zijn (met tot 40 minuten wachttijd tussen twee treinen). Vandaar dat er dus een aantal overbodig geworden P-treinen sneuvelen. Je bent dan misschien ietsje langer onderweg als je toevallig net een van die twee treinen nam tot Brussel-Luxemburg, maar de basisdienst wordt wel een stuk robuuster.

Gebruikersavatar
Olivier_Doorne
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Olivier_Doorne » 29 nov 2014, 11:01

Ik had het op die P treinen. Ik vind het ook niet erg want gebruik ze nauwelijks tot in Br Lux maar ik had ze eens op gezocht in de nieuwe dienstregeling en vond ze niet terug. En tussen Gent en Brussel wordt de maximale reistijd 19 minuten ipv de 40 minuten nu. Dus idd heel wat beter.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20611
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven » 29 nov 2014, 11:26

Waar haal jij die 40 min tussen Gent en Brussel heden ten dagen krijgen de ic treinen 30 min (hierin zit al een buffer voor de werken). Vanaf december in 19 min van Gent naar Brussel? Dat is evenmin mogelijk want daarvoor ligt de toegelaten snelheid te laag op de lijn.

Gebruikersavatar
Olivier_Doorne
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Olivier_Doorne » 29 nov 2014, 11:36

Sorry ik gebruikte verkeerde term. Niet 19 en 40 minuten reistijd. Maar max 19 minuten wachten op volgende trein en nu is dit ongeveer 40 minuten.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20611
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven » 29 nov 2014, 11:52

Nu is de balans vooral verkeerd soms moet je maar 10 min wachten en soms 40. Dat was inderdaad dringend om aan te passen.

Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Zorba » 29 nov 2014, 15:33

Jammer dat de dienstregeling voor de L trein Zeebrugge - Brugge (vanaf 14 december naar Mechelen zelfs) aangepast is, kwam goed uit om te gaan werken (aansluiting richting Oostende), maar de bus past gelukkig zo aan dat ik laten kan vertrekken en toch nog diezelfde aansluiting naar Oostende haal.
Bovendien kan ik nu ook met mijn vroegste shift op tijd op het werk raken :D dat is heel positief.

Horatio
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Horatio » 29 nov 2014, 17:47

Zorba schreef:Jammer dat de dienstregeling voor de L trein Zeebrugge - Brugge (vanaf 14 december naar Mechelen zelfs) aangepast is, kwam goed uit om te gaan werken (aansluiting richting Oostende), maar de bus past gelukkig zo aan dat ik laten kan vertrekken en toch nog diezelfde aansluiting naar Oostende haal.
Bovendien kan ik nu ook met mijn vroegste shift op tijd op het werk raken :D dat is heel positief.
Haha,

Zegt eigenlijk veel over de veel te ruime dienstregeling van die L trein.
60 km/h op een lijn van 120 en je bent nog te vroeg :D Kan het geloven dat je met een bus later die trein inhaalt :mrgreen:

profke
Berichten: 587
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door profke » 29 nov 2014, 19:19

Steven schreef:Nu is de balans vooral verkeerd soms moet je maar 10 min wachten en soms 40. Dat was inderdaad dringend om aan te passen.
yep, maar in andere stations, zoals lijn 15 (nijlen centraa 8) ) gaat het net omgekeerd...
De tijd tussen twee treinen (in dezelfde richting) gaat van 20/40 naar 50/10...

Stijn91
Berichten: 3379
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 » 30 nov 2014, 21:29

Ninove - Denderleeuw - Ternat
07:04 - 07:11-07:24 - 07:32
07:22 - 07:33-07:47 - 07:55
07:36 - 07:47-07:47 - 07:55 of 08:04 - 08:15
07:55 - 08:05-08:24 - 08:32
08:04 - 08:11-08:24 - 08:32

Ternat - Denderleeuw - Ninove
17:03 - 17:13-17:13 - 17:23 of 17:27 - 17:37
17:27 - 17:36-17:51 - 17:58 of 17:55 - 18:03
17:44 - 17:54-17:55 - 18:03 of 18:13 - 18:23

Zoiets zal het voor mij worden vanaf midden december, als ik eerlijk mag zijn, dit is gewoon slecht, veel te lange overstaptijden en dan soms de mogelijkheid hebben dat de trein weg is, zoiets snap ik niet.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9463
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek » 30 nov 2014, 22:16

Stijn91 schreef: Zoiets zal het voor mij worden vanaf midden december, als ik eerlijk mag zijn, dit is gewoon slecht, veel te lange overstaptijden en dan soms de mogelijkheid hebben dat de trein weg is, zoiets snap ik niet.
Als je het niet snapt zullen we het uitleggen:
De overstappen zijn geoptimaliseerd voor de meerderheid van de reizigers, vanuit Ninove is dat Brussel.
Ninove-Denderleeuw-Brussel Zuid:
07:04 - 07:11-07:16 - 07:33
07:22 - 07:33-07:42 - 08:00
07:36 - 07:47-07:53 - 08:12
07:55 - 08:05-08:16 - 08:33
08:04 - 08:11-08:16 - 08:33

Dit zijn heel mooie overstaptijden. De mensen uit Ninove hebben dus absoluut niet te zagen over de nieuwe dienstregeling :)

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6141
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje » 30 nov 2014, 22:18

10' overstaptijd, eerlijk gezegd vind ik dat ook nog niet zo slecht.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20611
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven » 30 nov 2014, 22:30

Ik zie duidelijke overstappen die een zekere marge bieden. Er zijn nog steeds mensen die het met minder moeten doen. Zoals iemand die hier aanhaalde dat het interval 10-50 is tussen twee opeenvolgende treinen. Dan kan jij totaal niet klagen, je geeft uzelf 4 verbindingen binnen het uur tijdens de spits. Tijdens de avondspits heb je er ook al zeker drie binnen het uur.

Stijn91
Berichten: 3379
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 » 01 dec 2014, 00:15

Ternat - Denderleeuw - Ninove
(1) 17:03 - 17:13-17:13 - 17:23 of 17:27 - 17:37
(2) 17:27 - 17:36-17:51 - 17:58 of 17:55 - 18:03
(3) 17:44 - 17:54-17:55 - 18:03 of 18:13 - 18:23

's morgens valt inderdaad nog mee maar 's avonds, mensen die de 1e trein kunnen halen (ik enkel als die vertraging heeft) mogen hun aansluiting vergeten want trein zal waarschijnlijk buitenrijden en staan 14 min. te wachten, 2e trein, 15 min. wachten en 3e trein, toekomen, als je op het perron komt is de trein weg en mag je 19 min. wachten. Er moet voldoende overstaptijd zijn maar men vergeet dat men 2 treinen laat toekomen en er een aansluiting vertrekt, wat hiervan de logica is weet ik niet.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9463
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek » 01 dec 2014, 06:35

Stijn91 schreef:Er moet voldoende overstaptijd zijn maar men vergeet dat men 2 treinen laat toekomen en er een aansluiting vertrekt, wat hiervan de logica is weet ik niet.
Ik heb de logica hierboven net uitgelegd: de overstaptijden zijn geoptimaliseerd voor de treinen uit brussel via L50A.

Plaats reactie